Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 11:41:41
Minitrix BR185 Rail4chem hapert door Kieft01
Vandaag om 11:35:46
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door dimo1_dimo1
Vandaag om 11:32:29
Update: baan in de tropen door eric van capelleveen
Vandaag om 11:29:22
Roco plastic doosjes door Haradigi
Vandaag om 11:28:33
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:24:06
ABC en stroomdetectie combineren. door VvKan
Vandaag om 11:18:48
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door ingenium secundus
Vandaag om 11:13:50
NS 6100 van GM&S door ronald1956
Vandaag om 11:06:05
Lopi V4 Piko hondekop interieur+cabineverlichting door Coliebollie
Vandaag om 10:58:16
Artitec 2021 HO, locs, rijtuigen en wagens. Nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 10:58:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door ronald1956
Vandaag om 10:57:06
Fleischmann, minitrix, spare parts. Zijn die nog ergens te krijgen? door FHJ Seller
Vandaag om 10:53:04
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 10:49:43
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:48:11
Fleischmann T3 1315 uit de kringloopwinkel door San-Markos
Vandaag om 10:35:18
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door richardvandijk
Vandaag om 10:31:41
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Twanvuurens
Vandaag om 10:21:00
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 10:14:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Peter74
Vandaag om 10:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 10:05:21
Bierviltje: AKI door Mitchell
Vandaag om 09:52:02
Alt Wutachbahn - Sau Swänzlebahn Weizen - Zollhaus Blumberg door Jelmer
Vandaag om 09:48:50
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door jandcargo
Vandaag om 09:39:19
Boek serie NS 3500 door ingenium secundus
Vandaag om 08:59:05
Bernie Sanders in Lego....... door BrightonBelle
Vandaag om 08:53:56
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door henk
Vandaag om 08:50:55
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 08:33:58
Diodeschakeling met stroomdetectie door ron.kraaijkamp
Vandaag om 08:17:11
Corona en modelbouw door nkob
Vandaag om 08:07:33
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 74775 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #420 Gepost op: 25 juli 2017, 15:59:58 »
Inmiddels zit het dak er op en zijn schoorstenen, regenpijpen en dakondersteuningen aangebracht. Ook zijn de eerste stappen gezet om de plasticglans van het dak te bestrijden door zeer spaarzaam met de airbrush twee laagjes Vallejo Sea Grey en een laagje Soft Dirt van Com.Art te spuiten.



195


De verdere vervuiling van het dak ga ik doen met wat verfjes van MIG, zoals bijvoorbeeld Dark Streaking Grime en Moss Deposits van AK Interactive.




196


Ik zal ook nog wat aandacht moeten besteden aan wat kleinigheden, zoals hier een daar een scheef hangend loodsdeurtje.



197


Het goed laten aansluiten van de dakdelen heeft wat meer voeten in de aarde gehad in de vorm van nogal wat vijlwerk. Hoe meer men vijlt, hoe meer materiaal men kwijt raakt, dus het kan niet anders of ergens ontstaat een onwenselijk grote naad. Ik heb er voor gekozen om die aan de kopse kanten te laten vallen, omdat dat gemakkelijker te verhelpen is met extra strookjes Biberschwanz (tot mijn vreugde apart verkrijgbaar).


Om het mijzelf niet al te gemakkelijk te maken, ben ik vergeten om het nodige stukgoed in de loods te plaatsen voordat ik het dak vastplakte. De uitdaging is nu om dat achteraf te doen met behulp van een pincet. Dat moet te doen zijn, want er zijn per slot van rekening ook lieden die er een hobby van gemaakt hebben om complete driemasters in een fles op te bouwen.

Over de loodslabben denk ik nog even na.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #421 Gepost op: 25 juli 2017, 23:06:22 »
Ook aan het houtwerk van de ventilatiedinges op het dak moet nog het nodige gebeuren.



198


Dankzij mijn abonnement op Dirty Stuff weet ik beter hoe ik daar mee om moet gaan. Zodoende ben ik nu bijvoorbeeld bekend met het bestaan van AK Interactive en de producten van Miguel (MIG) Jimenez. Old Wood lijkt mij wel wat om mee te beginnen.

Op de iPad van mijn vrouw heb ik onderweg nogal wat afgestruind op Dirty Stuff. Ik wist niet dat zoiets z'n sporen achterlaat in het zoekgeheugen van dat ding, hetgeen ertoe leidde dat mijn ega zich begon af te vragen wat ik daar te zoeken had. "Het is niet wat jij denkt", riep ik nog.

Met dank aan Milocomarty.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #422 Gepost op: 26 juli 2017, 11:03:57 »
Peter, als je niet in de dakplaten wil gaan slijpen (om begrijpbare reden) kan je dan de goot niet "verlengen" naar de voorzijde toe.
Een prutswerk, maar de tappen blijven wel zitten waar ze horen te zitten.
Die verlenging kan je maken door stukje dik aluminium (uit de eetbakjes van de meeneemchinees) rond te zetten en tegen de goot te kleven met secondenlijm.
De beugels verleng je op gelijkaardige menier met een klein stukje.
Daarna de boel gewoon verweren met een grijz wash en je hebt gelijk zinken goten aan je dak hangen.
Arbeidsintensief dat wel, maar onze hobbyuren worden toch niet geteld.

Verder mooi geheel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9245
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #423 Gepost op: 26 juli 2017, 14:11:52 »
Aaahh leven in de brouwerij,euh loods  8)
Het geheel ziet er al netjes uit.
Wel heb ik nog een vraag,je hebt uitsparingen in je dak zitten en daaraan een regengoot,maar ik zie verder geen pijp die dat water van die goten afvoert ???
Mag het bij vol alsnog gewoon over de rand sijpelen,of moet daar nog iets gebeuren met afvoerbuis bij die regen goot ?
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #424 Gepost op: 26 juli 2017, 16:14:45 »
Dat heb je goed gezien, Floris. Het gekke is dat dit maar aan één kant voorkomt (de achter- of de voorkant; daar ben ik nog niet uit). Aan de andere kant zijn wél alle gootdelen - dus óók die aan het inspringende gedeelte van het dak - van afvoerpijpen voorzien. Ik hou het er maar op dat dit een foutje van Vollmer is.

Frans, jouw suggestie is denk ik zeer wel uitvoerbaar, zij het met bloed, zweet en tranen. Maar:


Het klinkt misschien gek, maar ik zie er ook een beetje tegenop om een kleine tweemeterdertig (!) aan hele kleine gootjes van een snede te voorzien of zelfs helemaal los te slijpen. Ik bedoel,..is het de inspanning waard ? Al vanaf 30 à 40 cm afstand is de te bereiken verbetering nauwelijks met het blote oog te zien.

Nu ik daarnaast nog heb begrepen dat deze halfronde goten in werkelijkheid ook vooroverhangend - zij het in mindere mate - worden opgehangen, vraag ik mij in gemoede af of ik niet beter mijn inspanningen kan richten op iets wat meer lonend is, meer voldoening oplevert.


Zoals je zult lezen was ik al tot de conclusie gekomen dat het allemaal niet de moeite waard is. Als ik één stap terug doe, is het met het blote oog vrijwel niet te zien.

Op de baan van Ruud K. heeft deze goederenloods in de originele korte uitvoering ook een plaatsje gevonden. Als ik het goed zie is het daar nooit iemand opgevallen dat er iets vreemds aan de hand is met de ophanging van de dakgoten. Ook Ruud zèlf heeft er nooit over geklaagd  :D.

Kortom; ik vind het wel best zo met die goten.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #425 Gepost op: 27 juli 2017, 12:29:27 »

Nu het moment van voltooiing van de loods nadert, vind ik dat het tijd wordt om te beginnen met de bouw van het gedeelte van de baan waar de loods geplaatst gaat worden.



199


Het gaat dan om het rood omlijnde deel en ik noem het de sectie stukgoedoverslag. Het plan is om hier een uitneembare sectie van te maken, dat wil zeggen dat het los gekoppeld moet kunnen worden van de onderbouw. Ik heb daar meerdere redenen voor waarvan de voornaamste is gelegen in het feit dat de loods op een segmentscheiding komt te liggen en het geen doen is om de zaag in het gebouw te zetten. Dat geldt ook voor het straatspoor.

De eerste stap is het één op één uit laten printen van het sporenplan. Er zal nauwkeurig gewerkt moeten worden om het later in het grotere geheel te kunnen inpassen.


Peter
 




HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #426 Gepost op: 27 juli 2017, 21:33:59 »
Voor het aanleggen van het straatspoor ga ik de methode volgen van Straatspoor in model, zoals opgenomen in onze encyclopedie.

