Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 22:41:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Blikseminslag  (gelezen 5623 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Blikseminslag
« Reactie #15 Gepost op: 11 June 2014, 23:37:30 »
#KoploperMau,
In Santpoort Noord is een oude kast uitgebrand. Met de nieuwe kasten, die nog niet in dienst zijn, was niets aan de hand. Er is een nieuwe kast geproduceerd en dat kost inderdaad vrij veel tijd.
Groeten,
Peter

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Blikseminslag
« Reactie #16 Gepost op: 13 June 2014, 13:32:19 »
Ik kwam deze foto vanmorgen tegen op Twitter. Een relaiskast bij Wolfheze.

https://twitter.com/joukeschaafsma/status/476437804093042688/photo/1


Als antwoord op mijn vraag of dit de kast aan de Buunderkamp was:
Het is daar in de buurt en er waren zes kasten geraakt, verspreid over een lengte van 4 km spoor

Dat is een aardige klap geweest denk ik dan.

groet,
michel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Blikseminslag
« Reactie #17 Gepost op: 13 June 2014, 13:38:54 »
Dat gaat best snel, die kasten zijn onderling gekoppeld natuurlijk en dat gaat net zo lang door tot  de bekabeling goed weggefikt is  ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Blikseminslag
« Reactie #18 Gepost op: 13 June 2014, 14:03:37 »
Wat ik hier nog niet ben tegenkomen  is een gemagnetiseerde railtranformator.
 Wanneer de trafo kern gemagnetiseerd is  door de bliksem stroom ,kan deze geen wisselend magnetisch veld  meer opwekken in de  kern ,en kan  hij  de spoorstroomloop niet meer verzorgen.
Het effect is dan  alsof het spoor is bezet door een trein, of  dat er een spoorstaafbreuk is.
 In de jaren 60 was de remedie dan dat de trafo moest worden uitgewisseld, of men hem  tegenwoordig ter plaatse zou kunnen demagnetiseren ,weet ik niet.
   Het ding weegt 250 kg . :o
 Vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Blikseminslag
« Reactie #19 Gepost op: 13 June 2014, 14:09:37 »
#KoploperMau,
In Santpoort Noord is een oude kast uitgebrand. Met de nieuwe kasten, die nog niet in dienst zijn, was niets aan de hand. Er is een nieuwe kast geproduceerd en dat kost inderdaad vrij veel tijd.
Groeten,
Peter
De oude kast is inderdaad vervangen. Zeven dagen geen treinverkeer. Dat er met de nieuwe kasten niets aan de hand was is niet zo moeilijk. Die zijn pas met de paasdagen geplaatst, drie weken na de bewuste blikseminslag. ;)

Die nieuwe kasten en bijbehorende beveiliging in het relaishuis gaan trouwens dit weekend in dienst.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Blikseminslag
« Reactie #20 Gepost op: 13 June 2014, 14:30:17 »
In de jaren 60 was de remedie dan dat de trafo moest worden uitgewisseld, of men hem  tegenwoordig ter plaatse zou kunnen demagnetiseren, weet ik niet.   
Ter plaatse demagnetiseren kan altijd. Als je maar een generator hebt die voldoende stroom kan leveren. Het is maar de vraag wat handiger is, een trafo van 250 kg uitwisselen, of een generator meeslepen die minstens een ton weegt.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2014, 14:32:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Blikseminslag
« Reactie #21 Gepost op: 13 June 2014, 14:54:53 »
Eigenlijk  is het dan geen vraag meer. ;D
 Helaas kon je dacht ik, nooit met zekerheid zeggen dat de kern magnetisch was geworden.
Dus toch maar met 4 man dat ding vanaf een overweg naar zijn plekje sjouwen.
 Ik heb er nooit aan mee hoeven te doen.  ;)
  Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen