BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Hans Reints op 13 augustus 2014, 14:22:02

Titel: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 13 augustus 2014, 14:22:02
In een van mijn handboeken over spoorwegtechniek staat een hoofdstuk over stootheuvels en stootjukken. In dit handboek uit 1935 worden stootjukken en heuvels  beschreven als middelen die moeten voorkomen dat doorgeschoten wagens en/of tractiemiddelen aan het einde van een spoor niet in het vaarwater, een brug of in een achter het juk gelegen woning en/of bebouwing eindigen. Op emplacemente en stations is een grote verscheidenheid aan jukken en heuvels te bespeuren. Tijdens het doornemen van mijn foto archief kom ik verrassend  veel plaatjes van stootjukken en ander soort  ho-houwers tegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_IMG_6526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_IMG_6526.jpg)

01,Deze  gloed nieuwe Fix in het Vlissingse Sloegebied. Het doel van dit juk is het tegenhouden van doorgeschoten voertuigen zonder dat deze een  al te grote schade oplopen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_Jukken_Stavast_Jr_en_Sr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_Jukken_Stavast_Jr_en_Sr.jpg)

02  Aan het einde van de uithaalsporen op Vlaardingen-C vinden we deze al wat langer in gebruik zijnde jukken van het type Stavast  Jr en Sr

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_img074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_img074.jpg)

03 Als een voertuig echt niet verder mag, en er is geen mogelijkheid voor een heuvel en/of zandbed, dan is deze robuuste variant aan te bevelen. Direct achter dit juk is de vaarroute vanaf  de Nieuwe Maas naar de  Schiedamsche Merwehaven. Een doorgeschoten wagen of locomotief kon dan wel eens voor een stremming zorgen en dat word door het havenbedrijf niet in dank afgenomen. Het juk staat er nog, maar de sporen zijn net als het emplacement  Hudsonstraat Rmo, verdwenen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_Verhoogde_Kop__en_zijlading.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_Verhoogde_Kop__en_zijlading.jpg)

04 Een kop en zijlading is net zo robuust als een stootheuvel. Alleen is het hier niet primair als stopper Op het emplacement van Vlaardingen-C vinden we nog steeds deze variant van een ingebouwde stootheuvel als onderdeel van de verhoogde kop- en zijlading.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_Wisselomsteller_11A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_Wisselomsteller_11A.jpg)

05 Een Stavast is ontwikkeld om een voertuig met minimale schade tegen te houden. Bij een flinke aanraking breekt het juk af en zorgt er dan voor dat het doorgeschoten voertuig in het zand tot stilstand komt. Dit juk is te vinden op Vlaardingen-C

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_img069.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_img069.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_img067.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_img067.jpg)

06 en 07 Bij dit soort jukken, die nog stammen uit de stoomtijd, is het  juist wel de bedoeling dat het juk blijf staan. Doorgeschoten voertuigen zullen bij een onzachte aanraking aanzienlijke schade oplopen. Het juk is opgebouwd uit oude spoorstaven die vrij diep de grond zijn in geslagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_img068.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_img068.jpg)

08 Een variant op bovenstaan juk is het juk met buffers. Beide jukken waren te vinden op het emplacement van Bergen op zoom. Zij stonden aan het einde van de uitloop- en opstelsporen welke van  en naar Jansen rijtuigbouw gingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_seinen_2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_seinen_2_001.jpg)

09 Als het eens een keer fout ging, dan was dit de oplossing. Voor het gekneusde juk werd een berg zand gestort en er werden over het spoor dwarsliggers geplaatst die de doorgeschoten voertuigen moesten afremmen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_1957.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_1957.jpg)

10 Een curiositeit zijn de afsluitbomen op de spoorpont over het Amsterdamse Y. De bomen hadden hier duidelijk de functie van stootjuk.

