Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145340 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #570 Gepost op: 16 april 2021, 17:47:26 »
Misschien is het het overwegen waard de decoder in de lok onder te brengen in plaats van in de tender.
Het allernoodzakelijkst zijn dan de twee draden naar de motor. Eventueel zou je dan een tweede stel voor de stroomafname kunnen trekken en als je per se wil nog eens één (of twee) voor het licht.

Met de decoder in de tender hoef je minder draden te trekken (twee voor de stroomafname en één (of twee) voor het frontsein, maar ik schat zo in dat er in de lok meer plaats is. Of te maken is.

Het is maar een gedachte...

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #571 Gepost op: 16 april 2021, 18:37:25 »
Ik ben momenteel ook met zo'n lok bezig te digitaliseren.
Mijn oriëntatie voor de plek van de decoder lag eerst ook in de tender, maar (met name door tips van anderen die ditzelfde model hebben gedigitaliseerd) uiteindelijk komt hij nu in de lok zelf. Daar is inderdaad eenvoudiger plaats te maken, zonder in te leveren op het gewicht van de tender.

De ruimte komt in de vuurkist, voor het machinistenhuis. En dan maak ik het zo dat de decoder vast zit aan het chassis van de lok en de kap er overheen valt. Dat voorkomt het lastig in en uit elkaar halen, omdat er draden tussen de kap en het chassis komen te zitten.

Misschien heb je wat aan deze link.

Succes er mee!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #572 Gepost op: 17 april 2021, 11:43:19 »
Het zou ook mijn voorkeur hebben om die decoder in de lok te plaatsen. De complicatie waar ik tegen aanloop is de oudere constructievariant van mijn exemplaar, waarbij het machinistenhuis aan de ketel gelijmd zit.

In de door Hooidonk aangegeven link gaat het om de nieuwere versie, die wat dat betreft gemakkelijk te demonteren valt.



Bron


In het hierboven zichtbare gaatje zit in de nieuwere versie die schroef die ik dus niet heb. Zonder hak- en breekwerk kom ik niet bij de vuurkist. Daar had ik hier al (voorzichtig) gewag van gemaakt en andermaal ook daar.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om de decoder in de ketel of rookkamer te plaatsen, maar dan zal ik toch onderin de ketel een flink gat moeten maken. Onderin de rookkamer zit al een kleine uitsparing voor de lichtgeleider naar het bovenste frontlicht en de bedrading van een eventuele rookontwikkelaar. Hoe ik dan het gewicht uit de ketel krijg is de vraag.

Dat Jan in de ban is van slopen is één ding, maar hoe dat met mijn 58'-er moet zonder al te veel brokken te maken staat mij nog niet helemaal voor de geest.

In ieder geval dank voor het meedenken tot zover en denk gerust nog even verder mee  :P.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #573 Gepost op: 17 april 2021, 14:33:48 »
Hallo Peter,

Dan hebben we allebei dezelfde versie, bij mij ontbrak ook de betreffende schroef in het machinistenhuis.
Ik moest ook even 3 keer slikken voor ik de boel los ging breken, maar achteraf is het me meegevallen.
Vaak denk ik te lang na over dingen, maar deze keer ben ik er toch maar gewoon aan begonnen.
Achteraf heb ik te veel los gehaald, het machinistenhuis had niet los gehoeven van de ketel.
De oplossing was uiteindelijk heel simpel; de schroef waar de ketel mee vast zit aan het onderstel.
Toen ik die onderin de losse ketel draaide, draaide de schroef zich vast op het gewicht wat in de ketel zit.
Toen ik hem daarna iets strakker draaide, sprong de onderkant van de ketel zo los en daarmee kwam ook het gewicht er uit.
Ik hoop dat de bijgevoegde foto's wat verduidelijken.
Hier zit de onderkant van de ketel weer op het onderstel geschroefd.





Ik wil nu onderin de vuurkist een paar gaatjes boren en de tussenschotjes weg knippen, zodat daar een gat komt.
Dan kan de decoder overeind voor het machinistenhuis komen te staan.
Het gewicht moet ik dan iets inkorten, maar dat is geen zichtwerk.
Het verlies aan gewicht, vul ik wel weer aan met wat stripjes lood in het machinistenhuis.
Ik moet alleen even wachten tot de nieuwe decoder binnen is, degene die ik er voor bedacht had, bleek doorgebrand.

Succes en hou ons op de hoogte!

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #574 Gepost op: 17 april 2021, 15:47:06 »
Dat was wat je noemt een "close call" ! Ik stond net met mijn dremel in de hand om iets irreversibels te gaan doen met die tenderkap.

Wat jij (hooidonk) nu laat zien, ga ik ook proberen  (y).

Veel dank, mede namens mijn tender !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #575 Gepost op: 17 april 2021, 15:52:54 »
Peter,
Denk goed om het leidingwerk bij de kabine. Er zitten wat spullen aan de kabine en ketel die misschien eerst weggehaald moeten worden om afbreken te voorkomen.
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #576 Gepost op: 17 april 2021, 16:43:52 »
Gelukt !!




Wat een idee zeg, om die schroef als “drukmiddel” te gebruiken  (y).

