Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
Stoomkraan van de SHM en de SGB
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Stoomkraan van de SHM en de SGB (gelezen 28537 keer)
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #15 Gepost op:
07 augustus 2014, 01:30:57 »
Hallo.
Over de Krupp kraan doe ik geen toezegging anders kom ik er zeker nooit aan toe. Ik wordt nu al, al de tijd steeds van mijn voortgang afgeleid door van alles en nog wat...
Terug naar de stoomkraan van deze topic.
In de Rail Magazine van Juli/Augustus. jl. is het 1e artikel over de bouw van deze stoomkraan verschenen.
Ik heb nog wat aan- opmerkingen m.b.t. het model, zoals het samengebouwd is, voor zover te overzien.
) Op het 3e blad van het artikel worden alle lippen en lipjes op de cabinevloer verwijderen, terwijl er toch nog gesoldeerd moet worden. Beter is volgens mij hiermee te wachten tot alles op zijn plek zit. Je kan er dan met de vijl minder goed bij. Maar het is niet erg als het niet zo mooi vlak is. Het is later toch buiten het zicht.
De 2 grote lippen, links en recht op de cabinevloer, zijn overigens bedoeld om te laten zitten.
Het zijn geleide stroken bij het opzetten van de bovenbouw op de vloer. Zie bouwbeschrijving.
De schrijver had er al één afgeknipt, zie vorige foto van de vloer, omdat die vloerstrip
ingehaakt moest worden
.(volgorde van de bouwbeschrijving is niet gevolgd). En dat was dus niet helemaal goed gegaan. Zie foto.
) Op dezelfde pagina, bij de foto rechts onder, het aanbrengen van de ring op de onderwagen. “Het te veel” gebruikt soldeer zit niet in het zicht. Dus, a.u.b., wél veel soldeer gebruiken. Het kan beter goed in elkaar zitten met alle naadjes vol.
Het bovenstaande is niet zo heel erg vervelend, maar het volgende vind ik wel jammer dat het zo gegaan is: fout dus.
) Linksonder op de volgende (4e)pagina: de foto van de onderzijde van de cabinevloer.
Het bakje met mijn logo erop is helemaal naar binnen geduwd. Dat is dus niet de bedoeling.
Waarom moet dat plaatje helemaal tegen het gat achter in de achterplaat, het luchtgat van de ketel, aan geduwd zitten?
Het plaatje met het logo is bedoeld om het contragewicht tussen de 2 langsliggers van de cabinevloer uit te beelden.
Samen met de gebogen achterplaat aan de cabinevloer.
Er zit notabene een sleufgaatje onder in die achterplaat t.b.v. het pennetje van het bakje met het logo. Zie de foto van de kraan-achterkant op de laatste pagina van het artikel, in het midden; het loze sleufgaatje.
Met het naar binnen drukken van het bakje verpest je het profiel van de kraan annex cabine in het zijaanzicht en
steekt de achterplaat als een losse plaat een eind in de lucht.
Hierboven een foto van een cabinevloer zoals het wel moet, zie pijl.
Door het luchtgat van de ketel in de achterplaat is het mogelijk eventueel wat extra lood in het “contragewicht” te doen, indien nodig. Ja, sorry, ik had dus een schermplaatje rond dat gaatje moeten maken. Oh had ik maar....
) Op 4e pagina van het artikel, rechtsonder: is de M3 moer vastgesoldeerd aan de vloer.
Dat moet niet
.
De schroef M3 wordt met één moer in de onderwagen vastzet, zoals aangegeven op bouwbeschrijvingblad 5 en 6.(belangrijk als een soort pivot, een vast draaipunt op de onderwagen)
Als je gaat draaien met de bovenbouw met de vastgesoldeerde moer op de cabinevloer, hoe zal dat gaan? Dat kan helemaal niet. De cabine zal naar boven gaan bij het linksom draaien op de schroefdraad. Of vast gaan zitten als je de andere kant opgedraaid.
Kijk naar de bouwbeschrijving blad 5, middenin: de 2e M3 moer, met de ring, (boven cabinevloer) losvast, en dan borgen op de schroefdraad van de schroef met een drupje lijm .
Alleen zo kan de bovenbouw vrij rond draaien boven de onderwagen, 360 graden. Wel zo handig.
) Er wordt ergens geschreven dat de kabeltrommels worden vastgesoldeerd. Ik zou dat niet doen. Het is juist erg makkelijk om bij het optuigen van de kabel-biss, wat te kunnen nastellen met de trommels.
En wat is nou gemakkelijker de trommels vastsolderen in de “toren” of even met 2 lange M2 schroeven op hun plaats zetten?
Ik dacht het laatste. Maar het hoeft natuurlijk niet persé.
Maar waar zijn de 2 lange M2 schroeven in het artikel?
Op 5e pagina, rechtsonder zijn de 2 lange M2 schroeven gebruikt voor het vastzetten van de cabine op de vloer.
Daar zijn ze niet voor bedoeld.
Er horen in het bouwset 2 stuks korte M2 schroeven en 2 stuks M2 moeren van messing te zitten, voor het vastzetten van de cabine. Het messing soldeert gemakkelijker in die hoekstukjes in de cabineopbouw en er is ook geen kans op roest later. Dan kun je mogelijk de kap niet meer demonteren.
Als schroeven of dergelijke ontbreken in je bouwset, zoals bij de bouwer van het artikel, kun je er direct om vragen/mailen. Dan stuur ik ze op.
Ik zet in de bouwbeschrijving er altijd terplekke de lengte van de schroeven erbij. Dat is niet voor niks. Dan weet je wat waar hoort.
) Nog een laatste opmerking. De vierkante kokertjes in de onderwagen.
Om afschrikken door gebruik van speciale gereedschappen te verminderen, kan ik aangeven dat de vierkante kokertjes ook met een gewone platte bektang en een bankschroefje te buigen zijn. Als bij een kokertje alle buiggroefjes wat gebogen zijn en het al wat lijkt, gewoon het kokertje tussen de 2 bekken van de bankschroef wat in vorm duwen, om en om, tot ze strak vierkant zijn. Dus zonder moeilijke tangen enzovoorts.
Eerst wat inkerven op de buiggroeven helpt ook, als je denkt dat je het niet gebogen krijgt.
Tot zo ver de aanvullingen van mijn kant. Bij onduidelijkheden graag uw vragen hier.
Met vriendelijke groeten, Wim M
«
Laatst bewerkt op: 17 augustus 2014, 19:39:38 door WimM. Reden: beter leesbaar
»
Gelogd
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #16 Gepost op:
29 augustus 2014, 11:59:38 »
Hallo,
Het 2e artikel in de R.M. over de afbouw van de kraan is ook verschenen.
In een gele uitvoering voor de verandering en met handige tips.
Morgen zijn in Houten de bouwsets ook weer verkrijgbaar.
Tot ziens, Wim M
Gelogd
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #17 Gepost op:
11 december 2014, 20:45:25 »
Hallo,
Ik krijg wel eens vragen hoe goed de kraan te bouwen is.
Als je dat wil weten lees dan eens het bouwverslag uit 2012.
Hierbij een link naar het oude bouwverslag van deze SHM/SGB stoomkraan, nou ja wat is oud.
Het is in ieder geval nog steeds actueel.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41447.0.html
Met vriendelijke groet, WM
«
Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 02:17:04 door WimM. Reden: verbeterd
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5544
Team Mitropa
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #18 Gepost op:
12 december 2014, 14:14:37 »
Heeft de kraan van de SGB jarenlang langs de A59 gestaan bij Heesch?
Gelogd
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #19 Gepost op:
12 december 2014, 21:39:03 »
Hallo,
Ik denk dat dat een andere kraan is geweest.
Er is wel eens wat weg gebracht van de SGB-kraan, om opgeknapt te worden, heb ik begrepen.
Dat was de cabine, maar die was wel helemaal gedemonteerd.
Dus moet het een andere kraan zijn geweest, denk ik.
Mvrgr. WimM
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3306
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #20 Gepost op:
19 april 2015, 20:06:20 »
De SHM heeft hun stoomkraan inmiddels aan de SGB geschonken, en deze is ook al in Goes gearriveerd:
Meer foto's op
https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/posts/806335326088107
De kraan is te bezichtigen tijdens Sporen naar het Verleden (14-17 mei), als het een beetje meezit zelfs werkend. Zie
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64294.0.html
Gelogd
Reinier
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #21 Gepost op:
19 april 2015, 21:21:18 »
Wat is de reden hiervan?
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3306
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #22 Gepost op:
19 april 2015, 21:34:42 »
Van de schenking? De kraan past niet meer binnen de collectie van de SHM en is daarom afgestoten.
Gelogd
Reinier
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #23 Gepost op:
19 april 2015, 23:29:29 »
Ok, ik had geen idee.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #24 Gepost op:
11 mei 2015, 07:58:31 »
Afgelopen zaterdag is de brander aangestoken. Onder begeleiding van de SHM is er proefgestookt en zijn de kabels weer aan de kraan bevestigd. De giek staat nu dan ook weer trots omhoog.
Tijdens Sporen naar het Verleden staat ze onder stoom!
foto: Edwin Schipper
Gelogd
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #25 Gepost op:
01 april 2017, 17:37:00 »
Hallo, Aanbieding!!!!
Eindelijk weer eens een berichtje betreffende stoomkraan en de bouwsets ervan. Eigenlijk zou ik de naam van de topic moeten veranderen omdat de stoomkraan nu alleen nog te vinden is bij de S.G.B. in Goes. Maar o.k., we weten waar het om gaat.
De bouwpakketten waren uitverkocht, maar ik heb nog eens goed rondgekeken en verzameld. En zie, ik kon zowaar nog een paar bouwsets samenstellen. En deze bied ik nu te koop aan voor de halve prijs.
De kwaliteit van de bouwset is dezelfde als voorheen.
Vond je het altijd al een leuke kraan, maar was de prijs een belemmering. Dan heb je nu de kans om er een te bemachtigen. 59,50. Dus grijp je kans.
15 April in H.? Daarna is het over en uit. (Ga ik aan een andere kraan beginnen.) Waar hadden we het ook weer over?
Groeten, Wim
Gelogd
j.ossebaar
Offline
Berichten: 224
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #26 Gepost op:
01 april 2017, 18:32:30 »
Bezoek ook eens de stoomkraan Boele 9 in het stoommachine museum in medemblik
Gelogd
michel-zeeland
Offline
Berichten: 29
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #27 Gepost op:
01 april 2017, 18:37:40 »
Wim,
je hebt een PB,
groeten,
Michel
Gelogd
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom
Duizendpoot
team Mitropa
Offline
Berichten: 1187
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #28 Gepost op:
01 april 2017, 19:33:25 »
Dag Wim,
Je hebt een mailtje gekregen.
Groet, Hans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Hans.
https://wp.duizendpoot.de
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
«
Reactie #29 Gepost op:
03 april 2017, 12:02:12 »
Hallo,
Citaat van: j.ossebaar op 01 april 2017, 18:32:30
Bezoek ook eens de stoomkraan Boele 9 in het stoommachine museum in medemblik
Ik weet van die kraan af, dat wordt hem niet. Aan ideeën geen gebrek.
Ik heb al een idee wat ik uit ga brengen, als het lukt. Eén, waarvoor iets meer belangstelling is.
Denk ik.
Wim
«
Laatst bewerkt op: 18 april 2017, 11:57:26 door WimM. Reden: beter leesbaar
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
Stoomkraan van de SHM en de SGB