Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 159301 keer)

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #345 Gepost op: 28 February 2017, 23:57:10 »
Heren, bedankt voor de nummers. Ga eens kijken of ik ze nog ergens kan vinden in een winkel.

Andre

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #346 Gepost op: 01 March 2017, 00:05:30 »
Mijn vrouw moet vanwege haar werk binnenkort in California zijn. Indien nodig, kan ik haar wel een paar bouwdoosjes meegeven, mocht dat nodig zijn. Laat maar weten.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #347 Gepost op: 01 March 2017, 08:43:20 »
Wordt in elk geval een prachtig geheel Peter.
Vind persoonlijk deze loods van Vollmer 1 van de mooiste die er in Ho beschikbaar zijn.

Andre : normaal ga je ze zeker nog moeten vinden ( het "oude" Vollmer nummer zobiezo nog op Ebay etc, het nieuwe nummer vindt je bij de meeste modeltreinzaken nog ). Ik kom ze in elk geval nog regelmatig tegen.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #348 Gepost op: 01 March 2017, 13:19:00 »
Ik kan niet beoordelen of het voor Andre gemakkelijk is om deze loods in een winkel in California op de kop te tikken.

In ieder geval was ìk verkocht toen ik foto's van de loods in dubbele uitvoering zag in deze MIBA uitgave.

Ik zocht destijds voor mijn baanontwerp een goederenloods die nog in de Länderbahnzeit gebouwd had kunnen zijn, dus van vóór 1920. Gelet op de bouwstijl meende ik dat dit bouwpakket van Vollmer daar het beste aan voldeed.

Bovendien moest het gebouw in zoverre symmetrisch zijn dat het gemakkelijk te verlengen was. Voor mijn doel waren de reguliere loodsen die in de handel verkrijgbaar zijn, veel te kort. Aanvankelijkt was ik zelfs van plan om er vier aan elkaar te koppelen, maar dat werd bij nader inzien weer te lang. Het worden er nu drie, zodat de totale lengte op 1,14 m komt.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #349 Gepost op: 01 March 2017, 15:40:06 »
Hoi Peter,

Ik vind het een erg mooi geheel worden. Daarnaast wel een monnikenwerk hoor. Petje af. (y)
De tijd die je hierin stopt, geeft aan welk een geduld je hebt.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #350 Gepost op: 02 March 2017, 07:10:30 »
Bedankt voor de tips.

Ondertussen de (4)5717 gevonden en besteld, in NL. Ik houd het even bij 1 loods om bij te beginnen. Maar ja, dan ben je aan het bladeren, en ondertussen heb je dus naast de loods nog 4 pakketjes besteld, wat een verslaging deze hobby ;-)

...en nu goed afkijken van hoe Peter hem verouderd. Tot nu toe heb ik alleen huisjes geplakt, en dat was tot zo'n 20 jaar gelden, en 1 model afgelopen jaar. Wordt dus goed oefenen.

Andre

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #351 Gepost op: 02 March 2017, 10:26:56 »
Och, Arie, geduld is gemakkelijker op te brengen als je geen haast hebt en dat heb ik niet.

De bouwpakketjes zijn op zich vrij gemakkelijk in elkaar te zetten. Daar hoef je bepaald geen gevorderde modelbouwer voor te zijn. Het meeste werk gaat trouwens in het verven zitten.

Ik gebruik dit als opmaat naar zelfbouw. Daar ben ik nu nog niet aan toe, maar daar wil ik mij uiteindelijk wel aan gaan wagen.

@Andre,

Goed om te lezen dat je er inmiddels in geslaagd bent om de Vollmer loods hier in Nederland te bestellen. Hopelijk zal de zending ongeschonden aankomen.

Wat dat vervuilen betreft; er zijn op ons forum meerdere vervuilingsdraadjes van de goeroes op dit vlak. Daar moet ik het ook van hebben, waarmee ik bedoel dat het misschien niet zo'n goed idee is om dat bij mij af te kijken. Ik doe het als (her)beginner voor het eerst en niet valt uit te sluiten dat dit projectje een "disaster" wordt, om met jullie nieuwe president te spreken  :D.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #352 Gepost op: 02 March 2017, 11:57:59 »
Het werkt en hoe ! Man, oh man, wat plakt dat spul op de acrylverf. Met dank aan Basilicum.

167

Geheel tegen het dwingende advies op de bijsluiter in - het lezen van bijsluiters is trouwens iets voor watjes, als ik Jan (44) tenminste goed versta - heb ik niet beide lijmvlakken ingesmeerd. Verder gebruik ik een tandenstoker om de lijm die overvloedig uit de tube stroomt, voorzichtig en spaarzaam aan te brengen. Twee nadelen; men moet tien tot vijfentwintig minuten wachten voordat de te verlijmen delen op elkaar gedrukt kunnen worden en het zit meteen muurvast. Geen mogelijkheid om nog iets te verschuiven om de juiste positie te verkrijgen.

Enneuh,...voorkom het trekken van draden.

Peter

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #353 Gepost op: 02 March 2017, 13:21:19 »
Insmeren van beide oppervlakken en een eeuwigheid wachten, voordat de delen tegen elkaar gedrukt mogen worden, zijn adviezen, die ik meteen in de wind heb geslagen en al vergeten was, als ik bovenstaande niet gelezen had. Kortom: spaarzaam lijm erop en plakken maar. Zo kun je ook nog kleine correcties aanbrengen.
Nog een tip: Overtollige lijm verwijder ik met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf. Pas daarmee wel op, want het is mij al gelukt om te veel lijm te verwijderen, zodat de te lijmen onderdelen loslieten.

Groet,
Bas

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #354 Gepost op: 02 March 2017, 14:56:09 »
Ah,..dus jij bekommert je óók al niet om een bijsluiter. Dank voor de tip met de wasbenzine.

Nu ik je toch aan de lijn heb - of liever gezegd in mijn draadje heb -, ik voorzie dat ik straks bij het plaatsen van het dak hier en daar een naadje moet opvullen. Nu is het één ding om met die lakplamuur van Alabastine friezen glad te maken, iets anders is hele dunne naadjes wegwerken.

Is de plamuur van Revell hier niet beter voor geschikt ? Aannemende natuurlijk dat jij hier ervaring mee hebt ?

Peter

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #355 Gepost op: 02 March 2017, 21:50:54 »
Kieren sluit ik af met tot hoeklijn gevouwen, zwart papier, niet met plamuur. Mijn ringloods is daar een voorbeeld van, evenals deze lange loods.

Het is lastig om een lange smalle strook papier of karton precies om te vouwen, maar er is een trucje voor. Neem een stuk papier in grofweg A4-formaat en vouw dat om. Leg een liniaal op de gewenste afstand van de vouw en snijd het dubbele papier door. Wat je overhoud is papieren hoeklijn. Het overgebleven papier kun je vrolijk opnieuw omvouwen om meer hoeklijn te produceren.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 March 2017, 21:52:45 door Basilicum »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #356 Gepost op: 03 March 2017, 10:48:53 »
Veel dank voor je advies, Bas. Als ik het goed zie is dit een methode om het lekken van licht te voorkomen.

Waar ik nu een oplossing voor zoek is dit:

168

Het dak heb ik er even los opgelegd en ik krijg dit echt nog wel beter, maar ik zie aankomen dat ik uiteindelijk toch ergens een naadje moet opvullen.

Peter

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #357 Gepost op: 03 March 2017, 11:06:00 »
Oh, zo bedoel je de vraag.
Om zo’n naad te dichten, zou ik liever styreen op maat snijden en erin leggen. Ik denk dat dat een strakker resultaat geeft, dan plamuur. Een andere oplossing is daklood nabootsen. Daarmee heb ik nog geen ervaring opgedaan.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 03 March 2017, 19:45:12 door Basilicum »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #358 Gepost op: 03 March 2017, 12:47:15 »
Styreen ! Daar heb ik nog niet eerder mee gewerkt, vandaar dat het niet in mijn systeem zat. Daar gaat nu verandering in komen. Een basisvoorraadje profieltjes & plaatjes mag hier natuurlijk niet ontbreken. Wederom mijn dank, Bas.

Door de bespreking van papieren hoeklijnen tegen het leklicht, ben ik weer gaan nadenken over verlichting. Aanvankelijk was ik helemaal niet van plan om de loods van verlichting te voorzien. Omdat ik dat besluit nooit onherroepelijk heb verklaard, ga ik nu toch twijfelen. Het zou zo maar kunnen dat ik te zijner tijd van gedachten verander.

Voor dat geval moet ik nu al maatregelen nemen.

169

Binnenkant gevels zwart verven tegen het doorschijnen. Dit hoeft niet zo nauwkeurig, want je ziet er straks niets meer van.

Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. Dat wordt nog een gedoe bij de geveldelen die al overeind staan.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #359 Gepost op: 03 March 2017, 19:11:45 »
Omdat ik toch met zwarte verf bezig was, meteen als proef een dakgoot meegenomen....

170

....en wat schoorsteentjes.

171

Daar had trouwens nog wat aan gevijld moeten worden, zie ik nu.

Peter