Niet alleen bij NS kan je stootjukken vinden. Alle spoorwegmaatschappijen hebben wel enkele varianten in hun programma zoals dit bewegelijk of schaarjuk in het station van Leipzig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_0135.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_0135.jpg)

Enkele museumlocomotieven in het station van Leipzig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_0136_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_0136_3.jpg)

Het principe van een weerstandsstootjuk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_2691.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_2691.jpg)

Zoals gezegd, je heb ze in alle maten en soorten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_08_1996.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_08_1996.jpg)

en als dan niets meer helpt of het geld is op, dan kan je altijd nog een berg zand neer gooien!!!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/116_img059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/116_img059.jpg)

Na deze kennismaking met enkele grootbedrijf jukken ga ik mij  ....bezig houden met de bouw van enkele van deze jukken in 1 op 87. Hier alvast een voorbeeldje


Hier eindigden treinen met de meest fantastisch namen! Nu is het in verval.
Titel: Re: Stootheuvels en stoot jukken
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 augustus 2014, 14:36:40
01,Deze  gloed nieuwe Fix in het Vlissingse Sloegebied. Het doel van dit juk is het tegenhouden van doorgeschoten voertuigen zonder dat deze een  al te grote schade oplopen.
Hier is die Fix niet zo gloednieuw meer, en bij deze loc is dat tegenhouden niet erg gelukt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/039_8.jpg)
Titel: Re: Stootheuvels en stoot jukken
Bericht door: Ad_M op 13 augustus 2014, 14:43:11
Of een nieuwe RAWIE hier in N
Moet alleen de "einde spoor" bordjes er nog op monteren  :-\
(http://i1359.photobucket.com/albums/q796/Admburgh/Trains/DSCN1420_zpsf371209c.jpg) (http://s1359.photobucket.com/user/Admburgh/media/Trains/DSCN1420_zpsf371209c.jpg.html)

Succes met de bouw, ik kijk uit naar je vorderingen  (y)

Mvg,
Ad
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: VFR op 13 augustus 2014, 17:54:23
Dat is een hele hoop interessante informatie (y).
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: HJ op 13 augustus 2014, 21:09:02
En dit is mijn vrije interpretatie van een juk.....

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58734.120.html

groet

Hendrik
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Remunj op 13 augustus 2014, 21:24:35
Wat te denken van de collectie foto's op de site van de eijenoordse meesters (http://www.feijenoordsemeesters.nl/Stootjukken/Stootjukken.htm).
I.h.b. de jukken in London Waterloo Station en Antwerpen.

Wat je ook bedenkt en bouwt, in het echt bestaat het ook wel ergens  ;D
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 14 augustus 2014, 11:07:38
En nu in model

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/101_img084_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/101_img084_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/102_img085_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/102_img085_3.jpg)

101 en 102. Uitgangspunt voor de bouw van een rangeerheuvel waren deze tekeningen uit het technisch handboek  1935.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_img063.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_img063.jpg)

103. Uit een plankje Balsahout worden de benodigde dwarshouten gezaagd en gesneden. Voor de staanders de wisselhouten maten gebruiken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/104_img064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/104_img064.jpg)

104. Op een styreen plaatje of een stukje stevig karton, worden met behulp van veel houtlijm, de staanders en het scherm opgezet. Bij de opbouw in model is de zelfde volgorde en werkwijze gevolgd als bij het grootbedrijf.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/105_img065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/105_img065.jpg)

105  Het stukje spoor is met de rails IN het object geschoven en met houtlijm gefixeerd. Door middel van een proefwagen is de juiste hoogte van de bufferbalk vastgesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/106_img066.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/106_img066.jpg)

106. De bak is nu klaar om met bv een stukje piepschuim opgevuld en verouderd te worden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/107_img060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/107_img060.jpg)

