Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm  (gelezen 16196 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #15 Gepost op: 02 juni 2014, 11:24:54 »
Nou, een nieuwe week, nieuwe inzichten, een nieuw plan :) het hele Rotterdam idee komt feitelijk te vervallen, het is te hoog gegrepen, te veel in 1x. Ik, als her-berginner moet een stuk kleiner en simpeler beginnen. Het doel is nu een verplaatsbare baan, 180x60cm. Er komt amper of geen gebouwen en scenery op, het is 90% bedoeld als technische oefening, maar wel iets wat een simpel ovaaltje achter zich laat, zodat er toch een rijdbaar geheel ontstaat. Station is nog wel enigszins gebaseerd op Maas, maar meer ook niet. Feitelijk is het een station met aan beide zijden een lus. De lussen zitten onder de grond. Op- en afritten zijn ca. 2.6%. Linksboven het station kan wat gerangeerd worden, los van het hoofdverkeer. Ook is er ruimte voor de draaischijf, maar dat is optioneel. Rechtsonder het station is ruimte voor een paar extra treinen neer te zetten en wat langere goederentreinen (olie/erts). 'Normaal' treinverkeer kan continue rondjes blijven rijden. Het idee is om eea in vakken te verdelen zodat er max. 2 treinen continue rondjes kunnen rijden, en eventueel een (handmatig) stoptreintje tussendoor die 1 lus maakt en dan terugkeert (2 sporen links/onder het station). Er zitten wat zwakke punten in (wissels die op bochten aansluiten wegens ruimtegebrek). Rails zijn Peco 55. Al met al toch nog wel een flinke uitdaging denk ik :)

« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 11:46:54 door jowi »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #16 Gepost op: 02 juni 2014, 19:40:21 »
Is inderdaad heel simpel.
En zoals de grote filosofen zeggen: Keep It Simpel, Son! Oftewel, de veelbesproken KISS methode.
Toch denk ik, dat je Rotterdam niet hoeft los te laten, als je inventief plant.

Ik zou zeggen: het hele plan 180' draaien. Dan camoufleert je lokloods het dalende spoor.
Nu kun je aan de andere kant industrie-aansluitingen maken.

En nou komt het: met losse modules kun je toch nog een stukje haven bouwen.
Hier een voorbeeld;


Je bouwt dan eerst je eigen plan, hier in aangepaste versie..
De lokloods is uitgebreid naar 6 standen. De zesde stand is ingekort. Dit is eenvoudig te doen (heb ik in H0 ook gedaan op mijn eigen baan) en het ligt niet in het zicht.
Het linkerspoor verdwijnt achter de lokloods en de grootstedelijke bebouwing-de bruine rechthoeken. denk hierbij aan de portiekflats van Artitec, pakhuizen, bouwplaten (Peard) of foto's.
Diagonaal loopt een kanaal over de baan, dat uitmondt in de grote zeehaven op de losse module (de Maas?). Het kanaal wordt rechtsboven nog overbrugd door het hoofdspoor, terwijl dit hoofdspoor even later de tunnel induikt-hoezo Rotterdam? ;)
je kunt het kanaal inrichten als gracht, maar je kunt er natuurlijk ook industrie langs leggen.
De module linksonder kun je afkoppelen en opbergen als je niet rijdt.Om de kier in het water te camoufleren leg je er een boot op (waterlijnmodel).
(Camoufleren is de kunst van het patronen doorbreken, de boot ligt aan de kade en doorbreekt de breuklijn tussen vaste baan en module)

Dit is natuurlijk geen definitief ontwerp. het is een schets om je te tonen dat er nog meer mogelijk is. het onwaarschjinlijke sporenverloop moet je natuurlijk wel een beetje wegmoffelen met een paar grote gebouwen: industrie of een (Laurens)kerk.

Succes
Hendrik Jan
(van Plankendam ja 8))
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #17 Gepost op: 02 juni 2014, 22:47:11 »
Thanks, modules moet ik ook eens bestuderen, dat biedt ook mogelijkheden. Ik heb zojuist een (N schaal) NS1312 van Startrain en een NS hondekop (Piko) besteld incl. decoders, mijn pakketje rails en Flm. multimaus is ook onderweg. Daar gaan we eerst eens ouderwets mee spelen ;) ga ik ondertussen verder plannen maken.

Ook moet ik gaan onderzoeken hoe alles nu zit met wisselaansturing... waar ik dus geen rekening mee gehouden heb is dat de diverse servo's en andere motoren en zooi, onder de baan terecht moeten komen, en dat zijn best grote apparaten zie ik nu, zo'n conrad kastje is 2x2x6cm... dat is flink, ik had niet gedacht dat dat zo'n probleem zou worden. De rails op een eventuele ondergrondse baan moet daar wel langs kunnen, voor je het weet moet je weer extra hoogte hebben, ergo, langere hellingen, ergo, grotere baan... pffff... eens kijken of er geen mooie platte wisselaansturingen zijn.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #18 Gepost op: 03 juni 2014, 08:13:52 »
Natuurlijk zijn die er wel.
Maar je moet er eigenlijk wel altijd bij kunnen, ook achteraf.

Dus bv. een (platte) aandrijving tegen het "plafond" van een schaduwstation van pakweg 12 cm hoog: zou ik nooit doen, dat is vragen om problemen...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #19 Gepost op: 03 juni 2014, 08:51:31 »
Maar je moet er eigenlijk wel altijd bij kunnen, ook achteraf.
Dus bv. een (platte) aandrijving tegen het "plafond" van een schaduwstation van pakweg 12 cm hoog: zou ik nooit doen, dat is vragen om problemen...
Hoe zou je het dan wel doen?

Overigens 12cm... ik reken nu met 5cm tussenruimte. Als ik die 12cm of meer zou willen moet ik op- en afritten van 4 a 5m lang maken. Dat gaat dus domweg niet op zo'n kleine baan, dan moet je dus al snel 2x een helix gaan maken, waar dus ook geen ruimte voor is. Het lijkt wel alsof er geen tussenweg is.... of een plat klein simpel suf mini-ovaaltje, of meteen een gigantische baan...

Of ik moet iets maken waarbij het bovenste gedeelte opklapbaar is, zodat ik er wel bij kan?

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #20 Gepost op: 03 juni 2014, 09:28:03 »
Bv. de wisselaandrijvingen van de bovenste laag aan de bovenzijde van de baan, gecamoufleerd door scenery (bv. in een gebouwtje).
Of onder de bovenste laag nooit een onderste laag. En als dat toch moet, dan in de bovenste laag geen wissels etc.

Het is eigenlijk hetzelfde soort 3D puzzel als het ontwerpen van een huis met meerdere verdiepingen.
Dan moet je ook rekening houden met alle relaties tussen "onder" en "boven".
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2014, 14:48:40 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #21 Gepost op: 03 juni 2014, 09:37:28 »
De wisselaandrijvingen is zeker wel iets om rekening mee te houden. HAd ik dus niet gedaan op mijn baan. Ben nu losse puzzelstukken als modules aan het maken om dat op te lossen. Bij een volgend deel ga ik zeker op een module bouwen. Enige nadeel van modules is dat je voor dit soort landschappen dieper dreigt te bouwen dan de modulebreedte van 60 cm.

Aldoende leer je en ook tijdens het plaatsen van je bouwwerkzaamhedeen hier. Alles kan als je over de juiste vaardigheden beschikt of ze kan leren.

Ik zou zeker eens naar dat plan van Plankendam kijken, biedt veel mogelijkheden (y)

Groeten Koen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2014, 09:38:59 door Koen Frijlink »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #22 Gepost op: 03 juni 2014, 17:12:27 »
Op zich kan ik op de meeste plaatsen wel wat om de aandrijvingen heen manouvreren op de onderplaat als ik het zo zie, maar in N schaal is 1 typische conrad aandrijving gewoon al zo groot als een beetje lokomotief :o dus hoe kleiner en hoe platter de aandrijving, hoe beter... wat mij betreft komen geluid en natuurlijke beweging voorlopig ergens ver onderaan de priolijst... Sommige aandrijvingen zijn denk ik ook wel iets te verlengen mbv een soort van handremkabel/hevel mechaniek, zodat de aandrijving iets verderop kan komen.

Je moet wel met heel veel dingen rekening houden zeg ;D

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #23 Gepost op: 09 juni 2014, 13:25:50 »
We zijn weer een week verder, de topictitel dekt de lading niet meer, aangezien ik wat meer inzicht heb gekregen in de materie, waarvoor dank :) Ik heb inmiddels een digitale demo baan neergezet, een simpel ovaaltje van 140x45cm, voor het gemak even gemaakt met Flm rails. Tevens een 1300 en een hondekop aangeschaft, en na wat gedoe met het inbouwen van de decoder, rijd alles inmiddels netjes rondjes.

Het daadwerkelijk bezig zijn met de modellen en rails geeft wel veel inzicht en sturing aan mijn plannen... mijn plannen waren veel te groot en te ambiteus, maar daar waren we al achter :) het hele Rotterdam gebeuren komt gewoon te vervallen, misschien over een paar jaar, met meer ruimte en meer ervaring, maar nu even niet. Het blijft wel een wens om ooit iets van de charme en historie van Rotterdam te vangen in een modelspoorbaan.

Wat wel een enorme eye-opener was, is het digitaal rijden. Ik had niet gedacht dat dat zoveel impact zou hebben op de hele ervaring. Echt geweldig! Alles onafhankelijk van elkaar laten rijden, supertraag kunnen rijden, mooi optrekken en afremmen, helemaal super. Geeft een (voor mij!) hele nieuwe dimensie aan het hele gebeuren. Ook al bestaat het inmiddels al weer jaren, voor mij is het nieuw :)

Ik ben me inmiddels ook aan het inlezen geweest in de aansturingen en elektronica, met name mbt de wissels. Het idee is om een baan te bouwen met Peco 55, dus enige kennis van het verschil tussen electrofrog en insulfrog is wel nodig. Ook schrok ik van de wisselbediening, ik had me niet goed gerealiseerd dat bedieningen en servo's voor N schaal, enorme jetsers zijn, en wil je die onder de wissels monteren, zul je onder de baan flink ruimte nodig hebben. Dat heeft gevolgen voor het baanplan... was ik al gedownsized van een 244x122 Rotterdam achtige baan naar een 180x60 baan in 2 verdiepingen, die min of meer verplaatsbaar (draagbaar) moest zijn, doordat ik nu besef dat je voor een multilayer baan véél meer hoogte nodig hebt dan de 5cm doorrijhoogte doordat onder de baan een wereld van servo's en boards en kabels komt te lopen, heb ik ook dat plan vaarwel gezegd... voor nu. 5cm hoogteverschil is op een baan van 180x60 nog wel te doen, maar door alle meuk onder de baan moet je minstens 12 a 15 cm hebben, en dat soort hellingen heb je dan geen plek voor, ook niet als helix. Nog even afgezien van praktische zaken zoals bereikbaarheid. Een multilayer baan moet weer opklapbaar worden om overal goed bij te kunnen etc. Lastig.

Dus... back 2 basic dan maar. Klein beginnen. Het probleem met klein beginnen is dat je niet onder de gevreesde saaie ovaal uit komt. Ik ben bang dat dit onoverkomelijk is, tenzij je écht flink de ruimte hebt. En flink de ruimte is ook voor N, minstens 3m lang, 1m diep, al dan niet langs muren, en/of meerdere lagen. 1 laags, en met een beperkte ruimte, krijg je gewoon een ovaal-thema, het is niet anders. Een tussenweg is er haast niet. Nu zou ik wel ruimte hebben voor een baan van max. 240x120cm, maar dat is voor later. Dat kan altijd nog. Wat ik nu wil is een behapbare baan, enkellaags, die op te pakken is en op te bergen als ie niet nodig is. Het zou mooi zijn als de hele baan bijvoorbeeld op mijn bureau zou passen. Op onderstaande foto is mijn testbaan te zien, die is 140x45. Er zou een baan op passen van 160x60. Zo'n enkellaags baan zou gemaakt zijn van een multiplex plaat, voorzien van balken onder de plaat rondom, om een hoogte te geven voor kabels en aansturingen.



Eerst maar eens begonnen op een standaard maat van 122x61. Wat kun je daar mee? Nou, zoiets:


Best aardig, al zit je al meteen weer te denken van 'ja leuk maar wel erg kort'.... dus dan maar vergroten tot 160x61, meer van hetzelfde, maar toch al leuker omdat je iets langer kan rijden met iets meer lengte. Ook kan er nu een beetje perron in, echter moet een stuk wisselstraat dan maar naar boven verhuizen.



Het blijft natuurlijk in essentie een ovaal, maar ik merk nu al door de onafhankelijke, digitale besturing, dat ik dat stukken minder storend vind dan vroeger. Het is acceptabel. Ook probeer ik door het vrachtspoor iets te verleggen ipv parallel de ovaal een beetje te breken, veel meer is niet mogelijk denk ik. Met een baantje als dit kan ik toch 2 treinen rond laten rijden, en er is een half parallel vrachtspoor met wat rangeerwerk, en zelfs de draaischijf kan er in ;) Er is ook ruimte om nog een paar andere langere treinen te stallen zodat er wat gewisseld kan worden. En... het is niet groter dan 160x61cm. Behalve het vrachtspoor zijn de stralen ook niet minimaal, maar net een maatje groter. Mooi is anders maar ja, je moet concessies doen...

Wat denken we er van?

Tot slot een paar plaatjes van mijn aanwinsten, ben er erg blij mee :)




« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 13:48:38 door jowi »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #24 Gepost op: 09 juni 2014, 14:11:39 »
Hoi,

Mooi matrieel, ook in N :D.

Als je Rotterdam als thema wilt zou ik toch een kanaal overwegen. Dan kun je alle rangeersporen bovenin bv langs docks en kades leggen.
Ik ben zo vrij geweest wat in te tekenen.

Hou je hoofdspoor op het hoogste niveau, je industrie op kadeniveau(ivm brughoogte). Je werkplaats kun je op een module buiten de baan kwijt.
Hoogteverschil werkt in N makkelijker dan HO lijkt me.





Het is maar een suggestie, maar zeker geen idee om te laten varen ;D

Groeten Koen.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 15:55:58 door Koen Frijlink. Reden: tekst+plaatje »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2014, 16:07:44 »
Leuke optie inderdaad, maar ik ga me denk ik in eerste instantie richten op de baanaanleg en diverse technieken, en eigenlijk niet of nauwelijks op scenery. Misschien later.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2014, 16:53:18 »
Hoi,

Ik geef het aan omdat je je scenery ook van te voren moet plannen wil je slagen met je baan.
De natuur was er het eerst. Het spoor werd er naar toe of overheen aangelegd. Al zijn kanalen en kades naar gelang de behoefte en noodzaak ook later aangelegd.

Maar ook succes met de werking en aanleg, dat ligt bij mij ook nog in beginstadium ;D.

Groet Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #27 Gepost op: 09 juni 2014, 17:13:54 »
Tja het blijft een gedeeltelijke interpretatie van de werkelijkheid. Hoe groot je baan dan ook... scenery vind ik lastig, zelfbouwen is nog even te moeilijk, en kopen betekent al snel 99% duits en oostenrijkse bergstationnetjes en tiroler huisjes :( dat is niet wat ik zoek. Misschien dat ik de baan vrijwel leeg en open laat, op een paar kleine scenes na, die dan wel mooi en gedetailleerd zijn. Alsof de baan eigenlijk een aantal kleine, werkende soort van diorama's is, die verbonden zijn door een ovaal, zoiets. Ik heb er wat vage gedachten bij ;) ik heb in ieder geval niet de illusie of wens om er 1 geheel van te maken, dat wordt toch altijd een geforceerd, conservatief gebeuren, zeker op zo'n klein baantje. Het 'speelgoed' gehalte wordt dan al snel erg hoog. Niet dat daar wat mis mee is, maar dat is niet wat ik zoek.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2014, 18:00:42 »
Ik snap wat je er mee bedoelt. Ik loop tegen dezelfde problemen aan. Een hoop bouwpakketten zullen "ver-Nederlandst" moeten worden.

Er komen wel steeds meer fabrikanten bij die zich richten op Nederlandse scenery en gebouwen. Ook kun je sommige Amerikaanse pakketten gebruiken voor de industrie op je baan. Toch komt het neer op veel zelfbouw/ombouw. Dat moet je wel willen.

Ik zie in ieder geval wat je wilt bouwen, bereiken.


Groet Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #29 Gepost op: 09 juni 2014, 18:14:33 »
Ik heb inderdaad wel een site gezien met wat oudere Amerikaanse pakhuizen en dat soort meer industriele gebouwen, dat komt inderdaad wel beter overeen met industrieel Nederland tussen 1900 - 1970,  ben de site even kwijt. Als ik zie wat sommigen hier zelf bouwen met wat stukjes plastic textuur, wauw. Dat ga ik ook een keer proberen :)