Alleen valt bij mij het gewicht er niet uit. Dat loopt vast op de houder van de rookontwikkeling. Omdat ik die toch kan missen, snij/zaag ik dat ding wel weg.

Dank voor de waarschuwing Auke. Maar met de methode Hooijdonk in aangepaste versie, hoef ik het machinistenhuis niet meer te separeren van de ketel. Hoop ik.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #577 Gepost op: 17 april 2021, 21:17:18 »
Fijn dat het tot zover gelukt is, Peter!

Kun je nu niet die houder van de rookgenerator er uit trekken?
Die zit volgens mij vastgedrukt tussen die schotjes aan de zijkant.

Als die er uit is, zou volgens mij met een beetje proberen (of foefelen op z'n vlaams) het gewichtje er uit moeten kunnen draaien.

Succes!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #578 Gepost op: 18 april 2021, 14:27:21 »
Dat foefelen heeft gewerkt  (y). Ik snap alleen niet hoe dat ding zo vast heeft kunnen zitten. Heb wel twee van die schotjes weg moeten snijden.




Weer een stapje verder en dat (vooralsnog) zonder brokken te maken.

De vuurkist ligt nu van voren open. Het wachten is op de bestelde decoder.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #579 Gepost op: 18 april 2021, 14:49:07 »
Heerlijk he Peter.

Zo lekker knutselen met je Br 58. (y)
Ga lekker door, het komt zeker goed.

https://www.youtube.com/watch?v=mgxMIFcbpZw&t=24s
Nog even wat inspiratie. ;D

Kees.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #580 Gepost op: 18 april 2021, 20:23:57 »
Ja, ik ga dat knutselen aan zo'n lok steeds leuker vinden, Kees. De volgende stap zal een beetje "superen" zijn. Daar ga ik dan héél voorzichtig eens aan beginnen. Als ik ook in jouw draadje kijk, heb ik nog veel te leren. Dat heb je met die beginnende herintreders, of herintredende beginners, dat kan ook.

Dank voor de link naar het filmpje. Machtig geluid als zo'n driecilinder 58'-er uit een tunnel komt !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #581 Gepost op: 18 april 2021, 21:42:39 »
Haha, het is verslavend hè?
Zo ben ik weer getriggerd door de slankere frontseinen die je er op gebouwd hebt.
Alleen ik moet nog even precies uitzoeken welke onderdelen daar voor precies nodig zijn.
Die ingreep moet niet meer gaan kosten dan de complete lok.

Ik zat me ook al te verlekkeren aan plaatjes van drijfwerkverlichting en verlichting in het machinistenhuis.
Maar ik ben een enorme kluns met solderen en kleine ledjes, dus ik zie daar nog wat tegenop.  :-\

Fijn trouwens dat het gewicht er uit is!
Het verbaasd me nog steeds dat hij er zo moeilijk uit wilde, maar het belangrijkste is dat het gelukt is!  (y)

Gr. Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #582 Gepost op: 19 april 2021, 09:42:48 »
Voor de slankere - verbeterde versie van - die frontseinen heb je nodig:

- 2 x Laterne               105020 à 1,82  = 3,64
- 2 x Linse                  110905 à 1,60  = 3,20
- 1 x Lichtleiter unten  105019            = 2,09
- 1 x Laternenplatte    110906            = 1,60

Totaal                                               = 10,53 euro

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #583 Gepost op: 19 april 2021, 22:49:01 »
Heel erg bedankt, Peter!
Ik voeg ze toe aan het bestellijstje!  (y)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #584 Gepost op: 20 april 2021, 23:28:13 »
Terwijl ik in afwachting ben van de bestelde decoder, kan ik het niet nalaten om te bekijken wat er nog meer aan mijn Br 58 gedaan kan worden.




Om te beginnen heb ik die stormram aan de voorkant verwijderd. Dat ding verdwijnt in de kist met reserveonderdelen en dan in het vakje “definitief onbruikbaar”.

Nee, die bufferbalk schreeuwt om een beetje aandacht.




Links de “Kupplungshaken” voor het lieve sommetje van 1,76 euro en rechts de “Bremsslauchen” die mij 1,54 euro lichter heeft gemaakt. Daar had ik er eigenlijk twee van moeten hebben, maar à la. Erger is dat mij ook de “Heizschlaug” nog ontbeert, maar die blijkt slechts te worden geleverd in een “Zurustbeutel” à raison van 26,77 euro.

Ik vind het geen bezwaar om wat geld uit te geven (een hobby mag wat kosten), maar om nou mijn kop op het hakblok van de nieuwe marketingmanager van Roco te leggen stuit mij wat tegen de borst. Ik koop nog liever een compleet nieuwe 58,-er voor die lullige 204,90 euro dan dat ik mij dit laat gebeuren.

Ja,ja,..ik weet het. Die nieuwe heeft ook een kale bufferbalk (“klassiek” model, aldus Roco), dus daar schiet ik niks mee op, maar het gaat mij in dit geval om het principe. Er zijn grenzen.

Peter
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 00:02:28 door charp. Reden: product vervangen door marketing »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB