Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Lokchassis bouwen met de chassispro jig  (gelezen 6387 keer)

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2016, 21:19:18 »
Hoi Ivo , volg met belangstelling het gebeuren met de jig. ziet er zeer professioneel uit , moet je voor geleerd hebben   , .zullen mensen denken .
Ik doe het op de oude manier met lange staven, dat gaat ook goed en is niet zo kostbaar.
Heb mijn 3900 bijna klaar , is een tijdje in de mottenballen geweest, maar toch weer opgepakt .
Ik vind de aandrijving van DJH niet zo denderend , vandaar de vertraging , heb er veel kleine dingen aan veranderd , zoals de cilinderblokken zijn van messing gemaakt zodat er nog wat anders mee kan .
Kijk met belang stelling uit naar je volgende vorderingen.


Groet Ko
 

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2016, 12:02:00 »
In de boeken van Iain Rice heb ik die methode lang geleden ook gevonden. Ik heb met 2 stukjes MDF een houten jig gemaakt met erop een keurig haaks raster getekend en inderdaad met de lange assen. Toch, omdat je alles op zicht moet doen en dan voorzichtig steeds stukjes gaat vastzetten sluipen er dan weer onnauwkeurigheden in. Dat heb ik niet meer met deze chassispro jig. Maar de ervaring met de oude methode maakt wel dat je deze jig dan ook goed kunt gebruiken, omdat je weet waar je op moet letten.

De kwaliteit van de jig heeft zich weer bewezen. Op de jig heb ik gisteravond de aslagers en de afstanhouders vastgezet en als proof of the pudding de wielen (Romfords) erop gezet en tot mijn grote genoegen staat het chassis van de 3900 keurig met alle wielen op de rails en loopt het geheel zonder enig zwaar punt. De aandrijving maak ik toch in de tender, dus als dit goed vrij loopt, moet de rest ook goed gaan:



Vervolgens even een paar losse onderdelen erop:



De wielen worden nog vervangen door een set Alan Gibson wielen van GM&S.
Overigens als je zo'n jig eens wilt bekijken ipv bestellen in Engeland, heeft Piet Peetoom er ook een paar op voorraad, heeft hij me laatst verteld.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2016, 12:50:35 »
Ik ben er hoe dan ook zeer blij mee. Heb nu al een aantal mensen kunnen helpen om hun loc goed rijvaardig te kunnen maken en ook op Ontraxs ga ik weer iemand verder helpen. Mijn 3900 glijdt ook zijdezacht over de baan (zie YouTube), dus het is een investering, maar achteraf dubbel en dwars waard.

Heb je nu al zo'n plankje onder de tool Ivo? Dat scheelt zoveel afstellen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2016, 14:26:36 »
Ik heb DJH NS 3900 destijds met een NWSL double-idler gearbox uitgerust die door een Faulhaber motor met vliegwiel 1331 in de ketel wordt aangedreven.

Silvolde

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Lokchassis bouwen met de chassispro jig
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2016, 16:21:55 »
Wat voor een vertraging is dat? Een double idler gearbox? Degene die ik aan het bouwen ben is nog een oude 3900, gekocht in 1996. Daar zit nog de open Mashima bij met lange as en worm. Ik heb er ook een GM&S vertraging bij. Ik heb recent ook een Gützold Br52 met Steifrahmentender gekocht en de aandrijving in die tender past met enige aanpassing ook in de tender van de 3900. De asafstand klopt niet 100%. Met de kunsten van 3D ontwerpen van Karst voor de DE-5 kan ik me ook voorstellen dat je een exact passende goed werkende aandrijving in de tender kunt ontwerpen. Eén as meer en hetzelfde concept zou moeten werken.

@Tom, nee, nog geen plankje, maar zo gaat het ook. Nu nog eens serieus het chassis bekijken waar er meer gaten in moeten komen. Met name voor het voorste drijfwiel zit een driehoekige uitsparing en daar zit in het DJH chassis precies zo'n geschroefde afstandshouder. Maar zoals ik al eerder opmerkte met een plaatje messing aan de onderkant tussen de platen zou die afstandhouder gewoon weg kunnen en kun je een binnenliggende drijfstang zien (bewegen?).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*