BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Biesje op 27 mei 2014, 01:36:23

Titel: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 27 mei 2014, 01:36:23
Dag allen,

Naast mijn fobie voor aandrijvingen die zichtbaar zijn door de raampjes van treinstellen (gek genoeg niet echt bij Loks) heb ik nog een aantal eigenaardigheden. De laatste tijd lijdt ik vooral aan 1:87itis en het syndroom van binnenverlichting.

Maar pantopietluttigheid is ook niet zomaar wat... Dit heeft een behoorlijke impact op het modelspoor leven en begon bij mij al vrij vroeg toen ik mijn eerste Lima 1600 kreeg.

Deze Lima had foeilelijke éénbeens pantos en ik heb toendertijd erg mijn best gedaan om deze redelijk recht te buigen en ik had er zelfs stangetjes kruiselings op gesecondenlijmt zodat ze 'echter' leken. Toen waren er nog geen sites en geld uitgeven aan bladen deed ik ook niet aan, dus ik deed maar wat, als het maar 'echter' leek.

Toen ik eindelijk een Roco 1600 kocht, had deze veel strakkere en 'echtere' pantografen. het was een van de eerste Roco 1600en en deze had vage Duitse pantografen (ik weet dat in vakjargon deze 'stroomafnemers' of "stra's' genoemd worden maar in modelspoorland hebben we dan vaak verwarring met de stripjes fosforbrons die stroom afnemen van de wielen) Ik maakte kenis met de firma Sommerfeldt en heb flink zitten frotten met hun producten. In die tijd een verademing voor mij want ze zagen er weer veel 'echter' uit met de typische stangetjes op de bovenste armen van de éénbeens panto's. Ook verving ik de standaard Lima 'vierbeens' panto's op mijn Lima Mat '46 met Sommerfeldts die enigszins leken op het grote voorbeeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommermat46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommermat46.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommermat462.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommermat462.jpg)

Het was zeker een verbetering ten opzichte van de standaard Lima pantografen, er was immers niks beters?

Op Nederlandse E-Loks zaten ook typische pantografen, maar gelukkig voor de NL modelspoorder zaten vrijwel dezelfde types op Franse loks, dus was het interessanter om deze gedetailleerder in model te maken en vrijwel iedereen kent deze standaard pantograaf want deze zitten al eeuwen op de Roco 1100, Rivarossi 1300 en later zelfs op de Märklin en Tri 1100en en 1200en. Ik kocht deze van Sommerfeldt om op mijn Lima 1200en en 1300en te zetten en ziedaar: weer verbetering :) En er was niks beter... toch? Totdat ik in Houten iemand tegenkwam die Carmina pantografen verkocht met speciaal NS sleepstukje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Carmina1200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Carmina1200.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200total.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200total.jpg)

Niet heel erg goed zichtbaar op mijn foto's maar er zijn zelfs boutjes in de stangetjes geëtst. Ook de diagonale stangetjes die tussen de onderste stangen zitten zijn weergegeven, veel echterder kan het niet, toch? (y)

Dus mijn 1100en van Roco, 1200en van Trix en 1300en van Limarossi (ik ben aan het frankensteinen geweest met Lima kappen op Rivarossi onderstellen) hebben nu eindelijk de meest gedetailleerde pantografen die ik ken. Joepie! Maar ze steken erg af bij de veel te grote stellages op de mat '46 en Hondekop.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikomat54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikomat54.jpg)

Nederlandse pantografen zijn vrij klein, en nu internet algemeen goed is en je leuke foto's overal vandaan kan halen, begint het op te vallen dat de Piko en vage Zwitserse NS lookalike panto's, véél te groot zijn. Maar geen nood: Philotrain kwam met hele mooie Pantografen die na wat frutten best wel heel erg goed staan op de Piko Hondekoppen en Lima en Rivarossi Mat '46

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philomat54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/philomat54.jpg)

En als verassing kwam Rivarossi ook nog eens met eigen pantografen die er ook prima uitzien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rivamat46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rivamat46.jpg)

Beiden hebben voor en nadelen: De Philotrain is makkelijker te 'bedienen' maar heeft een fliepje midden op de hef dinges staan om de panto vast te klikken. Alles is van metaal voor zover ik het kan beoordelen. De Rivarossi is goedkoper en heeft plastic onderdelen maar heeft daardoor een gedetailleerdere hef dinges zonder fliepje. Dit maakt het wat lastiger om de panto op en neer te zetten vind ik. ook zijn (waren) ze goedkoper.

Nu blijven er een aantal NS treinen over die nog geen mooi gedetailleerde panto hebben:

De Roco Blokkendoos heb ik wel als trein maar nooit echt aandacht aan geschonken. Dit komt door mijn 'aandrijving door de raampjes zichtbaar' afwijking. Dus ik weet niet precies hoe het zit met de pantografen van deze stellen. Er zijn ook zoveel types Blokkendoos en ik weet dat er ook verschillende types pantografen op zaten. Maar goed: lelijke motor dus kan wachten.

Dan de Roco 1000 (E-Lok). Deze had in het begin ook andere Pantografen en heeft later nieuwere types gekregen, waaronder zelfs éénbeen pantografen. Roco lijkt een kruising te hebben gebruikt uit de 2 types maar met dubbele stangen aan de onderste armen. Daar ik de 1010 wil nabootsen in (rijvaardige) museumtoestand had ik goed naar de foto's van de echte gekeken en er klopt geen hout van de Roco pantografen. De andere NS e-loks hebben pantos die bij een vooraanzicht recht omhoog gaande onderste armen hebben terwijl de bovenste armen wat naar elkaar toelopen, dat zie ik ook op foto's van de 1:1 1000en. De Roco panto is gewoon recht bij een vooraanzicht. Ik heb ervoor gekozen om een afgedankte panto van een Roco 1100 te verbouwen tot een redelijk acceptabel ding door de binnenste onderste stangen er af te slijpen en er een paar schuitjes van FRIE op te solderen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1000dak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1000dak.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1000total.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1000total.jpg)

Ik ben er nog niet klaar mee, je kan zien dat de isolator bevestiging op het dak nog niet klopt. Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. Maar ik vind dit al beter 'smoelen' dan het roco exemplaar.

En dan nu waar het mee begon: de éénbeens pantografen die op veel wat moderner NS materieel zitten zoals de Plan V (hoewel slechts één schuitje), Plan T, Sprinter, 1500, 16/17/1800, motorpost en wat nog meer. De Koploper heeft een ander sleepstuk maar verder lijkt het mij ook hetzelfde type. Van de oude Lima naar de nu algemene sommerfeldt éénbeens pantograaf was al een hele verbetering. Deze wordt nog steeds toegepast op de koploper door Märklin/Trix en recent ook op de Elotrains 1500, hoewel de schuitjes wel steeds 'echter' schenen te worden. Maar toch is het ding veel te lomp en groot en vergeleken met pantografen op andere modellen, niet heel erg fijn en gedetailleerd, totdat Roco met de plan V en later Plan T (met 2 schuitjes) kwam.

Ik heb zelf nog geen Roco plan V of T (ik wacht op mijn tijdperk met als het even kan, correcte draaistellen) maar ik zag al wel in de vitrine bij mijn lokale winkel, dat ze erg mooie pantografen hadden. Uiteindelijk besloten om er een aantal aan te schaffen om mijn 1501, 1601 en in aanbouw zijnde Motorpost te 'pimpen'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommerroco1600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommerroco1600.jpg)
Vergelijking: links de standaard panto van de Roco 1601, rechts de nieuwe roco 'plan t' panto

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommer1600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommer1600.jpg)
Sommerfeldt/oude panto, let op de bovenste stangen/armen die gewoon bestaan uit gebogen draad en een gestanst fliepje wat de kruiselingse stangen voor moet stellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1600.jpg)
De nieuwe roco panto. Helaas is de camera onverbiddelijk en zie je dat een isolator niet lekker recht zit :P. Wat mij opvalt is dat de bovenste armen korter zijn zodat de houding van de panto (hier is dat woord weer) 'echter' lijkt :) Ook zijn de bovenste stangen nu gegoten en gedetailleerder. Geen gebogen verende spaghetti meer.

Voor een vergelijking ook even de twee verschillende pantografen naast elkaar gelegd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommerroco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sommerroco.jpg)
Oude links en nieuwe rechts. Duidelijk te zien dat de nieuwe een flink stuk kleiner is. Is het klein genoeg? Sorry dat het onscherp is :( daar er iemand ligt te snurkelen kan ik er niet even bij om een nieuwe foto te maken. Let ook op de nieuwere en beter gedetailleerde schuitjes (voor zover mogelijk met deze slechte @#$% foto)

Ik weet dat dit panto geneuzel niet iedereen kan boeien, maar aangezien we toch heel wat klinknageltellers aan boord hebben hier was het wellicht interessant :) We hebben het jaren lang met de Sommerfeldt(klonen) gedaan maar alles word gedetailleerder en 'echter' en de panto's groeien mee. Ik weet overigens niet eens of Roco en Märklin ook daadwerkelijk hun panto's bij Sommerfeldt vandaan haalden of dat ze deze zelf mochten maken, of andersom. Ik bedoel met Sommerfeldt de standaard éénbeens en vierbeens pantografen. Hoop dat het duidelijk was :)

Ik ben heel benieuwd wat LS Models op de NS 1600 en verwanten gaat plaatsen: simpelweg een grote Franse met NS schuitjes of een echte (kleine) NS panto. Ik ben voorlopig tevreden met de Roco Plan T versies :) Nu nog uitvogelen wat voor schuitje ik moet gebruiken voor een Koploper zodat ik deze ook kan upgraden.

Het dijkje met bovenleiding heb ik ooit gemaakt in het vorige millennium voor (ik dacht)  rail 199x of zo, met de hele ploeg van het oude forum. Het wordt tijd dat ik deze ook aan de standaarden van het nieuwe millennium aan ga passen met dubbele rijdraad en 'echtere' (sorryyyyy) portalen. en eventueel een mooie achtergrond. deze behangwolken staan een beetje raar.

Met vriendelijke groeten

Robert.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Michel van den Hof op 27 mei 2014, 03:43:47
Niks mis met deze "fetisjen" Robert.
Interessant relaas.
Vooralsnog wordt mijn baan "diesel only", maar Koploper stel 4040 komt als aflevering splinternieuw op sleep voorbij, dus 2 betere 1 been panto's zijn ook bij mij welkom.
Al vraag ik me af of dat plat liggend nou echt zo veel uit zal maken.

Met vriendelijke groet,
Michel

Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: henk op 27 mei 2014, 08:10:24
Plat liggend is het vooral de uitdaging om ze echt plat te krijgen. Daar lees ik dan weer niks over bij Robert. Hoe zit dat Robert!  ;D
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Michel van den Hof op 27 mei 2014, 10:51:32
Mee eens Henk.
Mogelijk modificeer ik de mijne dan puur voor dat doel.

Met vriendelijke groet,
Michel

Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 27 mei 2014, 13:20:38
Plat liggend is het vooral de uitdaging om ze echt plat te krijgen. Daar lees ik dan weer niks over bij Robert. Hoe zit dat Robert!  ;D

Boe :P

Ik zal wat platte fotos maken wanneer ik tijd heb. Ook ben ik vergeten wat plaatjes van het totaalbeeld te maken van de mat 46 en Hondekop.

