BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Van en voor gebruikers => Wim Mesu => Topic gestart door: WimM op 01 juli 2014, 01:45:37

Titel: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 01 juli 2014, 01:45:37
Wat ik al lange tijd in de planning heb staan moet nu maar eens opgestart worden.
Een eigen topic voor de stoomkraan

Gebrek aan goede foto's is meestal de bottleneck, dus ben ik maar's aan de slag gegaan.
Het moet nu ook wel, want binnenkort komt er in een landelijk modelspoorblad meer aandacht aan dit apparaat en het bouwset (is toegezegd).


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0023_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0023_13.jpg)

Ik heb het kraantje al een jaar of 6 in mijn leveringspakket.
Niet echt een hot item, maar wel een leuk ding om te zien. En ook om te bouwen.
Het was af en toe ook al eens in andere topics te zien. Maar een eigen topic geeft meer ruimte om alle specifieke eigen zaken bij elkaar te zetten en op te schrijven.

Geschiedenis.
De kranen zijn na de 2e W.O. bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen gebouwd, 2 stuks in totaal.
Er reden bij de Schelde na de oorlog nog wel meer van deze kranen rond, ook die met de verticale gieken.
Maar die waren veel ouder en zijn kort na de oorlog allemaal gesloopt.
Alleen de 2 die na de oorlog gebouwd zijn, zijn tot 1972 in gebruik gebleven en in de jaren daarna afgevoerd.
Ik werkte er vanaf 1970 en ben de nodige keren naar de kranen in bedrijf op het platen- en balkenopslagterrein gaan kijken. Ze hadden toen de geel-zwarte outfit, geen buffers, soms gele schrikstrepen en/of hout op de bufferplaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0027_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0027_13.jpg)

Men had ook nog een paar lage platte spoorkarren voor het vervoer van de materialen. Deze konden worden verzet met de kranen, die dus zelfrijdend zijn.
Na 1972 zijn de kranen afgevoerd, waarbij er een exemplaar bij de Stoomtram Goes Borsele terecht is gekomen, waarbij hij lange tijd in de gele outfit is blijven staan. Hij is nu gedemonteerd, geconserveerd. Maar door een veelheid aan andere projecten, gebrek aan mankracht en middelen zal hij nog wel een poos zo blijven.

Het andere exemplaar van de 2 kranen verhuisde naar Hoorn, naar de Stoomtr. Hoorn Medemblik en werd daar in bedrijfsvaardige staat gebracht. Daar werd hij ook voorzien van buffers, de groene, grijze en zwarte outfit, een roodbruine giek en een groot nr. 39 op de cabine.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0030_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0030_11.jpg)

Tot zover de intro. Wordt vervolgd. WM 

 
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Besselspoor op 01 juli 2014, 11:26:16
Wat een leuke kraantjes zijn het toch. Echt een meerwaarde voor je emplacement, het is dat ik ze op mijn module niet geloofwaardig in kan zetten maar ik wil er toch wel een keer eentje bouwen.
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: zuylen op 01 juli 2014, 20:23:40
Ik weet niet of ik de vraag mag stellen in dit topic. Toch doe ik het: "Hebben de Nederlandse Spoorwegen ook een aantal kraanlocs gehad?" Dat is een stoomkraam gemonteerd op een standaardloc. In Engeland werden ze wel gebruikt.  Eigenlijk waren dit soort locs ook een complete stoomkraan.
Zie verwijzing: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NSWGR_Locomotive_Crane_318.jpg
of een modelletje van een Neilson loc met kraan: http://www.roxeymouldings.co.uk/product/310/7l16-neilson-crane-tank/


Overigens zijn die modellen van de twee stoomkranen op de afbeelding prachtige modellen.  (y)
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Niks op 01 juli 2014, 21:18:28
Bij de eerder door Wim genoemde scheepswerf De Schelde heeft wel een kraanloc gereden. Over deze kraanloc en de prototypes van de stoomrailkranen van Wim is in dit artikel (http://industriespoor.nl/RaikranenOdRokt1990.pdf) meer geschreven.

Of de NS ooit zulke kranen gehad heeft? Ik weet het niet. Maar als, dan zullen deze waarschijnlijk geen volledige toelating tot het net hebben gehad.
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 01 juli 2014, 21:42:11
Qua profiel pasten deze 2 kranen niet op het spoorwegnet.
Ze zijn in ieder geval te hoog en ik dacht ook te breed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0011_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0011_4.jpg)

Er volgen nog wel meer kranen die wel op het landelijk net zullen kunnen.
Mvrgr. Wim M
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: ivanzon op 01 juli 2014, 22:25:31
Zijn deze kleine kraantjes dan hoger dan de grote ongevallen kranen die de NS vroeger had?
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: guest7823 op 01 juli 2014, 22:52:49
Yep, AANZIENLIJK hoger  ;D

Zal er vrijdag even een foto van maken als ik op het dak van de LTM 26 de bel zit te poetsen (mits de 39 er dan naast staat  :-\)
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Simon Stenneberg op 02 juli 2014, 07:20:19
De kraan bij de SHM in actie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6236.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6236.jpg)

Stoomfestival, 20 mei 2007
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Gert Arkema op 02 juli 2014, 11:25:03
... "Hebben de Nederlandse Spoorwegen ook een aantal kraanlocs gehad?" ...

De Waldorp al geraadpleegd? Of het boek van Remmo Statius Muller? Gezien het enthousiasme waarmee in het algemeen exoten in het materieelpark benaderd worden hadden die een eigen hoofdstuk gekregen. Denk het niet dus.

Maar back on topic; jammer dat ik geen havenemplacement heb, mooi kraantje Wim!
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Jamie op 02 juli 2014, 20:08:54
Zijn deze kleine kraantjes dan hoger dan de grote ongevallen kranen die de NS vroeger had?
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Zeker als ik de ex NS ongevallenkraan naar de plan E zie staan,lijkt me dat ook geen kleine kraan.
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2082
http://www.sleutelspoor.nl/diversen/hoekselijn%2001b.html

Mvg jamie diks


P.s hier nog wat stoomkranen van nederlandse spoorwegen.
http://www.industriespoor.nl/Stoomrailkranen.htm
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 juli 2014, 22:00:31
De kranen van "de Schelde" die als voorbeeld dienen voor de modellen van Wim zijn geen echte spoorkranen.
Ze reden wel op spoorrails, maar dienden niet als ongevallenkranen. Ze werden op de scheepswerf gebruikt voor het hijsen van staalplaten en ander scheepsbouwmateriaal.
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: zuylen op 03 juli 2014, 09:21:31
Voor mij is het eigenlijk niet belangrijk dat een spoorwegkraan-modelletje specifiek bij de NS gereden heeft. Als ik het maar verantwoord op Nederlands grondgebied kan inzetten. Al is het maar bij een bedrijf die die dingen vroeger in inzet had. Sloper bijvoorbeeld of een haven, ijzerpletterij enz. (zoals de stoomkraan De Schelde).
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 08 juli 2014, 01:32:24
Hallo,
Bij het zien van de foto van de Krupp-kraan met de stalen D ga je toch wel twijfelen.
Daarom even tekeningen bij elkaar gevoegd op dezelfde schaal. En er een foto van geschoten.
Op de foto beide kranen met de achterkant bij elkaar. De gele lijn is top van de Krupp.
De tekeningen kloppen met de werkelijkheid, want ik ze allebei persoonlijk ingemeten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/135_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/135_5.jpg)
Het is dus duidelijk wie de hoogste is.

Maar genoeg hierover.

Ik wil het ook nog even over het bouwset van de kraan hebben. Met name over het dak, uit één stuk.
Er zijn mensen die denken dat het dak op bepaalde punten doorgesneden moet worden. Maar is niet nodig.
Je moet gewoon de vlakken, die rechtop komen te staan, beetje bij beetje, om en om, in de goede richting tornen.
Draaien of buigen dus.
En voor je het weet heb je een "compleet" dakopbouw.
Voor aanvang buig ik eerst de smalle strookjes, aan de achterkant van het dak, voorzichtig naar beneden weg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0007_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0007_15.jpg)

Bij begin kijken waar de buiggroeven zijn. Deze behoren aan de binnenzijde van de bocht te zitten. Dus in de binnenbocht van de buig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0011_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0011_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_14.jpg)

Van onderen af gezien. Steeds verder..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0016_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0016_9.jpg)

Toen waren we er al. Hieronder nog een plaatje van hetzelfde resultaat. Zie de buiggroeven?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0023_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0023_14.jpg)

Nu de andere kant van het dak nog. Hetzelfde verhaal.
Wordt vervolgt. WM.



 

Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 15 juli 2014, 00:32:06
Hallo,
Op de laatste open dagen bij de S.G.B. in Goes heb ik nog de volgende foto's geschoten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_6.jpg)

Je ziet hier links (tussen wat andere zaken) de onderwagen, met er op de cabinevloer met opbouw en rechts de stoomketel van de stoomkraan. De giek zag ik ergens aan de andere kant van het terrein liggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/120_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/120_6.jpg)

Hier nog een plaatje vanuit een andere hoek. In ieder geval goed geconserveerd, zo te zien. W.M.
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Rob Moerkerken op 15 juli 2014, 11:46:24
Wim,

Is het de bedoeling om de Krupp kraan ook nog eens als model (bouwpakket) uit te brengen?

m.vr.gr.

Rob
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 07 augustus 2014, 01:30:57
Hallo.
Over de Krupp kraan doe ik geen toezegging anders kom ik er zeker nooit aan toe. Ik wordt nu al, al de tijd steeds van mijn voortgang afgeleid door van alles en nog wat...

Terug naar de stoomkraan van deze topic.

In de Rail Magazine van Juli/Augustus. jl. is het 1e artikel over de bouw van deze stoomkraan verschenen.
Ik heb nog wat aan- opmerkingen m.b.t. het model, zoals het samengebouwd is, voor zover te overzien.
 
) Op het 3e blad van het artikel worden alle lippen en lipjes op de cabinevloer verwijderen, terwijl er toch nog gesoldeerd moet worden. Beter is volgens mij hiermee te wachten tot alles op zijn plek zit. Je kan er dan met de vijl minder goed bij. Maar het is niet erg als het niet zo mooi vlak is. Het is later toch buiten het zicht.

De 2 grote lippen, links en recht op de cabinevloer, zijn overigens bedoeld om te laten zitten.
Het zijn geleide stroken bij het opzetten van de bovenbouw op de vloer. Zie bouwbeschrijving.
De schrijver had er al één afgeknipt, zie vorige foto van de vloer, omdat die vloerstrip ingehaakt moest worden.(volgorde van de bouwbeschrijving is niet gevolgd). En dat was dus niet helemaal goed gegaan. Zie foto.
 
) Op dezelfde pagina, bij de foto rechts onder, het aanbrengen van de ring op de onderwagen. “Het te veel” gebruikt soldeer zit niet in het zicht. Dus, a.u.b., wél veel soldeer gebruiken. Het kan beter goed in elkaar zitten met alle naadjes vol.
 
Het bovenstaande is niet zo heel erg vervelend, maar het volgende vind ik wel jammer dat het zo gegaan is: fout dus.  :'(
 
) Linksonder op de volgende (4e)pagina: de foto van de onderzijde van de cabinevloer.
Het bakje met mijn logo erop is helemaal naar binnen geduwd. Dat is dus niet de bedoeling.
Waarom moet dat plaatje helemaal tegen het gat achter in de achterplaat, het luchtgat van de ketel, aan geduwd zitten?

Het plaatje met het logo is bedoeld om het contragewicht tussen de 2 langsliggers van de cabinevloer uit te beelden.
Samen met de gebogen achterplaat aan de cabinevloer.
Er zit notabene een sleufgaatje onder in die achterplaat t.b.v. het pennetje van het bakje met het logo. Zie de foto van de kraan-achterkant op de laatste pagina van het artikel, in het midden; het loze sleufgaatje.
Met het naar binnen drukken van het bakje verpest je het profiel van de kraan annex cabine in het zijaanzicht en
steekt de achterplaat als een losse plaat een eind in de lucht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0006_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0006_12.jpg)

Hierboven een foto van een cabinevloer zoals het wel moet, zie pijl.
 
Door het luchtgat van de ketel in de achterplaat is het mogelijk eventueel wat extra lood in het “contragewicht” te doen, indien nodig. Ja, sorry, ik had dus een schermplaatje rond dat gaatje moeten maken. Oh had ik maar....
 
) Op 4e pagina van het artikel, rechtsonder: is de M3 moer vastgesoldeerd aan de vloer. Dat moet niet.
De schroef M3 wordt met één moer in de onderwagen vastzet, zoals aangegeven op bouwbeschrijvingblad 5 en 6.(belangrijk als een soort pivot, een vast draaipunt op de onderwagen)
Als je gaat draaien met de bovenbouw met de vastgesoldeerde moer op de cabinevloer, hoe zal dat gaan? Dat kan helemaal niet. De cabine zal naar boven gaan bij het linksom draaien op de schroefdraad. Of vast gaan zitten als je de andere kant opgedraaid.
Kijk naar de bouwbeschrijving blad 5, middenin: de 2e M3 moer, met de ring, (boven cabinevloer) losvast, en dan borgen op de schroefdraad van de schroef met een drupje lijm .
Alleen zo kan de bovenbouw vrij rond draaien boven de onderwagen, 360 graden. Wel zo handig.
 
) Er wordt ergens geschreven dat de kabeltrommels worden vastgesoldeerd. Ik zou dat niet doen. Het is juist erg makkelijk om bij het optuigen van de kabel-biss, wat te kunnen nastellen met de trommels.
En wat is nou gemakkelijker de trommels vastsolderen in de “toren” of even met 2 lange M2 schroeven op hun plaats zetten?
Ik dacht het laatste. Maar het hoeft natuurlijk niet persé.
Maar waar zijn de 2 lange M2 schroeven in het artikel?
Op 5e pagina, rechtsonder zijn de 2 lange M2 schroeven gebruikt voor het vastzetten van de cabine op de vloer.
Daar zijn ze niet voor bedoeld.

Er horen in het bouwset 2 stuks korte M2 schroeven en 2 stuks M2 moeren van messing te zitten, voor het vastzetten van de cabine. Het messing soldeert gemakkelijker in die hoekstukjes in de cabineopbouw en er is ook geen kans op roest later. Dan kun je mogelijk de kap niet meer demonteren.
Als schroeven of dergelijke ontbreken in je bouwset, zoals bij de bouwer van het artikel, kun je er direct om vragen/mailen. Dan stuur ik ze op.
Ik zet in de bouwbeschrijving er altijd terplekke de lengte van de schroeven erbij. Dat is niet voor niks. Dan weet je wat waar hoort.
 
) Nog een laatste opmerking. De vierkante kokertjes in de onderwagen.
Om afschrikken door gebruik van speciale gereedschappen te verminderen, kan ik aangeven dat de vierkante kokertjes ook met een gewone platte bektang en een bankschroefje te buigen zijn. Als bij een kokertje alle buiggroefjes wat gebogen zijn en het al wat lijkt, gewoon het kokertje tussen de 2 bekken van de bankschroef wat  in vorm duwen, om en om, tot ze strak vierkant zijn. Dus zonder moeilijke tangen enzovoorts.
Eerst wat inkerven op de buiggroeven helpt ook, als je denkt dat je het niet gebogen krijgt.

Tot zo ver de aanvullingen van mijn kant. Bij onduidelijkheden graag uw vragen hier.
Met vriendelijke groeten, Wim M

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_15.jpg)
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 29 augustus 2014, 11:59:38
Hallo,
Het 2e artikel in de R.M. over de afbouw van de kraan is ook verschenen.
In een gele uitvoering voor de verandering en met handige tips.
Morgen zijn in Houten de bouwsets ook weer verkrijgbaar.
Tot ziens, Wim M
 
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 11 december 2014, 20:45:25
Hallo,
Ik krijg wel eens vragen hoe goed de kraan te bouwen is.
Als je dat wil weten lees dan eens het bouwverslag uit 2012.
Hierbij een link naar het oude bouwverslag van deze SHM/SGB stoomkraan, nou ja wat is oud.
Het is in ieder geval nog steeds actueel. 

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41447.0.html

Met vriendelijke groet, WM
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: roadster36 op 12 december 2014, 14:14:37
Heeft de kraan van de SGB jarenlang langs de A59 gestaan bij Heesch?
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 12 december 2014, 21:39:03
Hallo,
Ik denk dat dat een andere kraan is geweest.
Er is wel eens wat weg gebracht van de SGB-kraan, om opgeknapt te worden, heb ik begrepen.
Dat was de cabine, maar die was wel helemaal gedemonteerd.
Dus moet het een andere kraan zijn geweest, denk ik.
Mvrgr. WimM   
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Reinier Z. op 19 april 2015, 20:06:20
De SHM heeft hun stoomkraan inmiddels aan de SGB geschonken, en deze is ook al in Goes gearriveerd:

(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10688393_806334616088178_2623491233805344295_o.jpg)

Meer foto's op https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/posts/806335326088107

De kraan is te bezichtigen tijdens Sporen naar het Verleden (14-17 mei), als het een beetje meezit zelfs werkend. Zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64294.0.html
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: ingenium op 19 april 2015, 21:21:18
Wat is de reden hiervan?
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Reinier Z. op 19 april 2015, 21:34:42
Van de schenking? De kraan past niet meer binnen de collectie van de SHM en is daarom afgestoten.
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: ingenium op 19 april 2015, 23:29:29
Ok, ik had geen idee.
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: martinh op 11 mei 2015, 07:58:31
Afgelopen zaterdag is de brander aangestoken. Onder begeleiding van de SHM is er proefgestookt en zijn de kabels weer aan de kraan bevestigd. De giek staat nu dan ook weer trots omhoog.

Tijdens Sporen naar het Verleden staat ze onder stoom!

(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/s720x720/11255023_1039573286070116_3614275896218746962_n.jpg?oh=a6592dc60dcacb09de4f28714c890f26&oe=55C19CB4)
foto: Edwin Schipper
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 01 april 2017, 17:37:00
Hallo,  Aanbieding!!!!

Eindelijk weer eens een berichtje betreffende stoomkraan en de bouwsets ervan. Eigenlijk zou ik de naam van de topic moeten veranderen omdat de stoomkraan nu alleen nog te vinden is bij de S.G.B. in Goes. Maar o.k., we weten waar het om gaat.

De bouwpakketten waren uitverkocht, maar ik heb nog eens goed rondgekeken en verzameld. En zie, ik kon zowaar nog een paar bouwsets samenstellen. En deze bied ik nu te koop aan voor de halve prijs. (y) De kwaliteit van de bouwset is dezelfde als voorheen.
Vond je het altijd al een leuke kraan, maar was de prijs een belemmering. Dan heb je nu de kans om er een te bemachtigen. 59,50. Dus grijp je kans.
15 April in H.? Daarna is het over en uit. (Ga ik aan een andere kraan beginnen.) Waar hadden we het ook weer over?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0020_2226x1480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0020_2226x1480.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0030_1891x1428.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0030_1891x1428.jpg)
Groeten, Wim
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: j.ossebaar op 01 april 2017, 18:32:30
Bezoek ook eens de stoomkraan Boele 9 in het stoommachine museum in medemblik
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: michel-zeeland op 01 april 2017, 18:37:40
Wim,

je hebt een PB,

groeten,
Michel
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: Duizendpoot op 01 april 2017, 19:33:25
Dag Wim,

Je hebt een mailtje gekregen.

Groet, Hans
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: WimM op 03 april 2017, 12:02:12
Hallo,
Bezoek ook eens de stoomkraan Boele 9 in het stoommachine museum in medemblik

Ik weet van die kraan af, dat wordt hem niet. Aan ideeën geen gebrek.
Ik heb al een idee wat ik uit ga brengen, als het lukt. Eén, waarvoor iets meer belangstelling is. ::) ::) Denk ik.

Wim
   
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: HaHoHo op 03 april 2017, 12:35:52
Hallo Wim,

ook namens mij heb je inmiddels een PB'tje ontvangen.

Groet,
Hans.
Titel: Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
Bericht door: könings op 03 april 2017, 17:38:08
Dag Wim, hopelijk niet te laat, zie pm.

Mvg Bas