Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led verlichting knippert door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:59:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:57:48
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 17:49:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 17:00:09
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:21:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:15:11
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: Blikseminslag  (gelezen 5784 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Blikseminslag
« Reactie #15 Gepost op: 11 June 2014, 23:37:30 »
#KoploperMau,
In Santpoort Noord is een oude kast uitgebrand. Met de nieuwe kasten, die nog niet in dienst zijn, was niets aan de hand. Er is een nieuwe kast geproduceerd en dat kost inderdaad vrij veel tijd.
Groeten,
Peter

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Blikseminslag
« Reactie #16 Gepost op: 13 June 2014, 13:32:19 »
Ik kwam deze foto vanmorgen tegen op Twitter. Een relaiskast bij Wolfheze.

https://twitter.com/joukeschaafsma/status/476437804093042688/photo/1


Als antwoord op mijn vraag of dit de kast aan de Buunderkamp was:
Het is daar in de buurt en er waren zes kasten geraakt, verspreid over een lengte van 4 km spoor

Dat is een aardige klap geweest denk ik dan.

groet,
michel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Blikseminslag
« Reactie #17 Gepost op: 13 June 2014, 13:38:54 »
Dat gaat best snel, die kasten zijn onderling gekoppeld natuurlijk en dat gaat net zo lang door tot  de bekabeling goed weggefikt is  ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Blikseminslag
« Reactie #18 Gepost op: 13 June 2014, 14:03:37 »
Wat ik hier nog niet ben tegenkomen  is een gemagnetiseerde railtranformator.
 Wanneer de trafo kern gemagnetiseerd is  door de bliksem stroom ,kan deze geen wisselend magnetisch veld  meer opwekken in de  kern ,en kan  hij  de spoorstroomloop niet meer verzorgen.
Het effect is dan  alsof het spoor is bezet door een trein, of  dat er een spoorstaafbreuk is.
 In de jaren 60 was de remedie dan dat de trafo moest worden uitgewisseld, of men hem  tegenwoordig ter plaatse zou kunnen demagnetiseren ,weet ik niet.
   Het ding weegt 250 kg . :o
 Vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Blikseminslag
« Reactie #19 Gepost op: 13 June 2014, 14:09:37 »
#KoploperMau,
In Santpoort Noord is een oude kast uitgebrand. Met de nieuwe kasten, die nog niet in dienst zijn, was niets aan de hand. Er is een nieuwe kast geproduceerd en dat kost inderdaad vrij veel tijd.
Groeten,
Peter
De oude kast is inderdaad vervangen. Zeven dagen geen treinverkeer. Dat er met de nieuwe kasten niets aan de hand was is niet zo moeilijk. Die zijn pas met de paasdagen geplaatst, drie weken na de bewuste blikseminslag. ;)

Die nieuwe kasten en bijbehorende beveiliging in het relaishuis gaan trouwens dit weekend in dienst.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Blikseminslag
« Reactie #20 Gepost op: 13 June 2014, 14:30:17 »
In de jaren 60 was de remedie dan dat de trafo moest worden uitgewisseld, of men hem  tegenwoordig ter plaatse zou kunnen demagnetiseren, weet ik niet.   
Ter plaatse demagnetiseren kan altijd. Als je maar een generator hebt die voldoende stroom kan leveren. Het is maar de vraag wat handiger is, een trafo van 250 kg uitwisselen, of een generator meeslepen die minstens een ton weegt.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2014, 14:32:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Blikseminslag
« Reactie #21 Gepost op: 13 June 2014, 14:54:53 »
Eigenlijk  is het dan geen vraag meer. ;D
 Helaas kon je dacht ik, nooit met zekerheid zeggen dat de kern magnetisch was geworden.
Dus toch maar met 4 man dat ding vanaf een overweg naar zijn plekje sjouwen.
 Ik heb er nooit aan mee hoeven te doen.  ;)
  Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen