Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Dat overkomt mij niet.
door
Harryku
Vandaag
om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bellejt
Vandaag
om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 17:56:15
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 17:10:54
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
Vandaag
om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
33
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg (gelezen 121406 keer)
Ries
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
«
Reactie #135 Gepost op:
31 October 2007, 00:43:48 »
Dat is inderdaad een dakje en over dat dakje loopt het verlengsnoer naar de contactdoos, want die treinen worden niet warm door alleen maar naast een hothopper te staan
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 00:56:18 door Ries
»
Ivo tB
«
Reactie #136 Gepost op:
31 October 2007, 09:29:04 »
De opbouw op de hothopper bestaat uit een frame van profielen waarop de pantograaf is gemonteerd. De pantograaf is er gewoon een die aan te treffen was op alle treinstellen mat 46 en mat 54. De pantograaf staat in het midden van de opbouw. Het frame is aanwezig van het midden naar de zijkant zonder buik, als je nog begrijpt wat ik bedoel. Vervolgens is er aan die zijkant een hoogspanningsopbouw gemaakt, waarin een vonkhoorn en een schakelaar staan. Dit zijn van Philotrain allemaal messing gietdelen. Vervolgens loopt er geen snoer, maar een dikke buis van het dak aan beide kanten naar de bufferbalk, hoog over de bordessen heen, waarna een verwarmingskoppeling aan de bufferbalk is gemaakt.
Foto's in dit draadje vertellen volgens mij al meer. Op verzoek kan ik wel van speciale hoeken nog een foto van deze hothopper in H0 maken.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Peter Korsten
«
Reactie #137 Gepost op:
31 October 2007, 12:10:32 »
Bedankt, Ivo, hier ben ik al een heel eind mee geholpen. Ik zal eens kijken waar ik de stroomafnemer vandaan kan halen (Piko?) en die opbouw moet vast met strippen Evergreen lukken. Of van Philotrain; het is me niet helemaal duidelijk wat Philotrain nou levert en wat niet, aangezien ik het ook niet op hun site kan vinden.
Vanavond zal ik een mailtje naar Kleinspoor en meteen eentje naar Philotrain sturen, eens kijken wat daar uitkomt.
- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Ivo tB
«
Reactie #138 Gepost op:
31 October 2007, 21:49:46 »
Beste Peter,
Benieuwd of je succes hebt bij Philotrain. Ze hebben de hothopper geproduceerd in 1999. Volgens eigen opgave 25 stuks kant en klaar a 495 gulden per stuk en 15 stuks bouwset voor 245 gulden. Van die laatste heb ik er dus een gebouwd. Misschien hebben ze nog onderdelen liggen, maar de kans van niet lijkt me groot.
Daarom onderstaand nog wat details:
Het bovenaanzicht. Je ziet dat de doorgang voor de beide torpedoventilatoren met een dopje zijn afgedicht. Links zie je een hoogspanningsleiding eerst nog door een U profiel op het dak en daarna in een buis. Rechts zie je 3 apparaten in een apart bordes aan de dakrand.
Hier zie je het bordes met de 3 apparaten. Rechts een vonkhoorn, links volgens mij een hoogspanningsbeveiliging en in het midden een isolator met verschillende verbindingen. Het zou een schakelaar kunnen zijn.
Nog een ander zijaanzicht, waarin je het frame waarop de pantograaf is gemonteerd en waarlangs de leidingen lopen redelijk kunt zien.
Nog een niet zo scherpe opname van het bordes. Je ziet dat het bordes op 2 u profielen rust en dat er 2 leidingen aan de hoogspanningsbeveiliging (?) zitten. Hiervandaan gaat er een verbinding naar de pantograaf en naar de 2 bufferbalken voor de koppeling met te verwarmen rijtuigen.
Veel succes met bouwen,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Peter Korsten
«
Reactie #139 Gepost op:
06 November 2007, 00:32:20 »
Donderdag al binnengekregen maar vandaag pas ontdekt: de bouwplaat van de Dg!
Aangezien dit bij het elektriciteitshuisje niet helemaal is goed gegaan (krassen en zo), hoe heeft iedereen de opstaande randjes, die door het snijden ontstaan zijn, weggehaald?
- Peter
Karst Drenth
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
«
Reactie #140 Gepost op:
06 November 2007, 00:36:00 »
Hoi Peter,
Heel simpel
Model in 'brokken' opbouwen, goed laten uitharden, vel korrel 800 op een vlakke ondergrond en heel voorzichtig de boel gladschuren.
Voor de 'brokken', zie de sleutelspoor site
Grtzz en suc6,
Karst
Marc!
«
Reactie #141 Gepost op:
06 November 2007, 08:19:48 »
Karst,
Ik had dezelfde vraag als Peter. Ik heb gisteren het eerste deel uitgesneden maar bij passen kwam ik ook tot de vraag van de opstaande randen.
Op Eurospoor gebruikte jij een bison product voor het lijmen van styreen. Klopt het dat jij daarvoor de ontvetter/verdunner voor bisonkit gebruikte?
Mvg,
Marc
«
Laatst bewerkt op: 06 November 2007, 08:22:36 door Marc
»
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Gert Arkema
Rhenopa / Bruggen-IG:
«
Reactie #142 Gepost op:
06 November 2007, 08:31:56 »
Ik reageer even voor Karst; merk maakt niet uit, maar de beste 'lijm'is voorlopig MEK (MethylEthylKeton). Schijnt fabuleus te werken, schijnt op de superlange termijn kankerverwekkend te zijn (ik ben al over de helft, dus dat kan minder kwaad). Verder zou ik het ook niet drinken of lange tijd met je neus boven hangen. Brandbaar ook ja.
Een na beste is het ouderwetse thinner, zelfde schadelijkheid en risico's. Gebruik ik al jaren bij gebrEK aan MEK. Verwerking; gewoon 1 x beide zijden instrijken, dan eenzijdig nog een keer en aandrukken. Ook een mogelijkheid; tegen elkaar aanhouden en een drupje in de verbinding laten lopen (capillair).
Oppassen met grotere hoeveelheden (een penseel vol), want dan willen vlakke delen nog wel eens rare deuken gaan vertonen. Maar dat gebeurt alleen maar bij je favouriete model.
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Karst Drenth
«
Reactie #143 Gepost op:
06 November 2007, 08:42:44 »
Hoi Marc,
Kennelijke een vraag waar meerderen mee zitten
Mijn werkwijze, daar gaat ie:
Kies een deel wat je wilt gaan maken, bijvoorbeeld een kopwand
Snij, nog in de plaat eerst alle 'binnenliggende' delen uit. b.v. de ramen
Snij daarna de countouren, zodat je onderdeeltjes krijgt
Schuur van de delen die op achter elkaar geplakt moeten worden, van de binnenste laag / lagen, met een vel korrel 800 de snijbramen vlak.
Pas hierbij op dat er geen graveringen verloren gaan !
Lijm de lagen op elkaar, te beginnen bij de binnenste, met 'langzame' lijm. b.v. UHU Plus
Laat aan de randen zo'n mm vrij van lijm !
Richt de lagen goed dekkend en passend uit.
Rol de zojuist gelijmde lagen goed aan met b.v. een behangnaden rollertje
Controleer nogmaals de uitrichting en corrigeer eventueel
Laat een dergelijk onderdeel tenminste een dag onder b.v. een stapel boeken uitharden.
Lijm daarna met middelsnelle lijm b.v. Revell Contacta, de delen haaks op elkaar
De Bison Ontvetter / Bisonkit verdunner wordt gebruikt voor het aanbrengen van details, waar niet vanaf binnen kan worden gelijmd
Dit is een werkwijze, die je leid naar een strak resultaat.
Heb je nog vragen, stel ze gerust
Grtzz en suc6,
Karst
Edit:
@Gert
Met beide opmerkingen ben ik het niet eens
Ik heb ze beide uitvoerig geprobeerd... En uiteindelijk toch gekozen voor de Bison verdunner...
Zowel MEK als Thinner zijn ongeloofelijk aggressief voor styreen !
1 drup is, zoals je zegt voldoende om een gat te 'branden' in 0.5 mm plaat !
De Bison Ontvetter is heel veel vriendelijker.
