Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 19:11:48
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 19:07:24
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
  

Auteur Topic: Pantopietluttigheid  (gelezen 18002 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #30 Gepost op: 14 November 2022, 03:03:24 »
Hoi,

Vandaag dan de verse panto's op mijn Elotrains 1501 geschroefd. Er zat gewoon een gaatje op dezelfde plek als de vorige panto's (van Roco Plan T). Alleen nog geen draad er in getapt, maar daar heb ik tapjes voor 8) .

Isolatoren is nog wel een ding, maar dat komt wel weer een keer :P



Totaal indruk, staat wel lekker zo :)



Zoom...



Zoomerdezoom...



Zo ziet het er uit als de panto neer is.



En nog even een 'ouderwetsche' Roco 1600 panto er naast, deze zaten (met soms andere schuitjes) vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw tot aan de eerste versies van de vernieuwde Roco 1600 (met 2 fladder vliegwielen, correct rooster en LED verlichting op de modellen geschroefd. Ook de Elotrains 1500en kregen eenzelfde maat van de fabriek.

Ik ben er best blij mee zo. De stangen van de panto hadden wat dunner gemogen, maar het is ook niet de bedoeling dat het breekt. Dunnere stangen betekent lastiger gieten (volgens mij zijn de panto's zamac gietwerk) met meer uitval (luchtbellen en breekbaarder) en dus nog duurder :-X De schuitjes zijn ook best kwetsbaar en verbuigen makkelijk.

Nu is het wachten op de vernieuwde Roco Plan V/T. Hopelijk zitten daar dan ook vernieuwde panto's op van deze grootte en niet de vorige versies. Enige wat anders is dan bij deze loc panto's is het voetje, daar lijkt nog een V vorming frame onder te zitten. Dus de Plan T/V panto's die ik eerder gebruikte waren eigenlijk ook niet 100% correct :( Nieuwe Plan V/T panto's met de correcte afmetingen kunnen dan weer op Motorpost (plan T versie met twee schuitjes), SGM (ook 2 schuitjes) en eventueel Koploper (1 ander type schuitje) gezet worden. en natuurlijk op Plan T en V van Roco/Fleischmann uit vorige series. Ook was er iemand die deze nieuwe Roco 1600 panto's op een mDDM van Rivarossi had gezet. Verder zijn er een aantal Hondekoppen en 1300 locs geweest met éénbeens stroomafnemers/panto's. Maar die hebben dan ook weer andere voetjes/bevestigingen op het dak. Maar zijn we modelbouwers of niet? :)

Kortom: er zitten flink wat mogelijkheden in deze panto's voor mooie pantopietluttigepimpacties ;D

Mvg,

Robert (aka Panto Piet? T'is bijna Snieklaas...)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #31 Gepost op: 14 November 2022, 07:56:24 »
Maar je hebt er dus 80 euro op geschroefd?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #32 Gepost op: 14 November 2022, 08:38:19 »
En dat is de reden dat ik het niet doe.. Maar het is wel gaaf!  (y)

Alleen de opmerking over het driehoekig voetje snap ik niet...? Die zit er in werkelijkheid toch ook?

En blijft opvallend dat er eerder zo weinig disscussie was over die Franse panto's; vishaak te dik, raam te breed, maar die enorme dingen op het dak hoorde je (bijna) niemand over. Sterker nog; ondertussen ben ik gewend aan de verhoudingen van h0 en oogt het 1:1 soms bijna Japans..  ;D


https://www.flickr.com/photos/lastarial/3738834933
« Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 08:49:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #33 Gepost op: 14 November 2022, 13:49:33 »
Ik vond 80 euro ook wat veel. Maar ik wist mijn financiële knobbel te omzeilen door wat spul wat ik toch niet gebruikte te verkopen. Dat was dan weer extra €€ wat ik kon gebruiken voor de panto's :P De 1500 is het wel waard denk ik. Het is geen oude Jouef of Lima 1600 of zo.

Toen Rivarossi met de Mat 46 kwam met de echte NS panto's had ik ook zoiets van 'wat hebben ze nou weer gedaan? Ze zijn veel te klein!' Maar dat bleek dus gewoon de juiste afmetingen te zijn :P . W zijn inderdaad gewoon gewend geraakt aan die lompe dingen.

Ik zou graag willen dat ze wat goedkoper waren, maar helaas. Het maakt de totaalindruk van een model wel weer een stuk echter vind ik, waardoor je minder het gevoel hebt naar een model te kijken.

Mvg,

Robert


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #34 Gepost op: 14 November 2022, 14:29:43 »
Tja, het is inderdaad nu wel echt nog meer 1:87...  :)

En de driehoekige voet..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #35 Gepost op: 14 November 2022, 15:24:28 »
Ik vond 80 euro ook wat veel.
Als jij er tevreden over bent is het toch prima.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #36 Gepost op: 14 November 2022, 16:07:33 »
Tja, het is inderdaad nu wel echt nog meer 1:87...  :)

En de driehoekige voet..?

Ik maak later wel wa foto's van wat ik bedoel, maar de Plan T panto's die ik eerst had hebben een extra frame er onder waardoor ze wat hoger staan.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #37 Gepost op: 14 November 2022, 16:39:14 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #38 Gepost op: 14 November 2022, 19:41:55 »
Dank voor de foto (y)

Juistum, dat is idd het driehoekige frame wat ik bedoelde, maar ik wist niet dat dit er ook zat bij de 1500en. Bij de originele panto zat het er niet onder, alleen die mega isolatoren. Viel me op dat de plan V/T het had en de nieuwere 1600 panto's niet en dacht dat het er bij de 1500 niet zou zitten :-X

Ik moet ook even de vonkhoorn rood klodderen eigenlijk.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #39 Gepost op: 14 November 2022, 22:05:32 »
1600 heeft het 1:1 ook, alleen heeft dat in model blijkbaar moeten wijken; als ik het zo zie, moest er voor deze compacte panto ruimte worden gemaakt voor de veren.   

Zie 1:1: https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6606.jpg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #40 Gepost op: 20 November 2022, 10:06:24 »
Een zijspoor... Ik zoek nog een goeie vervanger voor de paperclip op de Artitec DDm1 en zag deze foto; is het vlakke deel van het dak altijd al lichter van kleur geweest? Vermoedelijk anti-slip? Da's namelijk ook wel een leuk detail om toe te voegen.. :)


https://www.martijnhaman.nl/typeddm.htm

EDIT: en... dankje wel, Rob! Uit '89; de lichtere kleur van 't loopvlak is net te zien:)


https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/NS%203/Rotterdam,%2007%20en%2008-05-1989/Rotterdam,%2007%20en%2008-05-1989.htm
« Laatst bewerkt op: 21 November 2022, 08:30:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #41 Gepost op: 21 November 2022, 19:25:18 »
Hoi,

Hier (zie post nr 1100: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25609.msg859813#msg859813 ) zie je mijn DDM  in een Artitec DDM draadje staan met een aangepaste Sommerfeldt eenbeens NS panto. Ik had daar het bovenste gestanste raamwerk af gepulkt en de originele Artitec schuit en veertjes getransplanteerd. Het ziet er iets strakker uit en is veel steviger. Het bovenste deer blijft een gebogen stuk ijzerdraad, maar is iets dikker en stijver.

Het 1:1 origineel is een vrij plat en apart ding welke alleen omhoog stond als de loc 's nachts druk was met goederentreinen en de trein toch verwarmd/verlicht moest zijn voor de schoonmaak ploeg.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #42 Gepost op: 21 November 2022, 20:22:38 »
Die ken ik, maar wijkt mijns inziens teveel af van 1:1... Vind ik je 1500 beter geslaagd :)
Ik kwam zelf deze tegen van Piko, al moet je daar ook nog aan sleutelen:



Bedacht mij later dat tie voor mij niet functioneel hoef te zijn, dus dat dit wellicht ook zelf te maken is van styreen met de voet en sleeplstuk van originele van Artitec.

PS je moet het vlakke dak ook nog lichtgrijs maken :)
« Laatst bewerkt op: 21 November 2022, 20:26:29 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #43 Gepost op: 21 November 2022, 21:41:41 »
Sleepstuk van die Piko is wel gelijkend (y) , maar de pootjes staan verkeerd om. De DDM panto heeft de dunne onderste stang aan de binnenkant en deze Piko aan de buitenkant. Verder wel fraai, en als ie neergeklapt blijft zie je het niet.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand nog een andere panto weet die nog beter is. We streven naar perfectie 8) Bij mij was het ook meer improviseren omdat de Artitec er meer uitzag als een scheepsknoop van ijzerdraad.

Er zullen toch wel meer railvoertuigen zijn met dit type panto? Maar dan is het nog afwachten of daar een goed model in 1:87 van is natuurlijk.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #44 Gepost op: 21 November 2022, 21:57:10 »
Het sleepstuk van de artitec klopt ook ;) maar zoals gezegd, je moet er nog aan klussen. Ik kom overigens geen goede foto's tegen van de DDM1 met de panto omhoog. Als iemand die weet? En voordat er wordt gereageerd: ja, ik weet dat ze die (in principe?) alleen bij stilstand gebruikten, zonder lok... :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn