Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145416 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #390 Gepost op: 19 maart 2017, 17:13:02 »
De gietijzeren onderste delen van de regenpijpen zijn bij mijn huis zwart ( met een beetje roest, dat wel). Echter, dat is dan wel in Brabant.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #391 Gepost op: 19 maart 2017, 22:55:24 »
Frans heeft gelijk. Op plaatsen waar regenpijpen kwetsbaar kunnen zijn dan wordt wel een een gietijzeren onderpijp gebruikt. Meestal de eerste 2 meter vanaf maaiveld. Voor loading docks schrijf ik ze zeker altijd voor. Echter daar proberen we regenafvoer te vermijden. (ik ben een rioleur/riolist) Giet ijzeren buizen worden ook gebruikt bv in parkeergarages. dan zie je ze tegen het plafond hangen. Voor dit model zou het al voldoende zijn ze een andere kleur te geven. Ja welke? Ik denk ook aan zwart of als het er oud uit moet zien zeker richting roestkleur. De regengoot/dakgoot zou van binnen ook iets van zwart of aarde kleur kunnen krijgen. In de herfst mijn dakgoot schoongemaakt 2 emmers vol slib en drab dat achterblijft na regenbuien. Alles meegespoeld van af het dak (betonpannen). Bij de achterburen groeit er zelfs gras in.
Succes. gebouw komt er mooi uit te zien.
Groeten Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #392 Gepost op: 20 maart 2017, 10:35:57 »
Heren, jullie hebben mij ervan overtuigd dat er op het laadplatform gietijzeren onderpijpen moeten komen. Het wordt zwart met wat roestsporen. Dank voor de aanvullende informatie !

Het batterijtje van de camera is inmiddels opgeladen, zodat ik een poging kon wagen om de resultaten van het airbrushen beter vast te leggen. Dat viel nog niet mee, omdat ik moest werken met het sombere licht van vandaag, dat voornamelijk van boven invalt. Vandaar die schaduw op het laadplatform.




185


Goed zichtbaar is het "opkruipend" vuil, net als de dillatatievoeg in het laadplatform. De dakgoten zijn in werkelijkheid een paar tinten donkerder.

Tot slot een foto van het gehele gebouw met een dryfit van het nog onbehandelde dak.



186


Het kopgeveltje aan deze kant gebruik ik gedurende de bouw als "schone" referentie en zal pas op het laatst geverfd en vervuild worden.

Aangezien ik met grote regelmaat mijn dakgoten schoonmaak, weet ik uit eigen ervaring hoeveel rotzooi zich daarin verzameld. Inderdaad een detail dat niet over het hoofd gezien mag worden.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #393 Gepost op: 20 maart 2017, 11:08:49 »
Een indrukwekkende lengte, Peter!
Lekker bezig met kleuren en vervuilen, rustig opbouwen. Leuk om te volgen.

Citaat
Inderdaad een detail dat niet over het hoofd gezien mag worden.

Ach, meestal kijk je er onderdoor.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #394 Gepost op: 21 maart 2017, 10:10:32 »
Rustig opbouwen is inderdaad het devies, Jan.

Desondanks was ik toch te haastig, want ik ben vergeten om die vierentwintig loodsdeuren aan de binnenkant zwart te verven  :P.



187


Nu zal dat alsnog moeten gebeuren om doorschijnen te voorkomen en dat terwijl ik niet eens definitief heb besloten om de loods van verlichting te voorzien.

Wat die dakgoten betreft is het juist dat ik daar meestal onderdoor kijk,....... totdat het hemelwater over de rand stroomt en ik weer de ladder op moet. Nu de jaren klimmen, vermijd ik als het even kan gevaarzettend klimmen.....



188


.....door deze korfjes in mijn dakgoten te plaatsen. Simpel en doeltreffend (Kiss). Om dit plaatje te schieten moest ik de ladder op, dat dan weer wel.

Ik zie trouwens dat ik weer terug naar het dak moet, want die "randpan" linksboven ligt niet lekker  ::). Als "Hollands verbeterd" gaan deze pannen door het leven. Ik zie niet in wat er zo verbeterd aan is.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #395 Gepost op: 21 maart 2017, 11:00:06 »
Peter,

Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Het ziet er gelikt uit.  (y)
Het is idd een behoorlijke lengte.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #396 Gepost op: 21 maart 2017, 21:48:32 »
Arie,

Het helpt wanneer je vrouw achter je hobby staat (of vice versa, gelet op de dames op ons forum). Als trouwe volger van jouw draadje weet ik dat die van jou je met raad en daad steunt. Zover gaat die van mij dan weer niet. Maar,....onlangs kreeg ik voor mijn verjaardag van mijn ega een professioneel airbrushsetje met compressor cadeau. Tot voor kort deed ik het met zo'n startersetje van Revell. Prima om met het fenomeen airbrushen kennis te maken, maar het heeft zo zijn beperkingen. Vooral die spuitbus voor de luchtdruk werd een frustratie. Nu kan ik eindelijk van alles regelen en instellen. Geweldig om mee te leren werken !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #397 Gepost op: 22 maart 2017, 11:33:21 »
Om de een of andere reden ben ik de laatste dagen nogal gepreoccupeerd geraakt met dakgoten. Vorm, materiaal, kleur en bevestiging.

