Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:32:18
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Stootheuvels en stootjukken  (gelezen 10666 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Stootheuvels en stootjukken
« Gepost op: 13 augustus 2014, 14:22:02 »
In een van mijn handboeken over spoorwegtechniek staat een hoofdstuk over stootheuvels en stootjukken. In dit handboek uit 1935 worden stootjukken en heuvels  beschreven als middelen die moeten voorkomen dat doorgeschoten wagens en/of tractiemiddelen aan het einde van een spoor niet in het vaarwater, een brug of in een achter het juk gelegen woning en/of bebouwing eindigen. Op emplacemente en stations is een grote verscheidenheid aan jukken en heuvels te bespeuren. Tijdens het doornemen van mijn foto archief kom ik verrassend  veel plaatjes van stootjukken en ander soort  ho-houwers tegen.



01,Deze  gloed nieuwe Fix in het Vlissingse Sloegebied. Het doel van dit juk is het tegenhouden van doorgeschoten voertuigen zonder dat deze een  al te grote schade oplopen.



02  Aan het einde van de uithaalsporen op Vlaardingen-C vinden we deze al wat langer in gebruik zijnde jukken van het type Stavast  Jr en Sr



03 Als een voertuig echt niet verder mag, en er is geen mogelijkheid voor een heuvel en/of zandbed, dan is deze robuuste variant aan te bevelen. Direct achter dit juk is de vaarroute vanaf  de Nieuwe Maas naar de  Schiedamsche Merwehaven. Een doorgeschoten wagen of locomotief kon dan wel eens voor een stremming zorgen en dat word door het havenbedrijf niet in dank afgenomen. Het juk staat er nog, maar de sporen zijn net als het emplacement  Hudsonstraat Rmo, verdwenen.



04 Een kop en zijlading is net zo robuust als een stootheuvel. Alleen is het hier niet primair als stopper Op het emplacement van Vlaardingen-C vinden we nog steeds deze variant van een ingebouwde stootheuvel als onderdeel van de verhoogde kop- en zijlading.



05 Een Stavast is ontwikkeld om een voertuig met minimale schade tegen te houden. Bij een flinke aanraking breekt het juk af en zorgt er dan voor dat het doorgeschoten voertuig in het zand tot stilstand komt. Dit juk is te vinden op Vlaardingen-C





06 en 07 Bij dit soort jukken, die nog stammen uit de stoomtijd, is het  juist wel de bedoeling dat het juk blijf staan. Doorgeschoten voertuigen zullen bij een onzachte aanraking aanzienlijke schade oplopen. Het juk is opgebouwd uit oude spoorstaven die vrij diep de grond zijn in geslagen.



08 Een variant op bovenstaan juk is het juk met buffers. Beide jukken waren te vinden op het emplacement van Bergen op zoom. Zij stonden aan het einde van de uitloop- en opstelsporen welke van  en naar Jansen rijtuigbouw gingen.



09 Als het eens een keer fout ging, dan was dit de oplossing. Voor het gekneusde juk werd een berg zand gestort en er werden over het spoor dwarsliggers geplaatst die de doorgeschoten voertuigen moesten afremmen.



10 Een curiositeit zijn de afsluitbomen op de spoorpont over het Amsterdamse Y. De bomen hadden hier duidelijk de functie van stootjuk.

Niet alleen bij NS kan je stootjukken vinden. Alle spoorwegmaatschappijen hebben wel enkele varianten in hun programma zoals dit bewegelijk of schaarjuk in het station van Leipzig.



Enkele museumlocomotieven in het station van Leipzig



Het principe van een weerstandsstootjuk.



Zoals gezegd, je heb ze in alle maten en soorten



en als dan niets meer helpt of het geld is op, dan kan je altijd nog een berg zand neer gooien!!!



Na deze kennismaking met enkele grootbedrijf jukken ga ik mij  ....bezig houden met de bouw van enkele van deze jukken in 1 op 87. Hier alvast een voorbeeldje


Hier eindigden treinen met de meest fantastisch namen! Nu is het in verval.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2014, 12:59:53 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Stootheuvels en stoot jukken
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2014, 14:36:40 »
01,Deze  gloed nieuwe Fix in het Vlissingse Sloegebied. Het doel van dit juk is het tegenhouden van doorgeschoten voertuigen zonder dat deze een  al te grote schade oplopen.
Hier is die Fix niet zo gloednieuw meer, en bij deze loc is dat tegenhouden niet erg gelukt:


Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: Stootheuvels en stoot jukken
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2014, 14:43:11 »
Of een nieuwe RAWIE hier in N
Moet alleen de "einde spoor" bordjes er nog op monteren  :-\


Succes met de bouw, ik kijk uit naar je vorderingen  (y)

Mvg,
Ad
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2014, 14:47:56 door Ad_M »
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2014, 17:54:23 »
Dat is een hele hoop interessante informatie (y).
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:09:02 »
En dit is mijn vrije interpretatie van een juk.....

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58734.120.html

groet

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:24:35 »
Wat te denken van de collectie foto's op de site van de eijenoordse meesters.
I.h.b. de jukken in London Waterloo Station en Antwerpen.

Wat je ook bedenkt en bouwt, in het echt bestaat het ook wel ergens  ;D
Gr.
Eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:07:38 »
En nu in model





101 en 102. Uitgangspunt voor de bouw van een rangeerheuvel waren deze tekeningen uit het technisch handboek  1935.



103. Uit een plankje Balsahout worden de benodigde dwarshouten gezaagd en gesneden. Voor de staanders de wisselhouten maten gebruiken.



104. Op een styreen plaatje of een stukje stevig karton, worden met behulp van veel houtlijm, de staanders en het scherm opgezet. Bij de opbouw in model is de zelfde volgorde en werkwijze gevolgd als bij het grootbedrijf.



105  Het stukje spoor is met de rails IN het object geschoven en met houtlijm gefixeerd. Door middel van een proefwagen is de juiste hoogte van de bufferbalk vastgesteld.



106. De bak is nu klaar om met bv een stukje piepschuim opgevuld en verouderd te worden



107. Het verouderen of verweren van de balken is gedaan met oost Indische inkt die met alcohol verdund is. Het stukje piepschuim is afgedekt met in de tuin gevonden mos. Door veel verdunde houtlijm te gebruiken, en het spaarzaam bestrooien met Woodland, is een acceptabel geheel gekregen.( Bovenstaande plaatjes zijn kopieën van wat oudere foto’s.)







108, 109 en 110. De rangeerheuvel ingepast in mijn laatste baan. Op de achtergrond een DEIII

In de volgende aflevering gaan we het hebben over de bouw van o.a. dit juk




« Laatst bewerkt op: 27 september 2014, 13:00:45 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:11:34 »
amai dat ziet er mooi uit. (y)
Groetjes
Johnny

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2014, 08:57:33 »
Nog eentje, wordt nog ingebouwd.
De bielzen zijn vervangen door een betonnen wand.



groet

Hendrik

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2014, 09:26:52 »
Scandinavisch juk van Epoke, een messing bouwsetje.

Mvh Steef

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2014, 08:09:57 »
Nog even een creatieve bijdrage aan dit topic:



Bijna een how-to bijdrage :)

Ter info dit is een 1:45 model dat momenteel onderdeel is van mijn modulebaan Vivat Viadukt.

fijne dag

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2014, 19:35:01 »
Beste mensen,

Zoals jullie wel weten worden de auto's onderworpen aan crashtests voordat ze op de markt verkocht mogen worden.

Aangezien jullie bij dit topic één en al uitgebreid over stootheuvels en stootjukken hebben, kan het geen slecht idee zijn om ook een soort crashtest maar dan voor treinen in elkaar te zetten, voorzien van..........jawel stootheuvels en stootjukken.  8)
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2014, 19:42:53 »
@Sobat

Werkelijk prachtig in elkaar gezet stootjuk!
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2014, 15:45:48 »


115A Ook bij draaischijven in het buitenland waren de opstelsporen aan het eind gezekerd door middel van in de grond gestoken dwars houten. Streuer DK



115B Als een stootjuk hardhandig in aanraking is/was gekomen met een railvoertuig, en forse schade had opgelopen, plaatse men een eind voor het beschadigde juk een afsluitbord en werden dwars op de rails enkele dwarshouten geplaatst. Meestal werd er ook nog tussen het buitendienst gestelde juk en het afsluitbord een hoop grond/zand gestort om een doorschieten voertuig af te remmen.



115C Dwarshouten werden niet alleen gebruikt om een buitendienst gesteld stootjuk af te dekken. Om er voor te zorgen dat de 23023 geen millimeter zonder toestemming op NS spoorstaven zou rijden, werden op de standplaats Marconiplein  vlak voor de loopwielen van de 23023 twee dwarsliggers ingegraven!!



116 In model is deze situatie vrij simpel na te bootsen. De bielsen zijn gemaakt van z.g.n. aanmaaklucifers.



117  Als er door b.v.een ongelukje een stootjuk op de baan naar de eeuwige jachtvelden word geholpen kunnen we deze situatie mooi aangrijpen om er een tijdelijke afsluiting van te maken Maak een eindje voor het kapotte juk een uitsparing in de bodem plaat en plaats hier dan twee kruislings geplaatste dwarshouten in.



118  Fixeer deze houten met verdunde houtlijm op hun plaats.



119 Verweer de houten met verdunde zwarte en grijze verf en plaats zo hier en daar wat opschietend onkruid.



120 Ziet er knap realistisch uit



121 Met wat bosschages van Yslandsmos welke bespoten zijn met Bisonkit en bestrooid met Woodland gaat het er echt goed uit zien



122 Zo goed zelfs dat het “klein vee”er van zelf op afkomt



123



12 Volgen keer gaan we verder met dit type
« Laatst bewerkt op: 27 september 2014, 13:02:18 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Stootheuvels en stootjukken
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2014, 08:06:27 »
Hallo

Ik kreeg de volgende waarschuwing toen ik in deze topic een reactie wilde geven.

Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Ik begrijp dat dit gebeurt automatisch na 30 dagen maar ik ben blij dat een dergelijke topic niet is verwijdert.
Had deze topic nog niet gezien, het is een geweldige topic die veel info geeft betreffende stootblokken etc.
stootblokken zijn vaak een afsluiter van een bouw project zo iets als "o ja dat moet ik ook nog doen doe ik later wel"
en vaak gebeurt dit niet en veel later krijg je dan een spoed klusje die even afgeraffeld wordt.
Terwijl hier een schat aan gegevens wordt gegeven die we goed kunnen gebruiken in de diverse perioden waarin
we onze spoorbaan bouwen.
Hartelijk dank aan allen die deze topic hebben gevuld met hun ervaringen en gegevens.

Ik hoop dat deze topic blijft bestaan en misschien als info opgenomen kan worden in de Encyclopedie. 
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html