107. Het verouderen of verweren van de balken is gedaan met oost Indische inkt die met alcohol verdund is. Het stukje piepschuim is afgedekt met in de tuin gevonden mos. Door veel verdunde houtlijm te gebruiken, en het spaarzaam bestrooien met Woodland, is een acceptabel geheel gekregen.( Bovenstaande plaatjes zijn kopieën van wat oudere foto’s.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/108_IMG_7206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/108_IMG_7206.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/109_IMG_7207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/109_IMG_7207.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110_IMG_7208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/110_IMG_7208.jpg)

108, 109 en 110. De rangeerheuvel ingepast in mijn laatste baan. Op de achtergrond een DEIII

In de volgende aflevering gaan we het hebben over de bouw van o.a. dit juk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119__IMG_4005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119__IMG_4005.jpg)


Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Johnnytrein op 14 augustus 2014, 11:11:34
amai dat ziet er mooi uit. (y)
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: HJ op 15 augustus 2014, 08:57:33
Nog eentje, wordt nog ingebouwd.
De bielzen zijn vervangen door een betonnen wand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4492s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4492s.jpg)

groet

Hendrik

Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Simplex op 15 augustus 2014, 09:26:52
Scandinavisch juk van Epoke, een messing bouwsetje.

(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Sdr%20Omme/006_zps4c70c9ff.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Sdr%20Omme/006_zps4c70c9ff.jpg.html)
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: HJ op 16 augustus 2014, 08:09:57
Nog even een creatieve bijdrage aan dit topic:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overviewcrop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overviewcrop.jpg)

Bijna een how-to bijdrage :)

Ter info dit is een 1:45 model dat momenteel onderdeel is van mijn modulebaan Vivat Viadukt.

fijne dag

Hendrik
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hemmo op 16 augustus 2014, 19:35:01
Beste mensen,

Zoals jullie wel weten worden de auto's onderworpen aan crashtests voordat ze op de markt verkocht mogen worden.

Aangezien jullie bij dit topic één en al uitgebreid over stootheuvels en stootjukken hebben, kan het geen slecht idee zijn om ook een soort crashtest maar dan voor treinen in elkaar te zetten, voorzien van..........jawel stootheuvels en stootjukken.  8)
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hemmo op 16 augustus 2014, 19:42:53
@Sobat

Werkelijk prachtig in elkaar gezet stootjuk!
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 17 augustus 2014, 15:45:48
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/115A_doos_3_002_044_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/115A_doos_3_002_044_3.jpg)

115A Ook bij draaischijven in het buitenland waren de opstelsporen aan het eind gezekerd door middel van in de grond gestoken dwars houten. Streuer DK

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/115B_2_001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/115B_2_001_3.jpg)

115B Als een stootjuk hardhandig in aanraking is/was gekomen met een railvoertuig, en forse schade had opgelopen, plaatse men een eind voor het beschadigde juk een afsluitbord en werden dwars op de rails enkele dwarshouten geplaatst. Meestal werd er ook nog tussen het buitendienst gestelde juk en het afsluitbord een hoop grond/zand gestort om een doorschieten voertuig af te remmen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/115C_Marconiplein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/115C_Marconiplein.jpg)

115C Dwarshouten werden niet alleen gebruikt om een buitendienst gesteld stootjuk af te dekken. Om er voor te zorgen dat de 23023 geen millimeter zonder toestemming op NS spoorstaven zou rijden, werden op de standplaats Marconiplein  vlak voor de loopwielen van de 23023 twee dwarsliggers ingegraven!!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/116_img059_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/116_img059_3.jpg)

116 In model is deze situatie vrij simpel na te bootsen. De bielsen zijn gemaakt van z.g.n. aanmaaklucifers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/117_IMG_4003_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/117_IMG_4003_3.jpg)

117  Als er door b.v.een ongelukje een stootjuk op de baan naar de eeuwige jachtvelden word geholpen kunnen we deze situatie mooi aangrijpen om er een tijdelijke afsluiting van te maken Maak een eindje voor het kapotte juk een uitsparing in de bodem plaat en plaats hier dan twee kruislings geplaatste dwarshouten in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/118_IMG_4004_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/118_IMG_4004_3.jpg)

