Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:58:27
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: DDZ gebroken  (gelezen 6728 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
DDZ gebroken
« Gepost op: 02 June 2014, 18:53:44 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: DDZ gebroken
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2014, 19:05:14 »
De koppeling zit er al vanaf het begin op, zo'n 20 jaar dus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: DDZ gebroken
« Reactie #2 Gepost op: 02 June 2014, 19:10:20 »
Zo te zien op het filmpje is het gelukkig niet de koppeling tussen de rijtuigen in waar je over de voetplaten loopt naar het volgende rijtuig.
Mvg jamie

P.s ik ken dit materieel verder niet,maar krijg je bij het niet juist koppelen tussen de treinstellen geen foutmelding ergens in je display/controlelamp te zien?
« Laatst bewerkt op: 02 June 2014, 19:13:06 door Jamie »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: DDZ gebroken
« Reactie #3 Gepost op: 02 June 2014, 19:32:07 »
waren die BSI koppelingen niet in de beginjaren ook storingsgevoelig?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: DDZ gebroken
« Reactie #4 Gepost op: 02 June 2014, 21:34:14 »
Joh, hallo, Wat een oud nieuws:

13 december 2013
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56014.0.html

Lekker traag daar bij de NOS.  ;)

Dit is dus al de tweede...

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #5 Gepost op: 02 June 2014, 21:52:53 »
P.s ik ken dit materieel verder niet,maar krijg je bij het niet juist koppelen tussen de treinstellen geen foutmelding ergens in je display/controlelamp te zien?
Er zit op de BSI-koppeling een controle-nok. Als die niet goed zit, wat ik vermoed, dan heb je kans dat de koppelingen spontaan los kunnen komen. Het is een controle die je moet doen na combineren en wellicht heeft men niet goed gekeken.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: DDZ gebroken
« Reactie #6 Gepost op: 02 June 2014, 22:40:23 »
En een BSI koppeling koppelt wat "lastiger" doordat je bij het combineren ook nog de kracht van de buffers moet overwinnen, itt bij een scharfenberger die geen buffers heeft.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #7 Gepost op: 03 June 2014, 00:57:22 »
Dat klopt, ja. Daardoor vraagt de BSI-koppeling bij het combineren wat meer aandacht en een goede controle op het vastzitten. Zoniet, dan is er een kans op spontaan loskomen. Zolang aan beide zijden de eerder genoemde nokken binnen de markering vallen, kan er weinig mis gaan.
Groetjes,
Emiel

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: DDZ gebroken
« Reactie #8 Gepost op: 03 June 2014, 07:20:47 »
dan begin je toch te twijfelen aan de vaardigheden en het verantwoordelijkheidsgevoel van machinisten. als zo'n situatie ontstaat als er niet gecontroleert wordt...

gr

guest7822

  • Gast
Re: DDZ gebroken
« Reactie #9 Gepost op: 03 June 2014, 09:55:41 »
Lekker voorbarige conclusie....  ::)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: DDZ gebroken
« Reactie #10 Gepost op: 03 June 2014, 10:07:18 »
Ik vind het eigenlijk meer een ontwerpfout.

Als een koppeling niet goed vast zit (kan gebeuren), dan zou het zo moeten zijn, dat de trein niet weg kan rijden, of dat hij bij de eerste meter meteen losschiet. Dat is een fail-safe oplossing, die hooguit wat hinder in de exploitatie geeft (tijdverlies).

Maar nu blijkt de constructie zodanig te zijn, dat er pas na kilometers rijden de koppeling los kan schieten omdat er een nog niet goed in een gat is gekomen. Mensen maken fouten, en zoiets zou bij het ontwerp al zo moeten zijn dat een fout niet dit soort gevolgen mag hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: DDZ gebroken
« Reactie #11 Gepost op: 03 June 2014, 10:31:06 »
En een BSI koppeling koppelt wat "lastiger" doordat je bij het combineren ook nog de kracht van de buffers moet overwinnen, itt bij een scharfenberger die geen buffers heeft.
Daar is wel iets verandering in gekomen. De koppeling is een kleine 15 mm naar voren verplaatst, zodat er minder hard gecombineerd hoeft te worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #12 Gepost op: 03 June 2014, 11:53:44 »
dan begin je toch te twijfelen aan de vaardigheden en het verantwoordelijkheidsgevoel van machinisten. als zo'n situatie ontstaat als er niet gecontroleert wordt...

gr
In m'n machinistenopleiding werd al gezegd: ook een miniscuul foutje kan al aanleiding zijn voor tonnen schade. Alleen zonder de daadwerkelijke oorzaak te weten is deze conclusie voor dit moment wel wat kort door de bocht.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DDZ gebroken
« Reactie #13 Gepost op: 03 June 2014, 12:02:19 »
Ik vind het eigenlijk meer een ontwerpfout.

Als een koppeling niet goed vast zit (kan gebeuren), dan zou het zo moeten zijn, dat de trein niet weg kan rijden, of dat hij bij de eerste meter meteen losschiet. Dat is een fail-safe oplossing, die hooguit wat hinder in de exploitatie geeft (tijdverlies).

Maar nu blijkt de constructie zodanig te zijn, dat er pas na kilometers rijden de koppeling los kan schieten omdat er een nog niet goed in een gat is gekomen. Mensen maken fouten, en zoiets zou bij het ontwerp al zo moeten zijn dat een fout niet dit soort gevolgen mag hebben.
Dat blijkt niet nu te zijn, dat probleem is al zo'n 20 jaar bekend. Namelijk al sinds de invoering van de DDAR. Met DDAR en mDDM is het in het verleden ook al eens voorgekomen en een van de oplossingen is hierboven al reeds aangegeven. Wat ik echter verontrustend vind: met DDZ is het nu vaker gebeurd binnen de tijd dat ze nu rijden dan met DDAR en mDDM in de tijd dat ik als machinist rijd (sinds maart 2004). De kwaliteit van DDZ staat wel vaker ter discussie en ik sluit niet uit dat ook het BSI-probleem enig raakvlak heeft met de renovatie tot DDZ.
Groetjes,
Emiel

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: DDZ gebroken
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2014, 13:37:46 »
De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt de zaak, dus de echte toedracht komt wel boven, even geduld dus...

Dirk