Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
De (3d) knutsels van Ronald. door Frank 123
Vandaag om 17:59:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:46:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 17:35:16
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 17:25:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg  (gelezen 127510 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #480 Gepost op: 25 November 2023, 13:49:16 »
Ik stel voor dat we die discussie dan sluiten :)

Om terug te komen op de vraag van Huub: er zit wel iets meer variatie in..
Ik heb hier ook 3 van die setjes maar ik heb er weer heel andere ramen bij.
Zo moet ik denk ik de smalle ramen in de zijkant van de uitbouwtjes zelf maken uit de strip waar ze aan vast zitten.
Ook moet ik diverse ramen op maat inkorten.

Als ik naar jou ramen strip kijk dan mis ik de 5 linkse en de 3 meest rechtse ramen.
Maar ik heb dan weer meer van die er tussen.. dit lijkt geen foutje, alle 3 de kits hebben hetzelfde.
Nu wilde ik net de ramen opmeten en realiseerde me dat er nog een wezenlijk verschil is: bij mij is de kap uit 1 geheel  ;D



wat betreft die maten. ik denk dat er inderdaad wel wat aan die kap gevijld is. ik meet ongeveer de maten die jouw glaswerk heeft dus dat lijkt aardig te kloppen.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2023, 14:02:38 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #481 Gepost op: 25 November 2023, 14:45:03 »
 :)

Ben jij nog niet begonnen of heb je die andere twee al klaar?  :)

Ik heb wel alle ramen en raamgaten geteld a 17 paar en dat klopt wel, al zijn wel álle raamgaten te groot. De kanten van alle raamopeningen moeten een laagje materiaal erop krijgen zodat de ramen passen. Waar een buitenvensterbank / raamdorpel zit, moeten alle de drie zijkantjes dikker worden. Het smalle raam aan beide zijden van de uitbouw, moet dikker worden vanaf de zijwand kap.

Ik denk momenteel aan UV epoxy.

Laagjes vloeibare hars met de injectiespuit tegen het kozijnrandje aanbrengen en harden met de UV lamp.
Dan vijlen, schuren en dit alles herhalen tot het raampje erin past.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #482 Gepost op: 25 November 2023, 15:26:28 »
Huub,

Om het strak te krijgen misschien een dun stripje styreen langs de binnenkant van de ramen lijmen, dan de naden dichtplamuren en gladschuren. Als de ramen daarna te krap zijn is styreen erg makkelijk weg te schuren.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #483 Gepost op: 25 November 2023, 18:50:27 »
:)

Ben jij nog niet begonnen of heb je die andere twee al klaar?  :)

ben nog niet begonnen. heb ze ook pas gekocht  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #484 Gepost op: 25 November 2023, 20:37:15 »
 ;D

Ik ga de bouw in mijn eigen allerhande bouwdraadje voortzetten. ;)
« Laatst bewerkt op: 27 November 2023, 07:50:25 door HuubvG »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #485 Gepost op: 01 December 2023, 15:19:25 »
Toch maar hier verder, ik ben nou eenmaal hier begonnen.

Inmiddels ben ik op de helft van het passend maken van de ramen. Ik doe het met de harsmethode. Een dun rupsje aanbrengen met de afgeslepen injectiespuit* waarin wat hars zit, uv lamp erop, vijlen, schuren, passen tot het raam er precies invalt. Een geduldwerkje, maar het werkt lekker door omdat de hars uithardt bij uv licht in enkele minuten.

*Deze bewaar ik in een donkere lade, waar geen uv licht bij kan komen. Zo ligt die klaar voor gebruik, ook na lange tijd.


De doorzichtige randjes zijn aangebracht. Als de rest van de raamopeningen klaar zijn, kan ik verder met de bovenbouw.

Bij het bekijken van de etsplaten viel me op dat er twee sets koppelingshaken aanwezig zijn. De 'dikkere', bovenaan op de foto, is degene die op de wagen komt neem ik aan, maar die andere, kleinere haken? kan iemand daar iets over vertellen?




thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #486 Gepost op: 01 December 2023, 15:40:27 »
Die kleine haken zijn voor de noodkoppeling. Deze is na de oorlog geleidelijk aan verdwenen. Het hangt dus van het tijdperk waarin de wagen reed af of ze moeten worden gemonteerd. Gezien het bouwjaar van deze DG´s denk ik eerder van niet.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #487 Gepost op: 01 December 2023, 15:44:46 »
mooie methode met die hars. ga ik ook maar eens wat mee spelen denk ik. neem aan dat het spul voor een resin printer is?.
mooi dat die haakjes niet nodig zijn in tijdperk 4. ik zocht er nog 1 en weet nu waar ik hem vandaan kan halen. genoeg van dat etswerk liggen  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #488 Gepost op: 01 December 2023, 16:04:19 »
Duidelijk, die koppelingen en noodkoppelingen.

Mijn Dg wil ik zoals de eerste 50 exemplaren maken, dus groen en met de samengestelde handrails die ik zelf moet samenstellen.

De hars is voorgemengde epoxyhars, die ik samen met een uv lampje bij ItsOkay gekocht heb, ik zou denken dat deze hars ook voor 3d printen wordt gebruikt.






HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #489 Gepost op: 13 April 2025, 16:22:48 »
Een van de eerste objecten die door mijn eerste harsprinter gecreëerd gaat worden, is een nieuwe kap voor de Dg hierboven.
Al het resin gietwerk volgt ook, zoals het onderstel, waar teveel vanaf geschuurd was. Het tekenwerk is minder moeite dan her en der wat erbij te moeten zien te vijlen.



Het etswerk is fijn, de moeite waard om er een mooie wagen omheen te maken.

Vraag: het interieur, is daar informatie over? Een paar tussenwanden en wat interieur zijn zo bijgetekend.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
« Laatst bewerkt op: 13 April 2025, 16:39:36 door FritsT »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #491 Gepost op: 13 April 2025, 16:47:45 »
Dankjewel Frits!  (y)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #492 Gepost op: 13 April 2025, 23:36:57 »
Hallo,

Rond 1970 ben ik vaak in de DG meegereden van Heerde naar Epe en verder. De inrichting was toch wat anders dan hier van de SGB.
Wellicht nog wat verder onderzoek. Er zijn tekeningen van , maar die heb ik even niet paraat.
succes jandcargo

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #493 Gepost op: 14 April 2025, 08:02:08 »
De Dg van de SGB is zover ik weet nog origineel, en klopt ook met de NS tekeningen.
Bij de VSM was een identieke en een afwijkende Dg met de remkolom op het bordes, maar de Dg van het spoorwegmuseum was ook gelijk aan de SGB wagen

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)