Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: DDZ gebroken  (gelezen 6720 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4554
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
DDZ gebroken
« Gepost op: 02 June 2014, 18:53:44 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
Re: DDZ gebroken
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2014, 19:05:14 »
De koppeling zit er al vanaf het begin op, zo'n 20 jaar dus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: DDZ gebroken
« Reactie #2 Gepost op: 02 June 2014, 19:10:20 »
Zo te zien op het filmpje is het gelukkig niet de koppeling tussen de rijtuigen in waar je over de voetplaten loopt naar het volgende rijtuig.
Mvg jamie

P.s ik ken dit materieel verder niet,maar krijg je bij het niet juist koppelen tussen de treinstellen geen foutmelding ergens in je display/controlelamp te zien?
« Laatst bewerkt op: 02 June 2014, 19:13:06 door Jamie »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: DDZ gebroken
« Reactie #3 Gepost op: 02 June 2014, 19:32:07 »
waren die BSI koppelingen niet in de beginjaren ook storingsgevoelig?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: DDZ gebroken
« Reactie #4 Gepost op: 02 June 2014, 21:34:14 »
Joh, hallo, Wat een oud nieuws:

13 december 2013
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56014.0.html

Lekker traag daar bij de NOS.  ;)

Dit is dus al de tweede...

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #5 Gepost op: 02 June 2014, 21:52:53 »
P.s ik ken dit materieel verder niet,maar krijg je bij het niet juist koppelen tussen de treinstellen geen foutmelding ergens in je display/controlelamp te zien?
Er zit op de BSI-koppeling een controle-nok. Als die niet goed zit, wat ik vermoed, dan heb je kans dat de koppelingen spontaan los kunnen komen. Het is een controle die je moet doen na combineren en wellicht heeft men niet goed gekeken.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: DDZ gebroken
« Reactie #6 Gepost op: 02 June 2014, 22:40:23 »
En een BSI koppeling koppelt wat "lastiger" doordat je bij het combineren ook nog de kracht van de buffers moet overwinnen, itt bij een scharfenberger die geen buffers heeft.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #7 Gepost op: 03 June 2014, 00:57:22 »
Dat klopt, ja. Daardoor vraagt de BSI-koppeling bij het combineren wat meer aandacht en een goede controle op het vastzitten. Zoniet, dan is er een kans op spontaan loskomen. Zolang aan beide zijden de eerder genoemde nokken binnen de markering vallen, kan er weinig mis gaan.
Groetjes,
Emiel

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: DDZ gebroken
« Reactie #8 Gepost op: 03 June 2014, 07:20:47 »
dan begin je toch te twijfelen aan de vaardigheden en het verantwoordelijkheidsgevoel van machinisten. als zo'n situatie ontstaat als er niet gecontroleert wordt...

gr

guest7822

  • Gast
Re: DDZ gebroken
« Reactie #9 Gepost op: 03 June 2014, 09:55:41 »
Lekker voorbarige conclusie....  ::)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: DDZ gebroken
« Reactie #10 Gepost op: 03 June 2014, 10:07:18 »
Ik vind het eigenlijk meer een ontwerpfout.

Als een koppeling niet goed vast zit (kan gebeuren), dan zou het zo moeten zijn, dat de trein niet weg kan rijden, of dat hij bij de eerste meter meteen losschiet. Dat is een fail-safe oplossing, die hooguit wat hinder in de exploitatie geeft (tijdverlies).

Maar nu blijkt de constructie zodanig te zijn, dat er pas na kilometers rijden de koppeling los kan schieten omdat er een nog niet goed in een gat is gekomen. Mensen maken fouten, en zoiets zou bij het ontwerp al zo moeten zijn dat een fout niet dit soort gevolgen mag hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: DDZ gebroken
« Reactie #11 Gepost op: 03 June 2014, 10:31:06 »
En een BSI koppeling koppelt wat "lastiger" doordat je bij het combineren ook nog de kracht van de buffers moet overwinnen, itt bij een scharfenberger die geen buffers heeft.
Daar is wel iets verandering in gekomen. De koppeling is een kleine 15 mm naar voren verplaatst, zodat er minder hard gecombineerd hoeft te worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #12 Gepost op: 03 June 2014, 11:53:44 »
dan begin je toch te twijfelen aan de vaardigheden en het verantwoordelijkheidsgevoel van machinisten. als zo'n situatie ontstaat als er niet gecontroleert wordt...

gr
In m'n machinistenopleiding werd al gezegd: ook een miniscuul foutje kan al aanleiding zijn voor tonnen schade. Alleen zonder de daadwerkelijke oorzaak te weten is deze conclusie voor dit moment wel wat kort door de bocht.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #13 Gepost op: 03 June 2014, 12:02:19 »
Ik vind het eigenlijk meer een ontwerpfout.

Als een koppeling niet goed vast zit (kan gebeuren), dan zou het zo moeten zijn, dat de trein niet weg kan rijden, of dat hij bij de eerste meter meteen losschiet. Dat is een fail-safe oplossing, die hooguit wat hinder in de exploitatie geeft (tijdverlies).

Maar nu blijkt de constructie zodanig te zijn, dat er pas na kilometers rijden de koppeling los kan schieten omdat er een nog niet goed in een gat is gekomen. Mensen maken fouten, en zoiets zou bij het ontwerp al zo moeten zijn dat een fout niet dit soort gevolgen mag hebben.
Dat blijkt niet nu te zijn, dat probleem is al zo'n 20 jaar bekend. Namelijk al sinds de invoering van de DDAR. Met DDAR en mDDM is het in het verleden ook al eens voorgekomen en een van de oplossingen is hierboven al reeds aangegeven. Wat ik echter verontrustend vind: met DDZ is het nu vaker gebeurd binnen de tijd dat ze nu rijden dan met DDAR en mDDM in de tijd dat ik als machinist rijd (sinds maart 2004). De kwaliteit van DDZ staat wel vaker ter discussie en ik sluit niet uit dat ook het BSI-probleem enig raakvlak heeft met de renovatie tot DDZ.
Groetjes,
Emiel

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: DDZ gebroken
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2014, 13:37:46 »
De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt de zaak, dus de echte toedracht komt wel boven, even geduld dus...

Dirk