Die nieuwe Roco éénbeens panto's zijn iets platter dan het oude type, ook de Carmina's en Philotrain/Rivarossi's zijn in mijn mening vrij realistisch ('echter' :P ) als ze neer zijn. Ik vind het alleen een @#$% werk om de Rivarossi's neer te laten. Ook ben ik vergeten om mijn aangepaste Artitec DDM panto er bij te zetten.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: ruudns op 27 mei 2014, 14:31:37
Duidelijk verhaal (y).
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Duvel op 27 mei 2014, 16:09:49
Ik vind het mooi! En helemaal met je eens dat het tijd wordt voor echte Nederlandse éénbeenstra's!
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 27 mei 2014, 16:29:36
Ik ben nu best tevreden met het Roco exemplaar, hij is wat kleiner en fijner dan de oude frutsels. Mooi compromis voorlopig :)

Niemand nog commentaar wat ik met de 1010 panto's heb gedaan? Ik zelf vind de panto's die er standaard opzitten gewoon niet goed overkomen, ook al haal je de ene poot van de onderste armen er af, feit blijft dat het vooraanzicht niet juist is bij de Roco, dus vandaar dat ik er gemodificeerde 1100/1200/1300 pantos op heb gekwakt. Ik denk zelf dat de originele 1010 panto een lichtere/oudere/kleinere 9doorhalen wat niet van toepassing is) uitvoering is van de modernere 1100/1200/1300 panto's. Vandaar dat er etra stangen missen, ook de diagonale.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 27 mei 2014, 19:04:55
Heb weer wat foto's gemaakt van de diverse panto's ingeklapt/neer op verzoek van Henk  :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekoppantoneer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekoppantoneer.jpg)
Hondekop met Philotrain eemplaar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46pantoneer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46pantoneer.jpg)
Rivarossi mat '46 met Rivarossi panto. merk op dat de Rivarossi de onderste armen een stuk horizontaler heeft. Verder ben ik vol lof over Rivarossi dat ze het toch maar voor elkaar hebben om waarheidsgetrouwe panto's voor ons te maken :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneersommer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneersommer.jpg)
Trix 1200 met standaard panto (sommerfeldtkloon). Opvallend is dat Trix geen hefcilinders er bij heeft geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneercarmina.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneercarmina.jpg)
de carmina is mooier gedetailleerd en lijkt platter, ook al kreeg ik voor de foto het schuitje niet recht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneer1200en.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneer1200en.jpg)
even naast elkaar :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneersommer1600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneersommer1600.jpg)
De standaard panto van de Roco 1601. Bovenste armen zijn vrij horizontaal, de onderste arm is wat diagonaler.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneerroco1600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneerroco1600.jpg)
De nieuwe Roco panto (van Plan T) De onderste arm is veel horizontaler maar door de andere constructie van het frame moest ik de isolatoren inkorten, anders stond de panto voor mijn gevoel veel te hoog. Dit verklaart ook ten dele de scheve isolator :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneer1600en.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantoneer1600en.jpg)
Weer een plaatje samen. Ik vind de nieuwe panto's (rechts) een stuk beter ogen. Het draaistel van de linker 1600 is wat kaal doordat ik bezig was met wat experimenteren met kortkoppelingen.

Nu nog wat foto's die ik vergeten was te maken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekoptotaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekoptotaal.jpg)
Een totaalindruk van de Hondekop met Philotrain panto's

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46totaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46totaal.jpg)
En een totaalplaatje van de Rivarossi mat '46

@#$%, nu ben ik vergeten om foto's te maken van een RivaLima met de 'ouderwetsche' Sommerfeldt panto's. Had het stel alweer opgeborgen, het mist een motordraaistel en voor de vorige fotoserie stond het stiekum op een draaistel van een DKM DE2... Ik heb vast ook nog ergens de originele Lima pantografen liggen. Volgende keer :)

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Michel van den Hof op 27 mei 2014, 20:41:01
Dank je Robert.

Ik vind het wel heel opvallend dat bij de 1600'en de originele panto op hogere isolatoren staat, maar het schuitje lager ligt als bij jouw variant met de Plan T panto er op.

Met vriendelijke groet,
Michel

Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 27 mei 2014, 21:33:08
Het scharnierpunt van de onderste arm aan het frame zit bij de originele panto lager dan de top van de isolatoren. Als ik naar foto's kijk van het grote voorbeeld is het frame (waar het schroefje in gaat zeg maar) bij de nieuwe Roco beter naar werkelijkheid uitgevoerd. Maar ik kan geen goede grote foto's vinden waar het dak van de 1600 lekker op staat. De hogere isolatoren van de originele Roco panto lijken mij een compromis.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Michel van den Hof op 28 mei 2014, 00:11:30
Wat is het bestelnummer van de Roco Plan T pantograaf?
Krijg je er dan 1 of 2?

Mvg, Michel
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 28 mei 2014, 01:57:27
Bestelnummer is 85499, kost iets van 19 euro en je krijgt er één. Misschien mooier om meteen passende isolatoren te bestellen. Ik weet daar het nummer niet van maar kan je opzoeken door onderdelenblad van een plan T op te snorren op de roco site :) Of misschien van de nieuwste 1600 in DB kleuren, die heeft dacht ik ook de nieuwe panto's.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Michel van den Hof op 28 mei 2014, 04:30:44
Dank je. Ik ga speuren. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 05 maart 2021, 01:54:37
Dit fossiele draadje opgegraven omdat ik verder ga pietlutten :P

Ik heb al jaren een Mehano Thalys van de eerste serie, met vliegwiel en verlichting, maar met plastic panto's en zonder interieur. Deze heeft inmiddels al wat operaties achter de rug, waaronder top sein, likje grijze verf op het dak om de panto'en... jawel... andere pantografen. Deze ooit besteld van Piko dacht ik. Ze zaten op een of andere Oost-Duitse loc en leken wel wat op de Thalys panto: een soort geknakte paal.

Paar maanden terug kon ik een Lima PBKA kopen, welliswaar een drierail AC versie maar dat dacht ik wel even om te bouwen (wielen gewisseld met mijn Lima PBA Thalys, die nu op wattenstaafjes assen rijdt...) Maar Lima dacht makkelijk te wezen en gebruikte gewoon de panto's van de PBA, niet de typische PBKA panto's. Wat nu? De Piko panto's transplanteren van de Mehano? Nee, nu was ik daar te verwend voor. Ik kon de Märklin Thalys panto's betellen, die waren wel van het juite type, maar 60 euro voor een setje van 2, dus 120 euro voor een complete trein... Even veder kijken maar. Jouef had inmiddels ook hun nieuwe Thalys uitgeleverd met correcte panto's, maar ik kreeg nul op het rekest bij Hornby helaas, niet leverbaar.

Dus uiteindelijk mijn PBKA na digitalisatie en 3 frontsein modificatie maar geparkeerd. Tot ik een LS Models HLE 13 in mijn kluistjes kreeg op mijn werk. Mooi ding, mooie panto's... die zie er bekend uit. Kan ik die los kopen? LS Models had ze uitverkocht maar een poosje later waren ze weer beschikbaar onder een ander artikel nummer, na een paar maandjes wachten LS Models immers) had ik ze woensdag binnen! (y)

Ombouw kan je het niet echt noemen. De isolatoren van de Lima en de LS Models zitten op dezelfde plek. Alleen moest er een extra gaatje komen op de plek van de middelste aan de kap meegegoten isolator. Ook het dak verder plat maken zodat er plek was voor de LS Models. Lima had een afstands busje meegegoten, dat moest er ook af. Ook heb ik het gat voor het schroefje iets verschoven. Gaatjes in de kap iets opgeruimd voor de meegeleverde (!) LS Models isolatoren en alles past! Vast schroeven en klaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys1.jpg)

De sleepstukken zijn wat recht, maar dat buig ik wel in vorm wanneer ik in een buig bui ben. Ook is de 25Kv sleepstuk wat breed (lang?), waarschijnlijk is het profiel in België voor het 25Kv traject anders dan in Frankrijk. Jammer dan :P Ook zitten de sleepstukken bijna tegen elkaar aan als beide panto's neer zijn. Ik zou de panto's elk nog een mm uit elkaar kunnen zetten, maar dan moet ik alle gaatjes opnieuw maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys2_1.jpg)

1500 Volt panto op en karren maar (y) . Het valt mij wel op dat, hoewel de nieuwe generatie panto's op modellen veel mooier zijn dan vroeger, ze vaak toch nog een schoonheidsfoutje hebben. Van de zijkant bekeken gaat het sleepstuk niet 'recht' (verticaal) omhoog. De panto leunt wat naar achteren (in dit geval richting de neus). De Roco Plan V/T en 1600/1700/1800 panto's leunen weer iets naar voren. Dit doet een beetje afbreuk aan het totaalplaatje. Oorzaak is de verhouding in de lengte van de stangetjes in de panto. Dat is een gepuzzel om dat goed te krijgen en die ik maar even niet :(

De overgebleven Lima panto's gaan nu op mijn oude oranje TGV. In ieder geval de 25Kv panto. De 1500 volt panto is al een ouderwetsche Sommerfeldt. Deze TGV is niet zo gedetailleerd als de Thalys, dus dat kan wel.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Fritsprt op 05 maart 2021, 09:50:53
Netjes gedaan Robert  (y)
Heb je een foto van de 1500V panto omhoog?

Gr. Frits
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Wisselwachter op 05 maart 2021, 19:01:20
Na een duik van mijn NS 1219 van de modelbaan bij een vriend, heb ik ook Philotrain/Phildie-pantografen op deze Roco NS 1219 gezet. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat. Ziet super uit.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 05 maart 2021, 19:08:55
De foto in perspectief was een beetje vaag idd, ik heb nieuwe foto's gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys4.jpg)

Op deze foto met alletwee de panto's op is het nog duidelijkerder dat ze als het ware achterover leunen. Alsof het onderste dunne stangetje te kort is. maar als je deze langer zou maken kan ie weer niet goed neergelaten worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thalys5.jpg)

Verder ziet het er wel gaaf uit, zeker als ik de schuitjes nog wat verder bewerk met een tang. De uiteinden moeten meer naar beneden buigen. En zoals gezegd is het 25Kv sleepstuk te lang. Maar dat is lastiger op te lossen, tenzij iemand een andere kan etsen/laseren.

Plaatje ter referentie van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/TGV_Thalys_PBKA#/media/Bestand:Thalys_PBKA_Refurbished_Nederland.jpg (https://nl.wikipedia.org/wiki/TGV_Thalys_PBKA#/media/Bestand:Thalys_PBKA_Refurbished_Nederland.jpg)

Verder panto nieuws: ik heb inmiddels ook andere panto's voor mijn NS 1000 van FRIE. Maar die wil ik zelf nog wat verbeteren. Deze hebben namelijk geen stabilisator stangen waardoor ze soms super scheef hangen. En ik krijg ze niet mooi plat als ze neer zijn. FRIE heeft inmiddels ook panto's voor Hondekoppen en ander stroomlijn materieel (y)

Ook had ik eigenlijk de Artitec/Ree pantos van de 1300 er bij moeten zetten. Maar dat is niet echt een pimp actie, maar gewoon vanaf fabriek al super gaaf (y)

Mvg,

Robert



Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 05 maart 2021, 19:19:26
@ Wisselwachter:

De Philotrain panto's zijn een stuk fijner gedetailleerd dan de plastic Roco's. Die bestonden nog niet eens toen ik dit draadje opende :) . Ik heb de Carmina panto's die op de Trix 1200en zaten getransplanteerd naar mijn Roco 1200en. Nu nog uitvogelen hoe ik alle panto's digitaal kan bedienen net zoals bij de Artitec 1300 :P

LS Models was zo lief om hun panto's los verkrijgbaar te maken voor een hele nette prijs. Je kan deze gewoon bestellen bij de vakhandel. Dus als je de pantografen van de Franse/Belgische locs wilt pimpen dan kan je deze kopen (y) Mits je geduld hebt.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: 008200 op 06 maart 2021, 10:26:04
Als je na deze "pantografen pietluttigheid" nóg verder wil gaan kun je hier (http://krmelj.net/zeleznica/prodaja/1393.JPG) eens kijken hoe je het dak van je Thalys of andere hogesnelheidstrein nog kunt pimpen met allerlei isolatoren en andere elektrische spullen.
En hier (http://krmelj.net/index.asp?p=zel_pro&sk=H0&gr=Spare%20parts) hier zie je onder electro details (ongeveer 1/3 naar beneden scrollen) die spulletjes staan. Goed voor heel veel knutselplezier voor maar een paar €.
François
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 06 maart 2021, 13:08:19
Die losse frutsels zitten nog in de doos bij mij :)
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: ES44C4 op 05 februari 2022, 00:06:23
Een oud topic nieuw leven inblazen.

Eindelijk de tijd en lef gehad om de schuitjes (destijds van medeforumlid Fissy gekocht) op de panthografen te monteren.
Alhoewel ze niet zo fijn zijn als de schuitjes van de Roco 1219, zijn ze veel fraaier dan de schuitjes die oorspronkelijk op de locomotieven zaten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220204-134659-61fdb08f2631c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220204-134659-61fdb08f2631c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220204-235446-61fdb0af65341.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220204-235446-61fdb0af65341.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220204-235635-61fdb0c683498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220204-235635-61fdb0c683498.jpg)


Nu heb ik begrepen dat Frie (Erwin Frick) ook schuitjes levert/heeft geleverd voor Nederlandse panthografen.
Heeft iemand hier informatie of foto's van?
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: fissy op 05 februari 2022, 08:47:21
 (y) :)
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: TonM op 05 februari 2022, 10:29:13
Nu heb ik begrepen dat Frie (Erwin Frick) ook schuitjes levert/heeft geleverd voor Nederlandse panthografen.
Heeft iemand hier informatie of foto's van?

Stuur hem een PM. Dan krijg je vast de informatie die je zoekt.

Grtz, Ton
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Rob Ellerman op 05 februari 2022, 12:30:08
Hierbij twee plaatjes waar ik de sleepstukken van Frie (hier nog de dunne van 0,2 mm dik) heb gebruikt bij deze Benelux Piko Hoko. Ik heb sowieso die verschrikkelijke smalle panto’s verwijderd en er Lima exemplaren voor in de plaats gezet, waarbij ik de originele brede sleepstukken heb vervangen door Frie-exemplaren. Daarbij heb het NMBS -exemplaar nog wat veranderd, door er een messing staafje van 0,4 mm dik overheen heb geboden en vast gesoldeerd. Voor mij ziet er in ieder geval Belgisch genoeg uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12FD8F1F-383E-4890-A881-39CBBF5F80FF-61fe5d9a7881f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12FD8F1F-383E-4890-A881-39CBBF5F80FF-61fe5d9a7881f.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4D59EE06-98FE-48BF-AE85-9D2B569151C3-61fe5d9a81284.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4D59EE06-98FE-48BF-AE85-9D2B569151C3-61fe5d9a81284.jpg)

Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, ik wil wil nog wat doen met die lelijke isolatoren. Maar het ziet er een een heel stuk beter uit dan met de panto’s die Piko standaard op de Hondekoppen levert. Zelfde kunstje heb ik gedaan bij andere Piko Hondekoppen en oudere LimaRossi Mat.46 stellen.

Inmiddels heeft Erwin de dikte van de sleepstukken aangepast van 0.2 naar 0.4 mm dikte. Je ziet er hoegenaamd niks van maar ze zijn een stuk steviger.
Rob
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 08 juni 2022, 22:06:48
@Rob Ellerman

Die originele Piko pantografen waren wat breedte betreft juist wel in orde, alleen verder veel te groot waardoor de verhouding wat stom werd. FRIE maakt mooie pantografen voor de Hondekop op de juiste schaal (hoogte en breedte), ook de speciale Belgische panto (y)

Even een update van mijn eigen pantogedoe: ik heb de nieuwe Roco 1631 met correcte pantografen in mijn handjes. Howel de stangen mij iets te dik lijken staat het zoveel beter dan de oude Franse exemplaren. Eindelijk de juiste NS afmetingen voor éénbeen panto's ;D .

Ik had al eerder gekeken of deze panto's los te koop zouden zijn, en zag dat ze 38 euro per stuk waren. Dat zorgde voor paniek bij mijn portemonnee en deze liep gillend de tuin in om zich te verstoppen onder mijn bramenstruik. Toch besloten dat ik deze panto's ook op mijn Elotrains 1500 wil (anders staat het stom...) maar nu is het spare part ( 85592 ) niet meer te vinden op de Roco site. Nou moe ??? Is het spare part al uitverkocht? Flauw :(

Er komen vast nog meer uitvoeringen van deze nieuwe Roco 1600, misschien lukt het dan wel. Ook hoop ik dat de nieuwe Plan V straks ook panto's gaat krijgen van de juiste grootte. Deze kunnen dan op de motorpost, koploper en sprinter (y) Wel even sparen :(

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Rob Ellerman op 09 juni 2022, 12:19:49
Ha Robert,  dank voor je mail. Wat die eenbeen panto's betreft: de exemplaren die op Plan V en T van Roco zitten zijn al nieuwe exemplaren en die zitten volgens mij nu ook op de nieuwe 1600 gebruikt ... Heel snel een schuifmaat op het bovenraam van een Plan V en een mP van Märklin (Sommerfeldt panto) leert dat het raam en de onderste stang van het Roco-exemplaar (Plan V) sowieso al 3 mm korter: R 23 mm, S 26 mm en dat scheelt toch best wel wat. Daarnaast is ie ook een stuk mooier uitgevoerd (onderste stang dunner, bovenraam gestanst uit één stuk en mooie fijne sleepstukken).

Rob
 
 
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 09 juni 2022, 14:13:12
Die nieuwe zijn idd mooier dan de hele oude, maar nog steeds Franse grootte. Zie vorige berichten met foto's. Die nieuwste Roco 1631 heeft nog kleinere panto's die de juiste grootte hebben. Ik zal wat vergelijkende foto's maken, maar er staan er al een paar in het draadje van de Roco 1631. Ze lijken op dezelfde manier gemaakt, alleen gewoon weer 3 of 4 mm kleiner (bovenraam).

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 09 juni 2022, 15:33:36
Zie vergelijking...

De 1:1 of het Roco-model? De vorige Roco plan V/T's had al toen nieuw ontwikkelde stroomafnemers, maar die waren nog steeds te lang..
Linksboven eerste generatie (feitelijk SNCF), rechtsboven de hiervoor ontwikkelde en onder de werkelijkheid... In dit geval resp 1600 en 1500, dus dubbel schuitje, maar schaarmechanisme NS Faiveley's is voor alles hetzelfde 1:1.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/panto1-62824525d475a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/panto1-62824525d475a.jpg)
https://farm3.staticflickr.com/2780/4357429671_756a649de7_o.jpg
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59066.0

En link naar 1600 versie '22: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100694.0
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 03 november 2022, 19:30:13
Inmiddels bij ETS de nieuwe Roco panto's besteld (die op de 1631 en Rail Force One zitten) en binnen gekregen. Die ga ik op mijn Elotrains 1500 frutten binnenkort... Spannend hoor :-X

Moet de bevestiging even bekijken, denk dat het lijmen wordt. Oh en isolatoren maken, want de oude zullen niet passen. Nieuwe panto's hebben een lange pin, en geen gaatjes voor de isolatoren.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 14 november 2022, 03:03:24
Hoi,

Vandaag dan de verse panto's op mijn Elotrains 1501 geschroefd. Er zat gewoon een gaatje op dezelfde plek als de vorige panto's (van Roco Plan T). Alleen nog geen draad er in getapt, maar daar heb ik tapjes voor 8) .

Isolatoren is nog wel een ding, maar dat komt wel weer een keer :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1-63719b2889d70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1-63719b2889d70.jpg)

Totaal indruk, staat wel lekker zo :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2-63719b2b9ee75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2-63719b2b9ee75.jpg)

Zoom...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3-63719b3094c2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3-63719b3094c2a.jpg)

Zoomerdezoom...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/4-63719b344adbe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/4-63719b344adbe.jpg)

Zo ziet het er uit als de panto neer is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5-63719b376176f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5-63719b376176f.jpg)

En nog even een 'ouderwetsche' Roco 1600 panto er naast, deze zaten (met soms andere schuitjes) vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw tot aan de eerste versies van de vernieuwde Roco 1600 (met 2 fladder vliegwielen, correct rooster en LED verlichting op de modellen geschroefd. Ook de Elotrains 1500en kregen eenzelfde maat van de fabriek.

Ik ben er best blij mee zo. De stangen van de panto hadden wat dunner gemogen, maar het is ook niet de bedoeling dat het breekt. Dunnere stangen betekent lastiger gieten (volgens mij zijn de panto's zamac gietwerk) met meer uitval (luchtbellen en breekbaarder) en dus nog duurder :-X De schuitjes zijn ook best kwetsbaar en verbuigen makkelijk.

Nu is het wachten op de vernieuwde Roco Plan V/T. Hopelijk zitten daar dan ook vernieuwde panto's op van deze grootte en niet de vorige versies. Enige wat anders is dan bij deze loc panto's is het voetje, daar lijkt nog een V vorming frame onder te zitten. Dus de Plan T/V panto's die ik eerder gebruikte waren eigenlijk ook niet 100% correct :( Nieuwe Plan V/T panto's met de correcte afmetingen kunnen dan weer op Motorpost (plan T versie met twee schuitjes), SGM (ook 2 schuitjes) en eventueel Koploper (1 ander type schuitje) gezet worden. en natuurlijk op Plan T en V van Roco/Fleischmann uit vorige series. Ook was er iemand die deze nieuwe Roco 1600 panto's op een mDDM van Rivarossi had gezet. Verder zijn er een aantal Hondekoppen en 1300 locs geweest met éénbeens stroomafnemers/panto's. Maar die hebben dan ook weer andere voetjes/bevestigingen op het dak. Maar zijn we modelbouwers of niet? :)

Kortom: er zitten flink wat mogelijkheden in deze panto's voor mooie pantopietluttigepimpacties ;D

Mvg,

Robert (aka Panto Piet? T'is bijna Snieklaas...)
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Martijn193 op 14 november 2022, 07:56:24
Maar je hebt er dus 80 euro op geschroefd?
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 14 november 2022, 08:38:19
En dat is de reden dat ik het niet doe.. Maar het is wel gaaf!  (y)

Alleen de opmerking over het driehoekig voetje snap ik niet...? Die zit er in werkelijkheid toch ook?

En blijft opvallend dat er eerder zo weinig disscussie was over die Franse panto's; vishaak te dik, raam te breed, maar die enorme dingen op het dak hoorde je (bijna) niemand over. Sterker nog; ondertussen ben ik gewend aan de verhoudingen van h0 en oogt het 1:1 soms bijna Japans..  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/japanese-6371f20aafa30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/japanese-6371f20aafa30.jpg)
https://www.flickr.com/photos/lastarial/3738834933
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 14 november 2022, 13:49:33
Ik vond 80 euro ook wat veel. Maar ik wist mijn financiële knobbel te omzeilen door wat spul wat ik toch niet gebruikte te verkopen. Dat was dan weer extra €€ wat ik kon gebruiken voor de panto's :P De 1500 is het wel waard denk ik. Het is geen oude Jouef of Lima 1600 of zo.

Toen Rivarossi met de Mat 46 kwam met de echte NS panto's had ik ook zoiets van 'wat hebben ze nou weer gedaan? Ze zijn veel te klein!' Maar dat bleek dus gewoon de juiste afmetingen te zijn :P . W zijn inderdaad gewoon gewend geraakt aan die lompe dingen.

Ik zou graag willen dat ze wat goedkoper waren, maar helaas. Het maakt de totaalindruk van een model wel weer een stuk echter vind ik, waardoor je minder het gevoel hebt naar een model te kijken.

Mvg,

Robert

Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 14 november 2022, 14:29:43
Tja, het is inderdaad nu wel echt nog meer 1:87...  :)

En de driehoekige voet..?
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: basjuh1981 op 14 november 2022, 15:24:28
Ik vond 80 euro ook wat veel.
Als jij er tevreden over bent is het toch prima.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 14 november 2022, 16:07:33
Tja, het is inderdaad nu wel echt nog meer 1:87...  :)

En de driehoekige voet..?

Ik maak later wel wa foto's van wat ik bedoel, maar de Plan T panto's die ik eerst had hebben een extra frame er onder waardoor ze wat hoger staan.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 14 november 2022, 16:39:14
Driehoekige voet zit er in het echie ook:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-2934-1-6372611b92017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-2934-1-6372611b92017.jpg)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28521.msg451141#msg451141
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 14 november 2022, 19:41:55
Dank voor de foto (y)

Juistum, dat is idd het driehoekige frame wat ik bedoelde, maar ik wist niet dat dit er ook zat bij de 1500en. Bij de originele panto zat het er niet onder, alleen die mega isolatoren. Viel me op dat de plan V/T het had en de nieuwere 1600 panto's niet en dacht dat het er bij de 1500 niet zou zitten :-X

Ik moet ook even de vonkhoorn rood klodderen eigenlijk.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 14 november 2022, 22:05:32
1600 heeft het 1:1 ook, alleen heeft dat in model blijkbaar moeten wijken; als ik het zo zie, moest er voor deze compacte panto ruimte worden gemaakt voor de veren.   

Zie 1:1: https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6606.jpg
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 20 november 2022, 10:06:24
Een zijspoor... Ik zoek nog een goeie vervanger voor de paperclip op de Artitec DDm1 en zag deze foto; is het vlakke deel van het dak altijd al lichter van kleur geweest? Vermoedelijk anti-slip? Da's namelijk ook wel een leuk detail om toe te voegen.. :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2007-1298-tn2-6379ed591336c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2007-1298-tn2-6379ed591336c.jpg)
https://www.martijnhaman.nl/typeddm.htm

EDIT: en... dankje wel, Rob! Uit '89; de lichtere kleur van 't loopvlak is net te zien:)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Map-63-29-637b28c4787ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Map-63-29-637b28c4787ef.jpg)
https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/NS%203/Rotterdam,%2007%20en%2008-05-1989/Rotterdam,%2007%20en%2008-05-1989.htm
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 21 november 2022, 19:25:18
Hoi,

Hier (zie post nr 1100: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25609.msg859813#msg859813 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25609.msg859813#msg859813) ) zie je mijn DDM  in een Artitec DDM draadje staan met een aangepaste Sommerfeldt eenbeens NS panto. Ik had daar het bovenste gestanste raamwerk af gepulkt en de originele Artitec schuit en veertjes getransplanteerd. Het ziet er iets strakker uit en is veel steviger. Het bovenste deer blijft een gebogen stuk ijzerdraad, maar is iets dikker en stijver.

Het 1:1 origineel is een vrij plat en apart ding welke alleen omhoog stond als de loc 's nachts druk was met goederentreinen en de trein toch verwarmd/verlicht moest zijn voor de schoonmaak ploeg.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 21 november 2022, 20:22:38
Die ken ik, maar wijkt mijns inziens teveel af van 1:1... Vind ik je 1500 beter geslaagd :)
Ik kwam zelf deze tegen van Piko, al moet je daar ook nog aan sleutelen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5-6-56256-1-1-637bcf805d49d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5-6-56256-1-1-637bcf805d49d.jpg)

Bedacht mij later dat tie voor mij niet functioneel hoef te zijn, dus dat dit wellicht ook zelf te maken is van styreen met de voet en sleeplstuk van originele van Artitec.

PS je moet het vlakke dak ook nog lichtgrijs maken :)
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 21 november 2022, 21:41:41
Sleepstuk van die Piko is wel gelijkend (y) , maar de pootjes staan verkeerd om. De DDM panto heeft de dunne onderste stang aan de binnenkant en deze Piko aan de buitenkant. Verder wel fraai, en als ie neergeklapt blijft zie je het niet.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand nog een andere panto weet die nog beter is. We streven naar perfectie 8) Bij mij was het ook meer improviseren omdat de Artitec er meer uitzag als een scheepsknoop van ijzerdraad.

Er zullen toch wel meer railvoertuigen zijn met dit type panto? Maar dan is het nog afwachten of daar een goed model in 1:87 van is natuurlijk.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 21 november 2022, 21:57:10
Het sleepstuk van de artitec klopt ook ;) maar zoals gezegd, je moet er nog aan klussen. Ik kom overigens geen goede foto's tegen van de DDM1 met de panto omhoog. Als iemand die weet? En voordat er wordt gereageerd: ja, ik weet dat ze die (in principe?) alleen bij stilstand gebruikten, zonder lok... :D
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Rick op 22 november 2022, 08:14:50
Klik (https://www.flickr.com/photos/89959156@N06/49237593087/in/photolist-XAdTh5-2jvWz4N-2hnL4Zu-MoBBeW-2iLpdVf-2iL3Qzk-2hSN8Ei-jJerq2-c5QSuG-8wU2zt-2i1Xx1K), klik (https://www.flickr.com/photos/11057/6972458411/) en klik (https://www.flickr.com/photos/superbock/49042170636/) of had je die gevonden?
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 22 november 2022, 12:32:10
Nee, dank! (y)
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Rockerbox2 op 24 januari 2023, 21:28:04
And Now for Something Completely Different.
Zit ik afgelopen zondag "100 jaar Bentheimer Eisenbahn" van Great Railways op YouTube te kijken, zie ik na 0:44:45 een Plan P in beeld komen. Voorste pantograaf omhoog, de trein rijd door het beeld, 2 tussen rijtuigen, komt het achterste koprijtuig in beeld, ook de pantograaf omhoog. Trein rijd uit beeld. En dan na enkele seconden, Hè! Heb ik dat goed gezien, het voorste koprijtuig BBC stroomafnemers en op de achterse eenbenige Faively stroomafnemers? Even terug spoelen. Ja hoor. Is dat bij een van jullie bekent? Kwam dit vaker voor? Moet ik nu nog een viertje aanschaffen met een setje losse eenbeen pano's?
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Benelux795 op 24 januari 2023, 21:39:33
Volgens mij is wegens uitval of reparatie de kopbak bij een aantal stellen wel eens gewisseld, voor een bak met ander type stroomafnemer.
Ff zoeken waar ik dat ook alweer las...

EDIT: hier wel een voorbeeld van een stel met verschillende panto's, http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hondekop.htm
foto's 05-12-1988 en 25-03-1989, intercity viertje

EDIT: Bingo: "Treinstel 773 vertrekt op 2 mei 1994 als stoptrein van Emmen naar Zwolle uit Mariënberg. Door een bakwisseling met treinstel 786 hebben beide stellen op beide koprijtuigen verschillende stroomafnemers."
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/elektrische-treinstellen/materieel-54/
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Edwin2121992 op 25 januari 2023, 12:24:16
De bakken die schaar of eenbeens stroomafnemers hadden zijn vanaf het begin zo geleverd, ook deze bakken dus en zoals gezegd dus bij bovenstaande stellen is het dus door een bakwissel zo ontstaan. Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen. De 766 en 767 hebben we voor proeven gereden met eenbeens stroomafnemers aan de kant van de vouwbalgen (jaren 60, voor de levering van de plan P4 en P5 met eenbeens stroomafnemers). Daar toe zijn extra verstevigingen in het dak gelast. Die zitten er in de 766 (met BDk van de 767) nog altijd in. Ook zaten de draadeinden nog op het dak, die zijn er bij de laatste revisie afgeslepen, omdat het nogal kniebrekers waren bij het onderhoud aan de stroomafnemers en ze werden al 50 jaar niet gebruikt.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Eric B op 25 januari 2023, 13:18:55
Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen.
Behoudens dan de Bk 380 die als vervanger voor de Bk 787 halve stroomafnemers en een extra motordraaistel kreeg toch?
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Edwin2121992 op 25 januari 2023, 16:43:41
De 787 is eigenlijk de 773 en was een van de twee P3 stellen die tot kleine coach is verbouwd. Om een aaneengesloten nummer reeks te krijgen werden de 773, 775 en 777 t/m 779 vernummerd in 787 t/m 791. Op twee na waren al kleine coach stellen P4 en P5 stellen en dus eenbeens stroomafnemers de 787 en 788 hadden dus schaarstroomafnemers. De 787 heeft inderdaad de Bk van de 380 gekregen, die inderdaad verbouwd is op de punten die je noemt, maar heeft dus geen eenbeens stroomafnemers gekregen en had gewoon schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Eric B op 25 januari 2023, 16:57:02
Hmm, in `Hondekoppen en Muizenneuzen´ heeft men het toch echt over halve stroomafnemers op de Bk 380 ...
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Edwin2121992 op 25 januari 2023, 18:37:49
Ten eerste was ik even vergeten dat een Bk van een tweetje geen stroomafnemers heeft, dus die hebben ze er sowieso op moeten zetten.

Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan en dat men een verkeerde conclusie heeft getrokken bij dat boek. de 787 heeft namelijk later de BDk van de 786 gekregen, met eenbeens stroomafnemers en had al sinds 1977 de verbouwde Bk 380 (zover ik weet dus met schaarstroomafnemers). De 786 had een Bk dus met eenbeens stroomafnemers en de BDk van de 787 met schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Eric B op 25 januari 2023, 19:57:20
Helder  (y)
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Rockerbox2 op 25 januari 2023, 23:16:15
 Bedankt mensen, ik ben weer wat wijzer.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: dh3201 op 31 januari 2023, 17:04:39
Voor proeven hebben ook de 336 en 337 (nummers uit mijn hoofd, of waren het nou de 335 en 336?) tijdelijk eenbeens stroomafnemers gehad.
En de 757 als proefdrietje ook, ik ken zowel beelden met schaarpanto's als met eenbeners. Men zal dus allerlei proeven met verschillende stroomafnemers hebben gedaan toen.
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Te 2/2 op 01 februari 2023, 16:48:19
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/wgm-466-63da88f22237b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/wgm-466-63da88f22237b.jpg)
Hoort de 466 ook thuis in dit rijtje eenbeens stroomafnemers?
Of zit het daarbij weer heel anders?
Titel: Re: Pantopietluttigheid
Bericht door: Biesje op 01 februari 2023, 17:26:43
Dat is een Plan V (mat64):) Die hebben altijd dit type stroomafnemers. Men heeft het hiervoor over oudere series treinstellen mat54. die origineel werden geleverd met de ouderwetsche schaar pantografen.

Mvg,

Robert