Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145392 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #405 Gepost op: 23 maart 2017, 12:32:15 »
Aluminiumfolie geeft wel blingblingeffecten als je door een venster naar binnen kijkt.

Groet,
Bas

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #406 Gepost op: 23 maart 2017, 12:37:02 »
Je hebt een glimmende en een doffe kant. Verder is het aan de bouwer natuurlijk.

Succes verder.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #407 Gepost op: 23 maart 2017, 13:17:15 »
Ja maar,....de geveldelen zijn al lichtlekdicht. Dat stukje karton op plaatje 191 heb ik als spuitmasker gemaakt voor die loodsdeuren. Ik wil mijn ramen niet per ongeluk zwart spuiten.

Als zo'n deurtje open gaat en ik kijk vervolgens tegen aluminiumfolie aan, dan is het wel errug blingbling. Als ik dáár voor ga kan ik beter een Rolex om mijn pols doen en een Bentley voor de deur zetten, of zoiets.


Peter



« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 16:19:18 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #408 Gepost op: 23 maart 2017, 18:59:15 »
Michiel, er zitten acht stuks "Rinnen & Rohren" in zo'n zakje van Auhagen. Het zit hem in de gooteinden.
Als je het niet erg vindt dat ik er toch nog eens op terug kom:
want ik zie het probleem niet helemaal: ik heb er eens een verpakking bij gepakt, die ik hier ergens nog had liggen:
Auhagen 48 643
Dachrinnen, Fallrohre,
inhoud:
40 Dachrinnen je 75mm
20 Fallrohre je 50mm

Dat is dus maar liefst 300 strekkende centimeters, bovendien alle stukjes hebben zowel links als rechts een opstaande rand, kan je dus steeds als eindstuk gebruiken.
Dat is zelfs voor jouw niet onaanzienlijk bouwsel toch meer dan genoeg?
Die Fallröhren doen er niet toe, want die kun je desnoods best van wat draad maken.

Ik wil je vrije avond natuurlijk niet bederven, maar misschien nog iets om even over na te denken, toch?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #409 Gepost op: 23 maart 2017, 21:57:45 »
Welnee, Michiel. Mijn avond heb jij niet zo snel bedorven hoor  (y). Per slot van rekening is het voornamelijk dankzij jouw draadje dat ik van mijn segmentenscheidingschrik ben verlost. Nog mijn dank daarvoor !

Ik zie nu waar ik fout ben gegaan. Ik had het over Auhagen 41609. Dáár zitten 8 "Dachrinnen & Fallrohren" in à raison van € 7,90. Ik wist niet van het bestaan van Auhagen 48643. Dat is inderdaad andere koek.

Ik ga nu toch serieus overwegen om de slijpschijf ter hand te nemen.



Peter



HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #410 Gepost op: 24 maart 2017, 09:34:59 »
Misschien hoeft dat niet. Het hangt er een beetje van af hoe het zit, maar wellicht is het mogelijk de goten te laten zitten, aan de onderkant een inkeping te maken en de goot in de goede stand buigen:



Als je die Dillinger foto vergroot, zie je dat de goten gewoon recht zitten. Min of meer.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #411 Gepost op: 24 maart 2017, 17:23:01 »
Dat idee is de moeite waard om eens goed te bekijken, Jan. Dat ga ik morgen op m'n gemakje doen.

Dank voor het meedenken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #412 Gepost op: 25 maart 2017, 11:40:32 »
Het idee van Jan is goed, maar zoals hij zelf al schrijft hangt het er van af hoe het zit.

Welnu, het zit zo:



192

De goten aan het terugvallende deel van het dak zitten opgesloten. De gooteinden vallen onder het dakbeschot. Snede maken en buigen is niet te doen.

Voor alle goten geldt het volgende:



193


Tenzij de snede in de goot zèlf wordt gemaakt - en dat is niet de bedoeling -, zou de snede onder de laatste twee rijen dakpannen - pardon, "Biberschwanzen" - vallen. In dat geval buig ik die laatste rijen mee omhoog.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar er zijn wat complicaties en ik zou niet willen dat de patient slechter af is na deze ingreep dan er voor.

Bovendien komen door deze operatie de aansluitingen op de regenpijpen schuin naar voren te staan, iets waar ik al eerder op wees.

