Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:05:30
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm  (gelezen 16236 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Gepost op: 26 mei 2014, 16:00:05 »
Eerst even voorstellen, ik ben Johan, 45 jaar jong, ik werk als software engineer, en ik woon in Rotterdam. Ik zit er vaker en vaker aan te denken om een N baan te beginnen, 35 jaar terug (wat vliegt de tijd...) ooit begonnen met minitrix en fleischmann, tot mijn 13e 14e. Ik heb alles nog in dozen, gelukkig :) maar ik wil graag een digitale baan. Het thema weet ik wel, dat zal een aantal typische Rotterdamse scenes bevatten, niet natuurgetrouw, maar toch. Denk aan een station geinspireerd op het (niet meer bestaande) Maas Station met wat rangeerwerk, de sporen over de maasblvr (oude Rhijnspoor), het buizengat erachter met kolenoverslag en stoomspoor voor de erachter liggende gasfabriek Kralingen, misschien een tramlijntje met keerlus (voor de kenners: Honingerdijk, daar woon ik nu ook), stukje luchtbrug, dat soort dingen, en dan een beetje creatief aan- en door elkaar zodat er ook gereden kan worden. Als het mogelijk is ook een stukje 'sporen in de stad'  zoals bijv. tot voor kort nog te zien was aan de Hilledijk op Zuid. Periode zal ook niet 100% kloppen, maar denk aan 1930 - 1970, mag best een beetje door elkaar van mij.

Het plaatje waar mijn hernieuwde belangstelling mee begon, en waar eea op geinspireerd is. De huidige (zwarte lijnen) en oude situatie van de Maasboulevard en Rhijnspoor door elkaar. Ik woon hier vlak in de buurt en tot ik dit plaatje zag had ik geen idee van dat hier zoveel sporen lagen tot in de jaren '60... :


Ik ga voor het tekenen voorlopig even uit van de Fleischmann N rails.

Ik heb anyrail aangeschaft, en ben wat aan het proberen geweest. Natuurlijk wil je altijd meteen veel te veel :) maar op zich hou ik wel van veel sporen. De baan zou een afmeting hebben van 250 x 100cm, groter kan eigenlijk niet, al zou ik nog wel naar 110 ofzo kunnen. Nog niet alles sluit op elkaar aan, dat komt nog wel. Even in het kort, linksonder het station, losjes gebaseerd op het Maasstation zoals dat vroeger hier in Rotterdam tot 1958 heeft gestaan. Het was een kopstation, maar dat komt me niet goed uit :) gaan we naar rechtsonder zien we een draaibrug over de toegang naar een binnenhaven, waar vroeger o.a. kolen werden overgeslagen voor een gasfabriek hier in Kralingen. Het oranje spoortje moet daar iets mee gaan doen. Daarbinnen komen wat oude pakhuizen, gasfabriek, dat soort werk. Het hoofdspoor rechts ('ceintuurbaan') zal in tegenstelling tot in het echt, oplopen naar een hoogte van ca 5cm, om vervolgens aan te sluiten op een stukje luchtspoor, wat over een (modernere) haven loopt. Het luchtspoor uiteraard gebaseerd op de maasbruggen en het luchtspoor wat hier ooit door de stad liep. De sporen komen bij elkaar aan de linkerkant, met de andere sporen van het Maas Station, en vormen als 4 banen breed een moderne tunnelingang, naar beneden, onder de haven door. Onder de baan komen 2 grote lussen zodat de treinen weer terug uit de tunnel omhoog komen. Dus feitelijk is de baan een ' dogbone'. Ook zal er onder de baan een schaduwstation komen.

Wat me hoofdbrekens geeft zijn 2 dingen. Ten eerste de radius van de bogen. R3 en R4 van Fleischmann zijn zo groot, daar red ik het niet mee... dan moet alles gewoon veel groter, dus helaas pindakaas, dan maar R1 en R2, het is niet zo mooi maar ja. Punt twee zijn de stijgingspercentages. Die zijn denk ik te hoog? Zeker voor de binnenbochten... probleem is dat ik dus eerst de hoogte in ga voor een brug, om daarna te zakken naar maaiveld en een tunnel in te duiken, dat is wat teveel van het goede... maar ja ik wil zo graag die brug...

Op- en aanmerkingen zijn welkom :)


De bedoeling is dat er digitaal gereden gaat worden, het zijn 2 lussen waar feitelijk continue rondgereden kan worden, terwijl het havengebied wat gerangeerd kan worden, om bijv. een olie- of containertrein samen te stellen, ook een rondje, en dan weer terug.  Dat soort dingen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2014, 16:02:20 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2014, 08:14:54 »
De ondergrondse, met het schaduwstation en keerlussen. Ook de mogelijkheid om van binnen- of buitenbaan te wisselen. Zo onstaat de mogelijkheid om treinen parallel de hele '8' te laten rijden, dus een trein komt terug in het station vanaf de richting waar hij vertrok, of om 2 losse 'cirkels' te rijden, dus dan komen de treinen aan de ene kant het station in, en komen aan de andere kant terug. Ik moet nog wat strategische wissels daar voor plaatsen.


MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2014, 09:57:19 »
Ik zou eerder het luchtspoor combineren met een soort Station Beurs/Blaak, en Station Maas laten voor wat het is..
En dan het luchtspoor achter de gebouwen laten verdwijnen. Dan kun je vanaf daar verder met krappere bogen en de helling naar het schaduwstation. Want dat ziet toch niemand.
Op de lager gelegen kades kun je dan allerlei rangeersporen aanleggen.

Het is gewoon niet makkelijk om een stukje van een grote stad overtuigend uit te beelden.
Als je teveel sporen hebt, is er te weinig ruimte voor de karakteristieke bebouwing, en dan is het geen vlees en geen vis.
Op een baan van 250x100 is dat lastig ook al werk je met schaal N..
Het karakteristiek van elk spoortraject is immers dat het relatief lang en smal is.

Ik ben met ongeveer hetzelfde thema bezig.
Mijn baan is 720x60 cm, met aan één zijde plaats voor een schaduwstation (lus en/of fiddleyard).
Ook met zo'n langwerpige baan moet je nog heel veel compromissen sluiten en veel weglaten.
Stadspanden, bruggen, haveninstallaties en bedrijfspanden nemen zeeën van ruimte in...

Hieronder een indruk:



« Laatst bewerkt op: 27 mei 2014, 14:10:40 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2014, 11:59:32 »
Ik zou eerder het luchtspoor combineren met een soort Station Beurs/Blaak.
En dan het luchtspoor achter de gebouwen laten verdwijnen. Dan kun je vanaf daar verder met krappere bogen en de helling naar het schaduwstation.
Leuke foto's :) De bogen/radius voor het luchtspoor zijn nu al op z'n krapst... het is woekeren met de ruimte. De baan moet groter, of met andere woorden, ik wil teveel tegelijk. Maar een extra, wat kleiner station voor bijv. stoptreinen a la Blaak zou ook wel mooi zijn ja, moet ik eigenlijk nog meer ruimte hebben... het is inderdaad moeilijk om een bestaande stad correct uit te beelden, maar dat hoeft ook niet perse, als de essentie een beetje gevat wordt, vind ik het al leuk genoeg.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10567
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2014, 20:56:37 »
......of met andere woorden, ik wil teveel tegelijk.
Verstandige conclusie! Keuze's maken, daar draait het om. Blijven schetsen en nadenken wat je echt belangrijk vindt. Je wil een grote baan bouwen dus dan is het risico groot dat je halverwege de bouw tot nieuwe inzichten komt.
Probeer de krappe bogen uit het zicht te houden. De perrons lijken me aan de korte kant. De draaischijf zou ik weg laten, de ruimte is toch te klein voor een echt locdepot. Is een kopstation, zoals Rotterdam Maas geen optie?
Verder lijkt me de baan aan de diepe kant, bereikbaarheid van alle stukken wordt dan een issue.
Je zou ook voor twee smalle banen kunnen kiezen; de baan in tweeën delen door een plaat halverwege. Je zou de baan dan ook in twee fasen kunnen bouwen; een stadsdeel á la Blaak met station en een havendeel met doorgaand spoor en wat rangeersporen.
No dress rehearsel, this is our life.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2014, 07:58:43 »
De perronlengte is inderdaad te kort, heb ik aangepast. Ik heb ook wat geprobeerd met een iets diepere baan (ik kan er omheen lopen indien nodig) maar zelfs als ik de baan 120cm diep maak ipv 100cm kom ik eigenlijk ruimte te kort, het heeft ook amper invloed op het iets te hoge hellingspercentage.

De draaischijf is iets wat ik vroeger altijd al wilde, maar nooit heb gehad, en bij het originele Maas station zat een draaischijf op het emplacement, dus voor mij een mooie smoes om het ding hoe dan ook te plaatsen :)

Inderdaad was Maas een kopstation, echter ik wil een baan waar treinen automatisch rond kunnen rijden, met een kopstation wordt dat een hoop gedoe, dus ik heb er een doorgaande variant van gemaakt...

Het tekenen en uitdenken is overigens erg leuk om te doen moet ik zeggen...

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2014, 12:45:35 »
Rotterdam als inspiratiebron:  (y)
Maar om je nog wat extra overwegingen en denkwerk mee te geven als je weer teruggaat naar de tekentafel: In N-spoor zijn de rij-eigenschappen uitstekend mits je rekening houdt met een aantal zaken…. Met name boogstraal R1 moet eigenlijk vermeden worden (kan wel in industriespoor) en Fleischmann rails is leuk om er met hoge snelheid over heen te razen maar blijft speelgoedrails. Peco rails en wissels komt beter in de buurt van de werkelijkheid en lokjes blijven er niet op hangen, een belangrijk punt als je wilt rangeren.
Kortom, inderdaad moet je net als Marc en Marc al schreven heel wat zaken schrappen en wellicht nadenken over een andere vorm van de 'baantafel'.
Ter inspiratie (misschien): Zoek in google eens op 'Miba Spezial 05'. Die gaat over modellbahn Elberfeld van Rolf Knipper. Dat is een mooi voorbeeld van een hoofdstation op een modelbaan waarbij niet het complete stationsemplacement is nagebouwd. De stationsporen verdwijnen (verborgen door de stationsoverkapping) in een achtergrondplaat om zo achter de schermen een schaduwstation te vormen.
Succes,
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8514
    • Midland
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2014, 13:26:26 »
Ik heb kades ook als thema maar dan een beetje op z'n Utrechts. Ik pick van alle inspiratie die ik tegenkom iets mee in mijn plan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2014, 17:26:47 »
De Fleischmann rails heb ik even gekozen omdat ik daar eea van heb liggen van vroeger, en zo zou ik al wat teststukjes kunnen maken. Ik heb inderdaad ook al gezien dat de Peco 55 rails veel mooier is, al kijk ik wel een beetje op tegen het verwerken van de flexrails, dat was vroeger altijd een drama maar ja toen was ik ook 12 ofzo ;) Ook begrijp ik dat de R1/R2 radius niet voor elkaar te krijgen is met flexrails. En met wat ik van plan ben heb ik toch best noodgedwongen wat nauwe bochten nodig. Ik denk dat ik wel iets groter kan dan de Flm R2/R1, terwijl R3/R4 eigenlijk weer te ruim is. Iets ertussen zou mooi zijn, ga ik even onderzoeken.

Bas Pos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2014, 18:57:34 »
Ik heb net even zitten kijken in een oude versie van wintrack, maar ik heb het idee dat anyrail erg optimistisch is met het weergeven van de sporen, als ik jouw plan even snel nabouw in wintrack, kom ik een stuk minder ruim uit.



als je het stuk lucht spoor erin zou willen laten, dan zou ik er ervoor kiezen om die twee sporen over de gehele lengte van de tafel te laten dalen, en het niet in een tunnelbak te laten verdwijnen, maar achter een paar half relief gebouwen. m.a.w. ze eerst aan de korte kant van de tafel te laten kruizen, en ze dan aan de lange kant van de tafel de volle 2,5 meter te laten dalen, zodat je daar 2,5 meter de ruimte hebt. Moet je wel je schaduwstation opnieuw ontwerpen.

zoiets






Je verliest wel je draaischijf, maar hebt wel een stuk lucht spoor, rangeer mogelijkheden ala katendrecht.
Er staat een afscheiding in, om je lange dalende sporen wat te verbergen. Maximale stijging is en blijft 3 procent, met daarin nog een R2 bocht..... niet ideaal.

Dit is gebaseerd op fleischmann picolo rail.
Btw Peco Flex verwerken is niet moeilijk, dat kan zelfs ik.... ;D

Groet Bas

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 19:13:06 door Bas Pos »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8514
    • Midland
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2014, 19:30:27 »
Ik zou gaan voor een kanaal/kade in de lengte van de baan gaan. Het draait tenslotte om water waarbij de spoorbaan en bebouwing maar een klein onderdeel is. Ga als preiser op je kade staan en je krijgt een heel ander beeld van je baan.
Je zult zien dat je van alle elementen iets kan bouwen en dat de mogelijkheden eindeloos worden.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2014, 00:00:30 »
Ben nu aan het tekenen met de Peco 55 rails. Als je eenmaal weet hoe je de flexrails moet manipuleren in anyrail, is het best aardig. Het geeft ook een meer natuurlijk plan, bochten zijn niet altijd exact dezelfde radius, je legt rails op een gegeven moment veel vloeiender en realistischer neer.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat met peco 55 rails, als je 2 banen parallel legt mbv achter elkaar geplaatste wissels, dat de afstand tussen de sporen erg klein is, zelfs als je de langste wissels gebruikt. Of is het de bedoeling om tussen de wissels een paar cm flexrail te plaatsen, om zo de spoorafstand goed te krijgen? Bij Fleischmann bijv. is het na het plaatsen van 2 wissels achter elkaar altijd dezelfde spoorafstand...

Het 'luchtspoor' bevalt me ook niet, dat schiet op deze manier eigenlijk zijn doel voorbij. Het is geen luchtspoor, het is een lange oprit, 30cm brug en dan weer een lange afrit... eigenlijk wil je minstens een meter ofzo luchtspoor, misschien iets wat achter een paar gebouwen tevoorschijn komt op brughooogte en er een meter verderop ook weer achter verdwijnt, liefst ergens achter op de baan. Ik zal dan toch ergens de op- en afritten moeten maken en wegwerken.... valt niet mee dit :)
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2014, 11:04:54 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2014, 10:35:08 »
Nou, ik ben er voorlopig nog niet uit, ik blijf tekenen :) Het plan is inmiddels 3 lagen dik, met een luchtbrug, maar nu wordt het wel heel ambitieus, en ik heb een aantal zaken moeten schrappen, om die luchtbrug maar te maken. Zit me ook niet lekker. Heb inmiddels wel op ebay een zgan multimaus + toebehoren gekocht, en een simpel ovaaltje en wat wissels om wat mee te testen en (her)kennis te maken (y) ga binnenkort ook wat digitaal materieel bestellen, waarschijnlijk een Piko 40280 hondekop en een Startrain NS 1312. Eens kijken hoe dat allemaal werkt.

« Laatst bewerkt op: 31 mei 2014, 11:02:46 door jowi »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2014, 16:25:27 »
Heb je  de setup van Plankendam al eens bestudeerd, Jowi?

Plankendam wordt (of is) gerealiseerd op een ruimte van 2,85 bij 1.50 maar is H0. Dit zou je zeker kunnen toepassen in N.

edit: Voor jouw baan zie ik het bijv zo: het Station ligt op het bovenste niveau, de haven op het laagste, en daar tussenin kun je mooi een dalend/stijgend luchtspoor ontwerpen.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2014, 18:05:41 door J J H S »
Jeroen

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2014, 17:18:49 »
Ik ga er naar kijken :) Ik zit me hier op dit forum elke keer weer te verbazen hoeveel moois de mensen maken, het zijn echt kunstwerken, sommigen zijn gewoon professionele maquette bouwers, ongelooflijk... erg mooi om te zien hoe mensen bijv. met wat stukjes plastic texturen een overtuigend karakteristiek bouwsel weten te maken. Ik zit nog een beetje in de modus van bouwdozen die met name duitse en zwiterse gebouwen geven. Bij elke baan die ik zie krijg ik weer nieuwe ideeën :) Al is het wel erg moeilijk om een NL baan te maken op een kleine ruimte. Standaard dekmantels als bergen en dalen komen hier niet voor, en die heb je al snel nodig om niveau's te krijgen. Sporen min of meer onzichtbaar achter gebouwen laten verdwijnen etc. is erg fraai maar daar moet je meer bouw-ervaring voor opdoen denk ik. Ik heb wel het idee dat ik simpeler van start moet gaan dan ik tot nu toe van plan was.