Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vermogen centrale door erikkral
Vandaag om 21:36:36
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 21:34:37
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 21:24:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
  

Auteur Topic: DDZ gebroken  (gelezen 6874 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
DDZ gebroken
« Gepost op: 02 June 2014, 18:53:44 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: DDZ gebroken
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2014, 19:05:14 »
De koppeling zit er al vanaf het begin op, zo'n 20 jaar dus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: DDZ gebroken
« Reactie #2 Gepost op: 02 June 2014, 19:10:20 »
Zo te zien op het filmpje is het gelukkig niet de koppeling tussen de rijtuigen in waar je over de voetplaten loopt naar het volgende rijtuig.
Mvg jamie

P.s ik ken dit materieel verder niet,maar krijg je bij het niet juist koppelen tussen de treinstellen geen foutmelding ergens in je display/controlelamp te zien?
« Laatst bewerkt op: 02 June 2014, 19:13:06 door Jamie »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: DDZ gebroken
« Reactie #3 Gepost op: 02 June 2014, 19:32:07 »
waren die BSI koppelingen niet in de beginjaren ook storingsgevoelig?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
  • Bnlx treinendokter.
Re: DDZ gebroken
« Reactie #4 Gepost op: 02 June 2014, 21:34:14 »
Joh, hallo, Wat een oud nieuws:

13 december 2013
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56014.0.html

Lekker traag daar bij de NOS.  ;)

Dit is dus al de tweede...

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #5 Gepost op: 02 June 2014, 21:52:53 »
P.s ik ken dit materieel verder niet,maar krijg je bij het niet juist koppelen tussen de treinstellen geen foutmelding ergens in je display/controlelamp te zien?
Er zit op de BSI-koppeling een controle-nok. Als die niet goed zit, wat ik vermoed, dan heb je kans dat de koppelingen spontaan los kunnen komen. Het is een controle die je moet doen na combineren en wellicht heeft men niet goed gekeken.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: DDZ gebroken
« Reactie #6 Gepost op: 02 June 2014, 22:40:23 »
En een BSI koppeling koppelt wat "lastiger" doordat je bij het combineren ook nog de kracht van de buffers moet overwinnen, itt bij een scharfenberger die geen buffers heeft.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #7 Gepost op: 03 June 2014, 00:57:22 »
Dat klopt, ja. Daardoor vraagt de BSI-koppeling bij het combineren wat meer aandacht en een goede controle op het vastzitten. Zoniet, dan is er een kans op spontaan loskomen. Zolang aan beide zijden de eerder genoemde nokken binnen de markering vallen, kan er weinig mis gaan.
Groetjes,
Emiel

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: DDZ gebroken
« Reactie #8 Gepost op: 03 June 2014, 07:20:47 »
dan begin je toch te twijfelen aan de vaardigheden en het verantwoordelijkheidsgevoel van machinisten. als zo'n situatie ontstaat als er niet gecontroleert wordt...

gr

guest7822

  • Gast
Re: DDZ gebroken
« Reactie #9 Gepost op: 03 June 2014, 09:55:41 »
Lekker voorbarige conclusie....  ::)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: DDZ gebroken
« Reactie #10 Gepost op: 03 June 2014, 10:07:18 »
Ik vind het eigenlijk meer een ontwerpfout.

Als een koppeling niet goed vast zit (kan gebeuren), dan zou het zo moeten zijn, dat de trein niet weg kan rijden, of dat hij bij de eerste meter meteen losschiet. Dat is een fail-safe oplossing, die hooguit wat hinder in de exploitatie geeft (tijdverlies).

Maar nu blijkt de constructie zodanig te zijn, dat er pas na kilometers rijden de koppeling los kan schieten omdat er een nog niet goed in een gat is gekomen. Mensen maken fouten, en zoiets zou bij het ontwerp al zo moeten zijn dat een fout niet dit soort gevolgen mag hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DDZ gebroken
« Reactie #11 Gepost op: 03 June 2014, 10:31:06 »
En een BSI koppeling koppelt wat "lastiger" doordat je bij het combineren ook nog de kracht van de buffers moet overwinnen, itt bij een scharfenberger die geen buffers heeft.
Daar is wel iets verandering in gekomen. De koppeling is een kleine 15 mm naar voren verplaatst, zodat er minder hard gecombineerd hoeft te worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #12 Gepost op: 03 June 2014, 11:53:44 »
dan begin je toch te twijfelen aan de vaardigheden en het verantwoordelijkheidsgevoel van machinisten. als zo'n situatie ontstaat als er niet gecontroleert wordt...

gr
In m'n machinistenopleiding werd al gezegd: ook een miniscuul foutje kan al aanleiding zijn voor tonnen schade. Alleen zonder de daadwerkelijke oorzaak te weten is deze conclusie voor dit moment wel wat kort door de bocht.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #13 Gepost op: 03 June 2014, 12:02:19 »
Ik vind het eigenlijk meer een ontwerpfout.

Als een koppeling niet goed vast zit (kan gebeuren), dan zou het zo moeten zijn, dat de trein niet weg kan rijden, of dat hij bij de eerste meter meteen losschiet. Dat is een fail-safe oplossing, die hooguit wat hinder in de exploitatie geeft (tijdverlies).

Maar nu blijkt de constructie zodanig te zijn, dat er pas na kilometers rijden de koppeling los kan schieten omdat er een nog niet goed in een gat is gekomen. Mensen maken fouten, en zoiets zou bij het ontwerp al zo moeten zijn dat een fout niet dit soort gevolgen mag hebben.
Dat blijkt niet nu te zijn, dat probleem is al zo'n 20 jaar bekend. Namelijk al sinds de invoering van de DDAR. Met DDAR en mDDM is het in het verleden ook al eens voorgekomen en een van de oplossingen is hierboven al reeds aangegeven. Wat ik echter verontrustend vind: met DDZ is het nu vaker gebeurd binnen de tijd dat ze nu rijden dan met DDAR en mDDM in de tijd dat ik als machinist rijd (sinds maart 2004). De kwaliteit van DDZ staat wel vaker ter discussie en ik sluit niet uit dat ook het BSI-probleem enig raakvlak heeft met de renovatie tot DDZ.
Groetjes,
Emiel

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: DDZ gebroken
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2014, 13:37:46 »
De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt de zaak, dus de echte toedracht komt wel boven, even geduld dus...

Dirk