Het klinkt misschien gek, maar ik zie er ook een beetje tegenop om een kleine tweemeterdertig (!) aan hele kleine gootjes van een snede te voorzien of zelfs helemaal los te slijpen. Ik bedoel,..is het de inspanning waard ? Al vanaf 30 à 40 cm afstand is de te bereiken verbetering nauwelijks met het blote oog te zien.

Nu ik daarnaast nog heb begrepen dat deze halfronde goten in werkelijkheid ook vooroverhangend - zij het in mindere mate - worden opgehangen, vraag ik mij in gemoede af of ik niet beter mijn inspanningen kan richten op iets wat meer lonend is, meer voldoening oplevert.

Kortom, ik denk er nog even over na. Eerst maar eens tweemeterdertig dakgoot van een tweede laagje zinkkleur voorzien. Het is nog niet helemaal dekkend, zie ik op de foto  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #413 Gepost op: 25 maart 2017, 15:57:04 »
Terwijl het tweede laagje verf op de goten droogt, kan ik de laatste voorbereidingen treffen voor het plaatsen van het dak.

Het voorkómen van leklicht door een eventuele naad tussen dak en gevel, is er één van.

Ergens op ons forum kwam iemand met de tip van de "schortjes". Als ik mij goed herinner was dat in Basilicum's Bouwepos. Die tip had ik opgeslagen en dat komt nu goed van pas.



194


Om praktische redenen zijn het geen (aan de onderkant van het dak) hangende schortjes geworden, maar staande. Bijkomend voordeel is dat ik geen lijm kan morsen op mijn glaswerk.

Dat morsgevaar is niet geheel denkbeeldig, want het plakken gaat gebeuren met de lastiger te doseren Bison Kit Transparant. De dakdelen zijn enigszins verbogen (te lang in een te krappe doos gezeten ?) en daardoor komt er enige spanning op te staan. Vandaar die Bison Kit.

Allemaal niet zo schokkend, maar het mag niet ontbreken in dit bouwverslagje.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #414 Gepost op: 25 maart 2017, 16:16:03 »
Hm. Die "opgesloten" goten zou je nog los kunnen snijden, maar dat een deel van het dak meegebogen wordt, en dus, samen met de goten, horizontaal zouden komen te liggen, is zeker niet de bedoeling.
't Is wat met die goten. Zowel Asterix als Obelix, Idefix èn de romeinen hadden het er ook al flink mee te stellen.


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #415 Gepost op: 25 maart 2017, 16:34:27 »
Ja,...dat was wat met die Oost-Goten, West-Goten en Visi-Goten  ;D. Geen Hangende-Goten, trouwens. Die zijn voor mij !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #416 Gepost op: 28 maart 2017, 11:30:16 »
Dankzij de link van Jan (44) beschik ik over een massa foto's van daken gedekt met "Biberschwanz". Ik heb al gezien dat de variëteit vrij groot is. Met andere woorden; "Die eine Schwanz ist die andere nicht".

Maar - nu komt het - nergens zie ik dat die Biberschwanz wordt afgewerkt met loodslabben. Op plaatsen waar je die slabben zou verwachten heb ik zels al hier en daar gezien dat er gewoon een tweede afwerklaag van Biberschwanz werd toegepast.

Hoe zit dat nu ? Ga ik randjes afwerken met imitatielood of bestel ik bij Auhagen een dakplaat van Biberschwanz om daar strookjes af te snijden ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

könings

  • Gast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #417 Gepost op: 28 maart 2017, 14:26:03 »
Ik denk dat bij dat soort daken het lood etc onder de pan aan de muur zit. Verholen goten, zeg maar. Deze pannen zijn nl in alle richtingen met de muur te snijden, terwijl dat met pannen met een ronding al moeilijker wordt om deze passend op de muur te doen aansluiten. Daarnaast meen ik op die plaatjes te zien dat er zelfs bij de oudere daken al een (soort van)  onderdak geplaatst is (meestal planken horizontaal tegen elkaar) en daarop worden pas de panlatten getimmerd met daarop dan weer de pannen. Dan volstaat het om daar op het lood langs de zijden van de muur te bevestigen en kun je daarover nog een pan ter afwerking plaatsen. Denk ik ;D. Want weten doe ik het niet.

Mvg Bas

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #418 Gepost op: 28 maart 2017, 16:21:25 »
In een ver verleden nogal eens wat daken gelegd in vakanties om wat bij te kunnen verdienen, en stage gelopen bij RBB in Susteren voor het automatiseren van de productie lijn van betonnen dakpannen. Dus kan het niet laten om wat te delen.  ;)

Zoals Bas al aangeeft, worden bij de meeste daken 'verholen goten' aangebracht, zeker als het gaat om een plek waar twee 'daken' elkaar tegen komen, zoals in de hoek bij het grote dak met het dak van een dakkapel met pannen. Echter zijn deze goten vaak van zink (tegenwoordig wellicht van plastic) en voor de mooiere projecten van koper. Eigenlijk wordt daar geen lood gebruikt, omdat materialen als zink en koper lekker strak zijn, en het water meteen naar beneden kan afvoeren. Lood kan gaan doorhangen wat er voor kan zorgen dat het water de verkeerde kant wordt afgevoerd: naar binnen met een lekkage als gevolg.

Waarbij je goed moet opletten dat het of zink of koper is, ivm de electrolitische werking van deze twee metalen samen: dus ook zink met zinken nagels afwerken en koper met koperen nagels.

Verder zit het dus onder de pannen omdat dan de wind het mogelijk regenwater er niet onder kan blazen, zodat het als nog gaat lekken: wind gaat over het dak, en heeft geen/weinig mogelijk heden om het water vanuit de verholen goot onder de pannen te blazen vanwege de hoek waarin het ligt.

Dit alles dus in het min of meer vertikale vlak. Dan is er nog het horizontale vlak, en hoeken met de overgang van vertikaal horizontaal naar vertikaal. Daar wordt dus wel lood gebruikt, en wordt het over de bovenste laag pannen gelegd. Denk aan een het raam in een dakkapel, aan de onderkant van het raam zit dus lood, en dit ligt op de pannen die er onder beginnen.

Dan is er nog de zijkant van de dakkapel, deze is meestal van hout, of eventueel opgemetseld. Daar zit dus lood in de muur gemetseld, en ligt of op of onder de pannen. Bij ronde pannen kan het netjes op de pannen aangebracht worden, omdat de laatste pan bij de muur kan dienen als verholen goot. Bij vlakke pannen gaat dit niet, en heb je weer met de wind te maken. Dus daar zal het onder de pannen moeten worden aangebracht, maar op een dusdanig manier dat je een soort van goot gaat maken onder de pannen, anders heb je er weer last van dat bij het doorhangen van het lood (en dat doet het na jaren), het water alsnog onder de pannen kan geraken met een lekkage als gevolg. Vaak ligt er een zinken goot onder de pannen, en dekken de pannen het aan de ene kant af, en het lood aan de andere kant.

Op sommige nokken zie je lood liggen op de pannen, vaak is dat de enige manier om een nok water dicht te krijgen. Wordt eigenlijk alleen gedaan voor reparaties, of als er geen goede passende nok pannen te verkrijgen zijn, vaak bij oude daken.

Als laatste (waar ik even aan kan denken) zijn er bitumen daken: daar zit het lood (als het goed is) altijd in de muur, en ligt het op het dak, en moet het lang genoeg zijn zodat het over het dijkje van het dak heen ligt, en nog net wat naar beneden hangt. Ook hier weer: zodat de wind er niet onder kan komen.

Mocht je je geen zink voor in de hoeken kunnen veroorloven, dan zie je dus dat er in de hoeken ook pannen gebruikt worden. Komt uit een ver verleden (zeker in oudere gebouwen in Duitsland) dat zink nog wat schaars was, zeker op het platte land, en dan worden er in de hoeken ook pannen gelegd, zoals je op enkele fotos van de link van Peter kunt zien.

Verhalen over het repareren van lood en daken laat ik maar even achterwege, daar moet je soms gewoon creatief zijn met de mogelijkheden die je hebt. Net zoals de vele 'beun de haas' projecten.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #419 Gepost op: 29 maart 2017, 11:30:30 »
Tsjonge,...krijg ik daar even een introductie tot het twintigdelige standaardwerk van het dakdekkersgilde om m'n oren  :D.

De verholen goten laat ik maar even voor wat ze zijn; verborgen. Net als lood onder de pannen, daar zie je niks meer van.

Biberschwanzen zijn een soort platte pannen. Zie ik het goed dan kan ik in de hoeken volstaan met een extra strookje van die Bibers.

Mijn dank heren !


Peter



« Laatst bewerkt op: 29 maart 2017, 12:43:51 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB