Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Pantopietluttigheid  (gelezen 15113 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2022, 03:03:24 »
Hoi,

Vandaag dan de verse panto's op mijn Elotrains 1501 geschroefd. Er zat gewoon een gaatje op dezelfde plek als de vorige panto's (van Roco Plan T). Alleen nog geen draad er in getapt, maar daar heb ik tapjes voor 8) .

Isolatoren is nog wel een ding, maar dat komt wel weer een keer :P



Totaal indruk, staat wel lekker zo :)



Zoom...



Zoomerdezoom...



Zo ziet het er uit als de panto neer is.



En nog even een 'ouderwetsche' Roco 1600 panto er naast, deze zaten (met soms andere schuitjes) vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw tot aan de eerste versies van de vernieuwde Roco 1600 (met 2 fladder vliegwielen, correct rooster en LED verlichting op de modellen geschroefd. Ook de Elotrains 1500en kregen eenzelfde maat van de fabriek.

Ik ben er best blij mee zo. De stangen van de panto hadden wat dunner gemogen, maar het is ook niet de bedoeling dat het breekt. Dunnere stangen betekent lastiger gieten (volgens mij zijn de panto's zamac gietwerk) met meer uitval (luchtbellen en breekbaarder) en dus nog duurder :-X De schuitjes zijn ook best kwetsbaar en verbuigen makkelijk.

Nu is het wachten op de vernieuwde Roco Plan V/T. Hopelijk zitten daar dan ook vernieuwde panto's op van deze grootte en niet de vorige versies. Enige wat anders is dan bij deze loc panto's is het voetje, daar lijkt nog een V vorming frame onder te zitten. Dus de Plan T/V panto's die ik eerder gebruikte waren eigenlijk ook niet 100% correct :( Nieuwe Plan V/T panto's met de correcte afmetingen kunnen dan weer op Motorpost (plan T versie met twee schuitjes), SGM (ook 2 schuitjes) en eventueel Koploper (1 ander type schuitje) gezet worden. en natuurlijk op Plan T en V van Roco/Fleischmann uit vorige series. Ook was er iemand die deze nieuwe Roco 1600 panto's op een mDDM van Rivarossi had gezet. Verder zijn er een aantal Hondekoppen en 1300 locs geweest met éénbeens stroomafnemers/panto's. Maar die hebben dan ook weer andere voetjes/bevestigingen op het dak. Maar zijn we modelbouwers of niet? :)

Kortom: er zitten flink wat mogelijkheden in deze panto's voor mooie pantopietluttigepimpacties ;D

Mvg,

Robert (aka Panto Piet? T'is bijna Snieklaas...)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #31 Gepost op: 14 november 2022, 07:56:24 »
Maar je hebt er dus 80 euro op geschroefd?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2022, 08:38:19 »
En dat is de reden dat ik het niet doe.. Maar het is wel gaaf!  (y)

Alleen de opmerking over het driehoekig voetje snap ik niet...? Die zit er in werkelijkheid toch ook?

En blijft opvallend dat er eerder zo weinig disscussie was over die Franse panto's; vishaak te dik, raam te breed, maar die enorme dingen op het dak hoorde je (bijna) niemand over. Sterker nog; ondertussen ben ik gewend aan de verhoudingen van h0 en oogt het 1:1 soms bijna Japans..  ;D


https://www.flickr.com/photos/lastarial/3738834933
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 08:49:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2022, 13:49:33 »
Ik vond 80 euro ook wat veel. Maar ik wist mijn financiële knobbel te omzeilen door wat spul wat ik toch niet gebruikte te verkopen. Dat was dan weer extra €€ wat ik kon gebruiken voor de panto's :P De 1500 is het wel waard denk ik. Het is geen oude Jouef of Lima 1600 of zo.

Toen Rivarossi met de Mat 46 kwam met de echte NS panto's had ik ook zoiets van 'wat hebben ze nou weer gedaan? Ze zijn veel te klein!' Maar dat bleek dus gewoon de juiste afmetingen te zijn :P . W zijn inderdaad gewoon gewend geraakt aan die lompe dingen.

Ik zou graag willen dat ze wat goedkoper waren, maar helaas. Het maakt de totaalindruk van een model wel weer een stuk echter vind ik, waardoor je minder het gevoel hebt naar een model te kijken.

Mvg,

Robert


Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2022, 14:29:43 »
Tja, het is inderdaad nu wel echt nog meer 1:87...  :)

En de driehoekige voet..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2022, 15:24:28 »
Ik vond 80 euro ook wat veel.
Als jij er tevreden over bent is het toch prima.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2022, 16:07:33 »
Tja, het is inderdaad nu wel echt nog meer 1:87...  :)

En de driehoekige voet..?

Ik maak later wel wa foto's van wat ik bedoel, maar de Plan T panto's die ik eerst had hebben een extra frame er onder waardoor ze wat hoger staan.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2022, 16:39:14 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #38 Gepost op: 14 november 2022, 19:41:55 »
Dank voor de foto (y)

Juistum, dat is idd het driehoekige frame wat ik bedoelde, maar ik wist niet dat dit er ook zat bij de 1500en. Bij de originele panto zat het er niet onder, alleen die mega isolatoren. Viel me op dat de plan V/T het had en de nieuwere 1600 panto's niet en dacht dat het er bij de 1500 niet zou zitten :-X

Ik moet ook even de vonkhoorn rood klodderen eigenlijk.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2022, 22:05:32 »
1600 heeft het 1:1 ook, alleen heeft dat in model blijkbaar moeten wijken; als ik het zo zie, moest er voor deze compacte panto ruimte worden gemaakt voor de veren.   

Zie 1:1: https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6606.jpg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #40 Gepost op: 20 november 2022, 10:06:24 »
Een zijspoor... Ik zoek nog een goeie vervanger voor de paperclip op de Artitec DDm1 en zag deze foto; is het vlakke deel van het dak altijd al lichter van kleur geweest? Vermoedelijk anti-slip? Da's namelijk ook wel een leuk detail om toe te voegen.. :)


https://www.martijnhaman.nl/typeddm.htm

EDIT: en... dankje wel, Rob! Uit '89; de lichtere kleur van 't loopvlak is net te zien:)


https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/NS%203/Rotterdam,%2007%20en%2008-05-1989/Rotterdam,%2007%20en%2008-05-1989.htm
« Laatst bewerkt op: 21 november 2022, 08:30:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #41 Gepost op: 21 november 2022, 19:25:18 »
Hoi,

Hier (zie post nr 1100: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25609.msg859813#msg859813 ) zie je mijn DDM  in een Artitec DDM draadje staan met een aangepaste Sommerfeldt eenbeens NS panto. Ik had daar het bovenste gestanste raamwerk af gepulkt en de originele Artitec schuit en veertjes getransplanteerd. Het ziet er iets strakker uit en is veel steviger. Het bovenste deer blijft een gebogen stuk ijzerdraad, maar is iets dikker en stijver.

Het 1:1 origineel is een vrij plat en apart ding welke alleen omhoog stond als de loc 's nachts druk was met goederentreinen en de trein toch verwarmd/verlicht moest zijn voor de schoonmaak ploeg.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #42 Gepost op: 21 november 2022, 20:22:38 »
Die ken ik, maar wijkt mijns inziens teveel af van 1:1... Vind ik je 1500 beter geslaagd :)
Ik kwam zelf deze tegen van Piko, al moet je daar ook nog aan sleutelen:



Bedacht mij later dat tie voor mij niet functioneel hoef te zijn, dus dat dit wellicht ook zelf te maken is van styreen met de voet en sleeplstuk van originele van Artitec.

PS je moet het vlakke dak ook nog lichtgrijs maken :)
« Laatst bewerkt op: 21 november 2022, 20:26:29 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #43 Gepost op: 21 november 2022, 21:41:41 »
Sleepstuk van die Piko is wel gelijkend (y) , maar de pootjes staan verkeerd om. De DDM panto heeft de dunne onderste stang aan de binnenkant en deze Piko aan de buitenkant. Verder wel fraai, en als ie neergeklapt blijft zie je het niet.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand nog een andere panto weet die nog beter is. We streven naar perfectie 8) Bij mij was het ook meer improviseren omdat de Artitec er meer uitzag als een scheepsknoop van ijzerdraad.

Er zullen toch wel meer railvoertuigen zijn met dit type panto? Maar dan is het nog afwachten of daar een goed model in 1:87 van is natuurlijk.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #44 Gepost op: 21 november 2022, 21:57:10 »
Het sleepstuk van de artitec klopt ook ;) maar zoals gezegd, je moet er nog aan klussen. Ik kom overigens geen goede foto's tegen van de DDM1 met de panto omhoog. Als iemand die weet? En voordat er wordt gereageerd: ja, ik weet dat ze die (in principe?) alleen bij stilstand gebruikten, zonder lok... :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn