BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 28 juli 2014, 20:01:36

Titel: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 28 juli 2014, 20:01:36
Tom en ik hebben allebei eerst eens een chassis gebouwd met behulp van Leen (stoomboy) die over een uitgebreid instrumentarium beschikt. Voor mij was het aanleiding om de chassispro jig van Avonside aan te schaffen. Niet goedkoop en ook niet 100% foolproof, maar er is met de juiste aandacht een heel goed chassis mee te bouwen. De punten van aandacht zijn dat de pennen van de jig, die later worden vervangen door de lokassen, zuiver in lijn moeten staan en zuiver haaks moeten zijn. Als dat niet het geval is heb je net niet bereikt wat je wel kunt bereiken met de jig. Het probleem ontstaat doordat de blokken waar de pennen in worden geschroefd met een tapeind worden gepositioneerd en daar zit speling op en als je daar niet bewust mee om gaat kan het mis gaan.

Het gaat dus om deze jig:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_44801600x1200_zpsb2fde18b.jpg)

Er liggen allemaal hulpmiddelen om heen, maar het gaat om het ding bovenin.

In de sleuf in het midden kunnen 5 assen worden geschroefd in eronder liggende blokken. Hier liggen 2 korte 1/8 inch pennen klaar met een 1mm pen er bovenop. de 1/8 inch is de maat van de meeste assen van lokwielen en de 1mm is de maat voor veel koppelstangen:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45711600x1200_zpse3465a74.jpg)

Aan de onderkant ziet de jig er zo uit:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45771600x1200_zpsbf469bca.jpg)

Het middelste blok zit vast en de 2 blokken aan beide zijden kunnen met de tapeinden heen en weer worden geschoven.

De eerste stap is het op maat zetten van de blokken zodat de koppelstang erover heen valt:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45721600x1200_zpsdfe6034c.jpg)

Zonder koppelstang

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45731600x1200_zps3f3bdf05.jpg)

Met koppelstang

Als check: beide koppelstangen moeten gelijk zijn:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45741600x1200_zps4bf1dd9c.jpg)

Dit zijn de koppelstangen van de MK 1300 met het chassis erboven.

Je kunt nu de lagers aan beide chassisplaten solderen voor de juiste afstand gepast op de koppelstangen. Je kunt het ook doen met de lange pennen, waarmee je een heel chassis kunt monteren.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45781600x1200_zpsa81eda23.jpg)

Lange pennen met dezelfde koppelstangen. Nu lijkt het goed, maar nu moet je gaan controleren of alles haaks staat:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45791600x1200_zpsdd876de0.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45801600x1200_zps68045f94.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45811600x1200_zps5a800ed1.jpg)

In de meeste gevallen is dat dus niet het geval. Hier moet je veel tijd in steken om te zorgen dat alles haaks staat, anders bouw je nog geen recht chassis op maat op de koppelstangen.

Met de lagers los in het chassis zag ik meteen wat er mis is met mijn 1300 chassis:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45761600x1200_zps91234bf6.jpg)

De horizontale speling op het achterste lager was fors, wat aanleiding geeft tot instabiel gedrag. MK beveelt ook aan het achterste lager vast te solderen. Dankzij de jig weet ik precies op welke afstand.

Aan de slag met een DJH 5500 chassis:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45821600x1200_zpseb929021.jpg)

Deze zit gewoon in elkaar geschroefd nog zonder iets vast te zetten. De as blijkt allesbehalve haaks door het chassis te lopen:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45831600x1200_zpsfcf83b07.jpg)

Dit was aanleiding om de gaten voor de schroeven van de afstandhouders aan een zijde op te ruimen zodat een en ander wel haaks komt te staan. Dit nadat ik had gecontroleerd dat de gaten van de lagers wel recht tegenover elkaar zaten.

En dan verder opbouwen op de jig:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45861600x1200_zps799f0ea4.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45871600x1200_zpse5e35952.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45881600x1200_zps898a38a2.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45891600x1200_zpsc6c1ba40.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45901600x1200_zps3e3e62aa.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45911600x1200_zps238129ac.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45921600x1200_zps27f30a6d.jpg)

Aslagers en afstandhouders kunnen nu worden gesoldeerd:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45931600x1200_zpsbc68f04e.jpg)

En nu moet het chassis op 4 manieren makkelijk over de assen vallen als controle:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45941600x1200_zpsd043868b.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45951600x1200_zps5ee752b2.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45961600x1200_zpse60f02ee.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/chassispro/IMG_45971600x1200_zpsfa447f10.jpg)

Ik zeer tevreden, totdat ik me realiseerde dat ik een enorme blunder heb begaan. Welke?  :(

mvg,
Ivo
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Weerd op 28 juli 2014, 20:25:57
Enkele lagers heb je binnenste buiten gesoldeerd, Ivo!

Gerard
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 28 juli 2014, 20:38:29
Ja, dat klopt, maar dat is niet zo'n groot probleem. Nee, ik bedoel iets anders.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Niks op 28 juli 2014, 20:44:47
Aangedreven as met vast tandwiel Ivo? (wilde gok, de 5500 kit niet kennende)
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Peter Kleton op 28 juli 2014, 20:51:32
Hallo Ivo,
 Worden de wielassen gecompenseerd ?
 Dan mag je maar 1 as ,(De achterste zoals je zelf schrijft ) ,vast gesoldeerd worden, de anderen moeten in een binnenframe gesoldeerd worden.
Zo heb ik tenminste mijn NS 2100 gebouwd in schaal 0.
 Vr Gr ,
         Peter
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 28 juli 2014, 22:00:34
Niks heeft het gezien. Die as gaat er nu nooit meer in. En nee, dit chassis wordt niet gecompenseerd. Dan had ik hornblocks moeten inbouwen voor één as. Kan ook, maar heb ik niet gedaan.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: AlfaArjen op 28 juli 2014, 22:03:28
Is het met een brandertje niet mogelijk om die lagers weer los te krijgen dan? Dan is het vrij lastig, misschien heeft Piet Peetom een passende oplossing.
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Peter Kleton op 28 juli 2014, 22:07:35
Met een flinke soldeerbout van  in jouw geval van 100 W krijg je het wel weer los.
 Peter
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: ronald1956 op 28 juli 2014, 22:50:29
Lagertjes eruit is niet zo'n probleem (met een brandertje vallen ze er zo uit) .
Maar dan weer plaatsen zou betekenen dat je hier dus niet de tool bij kan gebruiken .

Waar ik aan denk is bv. een stukje plaat met daarin een uitsparing waar precies het lager in schuift .
Dan met behulp van de tool het plaatje met 2 punten vast zetten op het chassis (aan 2 frame zijdes)
Tool assen eruit en dan as met tandwiel en lagers van onderaf in de uitsparing schuiven .(het hulpplaatje zorgt dan voor de juiste positie)
Maar dan moeten de lagers aan de binnenkant van het frame worden vastgezet zonder dat het hulpplaatje ook vast komt te zitten .
Daarna kunnen de hulpplaatjes er weer af .

Is zomaar een idee , maar of het ook haalbaar is .....
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 28 juli 2014, 23:02:47
Chassis zit weer in elkaar en het loopt met 2 gekoppelde assen goed. Ik heb één van de lagers eruit gesoldeerd met mijn normale bout en vervolgens de as met het tandwiel erin gefrommeld. Daarna het lager er weer in gesoldeerd. De plek van het lager was niet het probleem, want die hebben heel weinig speling in het chassis, maar het kan wel licht kantelen. Daarom flink verwarmen, zodat het lager zich naar de as richt. En inderdaad is het tool minder geschikt voor een dergelijke as. Maar het geheel is wel zuiver haaks opgebouwd en leidt dus tot een zuiver chassis. Want nu bleek dat ik de gaten in de koppelstangen licht moest opruimen om de schroefjes te laten passen en die hebben nu vrijwel geen speling. En toch loopt het chassis zonder zware punten. Morgen de motor eens monteren en kijken of die de zaak ook mooi rond krijgt.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: roadster36 op 29 juli 2014, 01:43:06
ik ben zeer benieuwd hoe je 1300 nou gaat lopen Ivo.
die 5500 is niet zo spannend die krijg je zonder jig ook wel goed ;D
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 29 juli 2014, 09:18:44
Klopt. Hoewel het 5500 chassis nu toch zuiverder (haakser) in elkaar zit dan zonder jig. En tegelijk laat dit chassis zien dat je ondanks een jig moet blijven nadenken met die as met een tandwiel vast erop gemonteerd.

Maar voor de 1300 ben ik ook zeer benieuwd. Vooral doordat ik door de jig meteen een belangrijke afwijking zag, die ik eerder niet had gezien. Grootste uitdaging lijkt nu het wobbelvrij op de assen drukken van de wielen. Met Ronald al over nagedacht en ik ga proberen mijn freesbank in te zetten: wiel vlak op de kruistafel, as in de spantang en dan gewoon erin drukken. De oplossing in het 1300 draadje om het op een draaibank te doen is nog beter.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: ruudns op 29 juli 2014, 09:31:10
Wiel erop persen met een draaibank gaat inderdaad beter. Vooral het tweede wiel ;). Wiel in de bekken, en in het support een kleine boorkop met daarin een stift waarin een center gaatje is gedraaid, zodat je op de as zelf drukt en niet op het reeds geplaatste eerste wiel. Caliper er tussen voor de juiste maat en persen maar. Ik ben benieuwd hoe je het e.e.a. oplost. leuk om te volgen (y).
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Karst Drenth op 29 juli 2014, 09:32:20
Precies Ruud, zo doe ik het ook. gaat uitstekend :)
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 20 februari 2016, 15:58:02
Eerder heb ik het gebruik van de jig voor twee 2 assers laten zien. Mijn 1300 en een 5500. Het gebruiken van een jig wordt steeds belangrijker naarmate het aantal assen toeloopt. De jig die ik heb is geschikt voor 5 assen (bijvoorbeeld de NS 5000), maar er zijn ook kleinere en iets goedkopere jigs voor 3 assen. Met meerdere assen wordt het niet alleen relevant de pennen zuiver haaks te hebben in de jig, maar ook moeten ze nog eens keurig in lijn staan. Voor het haaks zetten zie mijn beschrijving eerder in dit draadje.

Aan de slag, eerst met de korte pennen om de assen op de juiste afstand te zetten:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%203900/IMG_6512%20800x600_zpsucryq0p0.jpg)

Je doet dat met behulp van de koppelstang van het model dat je wilt gaan maken. Ik was over deze koppelstangen enigzins verbaasd, omdat je ziet dat de 2 buitenste gaten sleufgaten zijn, dus veel beweging mogelijk maken. Ik vind deze koppelstangen eigenlijk te dun, misschien maak ik later nog wel dikkere. Hier zie je overigens de pennen duidelijk niet op de goede afstand zitten. Daarna bleken de pennen niet in lijn te staan. Dat kun je goed controleren doordat de liniaal zowel erboven als er beneden strak tegenaan moet liggen en niet mag kantelen om de middelste pen. Dat deed het dus wel. Ook dit is goed te zetten.

Vervolgens de zaak verdraaid en met paspennen (zitten ook bij de kit om de koppelstangen op de wielen vast te zetten) erop gezet:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%203900/IMG_6513%20800x600_zpsqdd0ikjh.jpg)

Om vervolgens het chassis te kunnen gaan monteren heb ik de lange pennen erop gezet en dan weer gecontroleerd op afstand en of alles nog haaks en in lijn stond. Dat was niet het geval dus er is nog een en ander aan versteld voordat ik tevreden was.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%203900/IMG_6515%20800x600_zpsclyymxs8.jpg)

Beide koppelstangen pasten goed. Daarna heb ik het chassis op de pennen opgebouwd door eerst de lagers erop te laten glijden, dan een chassiszijkant eroverheen, de afstandhouders ertussen gezet en de andere chassiszijkant. Nu kun je goed bekijken of alles netjes haaks en in lijn staat en dan kun je in de jig de lagers in de platen solderen, de afstandhouders vastsolderen en uitgebreid gaan controleren of alles klopt.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%203900/IMG_6517%20800x600_zpsh7xcutpn.jpg)

Hier is nog niets gesoldeerd. Eerst kijken, kijken en controleren. Kenners hebben al gezien dat dit het chassis is van de DJH 3900. Helaas is het een te diccht chassis. Met name voor de eerste as hoort een groot gat te zitten waardoor je de binnenste drijfstangen ziet bewegen, maar daar zit nu een grote schroef met afstandhouder. Als ik nu bovenaan de chassisplaten en onderaan de platen een stuk messing soldeer, kan ik de ze afstandhouder weglaten en op schaal daar de juiste opening maken.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ko.V op 20 februari 2016, 21:19:18
Hoi Ivo , volg met belangstelling het gebeuren met de jig. ziet er zeer professioneel uit , moet je voor geleerd hebben   , .zullen mensen denken .
Ik doe het op de oude manier met lange staven, dat gaat ook goed en is niet zo kostbaar.
Heb mijn 3900 bijna klaar , is een tijdje in de mottenballen geweest, maar toch weer opgepakt .
Ik vind de aandrijving van DJH niet zo denderend , vandaar de vertraging , heb er veel kleine dingen aan veranderd , zoals de cilinderblokken zijn van messing gemaakt zodat er nog wat anders mee kan .
Kijk met belang stelling uit naar je volgende vorderingen.


Groet Ko
 
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 21 februari 2016, 12:02:00
In de boeken van Iain Rice heb ik die methode lang geleden ook gevonden. Ik heb met 2 stukjes MDF een houten jig gemaakt met erop een keurig haaks raster getekend en inderdaad met de lange assen. Toch, omdat je alles op zicht moet doen en dan voorzichtig steeds stukjes gaat vastzetten sluipen er dan weer onnauwkeurigheden in. Dat heb ik niet meer met deze chassispro jig. Maar de ervaring met de oude methode maakt wel dat je deze jig dan ook goed kunt gebruiken, omdat je weet waar je op moet letten.

De kwaliteit van de jig heeft zich weer bewezen. Op de jig heb ik gisteravond de aslagers en de afstanhouders vastgezet en als proof of the pudding de wielen (Romfords) erop gezet en tot mijn grote genoegen staat het chassis van de 3900 keurig met alle wielen op de rails en loopt het geheel zonder enig zwaar punt. De aandrijving maak ik toch in de tender, dus als dit goed vrij loopt, moet de rest ook goed gaan:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%203900/IMG_6525%20800x600_zpsfmnx4vad.jpg)

Vervolgens even een paar losse onderdelen erop:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%203900/IMG_6524%20800x600_zpsr4ntpx0h.jpg)

De wielen worden nog vervangen door een set Alan Gibson wielen van GM&S.
Overigens als je zo'n jig eens wilt bekijken ipv bestellen in Engeland, heeft Piet Peetoom er ook een paar op voorraad, heeft hij me laatst verteld.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Tomasso op 21 februari 2016, 12:50:35
Ik ben er hoe dan ook zeer blij mee. Heb nu al een aantal mensen kunnen helpen om hun loc goed rijvaardig te kunnen maken en ook op Ontraxs ga ik weer iemand verder helpen. Mijn 3900 glijdt ook zijdezacht over de baan (zie YouTube), dus het is een investering, maar achteraf dubbel en dwars waard.

Heb je nu al zo'n plankje onder de tool Ivo? Dat scheelt zoveel afstellen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Silvolde op 21 februari 2016, 14:26:36
Ik heb DJH NS 3900 destijds met een NWSL double-idler gearbox uitgerust die door een Faulhaber motor met vliegwiel 1331 in de ketel wordt aangedreven.

Silvolde
Titel: Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
Bericht door: Ivo tB op 21 februari 2016, 16:21:55
Wat voor een vertraging is dat? Een double idler gearbox? Degene die ik aan het bouwen ben is nog een oude 3900, gekocht in 1996. Daar zit nog de open Mashima bij met lange as en worm. Ik heb er ook een GM&S vertraging bij. Ik heb recent ook een Gützold Br52 met Steifrahmentender gekocht en de aandrijving in die tender past met enige aanpassing ook in de tender van de 3900. De asafstand klopt niet 100%. Met de kunsten van 3D ontwerpen van Karst voor de DE-5 kan ik me ook voorstellen dat je een exact passende goed werkende aandrijving in de tender kunt ontwerpen. Eén as meer en hetzelfde concept zou moeten werken.

@Tom, nee, nog geen plankje, maar zo gaat het ook. Nu nog eens serieus het chassis bekijken waar er meer gaten in moeten komen. Met name voor het voorste drijfwiel zit een driehoekige uitsparing en daar zit in het DJH chassis precies zo'n geschroefde afstandshouder. Maar zoals ik al eerder opmerkte met een plaatje messing aan de onderkant tussen de platen zou die afstandhouder gewoon weg kunnen en kun je een binnenliggende drijfstang zien (bewegen?).

mvg,
Ivo