De dakgoten van mijn goederenloods zijn zodanig opgehangen dat zij de daklijn volgen. Dat heb ik niet gedaan, maar dat is de gietmal.




189


Ik zal niet durven beweren dat dit in werkelijkheid niet voorkomt. In ieder geval vind ìk het een raar gezicht. Bovendien,...een béétje regenbui en het hemelwater klettert er overheen.

Heel even heb ik overwogen om ze los te slijpen en opnieuw te bevestigen, maar dan waterpas. Dit onzalige plan heb ik gelukkig snel weer laten varen. Al was het alleen maar omdat dan de aansluitingen op de regenpijpen scheef naar voren komen te staan.

De suggestie van Bas ligt nog in de week.


Peter



« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 13:42:35 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

könings

  • Gast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #398 Gepost op: 22 maart 2017, 12:21:41 »
Ja, dat die goten lijnrecht met het dak meelopen, is inderdaad niet, euh, op zijn zachts gezegd, realistisch. Dan kun je net zo goed geen goten hangen, het water zal er zoals ze nu gefabriekt zijn netjes overheen schieten. Voordeel daarvan is natuurlijk wel dat ze niet vies en verstopt kunnen raken 8). Maar ik wil je niet belasten met een knagend gevoel van imperfectie ;D. Nee, serieus, je levert prachtig werk, ik kijk er iedere keer met grote verbazing en oprechte bewondering naar!
Mvg Bas

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #399 Gepost op: 22 maart 2017, 23:33:20 »
....Heel even heb ik overwogen om ze los te slijpen en opnieuw te bevestigen, maar dan waterpas. Dit onzalige plan heb ik gelukkig snel weer laten varen.
Dat gaat je op den duur vast mateloos irriteren, lijkt me.
Afslijpen zou ik zeggen, is zo gebeurd, en Auhagen heeft toch een handig setje dakgoten met regenpijpen in de aanbieding: dan bevestig je gewoon nieuwe goten eraan, dat lijkt me veel beter.
Je bent immers nou toch al bezig... ;D

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #400 Gepost op: 23 maart 2017, 09:22:27 »
Tsja,....ik heb dit natuurlijk over mijzelf afgeroepen. Knagend gevoel van imperfectie, mateloos irriteren,...het moet geen gotenobsessie worden, of een regenpijpfobie.

Als ik zesendertig van deze hemelwaterafvoeren,......




190


....wil vervangen door de "Fallrohre" van Auhagen en tevens zesendertig "Dachrinnen", dan heb ik voor eenenzeventig euro plastic van Auhagen aan mijn dak hangen.

Zo beschouwd had ik beter toch voor koper moeten kiezen. Dat is een stuk goedkoper  :D.



Peter

« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 22:18:44 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #401 Gepost op: 23 maart 2017, 09:34:15 »
Maar dat gaat toch geen eenenzeventig Euro kosten?  :-[
Er zit behoorlijk wat materiaal in zo'n zakje, oke, je moet af en toe een te kort stukje een beetje verlengen, maar dat gaat praktisch onzichtbaar.
Lijkt mij dat je met twee verpakkingen een heel eind komt, en dan hoeft het ook geen obsessie te worden ::)

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #402 Gepost op: 23 maart 2017, 10:25:55 »
Zijn die goten zo, als één geheel, meegegoten met het dak?
Moet toch niet gekker worden....

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #403 Gepost op: 23 maart 2017, 11:48:37 »
Ja Jan, zo gek is het al geworden. Nóg gekker is de gek die ze er om die reden weer af gaat slijpen.

Michiel, er zitten acht stuks "Rinnen & Rohren" in zo'n zakje van Auhagen. Het zit hem in de gooteinden. Daar heb ik er zesendertig maal twee van nodig, dat maakt in totaal tweeënzeventig. Bovendien zit ik er nu al dicht tegenaan,... die obsessie bedoel ik. Als het aan mij ligt wil ik nog even uit handen van de geestelijke gezondheidszorg blijven. Al was het maar om hunentwille.

Ondertussen ben ik bezig om een andere stommiteit van mij te herstellen.



191


Binnenkant loodsdeuren leklichtdicht maken. Met een penseeltje erop kwasten heb ik even gehad en daarnaast was ik bevreesd dat dan de verf er te dik op zou komen. Per slot van rekening moeten ze nog open en dicht kunnen. Hoewel ik mij op dit moment begin af te vragen of dát nou wel zo nodig is...


Peter



« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 15:19:58 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #404 Gepost op: 23 maart 2017, 12:22:54 »
Gebruik van alluminium (huishoud folie) tegen de wandjes werkt ook goed. En is met de uitstulpende vormen mee te vormen en de locaties van de raampjes zijn gemakkelijk uit te snijden.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.