Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:42:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 September 2025, 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
20 September 2025, 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
20 September 2025, 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
  

Auteur Topic: Plankendam  (gelezen 138705 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Plankendam
« Gepost op: 05 April 2012, 17:07:15 »
Een nieuwe lente, een nieuwe baan....
Een baan met nivo
Een baan met meerdere nivo's....
Waarom bouwen we in nederland eigenlijk altijd banen op 1, hooguit 2 nivo's?
Als je in nivo's denkt kun je 25 meter rijlengte kwijt op amper 6m²!

Plankendam is een oud hanzestadje aan deboorden van de rivier de Zwatel, in het Oosten des Lands.
Internationale (goederen)treinen denderen regelmatig voorbij, op weg naar duitsland en Zwitserland.
Nederlandse stoptreinen en intercities maken hier kop.
Verder wordt in Plankendam in de zomer de autoslaaptrein samengesteld.
Lokwissels hebben nog steeds plaats in Plankendam.
Ook is er een museumdepot gevestigd, een overblijfsel uit de tijd dat stoomloks hier wisselden.

Schaal: h0.
Rails van piko.
Totale ruimte: 2,85mX2,10m

Baanplan:

Dit hele circus komt straks op de overloop. maar omdat de ruimte daar beperkt is, wordt het een modulebaan.
de rode lijnen geven descheiding tussen de delen weer.
de stukken links- en rechtsonder passen in het midden
Het deel middenonder schuift vervolgens ook in.
Plaatje:


Nu is de oppervlakte: 2,85mX1,50m

Onder het station bevindt zich een schaduwstation met 5 opstelsporen en 1 passeerspoor (nivo 0)
Dan dus station Plankendam (nivo 1)
Via een omloop (nivo 2) achter decoulissen van Plankendambereiken wehet duitse Kleinburg im Preisergau (nivo 3), ca 20 cm boven de plaat van Plankendam.
Dan wordt Zwitserland bereikt (nivo 4) waarna de hoofdlijn in een schaduwstation komt (nivo 5)
Boven dit schaduwstation komt een bergspoortje met tandrad(nivo 6).

En dit alles op een oppervlak van 2,85mX2,10m.

Slechts 2 problemen:
- het kost een hoop geld
- hoe ga ik dit in vredesnaam praktisch, en werkbaar uitvoeren

we zullen zien.
Eerst maar eens het schaduwstation.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Plankendam
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2012, 17:13:15 »
Hendrik Jan, ziet er spectaculair uit die plannen van je. Maar waarom zit Zwitserland nou boven Nederland?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2012, 17:28:50 »
Heel simpel:
plaatsgebrek.

Ik kan niet in de lengte, dus moet ik in de hoogte.
En "as it net kin sa as it mot,mot it mar sa as it kin" (ik hoop maar dat ik geen friezen beledig met mijn krukkige spelling van de Tweede Rijkstaal)

Er stond ooit een artikel in de Model Railroader: een baan in 3 niveaus. Steeds met ongeveer 30 cm ertussen. Via spoorspiralen en hellingen was alles aan elkaar geknoopt.
Dit was voor mij de inspiratie om mijn oude baan te slopen en ook zoiets te plannen, al wordt mijn baan een stuk kleiner. Zij hadden een hele garage ter beschikking. In 3 lagen; 100 meter rijlengte, iets in die orde van grootte.

Ik kom op ca 25 meter rijlengte. Gegeven de gebruikte oppervlakte vind ik dat wel lollig :).
Als ik tijd heb kom ik met meer plaatjes. en hopelijk binnenkort de eerste foto's.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2012, 17:30:13 »
Ik vind het een erg mooi plan (y)
Blijf ik zeker volgen ;)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Plankendam
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2012, 18:09:36 »
als alles aan elkaar verbonden is, ben ik bang dat je op deze ruimte 1 grote klimspiraal krijgt met scenery, en er geen spoor waterpas zal lopen.
het is een keuze, je moet er van houden  :), maar je hebt in ieder geval geen last van de kunst van het weglaten  ;D
Ben benieuwd wat het wordt
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2012, 18:26:06 »
De stations komen waterpas te liggen.
Wel zo handig.

en wat dat weglaten betreft.....
Daar ben ik inderdaad niet zo goed in...
Hoewel ik toch ècht geen plaats meer kon vinden voor:
-Zeehaven met containerterminal
-vliegveld
-kermis
-Rangeerterrein met heuvel.


