BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jowi op 26 mei 2014, 16:00:05

Titel: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 26 mei 2014, 16:00:05
Eerst even voorstellen, ik ben Johan, 45 jaar jong, ik werk als software engineer, en ik woon in Rotterdam. Ik zit er vaker en vaker aan te denken om een N baan te beginnen, 35 jaar terug (wat vliegt de tijd...) ooit begonnen met minitrix en fleischmann, tot mijn 13e 14e. Ik heb alles nog in dozen, gelukkig :) maar ik wil graag een digitale baan. Het thema weet ik wel, dat zal een aantal typische Rotterdamse scenes bevatten, niet natuurgetrouw, maar toch. Denk aan een station geinspireerd op het (niet meer bestaande) Maas Station met wat rangeerwerk, de sporen over de maasblvr (oude Rhijnspoor), het buizengat erachter met kolenoverslag en stoomspoor voor de erachter liggende gasfabriek Kralingen, misschien een tramlijntje met keerlus (voor de kenners: Honingerdijk, daar woon ik nu ook), stukje luchtbrug, dat soort dingen, en dan een beetje creatief aan- en door elkaar zodat er ook gereden kan worden. Als het mogelijk is ook een stukje 'sporen in de stad'  zoals bijv. tot voor kort nog te zien was aan de Hilledijk op Zuid. Periode zal ook niet 100% kloppen, maar denk aan 1930 - 1970, mag best een beetje door elkaar van mij.

Het plaatje waar mijn hernieuwde belangstelling mee begon, en waar eea op geinspireerd is. De huidige (zwarte lijnen) en oude situatie van de Maasboulevard en Rhijnspoor door elkaar. Ik woon hier vlak in de buurt en tot ik dit plaatje zag had ik geen idee van dat hier zoveel sporen lagen tot in de jaren '60... :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emplacement_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emplacement_2.jpg)

Ik ga voor het tekenen voorlopig even uit van de Fleischmann N rails.

Ik heb anyrail aangeschaft, en ben wat aan het proberen geweest. Natuurlijk wil je altijd meteen veel te veel :) maar op zich hou ik wel van veel sporen. De baan zou een afmeting hebben van 250 x 100cm, groter kan eigenlijk niet, al zou ik nog wel naar 110 ofzo kunnen. Nog niet alles sluit op elkaar aan, dat komt nog wel. Even in het kort, linksonder het station, losjes gebaseerd op het Maasstation zoals dat vroeger hier in Rotterdam tot 1958 heeft gestaan. Het was een kopstation, maar dat komt me niet goed uit :) gaan we naar rechtsonder zien we een draaibrug over de toegang naar een binnenhaven, waar vroeger o.a. kolen werden overgeslagen voor een gasfabriek hier in Kralingen. Het oranje spoortje moet daar iets mee gaan doen. Daarbinnen komen wat oude pakhuizen, gasfabriek, dat soort werk. Het hoofdspoor rechts ('ceintuurbaan') zal in tegenstelling tot in het echt, oplopen naar een hoogte van ca 5cm, om vervolgens aan te sluiten op een stukje luchtspoor, wat over een (modernere) haven loopt. Het luchtspoor uiteraard gebaseerd op de maasbruggen en het luchtspoor wat hier ooit door de stad liep. De sporen komen bij elkaar aan de linkerkant, met de andere sporen van het Maas Station, en vormen als 4 banen breed een moderne tunnelingang, naar beneden, onder de haven door. Onder de baan komen 2 grote lussen zodat de treinen weer terug uit de tunnel omhoog komen. Dus feitelijk is de baan een ' dogbone'. Ook zal er onder de baan een schaduwstation komen.

Wat me hoofdbrekens geeft zijn 2 dingen. Ten eerste de radius van de bogen. R3 en R4 van Fleischmann zijn zo groot, daar red ik het niet mee... dan moet alles gewoon veel groter, dus helaas pindakaas, dan maar R1 en R2, het is niet zo mooi maar ja. Punt twee zijn de stijgingspercentages. Die zijn denk ik te hoog? Zeker voor de binnenbochten... probleem is dat ik dus eerst de hoogte in ga voor een brug, om daarna te zakken naar maaiveld en een tunnel in te duiken, dat is wat teveel van het goede... maar ja ik wil zo graag die brug...

Op- en aanmerkingen zijn welkom :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MaasBlv1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MaasBlv1.jpg)

De bedoeling is dat er digitaal gereden gaat worden, het zijn 2 lussen waar feitelijk continue rondgereden kan worden, terwijl het havengebied wat gerangeerd kan worden, om bijv. een olie- of containertrein samen te stellen, ook een rondje, en dan weer terug.  Dat soort dingen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 27 mei 2014, 08:14:54
De ondergrondse, met het schaduwstation en keerlussen. Ook de mogelijkheid om van binnen- of buitenbaan te wisselen. Zo onstaat de mogelijkheid om treinen parallel de hele '8' te laten rijden, dus een trein komt terug in het station vanaf de richting waar hij vertrok, of om 2 losse 'cirkels' te rijden, dus dan komen de treinen aan de ene kant het station in, en komen aan de andere kant terug. Ik moet nog wat strategische wissels daar voor plaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MaasBlv1_ondergronds.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MaasBlv1_ondergronds.jpg)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: MarcNL op 27 mei 2014, 09:57:19
Ik zou eerder het luchtspoor combineren met een soort Station Beurs/Blaak, en Station Maas laten voor wat het is..
En dan het luchtspoor achter de gebouwen laten verdwijnen. Dan kun je vanaf daar verder met krappere bogen en de helling naar het schaduwstation. Want dat ziet toch niemand.
Op de lager gelegen kades kun je dan allerlei rangeersporen aanleggen.

Het is gewoon niet makkelijk om een stukje van een grote stad overtuigend uit te beelden.
Als je teveel sporen hebt, is er te weinig ruimte voor de karakteristieke bebouwing, en dan is het geen vlees en geen vis.
Op een baan van 250x100 is dat lastig ook al werk je met schaal N..
Het karakteristiek van elk spoortraject is immers dat het relatief lang en smal is.

Ik ben met ongeveer hetzelfde thema bezig.
Mijn baan is 720x60 cm, met aan één zijde plaats voor een schaduwstation (lus en/of fiddleyard).
Ook met zo'n langwerpige baan moet je nog heel veel compromissen sluiten en veel weglaten.
Stadspanden, bruggen, haveninstallaties en bedrijfspanden nemen zeeën van ruimte in...

Hieronder een indruk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_0318005_overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_0318005_overzicht.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_0201004_boogbrug_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_0201004_boogbrug_2.jpg)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 27 mei 2014, 11:59:32
Ik zou eerder het luchtspoor combineren met een soort Station Beurs/Blaak.
En dan het luchtspoor achter de gebouwen laten verdwijnen. Dan kun je vanaf daar verder met krappere bogen en de helling naar het schaduwstation.
Leuke foto's :) De bogen/radius voor het luchtspoor zijn nu al op z'n krapst... het is woekeren met de ruimte. De baan moet groter, of met andere woorden, ik wil teveel tegelijk. Maar een extra, wat kleiner station voor bijv. stoptreinen a la Blaak zou ook wel mooi zijn ja, moet ik eigenlijk nog meer ruimte hebben... het is inderdaad moeilijk om een bestaande stad correct uit te beelden, maar dat hoeft ook niet perse, als de essentie een beetje gevat wordt, vind ik het al leuk genoeg.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: Marc tramt op 27 mei 2014, 20:56:37
......of met andere woorden, ik wil teveel tegelijk.
Verstandige conclusie! Keuze's maken, daar draait het om. Blijven schetsen en nadenken wat je echt belangrijk vindt. Je wil een grote baan bouwen dus dan is het risico groot dat je halverwege de bouw tot nieuwe inzichten komt.
Probeer de krappe bogen uit het zicht te houden. De perrons lijken me aan de korte kant. De draaischijf zou ik weg laten, de ruimte is toch te klein voor een echt locdepot. Is een kopstation, zoals Rotterdam Maas geen optie?
Verder lijkt me de baan aan de diepe kant, bereikbaarheid van alle stukken wordt dan een issue.
Je zou ook voor twee smalle banen kunnen kiezen; de baan in tweeën delen door een plaat halverwege. Je zou de baan dan ook in twee fasen kunnen bouwen; een stadsdeel á la Blaak met station en een havendeel met doorgaand spoor en wat rangeersporen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 28 mei 2014, 07:58:43
De perronlengte is inderdaad te kort, heb ik aangepast. Ik heb ook wat geprobeerd met een iets diepere baan (ik kan er omheen lopen indien nodig) maar zelfs als ik de baan 120cm diep maak ipv 100cm kom ik eigenlijk ruimte te kort, het heeft ook amper invloed op het iets te hoge hellingspercentage.

De draaischijf is iets wat ik vroeger altijd al wilde, maar nooit heb gehad, en bij het originele Maas station zat een draaischijf op het emplacement, dus voor mij een mooie smoes om het ding hoe dan ook te plaatsen :)

Inderdaad was Maas een kopstation, echter ik wil een baan waar treinen automatisch rond kunnen rijden, met een kopstation wordt dat een hoop gedoe, dus ik heb er een doorgaande variant van gemaakt...

Het tekenen en uitdenken is overigens erg leuk om te doen moet ik zeggen...
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: modelbouwer_V op 28 mei 2014, 12:45:35
Rotterdam als inspiratiebron:  (y)
Maar om je nog wat extra overwegingen en denkwerk mee te geven als je weer teruggaat naar de tekentafel: In N-spoor zijn de rij-eigenschappen uitstekend mits je rekening houdt met een aantal zaken…. Met name boogstraal R1 moet eigenlijk vermeden worden (kan wel in industriespoor) en Fleischmann rails is leuk om er met hoge snelheid over heen te razen maar blijft speelgoedrails. Peco rails en wissels komt beter in de buurt van de werkelijkheid en lokjes blijven er niet op hangen, een belangrijk punt als je wilt rangeren.
Kortom, inderdaad moet je net als Marc en Marc al schreven heel wat zaken schrappen en wellicht nadenken over een andere vorm van de 'baantafel'.
Ter inspiratie (misschien): Zoek in google eens op 'Miba Spezial 05'. Die gaat over modellbahn Elberfeld van Rolf Knipper. Dat is een mooi voorbeeld van een hoofdstation op een modelbaan waarbij niet het complete stationsemplacement is nagebouwd. De stationsporen verdwijnen (verborgen door de stationsoverkapping) in een achtergrondplaat om zo achter de schermen een schaduwstation te vormen.
Succes,
Vincent
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: NS264 op 28 mei 2014, 13:26:26
Ik heb kades ook als thema maar dan een beetje op z'n Utrechts. Ik pick van alle inspiratie die ik tegenkom iets mee in mijn plan.

Gr Koen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 28 mei 2014, 17:26:47
De Fleischmann rails heb ik even gekozen omdat ik daar eea van heb liggen van vroeger, en zo zou ik al wat teststukjes kunnen maken. Ik heb inderdaad ook al gezien dat de Peco 55 rails veel mooier is, al kijk ik wel een beetje op tegen het verwerken van de flexrails, dat was vroeger altijd een drama maar ja toen was ik ook 12 ofzo ;) Ook begrijp ik dat de R1/R2 radius niet voor elkaar te krijgen is met flexrails. En met wat ik van plan ben heb ik toch best noodgedwongen wat nauwe bochten nodig. Ik denk dat ik wel iets groter kan dan de Flm R2/R1, terwijl R3/R4 eigenlijk weer te ruim is. Iets ertussen zou mooi zijn, ga ik even onderzoeken.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: Bas Pos op 28 mei 2014, 18:57:34
Ik heb net even zitten kijken in een oude versie van wintrack, maar ik heb het idee dat anyrail erg optimistisch is met het weergeven van de sporen, als ik jouw plan even snel nabouw in wintrack, kom ik een stuk minder ruim uit.

(http://img.photobucket.com/albums/v458/bas_pos/maas2.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/bas_pos/media/maas2.jpg.html)

als je het stuk lucht spoor erin zou willen laten, dan zou ik er ervoor kiezen om die twee sporen over de gehele lengte van de tafel te laten dalen, en het niet in een tunnelbak te laten verdwijnen, maar achter een paar half relief gebouwen. m.a.w. ze eerst aan de korte kant van de tafel te laten kruizen, en ze dan aan de lange kant van de tafel de volle 2,5 meter te laten dalen, zodat je daar 2,5 meter de ruimte hebt. Moet je wel je schaduwstation opnieuw ontwerpen.

zoiets
(http://img.photobucket.com/albums/v458/bas_pos/maas6-1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/bas_pos/media/maas6-1.jpg.html)

(http://img.photobucket.com/albums/v458/bas_pos/maas4.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/bas_pos/media/maas4.jpg.html)

(http://img.photobucket.com/albums/v458/bas_pos/maas5.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/bas_pos/media/maas5.jpg.html)

Je verliest wel je draaischijf, maar hebt wel een stuk lucht spoor, rangeer mogelijkheden ala katendrecht.
Er staat een afscheiding in, om je lange dalende sporen wat te verbergen. Maximale stijging is en blijft 3 procent, met daarin nog een R2 bocht..... niet ideaal.

Dit is gebaseerd op fleischmann picolo rail.
Btw Peco Flex verwerken is niet moeilijk, dat kan zelfs ik.... ;D

Groet Bas

Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: NS264 op 28 mei 2014, 19:30:27
Ik zou gaan voor een kanaal/kade in de lengte van de baan gaan. Het draait tenslotte om water waarbij de spoorbaan en bebouwing maar een klein onderdeel is. Ga als preiser op je kade staan en je krijgt een heel ander beeld van je baan.
Je zult zien dat je van alle elementen iets kan bouwen en dat de mogelijkheden eindeloos worden.

Groeten Koen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 30 mei 2014, 00:00:30
Ben nu aan het tekenen met de Peco 55 rails. Als je eenmaal weet hoe je de flexrails moet manipuleren in anyrail, is het best aardig. Het geeft ook een meer natuurlijk plan, bochten zijn niet altijd exact dezelfde radius, je legt rails op een gegeven moment veel vloeiender en realistischer neer.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat met peco 55 rails, als je 2 banen parallel legt mbv achter elkaar geplaatste wissels, dat de afstand tussen de sporen erg klein is, zelfs als je de langste wissels gebruikt. Of is het de bedoeling om tussen de wissels een paar cm flexrail te plaatsen, om zo de spoorafstand goed te krijgen? Bij Fleischmann bijv. is het na het plaatsen van 2 wissels achter elkaar altijd dezelfde spoorafstand...

Het 'luchtspoor' bevalt me ook niet, dat schiet op deze manier eigenlijk zijn doel voorbij. Het is geen luchtspoor, het is een lange oprit, 30cm brug en dan weer een lange afrit... eigenlijk wil je minstens een meter ofzo luchtspoor, misschien iets wat achter een paar gebouwen tevoorschijn komt op brughooogte en er een meter verderop ook weer achter verdwijnt, liefst ergens achter op de baan. Ik zal dan toch ergens de op- en afritten moeten maken en wegwerken.... valt niet mee dit :)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 31 mei 2014, 10:35:08
Nou, ik ben er voorlopig nog niet uit, ik blijf tekenen :) Het plan is inmiddels 3 lagen dik, met een luchtbrug, maar nu wordt het wel heel ambitieus, en ik heb een aantal zaken moeten schrappen, om die luchtbrug maar te maken. Zit me ook niet lekker. Heb inmiddels wel op ebay een zgan multimaus + toebehoren gekocht, en een simpel ovaaltje en wat wissels om wat mee te testen en (her)kennis te maken (y) ga binnenkort ook wat digitaal materieel bestellen, waarschijnlijk een Piko 40280 hondekop en een Startrain NS 1312. Eens kijken hoe dat allemaal werkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/multimaus_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/multimaus_2.jpg)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: Jeronimos op 31 mei 2014, 16:25:27
Heb je  de setup van Plankendam (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.0.html) al eens bestudeerd, Jowi?

Plankendam wordt (of is) gerealiseerd op een ruimte van 2,85 bij 1.50 maar is H0. Dit zou je zeker kunnen toepassen in N.

edit: Voor jouw baan zie ik het bijv zo: het Station ligt op het bovenste niveau, de haven op het laagste, en daar tussenin kun je mooi een dalend/stijgend luchtspoor ontwerpen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 31 mei 2014, 17:18:49
Ik ga er naar kijken :) Ik zit me hier op dit forum elke keer weer te verbazen hoeveel moois de mensen maken, het zijn echt kunstwerken, sommigen zijn gewoon professionele maquette bouwers, ongelooflijk... erg mooi om te zien hoe mensen bijv. met wat stukjes plastic texturen een overtuigend karakteristiek bouwsel weten te maken. Ik zit nog een beetje in de modus van bouwdozen die met name duitse en zwiterse gebouwen geven. Bij elke baan die ik zie krijg ik weer nieuwe ideeën :) Al is het wel erg moeilijk om een NL baan te maken op een kleine ruimte. Standaard dekmantels als bergen en dalen komen hier niet voor, en die heb je al snel nodig om niveau's te krijgen. Sporen min of meer onzichtbaar achter gebouwen laten verdwijnen etc. is erg fraai maar daar moet je meer bouw-ervaring voor opdoen denk ik. Ik heb wel het idee dat ik simpeler van start moet gaan dan ik tot nu toe van plan was.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 02 juni 2014, 11:24:54
Nou, een nieuwe week, nieuwe inzichten, een nieuw plan :) het hele Rotterdam idee komt feitelijk te vervallen, het is te hoog gegrepen, te veel in 1x. Ik, als her-berginner moet een stuk kleiner en simpeler beginnen. Het doel is nu een verplaatsbare baan, 180x60cm. Er komt amper of geen gebouwen en scenery op, het is 90% bedoeld als technische oefening, maar wel iets wat een simpel ovaaltje achter zich laat, zodat er toch een rijdbaar geheel ontstaat. Station is nog wel enigszins gebaseerd op Maas, maar meer ook niet. Feitelijk is het een station met aan beide zijden een lus. De lussen zitten onder de grond. Op- en afritten zijn ca. 2.6%. Linksboven het station kan wat gerangeerd worden, los van het hoofdverkeer. Ook is er ruimte voor de draaischijf, maar dat is optioneel. Rechtsonder het station is ruimte voor een paar extra treinen neer te zetten en wat langere goederentreinen (olie/erts). 'Normaal' treinverkeer kan continue rondjes blijven rijden. Het idee is om eea in vakken te verdelen zodat er max. 2 treinen continue rondjes kunnen rijden, en eventueel een (handmatig) stoptreintje tussendoor die 1 lus maakt en dan terugkeert (2 sporen links/onder het station). Er zitten wat zwakke punten in (wissels die op bochten aansluiten wegens ruimtegebrek). Rails zijn Peco 55. Al met al toch nog wel een flinke uitdaging denk ik :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/183x61_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/183x61_1.jpg)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: Hendrik Jan op 02 juni 2014, 19:40:21
Is inderdaad heel simpel.
En zoals de grote filosofen zeggen: Keep It Simpel, Son! Oftewel, de veelbesproken KISS methode.
Toch denk ik, dat je Rotterdam niet hoeft los te laten, als je inventief plant.

Ik zou zeggen: het hele plan 180' draaien. Dan camoufleert je lokloods het dalende spoor.
Nu kun je aan de andere kant industrie-aansluitingen maken.

En nou komt het: met losse modules kun je toch nog een stukje haven bouwen.
Hier een voorbeeld;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottardam.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottardam.png)

Je bouwt dan eerst je eigen plan, hier in aangepaste versie..
De lokloods is uitgebreid naar 6 standen. De zesde stand is ingekort. Dit is eenvoudig te doen (heb ik in H0 ook gedaan op mijn eigen baan) en het ligt niet in het zicht.
Het linkerspoor verdwijnt achter de lokloods en de grootstedelijke bebouwing-de bruine rechthoeken. denk hierbij aan de portiekflats van Artitec, pakhuizen, bouwplaten (Peard) of foto's.
Diagonaal loopt een kanaal over de baan, dat uitmondt in de grote zeehaven op de losse module (de Maas?). Het kanaal wordt rechtsboven nog overbrugd door het hoofdspoor, terwijl dit hoofdspoor even later de tunnel induikt-hoezo Rotterdam? ;)
je kunt het kanaal inrichten als gracht, maar je kunt er natuurlijk ook industrie langs leggen.
De module linksonder kun je afkoppelen en opbergen als je niet rijdt.Om de kier in het water te camoufleren leg je er een boot op (waterlijnmodel).
(Camoufleren is de kunst van het patronen doorbreken, de boot ligt aan de kade en doorbreekt de breuklijn tussen vaste baan en module)

Dit is natuurlijk geen definitief ontwerp. het is een schets om je te tonen dat er nog meer mogelijk is. het onwaarschjinlijke sporenverloop moet je natuurlijk wel een beetje wegmoffelen met een paar grote gebouwen: industrie of een (Laurens)kerk.

Succes
Hendrik Jan
(van Plankendam ja 8))
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 02 juni 2014, 22:47:11
Thanks, modules moet ik ook eens bestuderen, dat biedt ook mogelijkheden. Ik heb zojuist een (N schaal) NS1312 van Startrain en een NS hondekop (Piko) besteld incl. decoders, mijn pakketje rails en Flm. multimaus is ook onderweg. Daar gaan we eerst eens ouderwets mee spelen ;) ga ik ondertussen verder plannen maken.

Ook moet ik gaan onderzoeken hoe alles nu zit met wisselaansturing... waar ik dus geen rekening mee gehouden heb is dat de diverse servo's en andere motoren en zooi, onder de baan terecht moeten komen, en dat zijn best grote apparaten zie ik nu, zo'n conrad kastje is 2x2x6cm... dat is flink, ik had niet gedacht dat dat zo'n probleem zou worden. De rails op een eventuele ondergrondse baan moet daar wel langs kunnen, voor je het weet moet je weer extra hoogte hebben, ergo, langere hellingen, ergo, grotere baan... pffff... eens kijken of er geen mooie platte wisselaansturingen zijn.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: MarcNL op 03 juni 2014, 08:13:52
Natuurlijk zijn die er wel.
Maar je moet er eigenlijk wel altijd bij kunnen, ook achteraf.

Dus bv. een (platte) aandrijving tegen het "plafond" van een schaduwstation van pakweg 12 cm hoog: zou ik nooit doen, dat is vragen om problemen...
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 03 juni 2014, 08:51:31
Maar je moet er eigenlijk wel altijd bij kunnen, ook achteraf.
Dus bv. een (platte) aandrijving tegen het "plafond" van een schaduwstation van pakweg 12 cm hoog: zou ik nooit doen, dat is vragen om problemen...
Hoe zou je het dan wel doen?

Overigens 12cm... ik reken nu met 5cm tussenruimte. Als ik die 12cm of meer zou willen moet ik op- en afritten van 4 a 5m lang maken. Dat gaat dus domweg niet op zo'n kleine baan, dan moet je dus al snel 2x een helix gaan maken, waar dus ook geen ruimte voor is. Het lijkt wel alsof er geen tussenweg is.... of een plat klein simpel suf mini-ovaaltje, of meteen een gigantische baan...

Of ik moet iets maken waarbij het bovenste gedeelte opklapbaar is, zodat ik er wel bij kan?
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: MarcNL op 03 juni 2014, 09:28:03
Bv. de wisselaandrijvingen van de bovenste laag aan de bovenzijde van de baan, gecamoufleerd door scenery (bv. in een gebouwtje).
Of onder de bovenste laag nooit een onderste laag. En als dat toch moet, dan in de bovenste laag geen wissels etc.

Het is eigenlijk hetzelfde soort 3D puzzel als het ontwerpen van een huis met meerdere verdiepingen.
Dan moet je ook rekening houden met alle relaties tussen "onder" en "boven".
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: NS264 op 03 juni 2014, 09:37:28
De wisselaandrijvingen is zeker wel iets om rekening mee te houden. HAd ik dus niet gedaan op mijn baan. Ben nu losse puzzelstukken als modules aan het maken om dat op te lossen. Bij een volgend deel ga ik zeker op een module bouwen. Enige nadeel van modules is dat je voor dit soort landschappen dieper dreigt te bouwen dan de modulebreedte van 60 cm.

Aldoende leer je en ook tijdens het plaatsen van je bouwwerkzaamhedeen hier. Alles kan als je over de juiste vaardigheden beschikt of ze kan leren.

Ik zou zeker eens naar dat plan van Plankendam kijken, biedt veel mogelijkheden (y)

Groeten Koen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 03 juni 2014, 17:12:27
Op zich kan ik op de meeste plaatsen wel wat om de aandrijvingen heen manouvreren op de onderplaat als ik het zo zie, maar in N schaal is 1 typische conrad aandrijving gewoon al zo groot als een beetje lokomotief :o dus hoe kleiner en hoe platter de aandrijving, hoe beter... wat mij betreft komen geluid en natuurlijke beweging voorlopig ergens ver onderaan de priolijst... Sommige aandrijvingen zijn denk ik ook wel iets te verlengen mbv een soort van handremkabel/hevel mechaniek, zodat de aandrijving iets verderop kan komen.

Je moet wel met heel veel dingen rekening houden zeg ;D
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 09 juni 2014, 13:25:50
We zijn weer een week verder, de topictitel dekt de lading niet meer, aangezien ik wat meer inzicht heb gekregen in de materie, waarvoor dank :) Ik heb inmiddels een digitale demo baan neergezet, een simpel ovaaltje van 140x45cm, voor het gemak even gemaakt met Flm rails. Tevens een 1300 en een hondekop aangeschaft, en na wat gedoe met het inbouwen van de decoder, rijd alles inmiddels netjes rondjes.

Het daadwerkelijk bezig zijn met de modellen en rails geeft wel veel inzicht en sturing aan mijn plannen... mijn plannen waren veel te groot en te ambiteus, maar daar waren we al achter :) het hele Rotterdam gebeuren komt gewoon te vervallen, misschien over een paar jaar, met meer ruimte en meer ervaring, maar nu even niet. Het blijft wel een wens om ooit iets van de charme en historie van Rotterdam te vangen in een modelspoorbaan.

Wat wel een enorme eye-opener was, is het digitaal rijden. Ik had niet gedacht dat dat zoveel impact zou hebben op de hele ervaring. Echt geweldig! Alles onafhankelijk van elkaar laten rijden, supertraag kunnen rijden, mooi optrekken en afremmen, helemaal super. Geeft een (voor mij!) hele nieuwe dimensie aan het hele gebeuren. Ook al bestaat het inmiddels al weer jaren, voor mij is het nieuw :)

Ik ben me inmiddels ook aan het inlezen geweest in de aansturingen en elektronica, met name mbt de wissels. Het idee is om een baan te bouwen met Peco 55, dus enige kennis van het verschil tussen electrofrog en insulfrog is wel nodig. Ook schrok ik van de wisselbediening, ik had me niet goed gerealiseerd dat bedieningen en servo's voor N schaal, enorme jetsers zijn, en wil je die onder de wissels monteren, zul je onder de baan flink ruimte nodig hebben. Dat heeft gevolgen voor het baanplan... was ik al gedownsized van een 244x122 Rotterdam achtige baan naar een 180x60 baan in 2 verdiepingen, die min of meer verplaatsbaar (draagbaar) moest zijn, doordat ik nu besef dat je voor een multilayer baan véél meer hoogte nodig hebt dan de 5cm doorrijhoogte doordat onder de baan een wereld van servo's en boards en kabels komt te lopen, heb ik ook dat plan vaarwel gezegd... voor nu. 5cm hoogteverschil is op een baan van 180x60 nog wel te doen, maar door alle meuk onder de baan moet je minstens 12 a 15 cm hebben, en dat soort hellingen heb je dan geen plek voor, ook niet als helix. Nog even afgezien van praktische zaken zoals bereikbaarheid. Een multilayer baan moet weer opklapbaar worden om overal goed bij te kunnen etc. Lastig.

Dus... back 2 basic dan maar. Klein beginnen. Het probleem met klein beginnen is dat je niet onder de gevreesde saaie ovaal uit komt. Ik ben bang dat dit onoverkomelijk is, tenzij je écht flink de ruimte hebt. En flink de ruimte is ook voor N, minstens 3m lang, 1m diep, al dan niet langs muren, en/of meerdere lagen. 1 laags, en met een beperkte ruimte, krijg je gewoon een ovaal-thema, het is niet anders. Een tussenweg is er haast niet. Nu zou ik wel ruimte hebben voor een baan van max. 240x120cm, maar dat is voor later. Dat kan altijd nog. Wat ik nu wil is een behapbare baan, enkellaags, die op te pakken is en op te bergen als ie niet nodig is. Het zou mooi zijn als de hele baan bijvoorbeeld op mijn bureau zou passen. Op onderstaande foto is mijn testbaan te zien, die is 140x45. Er zou een baan op passen van 160x60. Zo'n enkellaags baan zou gemaakt zijn van een multiplex plaat, voorzien van balken onder de plaat rondom, om een hoogte te geven voor kabels en aansturingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4523_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4523_1.jpg)

Eerst maar eens begonnen op een standaard maat van 122x61. Wat kun je daar mee? Nou, zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/122x61_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/122x61_1.jpg)

Best aardig, al zit je al meteen weer te denken van 'ja leuk maar wel erg kort'.... dus dan maar vergroten tot 160x61, meer van hetzelfde, maar toch al leuker omdat je iets langer kan rijden met iets meer lengte. Ook kan er nu een beetje perron in, echter moet een stuk wisselstraat dan maar naar boven verhuizen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/160x61_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/160x61_1.jpg)

Het blijft natuurlijk in essentie een ovaal, maar ik merk nu al door de onafhankelijke, digitale besturing, dat ik dat stukken minder storend vind dan vroeger. Het is acceptabel. Ook probeer ik door het vrachtspoor iets te verleggen ipv parallel de ovaal een beetje te breken, veel meer is niet mogelijk denk ik. Met een baantje als dit kan ik toch 2 treinen rond laten rijden, en er is een half parallel vrachtspoor met wat rangeerwerk, en zelfs de draaischijf kan er in ;) Er is ook ruimte om nog een paar andere langere treinen te stallen zodat er wat gewisseld kan worden. En... het is niet groter dan 160x61cm. Behalve het vrachtspoor zijn de stralen ook niet minimaal, maar net een maatje groter. Mooi is anders maar ja, je moet concessies doen...

Wat denken we er van?

Tot slot een paar plaatjes van mijn aanwinsten, ben er erg blij mee :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4521_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4521_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4518_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4518_1.jpg)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: NS264 op 09 juni 2014, 14:11:39
Hoi,

Mooi matrieel, ook in N :D.

Als je Rotterdam als thema wilt zou ik toch een kanaal overwegen. Dan kun je alle rangeersporen bovenin bv langs docks en kades leggen.
Ik ben zo vrij geweest wat in te tekenen.

Hou je hoofdspoor op het hoogste niveau, je industrie op kadeniveau(ivm brughoogte). Je werkplaats kun je op een module buiten de baan kwijt.
Hoogteverschil werkt in N makkelijker dan HO lijkt me.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/160x61_1_Jowi.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/160x61_1_Jowi.jpg)


Het is maar een suggestie, maar zeker geen idee om te laten varen ;D

Groeten Koen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 09 juni 2014, 16:07:44
Leuke optie inderdaad, maar ik ga me denk ik in eerste instantie richten op de baanaanleg en diverse technieken, en eigenlijk niet of nauwelijks op scenery. Misschien later.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: NS264 op 09 juni 2014, 16:53:18
Hoi,

Ik geef het aan omdat je je scenery ook van te voren moet plannen wil je slagen met je baan.
De natuur was er het eerst. Het spoor werd er naar toe of overheen aangelegd. Al zijn kanalen en kades naar gelang de behoefte en noodzaak ook later aangelegd.

Maar ook succes met de werking en aanleg, dat ligt bij mij ook nog in beginstadium ;D.

Groet Koen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 09 juni 2014, 17:13:54
Tja het blijft een gedeeltelijke interpretatie van de werkelijkheid. Hoe groot je baan dan ook... scenery vind ik lastig, zelfbouwen is nog even te moeilijk, en kopen betekent al snel 99% duits en oostenrijkse bergstationnetjes en tiroler huisjes :( dat is niet wat ik zoek. Misschien dat ik de baan vrijwel leeg en open laat, op een paar kleine scenes na, die dan wel mooi en gedetailleerd zijn. Alsof de baan eigenlijk een aantal kleine, werkende soort van diorama's is, die verbonden zijn door een ovaal, zoiets. Ik heb er wat vage gedachten bij ;) ik heb in ieder geval niet de illusie of wens om er 1 geheel van te maken, dat wordt toch altijd een geforceerd, conservatief gebeuren, zeker op zo'n klein baantje. Het 'speelgoed' gehalte wordt dan al snel erg hoog. Niet dat daar wat mis mee is, maar dat is niet wat ik zoek.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: NS264 op 09 juni 2014, 18:00:42
Ik snap wat je er mee bedoelt. Ik loop tegen dezelfde problemen aan. Een hoop bouwpakketten zullen "ver-Nederlandst" moeten worden.

Er komen wel steeds meer fabrikanten bij die zich richten op Nederlandse scenery en gebouwen. Ook kun je sommige Amerikaanse pakketten gebruiken voor de industrie op je baan. Toch komt het neer op veel zelfbouw/ombouw. Dat moet je wel willen.

Ik zie in ieder geval wat je wilt bouwen, bereiken.


Groet Koen.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 09 juni 2014, 18:14:33
Ik heb inderdaad wel een site gezien met wat oudere Amerikaanse pakhuizen en dat soort meer industriele gebouwen, dat komt inderdaad wel beter overeen met industrieel Nederland tussen 1900 - 1970,  ben de site even kwijt. Als ik zie wat sommigen hier zelf bouwen met wat stukjes plastic textuur, wauw. Dat ga ik ook een keer proberen :)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 13 december 2014, 18:52:42
Inmiddels een goed half jaar verder, en ik heb me uitstekend vermaakt met mijn testovaal van 240x80cm. Hoop geleerd mbt onderbouw, aanleg, elektronica, aansturing, servo's... en rijden en wat daarbij komt kijken aan (on)betrouwbaarheid :) en ondertussen verder gegaan met een baanplan. Ik heb een hoop niet haalbare dingen laten varen, dacht ik in het begin meer Rotterdam achtige zaken te willen hebben, de ruimte is gewoon te klein om dat echt goed te doen zoals ik in mijn naiviteit eerder in gedachten had. Maar de achterliggende gedachte is nog steeds een NL baan, toch wel geinspireerd op de stad en de industrie rondom. Geen luchtbrug, maar wel een haven met een boogbrug, tunnelbakken a la willemsspoortunnel en botlektunnel, havenspoor zoals ik dat ken van de maasvlakte jaren 70/80. Voor de rest eigenlijk gewoon een dogbone met een station er tussen in.

Op het plaatje is het rode gedeelte boven een simpele betonnen 'botlekspoortunnel' achtige tunnelbak die dus langzaam aan de achterkant van de baan onder het maaiveld zakt, net als de gele sectie, die dan iets fraaier moet worden omdat deze in het zicht ligt, en zal meer moeten gaan lijken op de in/uitgang van de willemspoortunnel in het centrum.

De groene sectie onderaan is bedoeld als een iets verhoogde spoordijk, die dan de haven moet overbruggen met een klein stukje 'luchtbrug' boven land en over water een mooie boogbrug uit 1 groot of 2 of meer wat kleinere elementen, geinspireerd op de spoorbrug over de maas voordat de tunnel er was. Na de brug zakt de dijk weer langzaam naar maaiveld niveau.

Het havengedeelte spreekt voor zich, al ben ik daar nog niet helemaal uit of dit wel logisch en werkbaar is, ik hoor op- en aanmerkingen graag!

Het station is groot genoeg om in beide richtingen treinen van ca. 125cm te kunnen laten stoppen, dat is in N schaal een redelijke lengte denk ik. Ook zijn er een paar kopsporen waar een pendeldienst iets kan betekenen.

Het havengedeelte en het station bevinden zich beide op maaiveld.
De breedte zal zo'n 270cm worden, de diepte 90cm en 140cm, dus nog te overzien.

De helix ben ik ook nog niet uit, een 4 dubbele is wellicht wat teveel van het goede, misschien is het verstandiger om gewoon een 2 sporige helix te maken, gecombineerd voor beide richtingen? Dan zou er onderop ook maar 1 schaduwstation hoeven te komen.

Tijdperk... ben niet zo heel strikt. Jaren '60 tot '90 :) dus de oer 2297, maar ook koplopers en een 1600. Daarnaast een leuke mix aan NS materiaal, 1100 in blauw en geel/grijs, 1200 etc. Hondekop, dat werk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/244x80_L_test2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/244x80_L_test2.jpg)
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: NS264 op 13 december 2014, 22:34:56
Wel zuinig hoor dat water voor Rotterdam :D

Eerder zei je je eerst met de techniek bezig wilt houden dan met scenery: zou van te voren een beetje kijken wat voor industriegebouwen er komen te staan ivm eventuele plaatsing tussen de sporen.

Grote fanrieksgebouwen kunnen ook voor een optische scheiding zorgen als je ze goed plaatst.

Wat is de functie van het binnenste grijze industriele spoor wat bij het station aftakt???
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 13 december 2014, 23:13:49
Ja het Rotterdam/haven verhaal moet je maar meer als inspiratie zien, er komen wat elementen van terug. De ruimte is er gewoon niet om iets overtuigends en herkenbaars op te zetten :)
Die 2 losse korte sporen linksboven had ik bedacht om loks op te stellen. Beetje vulling eigenlijk.

Ik ga me ook niet zo heel veel met scenery bezig houden, in de zin dat alles een geheel gaat worden. Beetje vloeken in de kerk misschien maar ik denk zelfs dat de baan afgezien van een paar elementen (brug, voorste spoordijk, haven/kade, beide tunneltraverses en de havensporen) verder min of  meer leeg blijft. Beetje een verzameling van met spoor verbonden losse elementen en niet zozeer een samenhangend geheel.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: Simplex op 13 december 2014, 23:21:26
Dat water is prima zo, aangezien een stukje verderop de spoorweghaven lag.
Een deel van de Maas wat een stuk naar achter lag en de grote bedrijven
zaten, is niet haalbaar. Qua industrie was het niet echt een vetpot. Een aantal
grote jongens zoals Hunter Douglas, de werf van Piet Smit waar later MNO Vervat
zat. Misschien een stukje van 'van Bergen en Jurgens' boterfabriek. Of de Oranjeboom
brouwerij. Al aan de stukje werkplaats Feijenoord gedacht? Er zijn teveel voorbeelden.


*ik haal geloof ik 2 topics door elkaar*
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 13 december 2014, 23:28:33
Ja ik zou graag iets van Feijenoord en de Hilledijk en de Spoorweghaven in het havengdeelte proberen te verwerken, dat is een stukje nostalgie :) maar ook de maasvlakte in de jaren 70 en 80, toen het nog vrijwel leeg was, met enorm lange ertstreinen die voorbij trokken... mooi :) op dat laatste zijn de 2 sporen gebaseerd die van de hoofdlijnen naar de haven lopen.

Ik zou zelfs nog de brug in 2 delen kunnen maken met een soort van mini Noordereiland... al wordt het dan wel wat klein. Misschien wel aardig.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 14 december 2014, 10:00:05
Maar afgezien van de context, zitten er nog 'rare' dingen in het baanplan? De helix, is dat wel handig om die 4 voudig te doen?

Het havengedeelte, genoeg mogelijkheden?

De hellingen worden allemaal rond de 2.4 tot 2.6.
Titel: Re: Rotterdam geinspireerd baanplan, een brainstorm
Bericht door: jowi op 27 december 2014, 19:49:56
zitten er nog 'rare' dingen in het baanplan? De helix, is dat wel handig om die 4 voudig te doen?
Of een 2 sporige helix, en dan maar 1 schaduwstation ipv 1 station 'per kant' van de dogbone?
Eenvoudiger om te bouwen, maar mischien meer problemen met automatiseren later?