118  Fixeer deze houten met verdunde houtlijm op hun plaats.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119__IMG_4005_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119__IMG_4005_3.jpg)

119 Verweer de houten met verdunde zwarte en grijze verf en plaats zo hier en daar wat opschietend onkruid.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/120_IMG_4006_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/120_IMG_4006_3.jpg)

120 Ziet er knap realistisch uit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/121_IMG_4009_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/121_IMG_4009_3.jpg)

121 Met wat bosschages van Yslandsmos welke bespoten zijn met Bisonkit en bestrooid met Woodland gaat het er echt goed uit zien

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/122_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/122_3_1.jpg)

122 Zo goed zelfs dat het “klein vee”er van zelf op afkomt

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/123_IMG_4010_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/123_IMG_4010_3.jpg)

123

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/112_img061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/112_img061.jpg)

12 Volgen keer gaan we verder met dit type
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Herwim Frank op 27 september 2014, 08:06:27
Hallo

Ik kreeg de volgende waarschuwing toen ik in deze topic een reactie wilde geven.

Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Ik begrijp dat dit gebeurt automatisch na 30 dagen maar ik ben blij dat een dergelijke topic niet is verwijdert.
Had deze topic nog niet gezien, het is een geweldige topic die veel info geeft betreffende stootblokken etc.
stootblokken zijn vaak een afsluiter van een bouw project zo iets als "o ja dat moet ik ook nog doen doe ik later wel"
en vaak gebeurt dit niet en veel later krijg je dan een spoed klusje die even afgeraffeld wordt.
Terwijl hier een schat aan gegevens wordt gegeven die we goed kunnen gebruiken in de diverse perioden waarin
we onze spoorbaan bouwen.
Hartelijk dank aan allen die deze topic hebben gevuld met hun ervaringen en gegevens.

Ik hoop dat deze topic blijft bestaan en misschien als info opgenomen kan worden in de Encyclopedie. 
gr,
Herwim
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: tijgernootje op 27 september 2014, 08:48:44
Wees niet bang Herwim,
Draadje blijft hoor,de starter ervan( Sobat Kras) moet echter wel de kans krijgen om zijn al aangegeven vervolg, 1st te bouwen  ;D
In zijn depot draadje hier op t forum bij de rest van de banen in opbouw,zie je al dat er weer wat aan zit te komen voor hier  ;)
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 27 september 2014, 12:12:21
Zoals beloofd in het draadje "depot" (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg3221493738.html#msg3221493738) gaan we hier verder met de bouw van het zware juk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_img067_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_img067_1.jpg)

De functie van dit juk is om ten alle tijden een doorgeschoten railvoertuig tegen te houden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_img069_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_img069_1.jpg)

Daarom is het extra zwaar uitgevoerd dmv diep in de grond ingelaten spoorstaven met een zware schoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_IMG_7478_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_IMG_7478_3.jpg)

Een stukje oude rails word aan de onderzijde versterkt met een roerhoutje van bv de gamma. Dit heeft alleen als doel om dadelijk de verticale spoorstaven redelijk te kunnen fixeren. Breng voor het juk ook nog enkele extra dwarshouten aan. Moet eigenlijk ook achter het juk gebeuren, maar daar zien we dadelijk niets meer van.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_IMG_7479_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_IMG_7479_3.jpg)

Plaatsing van de extra dwarshouten voor het juk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_IMG_7480_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_IMG_7480_31.jpg)

De opmaat gezaagde stukjes rail welke de verticale staanders gaan vormen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_IMG_7481_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_IMG_7481_3.jpg)

De achterzij met een iets te veel aan fixeermiddel (houtlijm)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_IMG_7482_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_IMG_7482_3.jpg)

Aan elke zijde komen drie verticale staanders te staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_IMG_7484_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_IMG_7484_3.jpg)

Tot zover.
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: guest7823 op 27 september 2014, 13:07:01
Volgens mij heeft de SHM ook nog twee van deze jukken gekregen

"Altijd binnen gestaan, van oude vrouwtje geweest, weinig kilometers gemaakt"(Klopt werkelijk waar, Ze zijn van tante Trein geweest en komen van de zaksporen in Haarlem waar ze altijd onder de kap hebben gestaan ;) )
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Eric B op 27 september 2014, 14:01:15
Fraai werk Hans!

Hier (http://geheugenvannederland.nl/?/nl/zoekresultaten/pagina/1/stootjuk/%28stootjuk%29/&colcount=0&wst=stootjuk) zijn nog wat mooie foto's van stootjukken te zien :-)
Hier (http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-FOTO-1900&role=image&size=variable) nog een mooie in straatspoor ingebouwd.
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 27 september 2014, 19:33:59
Ik ben van strategie veranderd. Het lijmen beviel niet zo goed, dus overgestapt op solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_009_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_009_3.jpg)
Zes staanders geplaatst
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_011_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_011_3.jpg)
Zo zal het er ongeveer uit gaan zien. Schetsplaten moeten wel gelijk zijn.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_012_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_012_3.jpg)
De plaats van de schoren is bepaald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_013_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_013_3.jpg)
de achterzijde van het juk
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: thonis op 27 september 2014, 19:46:01
Hoi Sobat!
Dat wordt weer mooi! Om de schetsplaten gelijk te krijgen, zou je een plaatje uit een stuk op alle zes de staanders kunnen solderen en ze dan loszagen. Je kunt de railstaven op dubbelzijdig tape plakken om ze netjes te kunnen uitrichten.
Groet van Thonis
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Jamie op 27 september 2014, 23:50:57
Hallo beste sobat.
Allereerst mooi project.
Detail:wat ik op je model zie is dat je middelste staande railstaaf op de liggende railstaaf staat.

Wat ik zie bij het grootbedrijf is dat er 1 staande railstaaf aan de binnenzijde zit
En 2 staande railstaven aan de buitenzijde.
Het punt waar de staande railstaven langs de liggende railstaaf loopt is uitgeslepen/gevijld.
Is de hoek van de schuine railstaafverbinding staande en liggende railstaaf wel goed?
Moet die schuine railstaaf niet langer zijn?
Zie bijv deze foto`s voor mooi detail.

Stootjuk type hercules
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/155280
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167400
http://www.hetutrechtsarchief.nl/beeld/Atlantis/278/_500/155278.jpg
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Werkplaats%20Tilburg/Wpl.%20Tb.%201.jpg

Mvg jamie diks
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 28 september 2014, 10:23:55
Jamie je heb helemaal gelijk. Maar..........modelbouw bestaat uit de kunst van het weglaten en compromissen sluiten. De rails die wij in H0 en kleiner gebruiken is over het algemeen niet op school. Ik gebruik hier dan ook spoor H railstaven en die zijn ook nog te zwaar. Als je code 100 voor dit soort juk gaat gebruiken en je doet dat volgens het 1 op 1 principe dan oogt het kolossaal en komt niet over. Dat is de reden waarom ik het doe zo als ik het doe. Als het straks in de verf en onkruid sta zie je er hoegenaamd niets meer van.
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 28 september 2014, 23:39:45
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7501_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7501_3.jpg)
Even met korte en lange schoren uitgeprobeerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7502_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7502_3.jpg)
Zware stootbalk gemonteerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7503_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7503_3.jpg)
Door macro foto's te maken zie je gelijk alle manco's die je op de baan niet ziet ;D
Titel: Re: Stootheuvels en stootjukken
Bericht door: Hans Reints op 03 oktober 2014, 18:31:02
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7546_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7546_3.jpg)
Hij staat op zijn plek.