De grootste uitdaging wordt eerst om het schaduwstation toegankelijk te houden middels luiken.
En om de modules op meerdere niveau's te koppelen zonder ontsporen.


Wordt vervolgd
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Plankendam
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2012, 19:53:00 »
Prachtig plan in zo'n kleine ruimte. Ken het geworstel en gestoei met baanplan. Ga dit volgen! Gr.Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7280
Re:Plankendam
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2012, 20:19:18 »
Mooi zo je station een iets schuin, de locloods maakt je rechtse hoek
af. Je hebt het ook lekker simpel gehouden qua wissels.

vrgr Steef
Mvh Steef

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2012, 20:01:20 »
Even een plaatje.

Als je "in de ring" zit, met je rug naar het station van Plankendam, dan moet het er ongeveer zó uitzien:



Op het onderste nivo stijgt de lijn (van rechts naar links) richting Plankendam (NL).
Rechtsonder gaat het richting schaduwstation. Er rijdt net een 1600 die kant op.
Rechts verdwijnt de lijn vanuit Plankendam in de coulisse, loopt achterlangs richting Kleinburg im Preisergau(D)
We zien deze omloop linksachter het baanwachtershuisje weer verder stijgen.
Rechtsmidden is de uitloop van Kleinburg. Via een black box  wisselen we van scène en van rijrichting. In de Black Box kruisen de sporen zodat de trein in zwitserland links rijdt ipv rechts.
De baan stijgt over een stenen boogbrug à la Gotthard. We zien de TEE rijden, de E103 duikt een keertunnel in en komt er dadelijk op het hoogste nivo uit, om via de Bietschtalbrug (BLS) door station Blausee-Mitholz te lopen. Hierna verdwijnt dehoofdlijn rechtsboven in het bovenste schaduwstation.
Verder takt er nog een berglijntje af, een tandradbaantje. Groene Karel staat al onder stoom.

Nu maar eens een plaatje knutselen van deandere kant.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Plankendam
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2012, 21:15:35 »
Hmmmm, ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Mooi plan voor internationale treinen (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2012, 21:26:10 »
Ter verduidelijking nog een plaatje>


Van boven naar beneden zien we:

bovenste schaduwstation met rechts een keerlus, zal ooit schuilgaan onder een bergscène met tandradspoor. Het begin van dit spoor is links te zien. het betreft de bekende spoorlijn over de Zwitserse Jenesaispas, die Franstalig met Duitstalig CH verbindt.

Stukje Duitsland: Kleinburg im Preisergau. Hier wordt net de Rollende Landstraße samengesteld. Het hoofdspoor verdwijnt onder het stadje in een tunnel en daalt achter de coulisse af richting NL.

Nederland: Plankendam. Op spoor 2 staat een koploper...kop te maken. Op het museumdepot neemt een Oude Dame water...

Schaduwstation. De ICE 3 komt juist aan.


Rechtsboven Plankendam bevindt zich een klimspiraal om hoogte te winnen voor het Zwitserse gedeelte. Ik weet nog niet of ik deze spiraal in het zicht hou, of achter een coulisse of black box verstop.

Deze schets sluit precies aan op het vorige aanzicht: hij bevindt zich er tegenover.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Plankendam
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2012, 21:36:22 »
Dat wordt wel iets heel aparts...

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2012, 21:51:37 »
Dit lijkt me echt geweldig worden zo (y)
Ik hoop echt dat alles in de kamer past en dat je snel met de bouw kan beginnen  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2012, 20:04:08 »
Hier gaat het gebeuren.
De overloop:

Uitgebroken berging maakt plaats voor een baan.
Grondplaten voor schaduwstation en vrije baan richting Plankendam:

Dat is dus in opgeborgen toestand.

Nu de boel op zijn plaats schuiven (het lijkt wel Tangram, jaja, jong in de seventies)

De beide kleine modules van 40x60cm vormen de nieuwe hoeken. Het smalle middendeel schuift ertussen.

En er blijft nog nèt voldoende ruimte op de overloop om alle kamers te bereiken.
Wel op de lijn blijven letten.

Nu maar eens nadenken over de constructie. Ik heb al wat ideeën.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Plankendam
« Reactie #14 Gepost op: 13 April 2012, 20:05:48 »
FF denken in welke hoek van Kampen ze nog zulke planken overloopjes hebben ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery