Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Lokchassis bouwen met de chassispro jig  (gelezen 6389 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Gepost op: 28 juli 2014, 20:01:36 »
Tom en ik hebben allebei eerst eens een chassis gebouwd met behulp van Leen (stoomboy) die over een uitgebreid instrumentarium beschikt. Voor mij was het aanleiding om de chassispro jig van Avonside aan te schaffen. Niet goedkoop en ook niet 100% foolproof, maar er is met de juiste aandacht een heel goed chassis mee te bouwen. De punten van aandacht zijn dat de pennen van de jig, die later worden vervangen door de lokassen, zuiver in lijn moeten staan en zuiver haaks moeten zijn. Als dat niet het geval is heb je net niet bereikt wat je wel kunt bereiken met de jig. Het probleem ontstaat doordat de blokken waar de pennen in worden geschroefd met een tapeind worden gepositioneerd en daar zit speling op en als je daar niet bewust mee om gaat kan het mis gaan.

Het gaat dus om deze jig:



Er liggen allemaal hulpmiddelen om heen, maar het gaat om het ding bovenin.

In de sleuf in het midden kunnen 5 assen worden geschroefd in eronder liggende blokken. Hier liggen 2 korte 1/8 inch pennen klaar met een 1mm pen er bovenop. de 1/8 inch is de maat van de meeste assen van lokwielen en de 1mm is de maat voor veel koppelstangen:



Aan de onderkant ziet de jig er zo uit:



Het middelste blok zit vast en de 2 blokken aan beide zijden kunnen met de tapeinden heen en weer worden geschoven.

De eerste stap is het op maat zetten van de blokken zodat de koppelstang erover heen valt:



Zonder koppelstang



Met koppelstang

Als check: beide koppelstangen moeten gelijk zijn:



Dit zijn de koppelstangen van de MK 1300 met het chassis erboven.

Je kunt nu de lagers aan beide chassisplaten solderen voor de juiste afstand gepast op de koppelstangen. Je kunt het ook doen met de lange pennen, waarmee je een heel chassis kunt monteren.



Lange pennen met dezelfde koppelstangen. Nu lijkt het goed, maar nu moet je gaan controleren of alles haaks staat:







In de meeste gevallen is dat dus niet het geval. Hier moet je veel tijd in steken om te zorgen dat alles haaks staat, anders bouw je nog geen recht chassis op maat op de koppelstangen.

Met de lagers los in het chassis zag ik meteen wat er mis is met mijn 1300 chassis:



De horizontale speling op het achterste lager was fors, wat aanleiding geeft tot instabiel gedrag. MK beveelt ook aan het achterste lager vast te solderen. Dankzij de jig weet ik precies op welke afstand.

Aan de slag met een DJH 5500 chassis:



Deze zit gewoon in elkaar geschroefd nog zonder iets vast te zetten. De as blijkt allesbehalve haaks door het chassis te lopen:



Dit was aanleiding om de gaten voor de schroeven van de afstandhouders aan een zijde op te ruimen zodat een en ander wel haaks komt te staan. Dit nadat ik had gecontroleerd dat de gaten van de lagers wel recht tegenover elkaar zaten.

En dan verder opbouwen op de jig:















Aslagers en afstandhouders kunnen nu worden gesoldeerd:



En nu moet het chassis op 4 manieren makkelijk over de assen vallen als controle:









Ik zeer tevreden, totdat ik me realiseerde dat ik een enorme blunder heb begaan. Welke?  :(

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2014, 20:25:57 »
Enkele lagers heb je binnenste buiten gesoldeerd, Ivo!

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2014, 20:38:29 »
Ja, dat klopt, maar dat is niet zo'n groot probleem. Nee, ik bedoel iets anders.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2014, 20:44:47 »
Aangedreven as met vast tandwiel Ivo? (wilde gok, de 5500 kit niet kennende)
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2014, 20:51:32 »
Hallo Ivo,
 Worden de wielassen gecompenseerd ?
 Dan mag je maar 1 as ,(De achterste zoals je zelf schrijft ) ,vast gesoldeerd worden, de anderen moeten in een binnenframe gesoldeerd worden.
Zo heb ik tenminste mijn NS 2100 gebouwd in schaal 0.
 Vr Gr ,
         Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2014, 22:00:34 »
Niks heeft het gezien. Die as gaat er nu nooit meer in. En nee, dit chassis wordt niet gecompenseerd. Dan had ik hornblocks moeten inbouwen voor één as. Kan ook, maar heb ik niet gedaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2014, 22:03:28 »
Is het met een brandertje niet mogelijk om die lagers weer los te krijgen dan? Dan is het vrij lastig, misschien heeft Piet Peetom een passende oplossing.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2014, 22:07:35 »
Met een flinke soldeerbout van  in jouw geval van 100 W krijg je het wel weer los.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2014, 22:50:29 »
Lagertjes eruit is niet zo'n probleem (met een brandertje vallen ze er zo uit) .
Maar dan weer plaatsen zou betekenen dat je hier dus niet de tool bij kan gebruiken .

Waar ik aan denk is bv. een stukje plaat met daarin een uitsparing waar precies het lager in schuift .
Dan met behulp van de tool het plaatje met 2 punten vast zetten op het chassis (aan 2 frame zijdes)
Tool assen eruit en dan as met tandwiel en lagers van onderaf in de uitsparing schuiven .(het hulpplaatje zorgt dan voor de juiste positie)
Maar dan moeten de lagers aan de binnenkant van het frame worden vastgezet zonder dat het hulpplaatje ook vast komt te zitten .
Daarna kunnen de hulpplaatjes er weer af .

Is zomaar een idee , maar of het ook haalbaar is .....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2014, 23:02:47 »
Chassis zit weer in elkaar en het loopt met 2 gekoppelde assen goed. Ik heb één van de lagers eruit gesoldeerd met mijn normale bout en vervolgens de as met het tandwiel erin gefrommeld. Daarna het lager er weer in gesoldeerd. De plek van het lager was niet het probleem, want die hebben heel weinig speling in het chassis, maar het kan wel licht kantelen. Daarom flink verwarmen, zodat het lager zich naar de as richt. En inderdaad is het tool minder geschikt voor een dergelijke as. Maar het geheel is wel zuiver haaks opgebouwd en leidt dus tot een zuiver chassis. Want nu bleek dat ik de gaten in de koppelstangen licht moest opruimen om de schroefjes te laten passen en die hebben nu vrijwel geen speling. En toch loopt het chassis zonder zware punten. Morgen de motor eens monteren en kijken of die de zaak ook mooi rond krijgt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2014, 01:43:06 »
ik ben zeer benieuwd hoe je 1300 nou gaat lopen Ivo.
die 5500 is niet zo spannend die krijg je zonder jig ook wel goed ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2014, 09:18:44 »
Klopt. Hoewel het 5500 chassis nu toch zuiverder (haakser) in elkaar zit dan zonder jig. En tegelijk laat dit chassis zien dat je ondanks een jig moet blijven nadenken met die as met een tandwiel vast erop gemonteerd.

Maar voor de 1300 ben ik ook zeer benieuwd. Vooral doordat ik door de jig meteen een belangrijke afwijking zag, die ik eerder niet had gezien. Grootste uitdaging lijkt nu het wobbelvrij op de assen drukken van de wielen. Met Ronald al over nagedacht en ik ga proberen mijn freesbank in te zetten: wiel vlak op de kruistafel, as in de spantang en dan gewoon erin drukken. De oplossing in het 1300 draadje om het op een draaibank te doen is nog beter.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2014, 09:31:10 »
Wiel erop persen met een draaibank gaat inderdaad beter. Vooral het tweede wiel ;). Wiel in de bekken, en in het support een kleine boorkop met daarin een stift waarin een center gaatje is gedraaid, zodat je op de as zelf drukt en niet op het reeds geplaatste eerste wiel. Caliper er tussen voor de juiste maat en persen maar. Ik ben benieuwd hoe je het e.e.a. oplost. leuk om te volgen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2014, 09:32:20 »
Precies Ruud, zo doe ik het ook. gaat uitstekend :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2016, 15:58:02 »
Eerder heb ik het gebruik van de jig voor twee 2 assers laten zien. Mijn 1300 en een 5500. Het gebruiken van een jig wordt steeds belangrijker naarmate het aantal assen toeloopt. De jig die ik heb is geschikt voor 5 assen (bijvoorbeeld de NS 5000), maar er zijn ook kleinere en iets goedkopere jigs voor 3 assen. Met meerdere assen wordt het niet alleen relevant de pennen zuiver haaks te hebben in de jig, maar ook moeten ze nog eens keurig in lijn staan. Voor het haaks zetten zie mijn beschrijving eerder in dit draadje.

Aan de slag, eerst met de korte pennen om de assen op de juiste afstand te zetten:



Je doet dat met behulp van de koppelstang van het model dat je wilt gaan maken. Ik was over deze koppelstangen enigzins verbaasd, omdat je ziet dat de 2 buitenste gaten sleufgaten zijn, dus veel beweging mogelijk maken. Ik vind deze koppelstangen eigenlijk te dun, misschien maak ik later nog wel dikkere. Hier zie je overigens de pennen duidelijk niet op de goede afstand zitten. Daarna bleken de pennen niet in lijn te staan. Dat kun je goed controleren doordat de liniaal zowel erboven als er beneden strak tegenaan moet liggen en niet mag kantelen om de middelste pen. Dat deed het dus wel. Ook dit is goed te zetten.

Vervolgens de zaak verdraaid en met paspennen (zitten ook bij de kit om de koppelstangen op de wielen vast te zetten) erop gezet:



Om vervolgens het chassis te kunnen gaan monteren heb ik de lange pennen erop gezet en dan weer gecontroleerd op afstand en of alles nog haaks en in lijn stond. Dat was niet het geval dus er is nog een en ander aan versteld voordat ik tevreden was.



Beide koppelstangen pasten goed. Daarna heb ik het chassis op de pennen opgebouwd door eerst de lagers erop te laten glijden, dan een chassiszijkant eroverheen, de afstandhouders ertussen gezet en de andere chassiszijkant. Nu kun je goed bekijken of alles netjes haaks en in lijn staat en dan kun je in de jig de lagers in de platen solderen, de afstandhouders vastsolderen en uitgebreid gaan controleren of alles klopt.



Hier is nog niets gesoldeerd. Eerst kijken, kijken en controleren. Kenners hebben al gezien dat dit het chassis is van de DJH 3900. Helaas is het een te diccht chassis. Met name voor de eerste as hoort een groot gat te zitten waardoor je de binnenste drijfstangen ziet bewegen, maar daar zit nu een grote schroef met afstandhouder. Als ik nu bovenaan de chassisplaten en onderaan de platen een stuk messing soldeer, kan ik de ze afstandhouder weglaten en op schaal daar de juiste opening maken.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*