Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 18:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:43:49
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146120 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #600 Gepost op: 02 mei 2021, 14:43:04 »
Citaat van: Peter
Als ik nou van de zenuwen maar geen schroefje kwijtraak.

Inderdaad, goed om daar om te denken.
Verder zou ik er ook voor oppassen dat je het schroefje, waarmee de Gegenkurbel tegelijk met drijfstang en koppelstangen wordt bevestigd, niet te ver doordraait. Je loop dan namelijk kans dat het afbreekt en dan ben je niet alleen je schroefje kwijt maar ook je drijfas.
Vast is vast, in dit geval.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #601 Gepost op: 02 mei 2021, 14:53:04 »
Succes met de operatie, dokter Peter!  (y)

Ik krijg altijd kriebels en jeuk tegelijk, als ik met de drijfstangen bezig ben.

Wat waren de klachten precies, dat ze uit elkaar moeten?
Ga je meteen van de gelegenheid gebruik maken de wielbanden rood te maken?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #602 Gepost op: 03 mei 2021, 11:14:24 »
@tijgernootje
Nog net op tijd las ik je tip, Floris. De kans dat ik bij montage geen onderdelen tekort kom of overhou en alles weer op de juiste plek zit, is daardoor aanmerkelijk groter. Mijn dank.

@Wim
Nou ja, zo’n heksentoer is het ook weer niet. Door alle kennis die op het forum aanwezig is werd de drempel om ook hier eens aan te beginnen aanzienlijk verlaagd. Mocht jij ooit klaar zijn met gips en groen en je uiteindelijk alle catalogi hebt leeg gekocht  ;D en je niets ander meer te doen weet, sluit ik niet uit dat ook jij je gaat wagen aan dit onderdeel van onze hobby.

@Jan
Dank voor het advies. Vast is vast, daar houd ik mij aan vast. Ik moet er niet aan denken dat ik aan de lijst met onderdelen ook nog een drijfas zou moeten toevoegen, vooral als dat dan door mijn eigen stommiteit zou zijn.

@hooidonk
Het demonteren is niet alleen ingegeven door het plan om de wielen te bruneren en de wielbanden karmijnrood te maken. De drijfwielen liepen niet lekker. Er zit in de loop van de omwenteling een soort zwaar punt. Aanvankelijk dacht ik dat het achterste asje krom was. Via een PB werd ik erop gewezen dat het kan zijn dat een vorige eigenaar de lok al eens eerder uit elkaar heeft gehaald om vervolgens bij montage het asje met wielen verkeerd om te monteren. Links en rechts verwisseld, dus. We zullen zien.

Al met al lijkt het er steeds meer op dat ik een mishandeld exemplaar uit het asiel gehaald heb  :-[.

Het goede nieuws is dat ik inmiddels de juiste kleur acrylverf binnen heb.



Terwijl ik nog dacht dat dit soort verf gewoon met water te verdunnen valt, vermeldt het etiket dat dit uitsluitend dient te geschieden met “Superacryl-Verdünnung” te verkrijgen bij,....Weinert.

Als ik dat eerder had geweten had ik dat er meteen bij besteld. Om nu voor één zo’n flesje wederom 12,99 euro aan verzendkosten te betalen gaat wat ver. Ik probeer het wel met gedestilleerd water. Tenzij iemand meldt dat dit een dom idee is.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25295
    • Pagina van klaas
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #603 Gepost op: 03 mei 2021, 12:39:34 »
Via een PB werd ik erop gewezen dat het kan zijn dat een vorige eigenaar de lok al eens eerder uit elkaar heeft gehaald om vervolgens bij montage het asje met wielen verkeerd om te monteren. Links en rechts verwisseld, dus. We zullen zien.
Links-rechts verwisselen maakt niet uit. De hoek tussen de kruktappen verandert daar niet door.
Hoogstens kunnen er andere dingen in de weg zitten, b.v. tandwiel uit het midden.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #604 Gepost op: 03 mei 2021, 13:40:40 »
Terwijl ik nog dacht dat dit soort verf gewoon met water te verdunnen valt, vermeldt het etiket dat dit uitsluitend dient te geschieden met “Superacryl-Verdünnung” te verkrijgen bij,.

Isopropanol (alcohol)werkt prima bij acrylverf

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #605 Gepost op: 03 mei 2021, 19:47:22 »
Een zwaar punt in de aandrijving van een stoomloc kan ook ontstaan doordat de wielen op een as ten opzichte van elkaar zijn verdraaid, waardoor de kwartering niet correct meer is. Als iemand met grof geweld aan de wielen heeft gemorreld is dat niet onwaarschijnlijk.

Zonder passend gereedschap valt het niet mee de kwartering te herstellen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #606 Gepost op: 05 mei 2021, 11:51:18 »
De opmerking van Klaas klinkt mij logisch in de oren. Dus heb ik dat schroefje in het laatste koppelwiel terug gezet. Ik volg nu een ander stappenplan, teneinde de verschillende mogelijk oorzaken stuk voor stuk te elimineren. Als het maar niet uitdraait op een kwarteringsprobleem, waar Tom (Overet) mij op wijst, want dat speciale gereedschap heb ik (nog) niet.




Ik demonteer eerst de contrakruk, de contrakrukstang, de.....nou ja,..dat hele zaakje wat er aan vast zit.





Dan hou ik dit over. Tot mijn opluchting rolt dit probleemloos zonder zwaar punt. Mag ik dan concluderen dat het met die kwartering wel goed zit ? Of is dat te kort door de bocht ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #607 Gepost op: 05 mei 2021, 14:04:00 »
Dat mag je inderdaad concluderen  ;)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #608 Gepost op: 05 mei 2021, 16:31:35 »
Gelukkig. Hoef ik mij daar verder geen zorgen over te maken.

Dan zit het dus hier in:



Of hier:



Eerst de asjes met wielen uitbouwen voor een grondige schoonmaakbeurt.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #609 Gepost op: 05 mei 2021, 18:29:33 »
Ziezo. Dat was gemakkelijk.



Dat koperen stripje dient als veer voor de verticale beweging van de middelste drie asjes. Niet voor de stroomafname.




Een eerste behandeling met wattenstaafjes gedrenkt in isopropanol. Dankzij Aford weet ik nu dat ik hiermee tevens de acrylverf kan verdunnen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #610 Gepost op: 05 mei 2021, 21:16:35 »
Wellicht een overbodige opmerking:
Op het onderste plaatje ligt de set wielen (met koppelstangen) ondersteboven.
Om de boel schoon te maken dan wel te verven is het, dunkt mij, handiger om ook de koppelstangen te demonteren, waardoor je de wielstellen individueel kunt hanteren.
Bij het weer in elkaar zetten natuurlijk er natuurlijk wel om denken dat de bovenkant van de koppelstangen ook weer aan de bovenkant komt. Meestal, als ik zelf zo'n klusje bij de hand heb, maak ik even een klein schetsje (of een foto) van hoe het zit, vóórdat de boel gedemonteerd wordt.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #611 Gepost op: 05 mei 2021, 22:31:56 »
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat die opmerking niet zo overbodig was. Ik heb mij echt even afgevraagd hoe Jan kon zien dat het hele zaakje ondersteboven lag. Weliswaar heb ik foto's gemaakt van hoe het zit, of liever gezegd hoe het zat, maar daar heb ik nog niet naar gekeken. Dat komt wel bij de wederopbouw.

Door nadere bestudering van dat laatste plaatje, kom ik tot de conclusie dat het om die lipjes moet gaan die nu naar beneden wijzen. Dat hoort dan andersom. Heel attent om mij dat zelf te laten uitvogelen  (y). Dat is goed voor het leerproces.

Peter
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 22:37:32 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #612 Gepost op: 05 mei 2021, 22:42:36 »
Het wordt iets eenvoudiger als je weet dat die 'lipjes' de oliereservoirs moeten voorstellen die de lagers van de koppel- en drijfstangen gangbaar moeten houden. Op jouw foto loopt de olie eruit ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #613 Gepost op: 06 mei 2021, 10:40:04 »
Aha, dat wist ik niet. Ik had ze niet als oliereservoirs herkend. Er is vast nog veel meer wat ik niet weet, maar dat versterkt mijn leergierigheid.

Wat ik inmiddels wèl denk te weten is de (mogelijke) oorzaak van het zware punt in de omwentelingen.



Let even niet op het beroerde schilderwerk, dat is al afgekeurd. Het dekt niet erg, dus daar moet ik nog mee verder.

Waar het om gaat is dat afstandsbusje (of hoe heet zoiets ?). Aan deze kant zit/zat het er anders in dan aan de andere kant. Met het korte end naar buiten, terwijl dat zo te zien andersom moet.

Zou ik het lek boven hebben ?




De hierboven getoonde bramen/uitstulpingen aan de binnenkant van de wielen had ik al als oorzaak afgestreept. Die lopen nergens aan.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #614 Gepost op: 06 mei 2021, 12:06:06 »


Ik heb voor mijn BR 64 Humbrol 60 gebruikt. In 1 keer dekkend.
Grt, Ronald.