Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door Station W
Vandaag om 00:08:14
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Luc2000
27 maart 2023, 23:41:09
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
27 maart 2023, 23:23:19
VERPLAATST: Athaern PA1 of PB1 draaistellen. door Duikeend
27 maart 2023, 23:22:03
Nederlandse Spoordijk in H0 door WouterMarklin
27 maart 2023, 23:18:33
Nieuwe Nn3 modelspoorbaan (vooralsnog naamloos) door Ronald Halma
27 maart 2023, 23:01:37
bouwen met modules in marokko door MOVisser
27 maart 2023, 23:00:07
Testdiorama door Cyril Mariën
27 maart 2023, 22:56:52
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
27 maart 2023, 22:56:09
Artitec Ford 5000 door ex44
27 maart 2023, 22:51:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 maart 2023, 21:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 maart 2023, 21:39:45
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
27 maart 2023, 21:29:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
27 maart 2023, 21:18:28
Maasmuiden Haven door Dennis.
27 maart 2023, 21:17:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 maart 2023, 21:15:32
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
27 maart 2023, 21:06:44
Digikeijs? door Duikeend
27 maart 2023, 21:03:04
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
27 maart 2023, 20:59:57
Delft NGSF door hrp
27 maart 2023, 20:52:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
27 maart 2023, 20:45:01
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
27 maart 2023, 20:40:21
RhB H0m, Albulisch door Bart Donker
27 maart 2023, 20:19:17
Piko ICR beetje opfrissen. door Sander.
27 maart 2023, 19:47:28
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
27 maart 2023, 19:32:21
Fotoimpressie van mijn HO baan. door Rondje_HO
27 maart 2023, 19:10:11
Stekkerverbinding DR4018 door bellejt
27 maart 2023, 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
27 maart 2023, 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
27 maart 2023, 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
27 maart 2023, 18:29:44
  

Auteur Topic: TGV motorwagen cabineruiten  (gelezen 1034 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
    • Biesje.nl
TGV motorwagen cabineruiten
« Gepost op: 31 januari 2023, 01:28:53 »
Toen ik nog een klein Biesje was ging ik met een paar kameraden naar de speelgoed beurs in de RAI. Ik was een jaar of 10 denk ik, het was lang geleden en ik ben iets ouder geworden intussen.

Ik bleef natuurlijk wat langer plakken bij de modelspoor dingen, tot ongenoegen van de anderen die er niks mee hadden. Daar zag ik een oranje Lima TGV voorbij snorren op een demo baan. Gaaf ding vond ik toen. Maar had er geen geld voor en ik was op dat moment ook niet echt met de hobby bezig.

Poos geleden een keer een ding op een beurs gekocht voor weinig. Er misten panto's, maar die waren toch al niet veel soeps van Lima. Er zitten inmiddels Sommerfeldt exemplaren op (1500 volt) die ik nog had liggen en de 25kv exemplaren die ik van de Thalys had gehaald.

En nu we het over de Thalys hebben: ik heb een PBA en een PBKA stel, de laatste heeft nieuw vormgegeven motorwagens oals de TGV POS en Duplex en deze heeft nu panto's van LS Models die beter op de correcte panto's lijken. En de PBA is in principe een TGV Reseau met een kopvorm die veel lijkt op de originele oranje TGV Sud Est. Maar het valt mij op dat de cabine ramen van de Sud Est veel kleiner zijn. En van mijn baas van de week een Jouef TGV Atlantique overgenomen die mooiere panto's had dan de Lima, en die heeft weer grotere ramen dan de Lima Thalys! Welke is nu correct?

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4881
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2023, 08:06:38 »
Welke modellen wel of niet kloppen, weet ik niet. Wat je wel duidelijk op foto’s van de echte TGV’s kunt zien dat de cabineramen van de TGV Sud Est (de twee frontruiten en de driehoekige ruiten ernaast) in hoogte kleiner zijn dan bij de Réseau stellen. De Sud Est hebben ook een verhoging in het dak waar het derde frontsein zit, bij de Réseau is dat sein geïntegreerd in de dakronding. Er zijn dus duidelijk wijzigingen aan de TGV koppen doorgevoerd toen de Réseau stellen werden gebouwd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
    • Biesje.nl
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2023, 19:08:53 »
Dag Jeroen, dank voor je antwoord (y)

Dan ligt het dus niet aan mij, ik had die indruk namelijk ook. Maar ik wilde een second opinion (en liefst nog 27464538 andere opinions) :D . De oude Lima TGV Sud Est is dus zo gek nog niet wat vorm betreft (Lima is prima), alleen de detaillering van de ruiten is bagger (niet ingezet, of uit 1 stuk plastic zoals bij de Thalys/Reseau modellen)

Er is ook een nieuwer model van Jouef van de TGV Sud Est, ziet er mooi uit en heeft natuurlijk een mooiere aandrijving en detaillering (Panto's!) dan de oude, maar ik heb even geen 450 euro over voor nostalgie :( Ook de sets met tussenrijtuigen zijn gillend duur. Daar viel het mij ook op dat de ramen lager zijn, maar dat weet ik aan luie Hornby mensen die de mal niet verder aan wilden passen :P Maar dan klopt het dus schijnbaar allemaal toch. Dus mocht ik morgen eindelijk het schip met geld verwelkomen dan komt er wellicht een verse Jouef... ooit.

Had wel bijna een Reseau gekocht op Ebay, maar werd overboden :P had er niet meer voor over dan 150 euro, het was maar voor onderdelen :)

Blijft gaaf, die flitstreinen 8)

Mvg,

Robert

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2023, 20:04:26 »
Voor 150e had je een maand terug een gloednieuwe Thalys PBA van Kato in schaal N met alle rijtuigen  :P

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
    • Biesje.nl
Re: TGV Pimpen
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2023, 11:55:34 »
Ik vind de Kato niet goed op schaal ten opzichte van mijn andere modellen ;D Ik heb er al een PBA van Lima die best prima is. Alleen de kopelingen tussen motorwagens en eindrijtuigen stoort mij. Bakken sluiten niet mooi aan door gebrek aan kortkoppel mechaniek op motorwagens.

Nu de TGVs pimpen, zowel de Lima Sud Est als de Jouef Atlantique hebben nu een Mehano PBKA aandrijving. Het hele chassis gewoon getransplanteerd, bij de Sud Est oranje isolatietape er op geplakt om het grijs te camoufleren tot ik een passende oranje verf er op kan klodderen :P .

De cabineramen ga ik proberen aan te passen tzt... (op de projecten hoop)

Mvg,

Robert