Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
  

Auteur Topic: Cockerill ertswagentjes  (gelezen 3995 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Cockerill ertswagentjes
« Gepost op: 27 oktober 2015, 00:25:19 »
Mogge!
Vandaag gaat de lezing over drieassige ertswagentjes van cockerill. Het wordt vrij kort, want ik weet eigenlijk maar bar weinig van deze wagens. Ooit zijn ze ergens tweede helft jaren '50 gebouwd voor het transport van erts van stocatra in antwerpen naar de hoogovens van ougree en wellicht ook die van cockerill in seraing. Het zijn simpele badkuipjes met veel wielen (erts is knap zwaar) die gezien het gebrek aan deuren en kleppen in een loskooi werden gereden en dan over de kop gingen. Voor die tijd ogen ze wel heerlijk ouderwets, zeker in vergelijking met de moderne zelflossers op draaistellen die in dezelfde tijd door andere belgische staalbedrijven besteld werden.
Ze stonden wel hier en daar vager of minder vaag op foto's, maar veel expliciet bruikbaars zat er niet bij...
Hier een sleepje bij de hoogoven van ougree, begin jaren '60:


een paar exemplaren op een weinig enthousiast spoortje bij de dan al stilgelegde hoogovens op het oude cockerill-terrein in seraing in 1979. Erg fijn sfeertje!


en op hetzelfde terrein in 1988 vaag in de achtergrond een paar wagentjes met een licht stuk (met een nummer?) op de kopwand, waarschijnlijk nog een tijdje gebruikt voor intern transport op het fabrieksterrein zelf... Zo wil ik ze hebben!


Na flink zeuren op de interwebs zo links en rechts was er zowaar iemand zo vriendelijk om me aan een mooie foto uit het nmbs-archief te helpen, maar meer was er daar niet te vinden, geen tekening, geen nummeroverzicht, niks. Geeft niet, bouwen we een en ander wel gewoon van die foto.
drieassige ertswagen cockerill ougree by Floris Dilz, on Flickr
helaas is de radstand-maat precies niet te lezen, dus dan maar de doorsnede van een wiel (een meter) nemen en een beetje verhoudingen klooien... kom dan uit op 5 meter radstand en 7 meter baklengte. Mooi ronde maten dus, ribben om de meter, vrij logisch eigenlijk. Kopwanden zijn aardig uit te zoeken aan de hand van de buffers (dat zijn standaard-onderdelen op standaardafstand van elkaar), reken je dan de bakinhoud uit (enige maat die gegeven is) dan komt ie vrij aardig uit... Heel ver zit ie er dus niet naast nu vermoed ik.
Omdat ik er een heel stel van wil hebben, zeker een stuk of 10, werd stuk voor stuk frezen nogal een rotklus. Gieten dat ding dus, en dat lukt heel aardig!
ertsbakkie 1 by Floris Dilz, on Flickr

ertsbakkie 2 by Floris Dilz, on Flickr

Nu nog wat etsdetails erbij maken, rangeerderstreden, haken onderaan de bak, handgrepen, een hekje en treeplanken voor de wagen met bordes...
Voor nu nog een lastig punt zijn de opschriften. Het volgende weet ik vrij zeker:
- de wagens zijn van 1955 of later. De naam cockerill-ougree ontstond pas bij de fusie tussen cockerill en ougree-marihaye in 1955.
- begin jaren '70 waren ze nog in dienst. Er is een foto van een sleep van deze wagens achter de nmbs 5001. Die loc deed maar kort dienst, van 1969 tot 1976. Het computernummertijdperk hebben de wagens dus nog wel gehaald. Helaas is van de wagens zelf qua opschriften geen moer te zien.
- in 1970 heette het bedrijf na nog een aantal fusies officieel cockerill-ougree-providence et esperance-longdoz, op wagens stond gewoon COCKERILL seraing vermeld in die tijd. Zie ook deze wagens: http://www.reisezugwagen.eu/?p=6972 en hier in t eggie: https://flic.kr/p/nDBzx2  Deze wagens zouden dus ook zulke opschriften gekregen kunnen hebben... helaas is er nergens iets te zien op de wat latere foto's.
Als er iemand meer gegevens (nummerreeksen, afmetingen, foto's) van deze wagens heeft houd ik me aanbevolen!

Voor mezelf is het meer uit interesse dat ik meer van die opschriften wil weten, een paar afgebladderde bakkies voor intern transport met vervaagde oude opschriften en een vers opgeklodderd intern nummer, daarbij komt het niet zo precies want alles wat onduidelijk is is toevallig net afgebladderd of overgekliederd... maar ondertussen merkte ik uit België al enige belangstelling voor deze wagentjes en technisch zou het moeten kunnen om een serietje als bouwpakket of kant en klaar te maken, dan is het wel leuk als er wat kloppende opschriften op staan natuurlijk  ;)

« Laatst bewerkt op: 07 maart 2016, 11:57:03 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2015, 01:21:45 »
Ziet er strak uit Floor

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2015, 09:26:43 »
Mooi werk ende zeer overtuigend!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2015, 09:42:49 »
Gaaf! Zo af en toe zoek ik je topic even op bij onze zuiderburen.  (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2016, 14:05:23 »
zooo... weer es wat verder zitten klooien aan de ertsbakkies. Hier dus als afgetrapt hok voor intern vervoer bij cockerill. weathering is nog niet klaar maar t idee mag duidelijk zijn.
IMGP6728 by Floris Dilz, on Flickr

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2016, 16:51:52 »
Beste Floris,

Das modelbouw....je ziet iets leuks, en dan bouwen maar! Maarre....ik mis een aantal stappen...heb je eerst een oermodel gemaakt en hiervan een mal van gemaakt, of is er een 3D druk aan te pas gekomen?

Het patina is in ieder geval fraai, en een passende setting zal vast een vrolijke boel worden....

Grtzen,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2016, 23:34:20 »
Ja tis qua modelbouw een beetje de bekende hap, voor wie bij vorige modellen gezien heeft hoe ze gemaakt zijn zit er weinig nieuws bij. Model uitgewerkt in autocad (2D), in onderdelen uitgefreesd op een cnc-freesmachine op werk, boel in elkaar lijmen, dr zit altijd nog genoeg handwerk aan... in dit geval was de wagen als giethars-bouwpakket opgezet, dus ging ie in onderdelen onder de siliconenrubber om een mal te maken. Dr zitten nog wat geëtste onderdeeltjes op ook.
Dan het schilderwerk: eerst de hele wagen zwart gespoten, daarna niet zo dekkend met een roestkleurig mengsel van humbrol 70 en 62 gespoten, dan nog wat humbrol 100 voor wat fellere roest erover gewaasd her en der. Dan de wagen onder smeren met maskol, overal waar ik afgebladderde verf wilde. De kunst is de maskol kriebelig genoeg te verdelen, tamponneren met een tandeborstel of gewoon peuren met een cocktailprikkertje gaat wel aardig. Dan spuiten met uitgebleekt bruin (wat smerigs gemengd met humbrol 160, 28, 72 en 30), als die verf droog is maskol er onderuit peuteren, decals erop, als die zitten (beetje helpen met microsol enzo) de letters een beetje vager maken met een schuurpapiertje, matte vernis op de decals (revell 02 werkt vrij goed), wat details dr bij kledderen, gewoon kwastwerk, niet zo spannend. Dan als de hele zaak goed droog is met olieverf viespeuken, maar goed zo ver was ik op de foto nog niet. ;)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #7 Gepost op: 06 maart 2016, 23:59:07 »
mooie productie, heb je er al 10?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2016, 00:22:48 »
nee, want dan zag je er wel tien...  ;D
Wordt wel een aardige rotklus om ze allemaal zo in de verf te zetten. Nouja, kwam een foto tegen waar zo'n wagen (of een vergelijkbaar ding) heel licht van kleur leek (geel denk ik), ik vermoed voor intern schrootvervoer. (daar waren meer gele wagens voor). Mooi smoesje om nog 2 gele te maken, gewoon met wat krassen en builen maar dat spaart in elk geval het gedreutel met die opschriften.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2016, 09:02:35 »
jaja FD modelbouwstudio! en twee geeltjes is wel heel leuk (y)
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: cockerill ertswagentjes
« Reactie #10 Gepost op: 07 maart 2016, 09:12:50 »
Floris,

Weer een knap staaltje. Zoals jij het beschrijft lijkt het een makkie maar ik denk dat het wel degelijk wat vraagt aan kennis en kunde. (y)
Soms spoor ik, soms niet

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Cockerill ertswagentjes
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2016, 23:27:55 »
tis modelbouw he, altijd weer een hoop gezeik....  :angel: