Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 20:43:32
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:40:31
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Stootjuk
Vandaag om 20:30:53
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
  

Auteur Topic: Plankendam  (gelezen 135061 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Plankendam
« Gepost op: 05 April 2012, 17:07:15 »
Een nieuwe lente, een nieuwe baan....
Een baan met nivo
Een baan met meerdere nivo's....
Waarom bouwen we in nederland eigenlijk altijd banen op 1, hooguit 2 nivo's?
Als je in nivo's denkt kun je 25 meter rijlengte kwijt op amper 6m²!

Plankendam is een oud hanzestadje aan deboorden van de rivier de Zwatel, in het Oosten des Lands.
Internationale (goederen)treinen denderen regelmatig voorbij, op weg naar duitsland en Zwitserland.
Nederlandse stoptreinen en intercities maken hier kop.
Verder wordt in Plankendam in de zomer de autoslaaptrein samengesteld.
Lokwissels hebben nog steeds plaats in Plankendam.
Ook is er een museumdepot gevestigd, een overblijfsel uit de tijd dat stoomloks hier wisselden.

Schaal: h0.
Rails van piko.
Totale ruimte: 2,85mX2,10m

Baanplan:

Dit hele circus komt straks op de overloop. maar omdat de ruimte daar beperkt is, wordt het een modulebaan.
de rode lijnen geven descheiding tussen de delen weer.
de stukken links- en rechtsonder passen in het midden
Het deel middenonder schuift vervolgens ook in.
Plaatje:


Nu is de oppervlakte: 2,85mX1,50m

Onder het station bevindt zich een schaduwstation met 5 opstelsporen en 1 passeerspoor (nivo 0)
Dan dus station Plankendam (nivo 1)
Via een omloop (nivo 2) achter decoulissen van Plankendambereiken wehet duitse Kleinburg im Preisergau (nivo 3), ca 20 cm boven de plaat van Plankendam.
Dan wordt Zwitserland bereikt (nivo 4) waarna de hoofdlijn in een schaduwstation komt (nivo 5)
Boven dit schaduwstation komt een bergspoortje met tandrad(nivo 6).

En dit alles op een oppervlak van 2,85mX2,10m.

Slechts 2 problemen:
- het kost een hoop geld
- hoe ga ik dit in vredesnaam praktisch, en werkbaar uitvoeren

we zullen zien.
Eerst maar eens het schaduwstation.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Plankendam
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2012, 17:13:15 »
Hendrik Jan, ziet er spectaculair uit die plannen van je. Maar waarom zit Zwitserland nou boven Nederland?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2012, 17:28:50 »
Heel simpel:
plaatsgebrek.

Ik kan niet in de lengte, dus moet ik in de hoogte.
En "as it net kin sa as it mot,mot it mar sa as it kin" (ik hoop maar dat ik geen friezen beledig met mijn krukkige spelling van de Tweede Rijkstaal)

Er stond ooit een artikel in de Model Railroader: een baan in 3 niveaus. Steeds met ongeveer 30 cm ertussen. Via spoorspiralen en hellingen was alles aan elkaar geknoopt.
Dit was voor mij de inspiratie om mijn oude baan te slopen en ook zoiets te plannen, al wordt mijn baan een stuk kleiner. Zij hadden een hele garage ter beschikking. In 3 lagen; 100 meter rijlengte, iets in die orde van grootte.

Ik kom op ca 25 meter rijlengte. Gegeven de gebruikte oppervlakte vind ik dat wel lollig :).
Als ik tijd heb kom ik met meer plaatjes. en hopelijk binnenkort de eerste foto's.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2012, 17:30:13 »
Ik vind het een erg mooi plan (y)
Blijf ik zeker volgen ;)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Plankendam
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2012, 18:09:36 »
als alles aan elkaar verbonden is, ben ik bang dat je op deze ruimte 1 grote klimspiraal krijgt met scenery, en er geen spoor waterpas zal lopen.
het is een keuze, je moet er van houden  :), maar je hebt in ieder geval geen last van de kunst van het weglaten  ;D
Ben benieuwd wat het wordt
Mvg Marty,

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2012, 18:26:06 »
De stations komen waterpas te liggen.
Wel zo handig.

en wat dat weglaten betreft.....
Daar ben ik inderdaad niet zo goed in...
Hoewel ik toch ècht geen plaats meer kon vinden voor:
-Zeehaven met containerterminal
-vliegveld
-kermis
-Rangeerterrein met heuvel.


De grootste uitdaging wordt eerst om het schaduwstation toegankelijk te houden middels luiken.
En om de modules op meerdere niveau's te koppelen zonder ontsporen.


Wordt vervolgd
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Plankendam
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2012, 19:53:00 »
Prachtig plan in zo'n kleine ruimte. Ken het geworstel en gestoei met baanplan. Ga dit volgen! Gr.Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:Plankendam
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2012, 20:19:18 »
Mooi zo je station een iets schuin, de locloods maakt je rechtse hoek
af. Je hebt het ook lekker simpel gehouden qua wissels.

vrgr Steef
Mvh Steef

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2012, 20:01:20 »
Even een plaatje.

Als je "in de ring" zit, met je rug naar het station van Plankendam, dan moet het er ongeveer zó uitzien:



Op het onderste nivo stijgt de lijn (van rechts naar links) richting Plankendam (NL).
Rechtsonder gaat het richting schaduwstation. Er rijdt net een 1600 die kant op.
Rechts verdwijnt de lijn vanuit Plankendam in de coulisse, loopt achterlangs richting Kleinburg im Preisergau(D)
We zien deze omloop linksachter het baanwachtershuisje weer verder stijgen.
Rechtsmidden is de uitloop van Kleinburg. Via een black box  wisselen we van scène en van rijrichting. In de Black Box kruisen de sporen zodat de trein in zwitserland links rijdt ipv rechts.
De baan stijgt over een stenen boogbrug à la Gotthard. We zien de TEE rijden, de E103 duikt een keertunnel in en komt er dadelijk op het hoogste nivo uit, om via de Bietschtalbrug (BLS) door station Blausee-Mitholz te lopen. Hierna verdwijnt dehoofdlijn rechtsboven in het bovenste schaduwstation.
Verder takt er nog een berglijntje af, een tandradbaantje. Groene Karel staat al onder stoom.

Nu maar eens een plaatje knutselen van deandere kant.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Plankendam
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2012, 21:15:35 »
Hmmmm, ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Mooi plan voor internationale treinen (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2012, 21:26:10 »
Ter verduidelijking nog een plaatje>


Van boven naar beneden zien we:

bovenste schaduwstation met rechts een keerlus, zal ooit schuilgaan onder een bergscène met tandradspoor. Het begin van dit spoor is links te zien. het betreft de bekende spoorlijn over de Zwitserse Jenesaispas, die Franstalig met Duitstalig CH verbindt.

Stukje Duitsland: Kleinburg im Preisergau. Hier wordt net de Rollende Landstraße samengesteld. Het hoofdspoor verdwijnt onder het stadje in een tunnel en daalt achter de coulisse af richting NL.

Nederland: Plankendam. Op spoor 2 staat een koploper...kop te maken. Op het museumdepot neemt een Oude Dame water...

Schaduwstation. De ICE 3 komt juist aan.


Rechtsboven Plankendam bevindt zich een klimspiraal om hoogte te winnen voor het Zwitserse gedeelte. Ik weet nog niet of ik deze spiraal in het zicht hou, of achter een coulisse of black box verstop.

Deze schets sluit precies aan op het vorige aanzicht: hij bevindt zich er tegenover.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Plankendam
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2012, 21:36:22 »
Dat wordt wel iets heel aparts...

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2012, 21:51:37 »
Dit lijkt me echt geweldig worden zo (y)
Ik hoop echt dat alles in de kamer past en dat je snel met de bouw kan beginnen  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2012, 20:04:08 »
Hier gaat het gebeuren.
De overloop:

Uitgebroken berging maakt plaats voor een baan.
Grondplaten voor schaduwstation en vrije baan richting Plankendam:

Dat is dus in opgeborgen toestand.

Nu de boel op zijn plaats schuiven (het lijkt wel Tangram, jaja, jong in de seventies)

De beide kleine modules van 40x60cm vormen de nieuwe hoeken. Het smalle middendeel schuift ertussen.

En er blijft nog nèt voldoende ruimte op de overloop om alle kamers te bereiken.
Wel op de lijn blijven letten.

Nu maar eens nadenken over de constructie. Ik heb al wat ideeën.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Plankendam
« Reactie #14 Gepost op: 13 April 2012, 20:05:48 »
FF denken in welke hoek van Kampen ze nog zulke planken overloopjes hebben ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery