Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
Schrootplaats door defender
Vandaag om 23:32:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146285 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #375 Gepost op: 10 maart 2017, 13:18:08 »
Even terug komen op de bovenbouw, ken je deze uitgave? gaat een wereld voor je open
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #376 Gepost op: 10 maart 2017, 14:32:52 »
@Sobat,

Heel attent dat jij mij hier op wijst. Ik heb geen abonnement, maar ik koop losse nummers als het onderwerp mij aanspreekt. Zo te zien mag ik deze uitgave niet missen. Gelukkig is MIBA bij het kantoorboekhandeltje in ons dorp verkrijgbaar. Het is nog zo'n recente Spezial dat ze hem nog wel zullen hebben liggen. Dank !

@Basilicum,

Daar zeg je wat ! Nog een argument om niet uit te gaan van koper. Ik bof trouwens nog dat de loods de acties van de geallieerden destijds heeft overleefd, anders zat ik nu met een tamelijk troosteloos nieuwbouw ding van betonplaten in stalen profielen met een golfplaten dak, of iets dergelijks.

Terug naar het oude gebouw. Temidden van de staalindustrie en stoombedrijf zal de vervuiling zijn sporen hebben achtergelaten.



179


Hier nog strak & steriel. Het plastic glimt je tegemoet.



180


Deze macro-opname is wel erg onverbiddelijk. Met het blote oog gezien is het wat subtieler, althans met mijn blote oog. Op de pilasters & friezen een wash van Sea Grey van Vallejo, nabehandeld met een wattenstaafje zodat het vooral in de voegen is achtergebleven.

Het houtwerk is wat mij betreft te heftig voorzien van een wash van Light Dust van Com.Art, zoals ik al eerder had geconstateerd. Vooral het rechter venster zal door de winterschilder moeten worden hersteld.

Het is en blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Zelf vind ik dat het wel een stuk minder kan en moet.

Ik sta open voor kritiek & commentaar, want mijn zelfvertrouwen heeft na het leisteen debacle een deukje opgelopen  :).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #377 Gepost op: 10 maart 2017, 15:21:27 »
Heb je die sea grey van Vallejo nog verdunt, of puur op het gebouw aangebracht?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #378 Gepost op: 10 maart 2017, 16:30:51 »
Onverdund, maar met een in water gedrenkt wattenstaafje nageveegd. Zou ik zelfs die wash nog moeten verdunnen ?


Peter
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2017, 16:54:54 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #379 Gepost op: 10 maart 2017, 22:18:32 »
In mijn reactie geef ik aan dat vroeger zink werd gebruikt en nu (heden) pvc. Koper vanwege uitloging niet veel meer, tenzij een coating wordt aangebracht.
Succes verder met de bouw.
Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #380 Gepost op: 11 maart 2017, 12:48:03 »
Peter, ik benzelf bij het schilderen van wargame figuren vaak gewend om bij gebruik van washes, die te verdunnen. Meer bedoelde ik er niet mee.
De figuren in 'bruin' hebben een bruine wash gekregen over het grijs, om butternut brown te creëeren, als gevolg van de oxidatie van de dye in de verf van de uniformen.

« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 13:11:20 door Erwinmk »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #381 Gepost op: 11 maart 2017, 13:48:27 »
Aha,...Dank voor de informatie, Erwin. Op je plaatje kan ik goed het effect zien.

Ik ga een pilastertje proberen met een verdunde wash. Kijken of ik het wat subtieler krijg. Ik wil vooral de voegen donker maken en de plastic glans van de vlakken kwijt raken.


@Ronald,

Het besluit is genomen. Het worden zinken goten en regenpijpen. Het is - denk ik - het meest waarschijnlijke materiaal.


Peter


« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 13:55:39 door charp. Reden: verkeerde naam »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #382 Gepost op: 11 maart 2017, 14:15:37 »
De donkerdere stukken in mouwen en broekspijpen is weer een ander trucje, door een druppel mat zwarte verf te mengen (al naar gelang gewenst) in matte lak (in een bekertje), en zo over je figuren te strijken met een grote kwast.
High lighten doe ik ook door met een andere kleur ergens overheen te dry brushen. Kan ook met gebouwen. En de plastic look weghalen kan misschien(?) simpel door een mat lak spuitbus te gebruiken.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #383 Gepost op: 11 maart 2017, 17:31:13 »
Het gaat al wat beter naar mijn zin. De wash heb ik nu verdund. Daarna een drybrush van gele oker gemengd met gebrande omber en een toefje titaanwit.



181


Het houtwerk moet nog worden aangepakt, want dit is het niet.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #384 Gepost op: 12 maart 2017, 14:30:00 »
Het houtwerk voorzien van een tweede laagje, ditmaal het wat donkerde Soft Dirt van Vallejo. Vooral die fors uitgevallen naden hiermee opgevuld. De Light Dust was veel te licht en vestigde teveel de aandacht op die naden, zoals bijvoorbeeld op plaatje 181 goed te zien is.



182

Iets anders is het deurtje, waarvan er zich zes aan de achterzijde,..of is het de voorzijde,.. nu ja, aan de andere kant bevinden. Het lijkt mij een deur van staal. Los van de vraag hoe ik de deurkruk en deurplaat een ander kleurtje geef (n.b. het is een macrofoto, in werkelijkeheid met het blote oog nauwelijks te zien), hoe krijg ik die deuren subtiel verouderd/vervuild zonder de zaak te overdrijven ?

Bij een bepaalde lichtval zit ook hier een hinderlijke glans op. Zoals Erwin al opperde een matte lak misschien ? Maar dat lost alleen het glimmen op.

Hmm,....


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #385 Gepost op: 18 maart 2017, 09:06:18 »
Aan beide kanten van het casco zijn de laadperrons bevestigd. Het dak ligt er nog los op, in afwachting van verdere voorbereidingshandelingen. Zo heb ik nog niet voldoende lood verzameld voor de loodslabben.




183


Vervuiling van de laadperrons met de airbrush is de volgende stap. Bewust heb ik niet de losse delen behandeld vóór het plakken. Het lijkt mij beter om dat nu pas te doen om zoveel mogelijk tot één geheel te komen. Hetzelfde geldt voor het dak, maar zo ver is het nog niet.

Misschien dat de zinken dakgoten nog een tikkie donkerder moeten ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

könings

  • Gast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #386 Gepost op: 18 maart 2017, 12:30:26 »
Je kunt misschien een dakgoot een beetje door laten hangen, of nog erger, stuk maken. Als ik zo om mij heen kijk, scheelt er altijd wel iets aan de dakgoten/pijpen van loodsen in het algemeen en goederenloodsen in het bijzonder.
Mvg Bas

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #387 Gepost op: 18 maart 2017, 19:57:36 »
...Het besluit is genomen. Het worden zinken goten en regenpijpen. Het is - denk ik - het meest waarschijnlijke materiaal...

Als je zinken regenpijpen neemt, geeft ze dan een gietijzeren voetbuis. Het zink is te kwetsbaar op het maaiveld niveau.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #388 Gepost op: 18 maart 2017, 20:09:28 »
Mijn complimenten voor dit draadje. Niet alleen een schitterend resultaat, maar ook interessante informatie en onderbouwde besluitvorming. Chapeau !

Groet, Jelle

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #389 Gepost op: 19 maart 2017, 16:56:05 »
Dat is nog niet zo'n gek idee, Bas. Om een dakgoot een beetje scheef te laten hangen moet ik hem los maken van het dak, want dak en goten zijn uit één gietstuk gemaakt. Met mijn dunste slijpschijfje en de dremel zou dat moeten lukken. Ik hou het in beraad.

De regenpijpen voorzien van een gietijzeren voetstuk is inderdaad iets wat ik in werkelijkheid ook heb gezien, Frans. Ik kom alleen niet op maaiveldniveau uit, maar op het laadplatform. Aan de andere kant is een botsing met een lepel- of steekwagen niet zo best voor het zink. Het zou goed kunnen dat de eerste halve meter in gietijzer was uitgevoerd. Even denken; zou dit voetstuk dan zwart geweest zijn ?

Dank voor het compliment, Jelle. Het is een leerproces waar ik veel plezier aan beleef en zo hoort het ook met een hobby.

Ondertussen ben ik begonnen met een airbrushbehandeling van het laadplatform. 




184


Eerst twee dunne laagjes met sea grey Model Air van Vallejo. Daarna een laagje soft dirt van Com.Art. Allemaal onverdund, want mijn experimenten met verdund spuiten op een proefstukje liepen niet zo goed af. Zowel met water als met het speciale thinner medium van Vallejo kreeg ik te "scherpe" overgangen in het spuitwerk. Daarnaast deugde er meer niet aan, maar dat is lastiger onder woorden te brengen.

Op deze foto is het resultaat tot dusver niet erg goed te zien. Betere foto's kon ik niet meer maken want het batterijtje is leeg. Wél is met een beetje goede wil te zien dat de onderkant van de loodsdeuren, de pilasters en het houtwerk eveneens vuiler geworden is. Een effect waar ik ook op had gehoopt.

Mijn redenering hierbij is als volgt. Door het flink overkragende dak lijkt het mij dat het onderste gedeelte voornamelijk vuiler wordt door opspattend water, terwijl het bovenste deel louter door luchtvervuiling aangetast wordt.

Het was maar een gedachte,...men moet toch érgens vanuit gaan.


Peter




« Laatst bewerkt op: 19 maart 2017, 21:55:53 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB