Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
Vandaag
om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Eric v C
Vandaag
om 19:58:54
weerstandje en relais
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 19:41:52
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Pauldg
Vandaag
om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tuurtje
Vandaag
om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Martin Welberg
Vandaag
om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader
door
HuubvG
Vandaag
om 18:35:41
DR4024
door
Bert_Apd
Vandaag
om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:00:29
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
Vandaag
om 17:30:56
Pools diorama H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:22:20
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
Vandaag
om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Sven
Vandaag
om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
bask185
Vandaag
om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Cor--24
Vandaag
om 14:13:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 13:29:14
Locatie van foto gezocht
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:47:14
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 12:11:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hulp vraag: Baan dynamischer maken (gelezen 2897 keer)
Catweazle
Offline
Berichten: 434
Hulp vraag: Baan dynamischer maken
«
Gepost op:
16 december 2014, 08:22:09 »
Ik heb al sinds 2007 een redelijk simpele baan, een soort opgevouwen hondenbot met 3 inhaalsporen. Ik ben destijds voor simpel gegaan omdat ik nieuw begon. Toendertijd gekozen voor een digitaal eenrichtingsverkeer baan. Inmiddels loopt alles al jaren tevreden met koploper en drie treinen.
Ik heb destijds voor de vorm wel extra wissels aangelegd bij mijn station maar die worden niet gebruikt en zijn geisoleerd aangelegd ( zie groene cirkels baanplan).
Ik denk er over na om tweerichtingsverkeer te gaan gebruiken om de boel wat dynamischer te maken dat kan sowieso natuurlijk, kwestie van koploper verder inregelen maar daarbij wil ik de wissels in de groenen cirkels ook gaan inzetten. Het principe van een simpele keerlus begrijp ik en ook hoe je e.e.a gedigitaliseerd om kan/moet polen als een trein in dat baanvak een keerrondje maakt.
Als je kijkt naar mijn baan dan onstaan ompoolproblemen in baanvak 5 via de wissels in de groene cirkels. de rode pijlen geven aan hoe het eenrichtingsverkeer nu loopt.
Trein komt van 10 naar 5 of 12 naar 5 en vice versa. De rode pijlen geven aan hoe het eenrichtingsverkeer nu loopt.
Hoe los ik dit technisch op en waarmee en hoe kan ik e.e.a aansluiten.
Graag advies
Edwin
Topic over mijn baan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.150.html
Baanplan:
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Remunj
Offline
Berichten: 7812
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
«
Reactie #1 Gepost op:
16 december 2014, 08:40:16 »
Citaat van: Catweazle op 16 december 2014, 08:22:09
Inmiddels loopt alles al jaren tevreden met koploper en drie treinen.
Apart. Pas had je met deze baan een probleem omdat het niet goed liep
Maar je oplossing is heel simpel.
Zorg dat je stationssporen (1, 5 en 6) allemaal gelijk gepoold zijn.
En breng in de blokken 9 of 10 (linker keerlus) en in blok 4, 11 12 of 13 (rechter lus) een keerlusschakeling aan en je bent klaar.
Klassiek hondenbot "probleem"
Gelogd
Gr.
Eric
rjr
Offline
Berichten: 1972
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
«
Reactie #2 Gepost op:
16 december 2014, 09:44:36 »
Het probleem wat hij had was juist bij het rijden in twee richtingen. En hij heeft aan dat het al jaren tevreden loopt als 1 richting.
maar de oplossing is inderdaad simpel, niet denken in keerlus als echte lus. Een keerlus mag ook rustig op een recht stuk zitten.
Dus zoals hierboven aangeven, en hier ter illustratie een tekening:
Heb hier de keerlus getekend in 9 en 11. Maar mag dus ook in 10 in plaat van 9, en in 4, 12 of 13 in plaats van 11.
Groet,
Roelco
Gelogd
Catweazle
Offline
Berichten: 434
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
«
Reactie #3 Gepost op:
28 december 2014, 08:32:19 »
De laatste week me nog wat verder verdiept in keerlus theorie met wat documenten en andere draadjes hierover en samen met jullie adviezen een plaatje gemaakt. Toch heb ik denk ik nog niet alles begrepen.
In onderstaande figuur heb ik een keerlussectie in 10 en 12 gepositioneerd en alle stations blokken geisoleerd gelijk gepoold.
Stel een trein rijdt nu van 10 via wissels A en B naar blok 5. Door de keerlus hardware wordt blok 10 netjes omgepoold en kan de trein doorrijden. Na blok 5 kan de trein, via wissel C rechtdoor naar 11
of
via de wissels C en D naar 12. Maar hoe krijgt blok 12 nu een seintje dat hij juist gepoold moet zijn? Blok 12 zou immers nog verkeerd gepoold kunnen zijn omdat er net een trein vanuit die richting naar het station is gereden.
Andersom ontstaat deze situatie natuurlijk ook en tevens als een trein uit 11 in 5 komt en via wissels B en A door zou rijden naar 10.
Ik zie door de ++++ en ____ de rails niet meer. Een denkfout of theorie tekort.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1125
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
«
Reactie #4 Gepost op:
28 december 2014, 08:39:31 »
Er zijn keerlusschakelingen die op het kortsluitingsprincipe werken, maw zodra hij merkt dat er een kortsluiting onstaat, poolt hij meteen om en kan je trein zonder haperingen naar binnen rijden.
Persoonlijk zou ik eerder een systeem kiezen waarbij er een detectiespoortje zit. Dat merkt dus dat er een trein vanuit richting X aankomt, en zorgt dan dat de keerlus zonder kortsluiting bereden kan worden. Zelf had ik alle digitale componenten van LTD. Hier een voorbeeld van hoe het systeem werkt:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:ab_ksm_sg
Onafhankelijk dus van het gekozen systeem speelt het geen rol dus vanuit welke richting de trein het laasts is gekomen.
Groeten vanuit Zwitserland
Bas
«
Laatst bewerkt op: 28 december 2014, 08:41:10 door Lokführer Bas
»
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4847
Modelspoor is emotie...
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
«
Reactie #5 Gepost op:
28 december 2014, 10:28:41 »
Je vind ook een prima keerlusschakeling bij Digikeijs, de DR410. Zie
www.digikeijs.nl
Grtz,
Rob
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
SBBcargo
Offline
Berichten: 654
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
«
Reactie #6 Gepost op:
28 december 2014, 11:29:34 »
Edwin,
Voordat je een keuze maakt voor de keerlus sectie bepaal je wat het langste blok is.
Dus rechts OF blok 13, OF blok 4, OF blok 11, OF blok 12. Een keuze tussen 1 van die blokken.
Links is het OF blok 10 OF blok 9.
Door jouw blauwe streepjes dacht ik, ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken
Nu het blok op zich:
+-------+ +-------------------+ +------+
S1 B S2
S=stop meld secties, B= bezet meld sectie.
Als binnen B je langste trein past, geen probleem, deze maak je dan toot keerlussectie.
Als je langste trein daar niet in past dan geef ik je de overweging om de keerlus sectie in zijn geheel uit S1+B+S2 te laten zijn en als doorrij blok in koploper op te nemen. Dus er zal dan nooit een trein stoppen in dit blok. Dit is een zwakte bod, ik weet het, maar om mee te beginnen .....
.
Verder, als je langste trein kleiner is dan je keerlus sectie zou ik gaan voor een detectie module bvb LDT of Rosoft. In het andere geval voor een snelle reactie module bvb DR of Lenz.
Nog een advies: niet denken, maar doen. De makers van die modules hebben daar lang over nagedacht
. Gewoon de handleiding volgen en dan komt het goed
Marius
Gelogd
Marius
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hulp vraag: Baan dynamischer maken