Omdat mijn ziektekostenverzekering - geloof ik - geen dekking biedt voor de kosten van een zenuwinzinking tengevolge van het langdurig krassen met een kraspen, ga ik dat anders doen dan in het artikeltje is aangegeven.

Daartoe heb ik zojuist deze stempeltjes besteld.



200


De bedoeling is dat de stempels over de nog natte DAS klei worden gerold. Ik ben benieuwd.

Heeft iemand hier ervaring mee ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3574
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #427 Gepost op: 28 juli 2017, 14:14:28 »
Yep, alleen in schaal N. Werkt super. Rustig rollen. Ik heb nog geen andere soorten dan DAS klei geprobeerd.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Volgens mij hetzelfde patroon.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #428 Gepost op: 29 juli 2017, 11:16:15 »
Blij te lezen dat jij er goede ervaringen mee hebt, Gerard ! Dank voor je reactie.

Het hierboven aangehaalde artikeltje in de encyclopedie gaat er gemakshalve van uit dat de rails al ligt en vermeldt zodoende niets over de ondergrond. Impliciet lijkt de auteur er van uit te gaan dat de rails rechtstreeks is bevestigd op hout.

Bij mij wordt de rails bevestigd op 5 mm dikke kurkstroken.


201


Ik vraag mij af of dit bij toepassing van DAS klei wel zo verstandig is. Ter vermijding van hoogteverschillen kan ik misschien beter onder het straatspoor werken met 5 mm triplex en dan niet alleen onder de rails maar onder het hele te bestraten terrein.

Iemand hier ideeën over ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #429 Gepost op: 29 juli 2017, 12:31:22 »
Dat is op de kaai van Vaerwegh Dok (MTD Treinenclub vzw) ook gebeurd.
Het geheel (de sporen en vrije) is voorzien van op 4mm kurk. De ruimte tussen de sporen werd opgevuld met balsa 2mm de dikte van de dwarsliggers. Daarop werd de Darwi klei (action variant van DAS) geplaatst met een "lijmlaag" van gewone houtlijm.
Daarna kan je met de klei doen wat je wil, in natte en droge versie.

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #430 Gepost op: 29 juli 2017, 21:01:17 »
Dank voor de tip, Frans !

Mijn vraag was ingegeven door mijn vrees dat het kurk enigszins veert en zuigt, waardoor wellicht de kleilaag scheuren gaat vertonen.

Als ik het goed begrijp eerst de kurken onderlaag en dan waar geen rails ligt 2 mm balsa om gelijk te komen met de dwarsliggers en tot slot de klei op houtlijm.

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om jullie site van Vaerwegdok eens goed te bekijken. Mijn complimenten ! Wat een fraai stukje modelbouw !

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #431 Gepost op: 30 juli 2017, 12:11:28 »
Bedankt voor het compliment aan de groep  :)

Veel succes met het kleien van jou stukje.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #432 Gepost op: 10 september 2017, 18:37:10 »
Verdere vervuiling van het dak met enamels van MIG Jimenez.



202


Vorig stadium,....





197


en kwasten maar weer,..niks geen airbrush.



203


Het is nog niet droog, maar dat geeft niet. Het moet en kan nog verder bewerkt worden, want ik ben er nog lang niet. Werkt heel anders dan met acrylverf.

Het is zinvol om de filmpjes van mijnheer Jimenez te bekijken. Erg leerzaam, maar ik kan voorlopig geen tank of stormtrooper meer zien.


Peter


HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #433 Gepost op: 10 september 2017, 20:10:10 »
Dat is mooi subtiel gedaan!  (y)
Is dat eigen verdienste of komt het volledig voor rekening van de verfjes?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #434 Gepost op: 11 september 2017, 10:48:32 »
Euh,...als ik eerlijk ben dan ligt het voornamelijk aan de verfjes, Jan. Die enamels drogen veel minder snel dan acrylverven. Ze blijven vrij lang te bewerken met een kwast, vochtig gemaakt met "odourles thinner", zodat je veel tijd hebt om te corrigeren. Ik heb nu een speciaal gekarteld penseeltje gebruikt van AK Interactive (AK 576), maar een gewone platte penseel zal ook wel werken.


204


Voordat ik mijn rollend materieel ga wheatheren zal ik nog veel moeten oefenen, maar dat geeft niet. De loods is weliswaar geen oefenproject - hij is onherroepelijk verklaard -, dus ik ben begonnen met de dakdelen aan wat ik inmiddels tot achterkant heb benoemd  ;).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB