Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 00:06:29
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 00:05:49
US diorama in H0 door Wim Vink
13 July 2024, 23:58:08
Rheinburg, TP V/VI door Joz
13 July 2024, 23:04:21
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
13 July 2024, 22:46:18
Rangeerder met Sik door MOVisser
13 July 2024, 22:39:52
HÈLP!! Mijn verfmenger valt uit elkaar, (Melk op schuimer van Ikea). door MOVisser
13 July 2024, 22:38:24
Expo baan in Lummen (B) door BrightonBelle
13 July 2024, 22:37:24
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
13 July 2024, 22:28:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
13 July 2024, 22:26:48
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Ronald Halma
13 July 2024, 22:09:38
Spoorvernieuwing westzijde station Amersfoort Centraal door MaraNCS
13 July 2024, 22:09:04
Roze Maandag Express door NL-modelspoor
13 July 2024, 20:36:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
13 July 2024, 20:01:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
13 July 2024, 19:30:30
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
13 July 2024, 19:19:01
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Marijn
13 July 2024, 18:13:13
Kleintje USA door jerdenberg
13 July 2024, 17:32:25
19 Toen door Arjan6511
13 July 2024, 17:11:44
Sluitingsmelding bij overgang boosters door Ben
13 July 2024, 15:06:00
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
13 July 2024, 14:48:56
Rijnstraat door HIJ
13 July 2024, 14:44:03
  

Auteur Topic: Stoomkraan van de SHM en de SGB  (gelezen 29179 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Gepost op: 01 July 2014, 01:45:37 »
Wat ik al lange tijd in de planning heb staan moet nu maar eens opgestart worden.
Een eigen topic voor de stoomkraan

Gebrek aan goede foto's is meestal de bottleneck, dus ben ik maar's aan de slag gegaan.
Het moet nu ook wel, want binnenkort komt er in een landelijk modelspoorblad meer aandacht aan dit apparaat en het bouwset (is toegezegd).




Ik heb het kraantje al een jaar of 6 in mijn leveringspakket.
Niet echt een hot item, maar wel een leuk ding om te zien. En ook om te bouwen.
Het was af en toe ook al eens in andere topics te zien. Maar een eigen topic geeft meer ruimte om alle specifieke eigen zaken bij elkaar te zetten en op te schrijven.

Geschiedenis.
De kranen zijn na de 2e W.O. bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen gebouwd, 2 stuks in totaal.
Er reden bij de Schelde na de oorlog nog wel meer van deze kranen rond, ook die met de verticale gieken.
Maar die waren veel ouder en zijn kort na de oorlog allemaal gesloopt.
Alleen de 2 die na de oorlog gebouwd zijn, zijn tot 1972 in gebruik gebleven en in de jaren daarna afgevoerd.
Ik werkte er vanaf 1970 en ben de nodige keren naar de kranen in bedrijf op het platen- en balkenopslagterrein gaan kijken. Ze hadden toen de geel-zwarte outfit, geen buffers, soms gele schrikstrepen en/of hout op de bufferplaat.



Men had ook nog een paar lage platte spoorkarren voor het vervoer van de materialen. Deze konden worden verzet met de kranen, die dus zelfrijdend zijn.
Na 1972 zijn de kranen afgevoerd, waarbij er een exemplaar bij de Stoomtram Goes Borsele terecht is gekomen, waarbij hij lange tijd in de gele outfit is blijven staan. Hij is nu gedemonteerd, geconserveerd. Maar door een veelheid aan andere projecten, gebrek aan mankracht en middelen zal hij nog wel een poos zo blijven.

Het andere exemplaar van de 2 kranen verhuisde naar Hoorn, naar de Stoomtr. Hoorn Medemblik en werd daar in bedrijfsvaardige staat gebracht. Daar werd hij ook voorzien van buffers, de groene, grijze en zwarte outfit, een roodbruine giek en een groot nr. 39 op de cabine.



Tot zover de intro. Wordt vervolgd. WM 

 
« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 12:10:59 door WimM. Reden: beter leesbaar »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5065
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2014, 11:26:16 »
Wat een leuke kraantjes zijn het toch. Echt een meerwaarde voor je emplacement, het is dat ik ze op mijn module niet geloofwaardig in kan zetten maar ik wil er toch wel een keer eentje bouwen.
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2014, 20:23:40 »
Ik weet niet of ik de vraag mag stellen in dit topic. Toch doe ik het: "Hebben de Nederlandse Spoorwegen ook een aantal kraanlocs gehad?" Dat is een stoomkraam gemonteerd op een standaardloc. In Engeland werden ze wel gebruikt.  Eigenlijk waren dit soort locs ook een complete stoomkraan.
Zie verwijzing: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NSWGR_Locomotive_Crane_318.jpg
of een modelletje van een Neilson loc met kraan: http://www.roxeymouldings.co.uk/product/310/7l16-neilson-crane-tank/


Overigens zijn die modellen van de twee stoomkranen op de afbeelding prachtige modellen.  (y)
« Laatst bewerkt op: 01 July 2014, 20:39:18 door zuylen »

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2014, 21:18:28 »
Bij de eerder door Wim genoemde scheepswerf De Schelde heeft wel een kraanloc gereden. Over deze kraanloc en de prototypes van de stoomrailkranen van Wim is in dit artikel meer geschreven.