Voor grote vlakken zijn zowel MEK, Thinner en Bison m.i. ongeschikt, o.a. wegens de 'bobbelwerking' maar ook wegens de slechte hechting.
Ik gebruik de 'waterdunne' 'lijmen' alleen waar het door de capillaire werking z'n werk kan doen.
Peter Korsten
«
Reactie #144 Gepost op:
06 November 2007, 23:01:22 »
Nog een vraagje over de raampjes... welke precies moeten blijven zitten? De Hot Hopper van de Watergraafsmeer lijkt de ramen in de 'buik' nog te hebben en die aan de zijkanten, maar aan de kopkaten zijn ze - op die aan de rechterkant na - dichtgemaakt.
Maar goed, de mijne gaat de Maastrichtse worden en aan de foto's van Ivo kan ik het net niet zien. Weet hier iemand raad?
- Peter
Ivo tB
«
Reactie #145 Gepost op:
07 November 2007, 09:04:27 »
Simpel, Ivo vragen, die heeft het model in huis.
Maar ik ben nu niet thuis, maar uit mijn herinnering zitten alle ramen op de koppen dicht en aan de zijkant open. Een is er geblindeerd als toiletraam.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Marc!
«
Reactie #146 Gepost op:
07 November 2007, 09:19:40 »
Hallo Karst,
Gisteravond verder gegaan met de DG. De zijwanden op elkaar gelijmd en onder een stapel Railhobby's gelegd.
Wat mij echter opviel was het feit dat de randen van de wanden schuin zijn. Ik heb ze recht geschuurd met korrel 600 maar mijn vraag is of dat klopt? Heb jij daar met je Plan U en nu de DE5 ook last van?
Mvg,
marc
Karst Drenth
«
Reactie #147 Gepost op:
07 November 2007, 11:05:39 »
Hoi Marc,
Ik had daar in het begin wel last van...
Na analyse van m'n werk en werkmethoden is me gebleken dat ik het mes niet zuiver haaks hield en dat het mes te dik was.
Beide nu veranderd en er is slechts nog minimale 'schuinheid' in de gesneden plaatjes.
Oefenen dus
Overigens kun je ze gewoon voorzichtig vlak en haaks schuren, of zo laten. De lijm vult het e.e.a. wel op.
Grtzz en suc6,
Karst
P.S. Wat nog beter gaat, als extra onder een stapel ... , is er eerst een metalen plaatje of stripje opleggen, dan de boeken etc.
Marc!
«
Reactie #148 Gepost op:
07 November 2007, 11:17:08 »
Karst,
Bedankt voor je reactie. Mes schuin houden had ik zelf ook aan gedacht en daar heb ik extra op gelet bij het snijden. Mes te dik kan ook haast niet. Ik gebruik als mes de proedge met snijblad Pro11.
Ik zal bij de volgende onderdelen een nieuw snijblad gebruiken. Wellicht wordt het dan al beter.
Mvg,
marc
Marc!
«
Reactie #149 Gepost op:
07 November 2007, 20:09:18 »
Karst,
Met nieuw snijblad en nog beter op de positie van het mes letten geeft een beter resultaat. de snijkanten zijn nu rechter.
Ik heb nog wel een vraag over de volgorde van het in elkaar lijmen van het grote zijdeel. Op de sleutelspoor site staan de foto's. Wat mij nu onduidelijk is, is de volgorde van het werken. Eerst het kopdeel tussen de zijwanden. Daarna geef jij aan dat het plafond ingelijmd moet worden. Bij de volgende foto staat: De losse bodem leggen we in de wagen aan de onderkant. NIET VASTLIJMEN !!! Bij de foto daarna wordt het U stuk op de bodem gelijmd.(Ik was te snel en het u-stuk is al helemaal uitgesneden) Echter op deze foto zie ik geen plafond meer? Raak ik hier het spoor nu bijster of zie ik het verkeerd. Op de foto van de proefpassing op de wagen zie ik ook geen plafond meer.
Lijm jij de verstevigings profielen ook met ontvetter of met iets anders? Bij de onderdelen die uit de 0,3 plaat komen naast de foto's dat ze uit de 3mm plaat moeten komen.
Mvg,
Marc
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7