Of de NS ooit zulke kranen gehad heeft? Ik weet het niet. Maar als, dan zullen deze waarschijnlijk geen volledige toelating tot het net hebben gehad.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2014, 21:42:11 »
Qua profiel pasten deze 2 kranen niet op het spoorwegnet.
Ze zijn in ieder geval te hoog en ik dacht ook te breed.



Er volgen nog wel meer kranen die wel op het landelijk net zullen kunnen.
Mvrgr. Wim M

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #5 Gepost op: 01 July 2014, 22:25:31 »
Zijn deze kleine kraantjes dan hoger dan de grote ongevallen kranen die de NS vroeger had?
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

guest7823

  • Gast
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #6 Gepost op: 01 July 2014, 22:52:49 »
Yep, AANZIENLIJK hoger  ;D

Zal er vrijdag even een foto van maken als ik op het dak van de LTM 26 de bel zit te poetsen (mits de 39 er dan naast staat  :-\)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1731
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #7 Gepost op: 02 July 2014, 07:20:19 »
De kraan bij de SHM in actie:



Stoomfestival, 20 mei 2007
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4136
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #8 Gepost op: 02 July 2014, 11:25:03 »
... "Hebben de Nederlandse Spoorwegen ook een aantal kraanlocs gehad?" ...

De Waldorp al geraadpleegd? Of het boek van Remmo Statius Muller? Gezien het enthousiasme waarmee in het algemeen exoten in het materieelpark benaderd worden hadden die een eigen hoofdstuk gekregen. Denk het niet dus.

Maar back on topic; jammer dat ik geen havenemplacement heb, mooi kraantje Wim!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #9 Gepost op: 02 July 2014, 20:08:54 »
Zijn deze kleine kraantjes dan hoger dan de grote ongevallen kranen die de NS vroeger had?
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Zeker als ik de ex NS ongevallenkraan naar de plan E zie staan,lijkt me dat ook geen kleine kraan.
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2082
http://www.sleutelspoor.nl/diversen/hoekselijn%2001b.html

Mvg jamie diks


P.s hier nog wat stoomkranen van nederlandse spoorwegen.
http://www.industriespoor.nl/Stoomrailkranen.htm
« Laatst bewerkt op: 02 July 2014, 20:19:54 door Jamie »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25504
    • Pagina van klaas
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #10 Gepost op: 02 July 2014, 22:00:31 »
De kranen van "de Schelde" die als voorbeeld dienen voor de modellen van Wim zijn geen echte spoorkranen.
Ze reden wel op spoorrails, maar dienden niet als ongevallenkranen. Ze werden op de scheepswerf gebruikt voor het hijsen van staalplaten en ander scheepsbouwmateriaal.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #11 Gepost op: 03 July 2014, 09:21:31 »
Voor mij is het eigenlijk niet belangrijk dat een spoorwegkraan-modelletje specifiek bij de NS gereden heeft. Als ik het maar verantwoord op Nederlands grondgebied kan inzetten. Al is het maar bij een bedrijf die die dingen vroeger in inzet had. Sloper bijvoorbeeld of een haven, ijzerpletterij enz. (zoals de stoomkraan De Schelde).

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #12 Gepost op: 08 July 2014, 01:32:24 »
Hallo,
Bij het zien van de foto van de Krupp-kraan met de stalen D ga je toch wel twijfelen.
Daarom even tekeningen bij elkaar gevoegd op dezelfde schaal. En er een foto van geschoten.
Op de foto beide kranen met de achterkant bij elkaar. De gele lijn is top van de Krupp.
De tekeningen kloppen met de werkelijkheid, want ik ze allebei persoonlijk ingemeten.


Het is dus duidelijk wie de hoogste is.

Maar genoeg hierover.

Ik wil het ook nog even over het bouwset van de kraan hebben. Met name over het dak, uit één stuk.
Er zijn mensen die denken dat het dak op bepaalde punten doorgesneden moet worden. Maar is niet nodig.
Je moet gewoon de vlakken, die rechtop komen te staan, beetje bij beetje, om en om, in de goede richting tornen.
Draaien of buigen dus.
En voor je het weet heb je een "compleet" dakopbouw.
Voor aanvang buig ik eerst de smalle strookjes, aan de achterkant van het dak, voorzichtig naar beneden weg.



Bij begin kijken waar de buiggroeven zijn. Deze behoren aan de binnenzijde van de bocht te zitten. Dus in de binnenbocht van de buig.




Van onderen af gezien. Steeds verder..



Toen waren we er al. Hieronder nog een plaatje van hetzelfde resultaat. Zie de buiggroeven?



Nu de andere kant van het dak nog. Hetzelfde verhaal.
Wordt vervolgt. WM.



 


WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #13 Gepost op: 15 July 2014, 00:32:06 »
Hallo,
Op de laatste open dagen bij de S.G.B. in Goes heb ik nog de volgende foto's geschoten.



Je ziet hier links (tussen wat andere zaken) de onderwagen, met er op de cabinevloer met opbouw en rechts de stoomketel van de stoomkraan. De giek zag ik ergens aan de andere kant van het terrein liggen.



Hier nog een plaatje vanuit een andere hoek. In ieder geval goed geconserveerd, zo te zien. W.M.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #14 Gepost op: 15 July 2014, 11:46:24 »
Wim,

Is het de bedoeling om de Krupp kraan ook nog eens als model (bouwpakket) uit te brengen?

m.vr.gr.

Rob
Rob Moerkerken