Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door fozziebear
Vandaag om 16:54:09
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145354 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #150 Gepost op: 20 september 2016, 17:13:07 »
Ha Jan,

Voor de railstaven en schoenen heb ik Humbrol (Mat) Rust met een penseel opgebracht.

De bedding is eerst behandeld met Sombra Tostada van Vallejo, daarna met een mengsel van Light Dust en Raw Sienna van Com.Art. Allemaal met de airbrush. Daarna - op jouw advies - met de drybrushtechniek heel lichtjes nabehandeld met een mengsel van Op. White en Light Dust, wederom van Com.Art. Tot slot nog met de airbrush sterk verdunde Rust van Vallejo uiterst spaarzaam geneveld.

De bielzen hebben een wash gekreken van Soft Dust vermengd met Op. White voor het verblekingseffect. Dat werd mij te licht en om dat weer te compenseren zeer sterk verdunde Blue Gray Smoke gespoten. Daarna voorzichtig afgeserveerd met Old Oil, ook weer van Com.Art.

Om elke vorm van aansprakelijkheid te voorkomen, volgt hier een waarschuwing; ik zal het in het vervolg nooit meer zo doen ! Ik heb ergens gelezen dat er ballast te koop is in de gewenste kleur.

Groet,

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #151 Gepost op: 20 september 2016, 17:14:25 »
Je hebt een wakkere gemeente, trouwens. Het drijvende-kelder probleem heb ik in ieder geval tijdens m'n colleges voorbij horen komen. Grondwaterdruk enzo. Heipalen kunnen er niet even goed tegen als eraan getrokken wordt. 't Is in ieder geval niet een probleem dat verzonnen is :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #152 Gepost op: 21 september 2016, 12:00:10 »
Ik vind het niet erg dat de gemeente alert is. Het is per slot van rekening ook in mijn eigen belang.

Terug naar het schouwpad. Van Woodland Scenics heb ik nog wat zakjes "Fine" spul wat ik toch niet zal gebruiken als ballastmateriaal, dus dat kan ik mooi hier voor gebruiken.

Naar aanleiding van de hierboven door Jan gestelde vraag heb ik besloten om voortaan precies te noteren welke mengverhoudingen ik gebruik om later bij de verdere bouw een en ander te kunnen reproduceren. Dat geldt natuurlijk ook voor de gebruikte verven. Dit ligt weliswaar voor de hand, maar ik betrap mij erop dat ik geneigd ben om zoiets te vergeten. Zo weet ik niet meer welke verf en kleur ik voor de ondergrond van het schouwpad heb gebruikt.

Groet,

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #153 Gepost op: 15 oktober 2016, 01:30:23 »
Soms vraag ik mij af waarom ik in vredesnaam met m'n kwastje heel erg mijn best doe om alle steentjes van de bielzen te verwijderen.






Na het maken van deze foto had ik moeite met het onderdrukken van de neiging om een bezem te pakken. Dit lijkt natuurlijk nergens op !

Ik moet toegeven dat het gebruikte ballastmateriaal wél weer door de beugel kan. Niet te fijn en niet te rondkorrelig. Ook de kleuren zijn niet verkeerd.

Wat betreft de kleur van de zijkant van de spoorstaven houd ik zo mijn reserves. Het is meer zwart/grijs dan roestkleurig. Het kan ook zo zijn dat ik er naast zit met mijn Humbrol (Mat) Rust.

Tot slot zal het niemand verbazen dat ik mij een ongeluk gezocht heb naar de "Doppelschwellen"  :D.

Peter


P.S. Dit was in Frankrijk en dat was nog linke boel op die spoorbaan, omdat ik even vergeten was dat ze daar links rijden  ;D.



« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2016, 01:58:01 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #154 Gepost op: 15 oktober 2016, 05:00:26 »
P.S. Dit was in Frankrijk en dat was nog linke boel op die spoorbaan, omdat ik even vergeten was dat ze daar links rijden  ;D.

En wat ben je dan?  :P ::)
met vriendelijke groet,

Martijn

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #155 Gepost op: 15 oktober 2016, 09:57:07 »
Hetzelfde als degene die hapt ?  ;D


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #156 Gepost op: 15 oktober 2016, 10:39:53 »
 ;D
met vriendelijke groet,

Martijn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #157 Gepost op: 15 oktober 2016, 11:09:47 »
Soms vraag ik mij af waarom ik in vredesnaam met m'n kwastje heel erg mijn best doe om alle steentjes van de bielzen te verwijderen

Voornamelijk omdat anders je treinen gaan stuiteren na het vastlijmen van de ballast tegen de spoorstaaf,een trein in t echt hoeft niet over een verlijmd ballastbed te rijden en drukt lastige steentjes weg  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #158 Gepost op: 15 oktober 2016, 12:23:49 »
Precies en dat geratel willen wij niet Floris.

Over geratel gesproken;


Ondertussen heb ik moeten vaststellen dat de wielsetjes van Maerklin voor ombouw naar tweerail, niet geschikt zijn voor de code 83 van Tillig Elite. De wielflenzen ratelen over de spoorstoelen.


Mijn opmerking destijds sloeg op een tweetal zwaartransportwagens SSym46 van Märklin. In de winkel had ik de wielsetjes laten vervangen door setjes geschikt voor gelijkstroom met als resultaat het geratel op Tillig Elite.

Inmiddels heb ik een gietijzermengwagen van Märklin zelf voorzien van gelijkstroomwieltjes en hiermee heb ik geen last van geratel over de railschoenen. Ik stel vast dat er dus in de winkel verkeerde wielsetjes zijn gebruikt.

Dat lucht op.


Peter

 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #159 Gepost op: 16 oktober 2016, 14:36:05 »




Bij de "Doppelschwelle" had ik natuurlijk de eind/beginbiels moeten verwijderen. Nu zit ik met een dubbele biels zonder railstoelen. Ach,...een kleinigheidje hou je altijd  :'(




De oplossing ligt weer vreselijk voor de hand.






Het is met mij wel vallen en opstaan, maar het gaat om het leerproces.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #160 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:01:16 »
Het is en blijft mooi om te zien, die wissels van Tillig Elite. Zo ook de EW 3.







Alleen heb ik geen testbaantje nodig om te constateren dat hier niet over valt te rijden. Aftakkende wisseltong steekt zowat een spoorstaafhoogte boven BS !






Hagelnieuw uit de verpakking. Ik kan natuurlijk zelf wel gaan zitten buigen en net zolang rommelen totdat het (misschien) nog wat wordt, maar het is allemaal tamelijk fragiel. Terug naar de winkel lijkt mij beter (ik kom daar anders nooit  :D). Wel jammer dat deze wissel in een partijtje zat dat ik al ruim een jaar geleden heb aangeschaft en ik daar uiteraard het bonnetje niet meer van heb, of niet meer kan vinden.

Door al dat getob met de kruiswissel van Walthers en nu ook deze wissel, zou ik bijna weer gaan verlangen naar de degelijkheid van Fleischmann rails.




  Bron: Fleischmann catalogus 1971


Met Tillig Elite hoef je dit - denk ik zomaar - niet te proberen. Enfin, het oog wil ook wat. Iets met het optische beeld,.....


Ik blijf optimistisch.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #161 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:12:02 »
Wisseltong uit zijn gaatje gesprongen in de stelbalk.. Met een beetje mazzel druk je hem zo weer terug in zijn gaatje en zit ie weer op zijn plaats
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #162 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:15:55 »
"Dan heb je iets verkeerd gedaan", dacht ik in eerste instantie, voordat ik las dat het een kant-en-klaar exemplaar was. En ja, daarmee mag je gerust terug naar de winkel. Of, omdat je het bonnetje niet meer hebt, je waagt er een mailtje naar Tillig zelf aan.
Er aan gaan zitten prutsen zou ik pas daarna, mocht die mail tot niets leiden, gaan doen. De kans dat er dan (vanwege metaalmoeheid) iets afbreekt is reëel, maar goed, nee heb je, ja kun je krijgen. Blijft het nee, dan is een nieuwe aanschaf niet meer te vermijden, denk ik, en in dat geval zou ik voor een Bausatz kiezen, dan weet je zeker dat het goed is en zo niet, dan heb je het aan je zelf te wijten.
Het geld wat je voor dit gemankeerde exemplaar hebt uitgegeven ben je toch al vergeten, dus ik zou er niet al te veel meer om treuren.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #163 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:32:02 »
Even wat beter gekeken en Auke heeft gelijk. Het pinnetje dat onder aan de wisseltong is bevestigd, is uit het gaatje van de stelbalk gesprongen. Alleen,...Jan heeft ook gelijk. Dat (uiterst fragiele) pinnetje staat in een hoek van - pak hem beet - 45 graden. Ik moet vrezen dat als ik daar aan ga zitten buigen dat het afbreekt en dan ben ik nog verder van huis.

Peter


P.S. Ik weet zo uit mijn hoofd inderdaad niet meer wat zo'n wisseltje precies kost, dus ik zal er niet om treuren - gauw een ander weer gehaald. Maar toch,...
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2016, 16:41:36 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #164 Gepost op: 28 oktober 2016, 23:13:03 »
Ik heb zelf de bouwpakket versie van zulke wissels gehad en bij mij gebeurde dit ook.. Echter pas nadat alles ingebouwd en in de ballast op een module zat.. Met een beetje kracht kon ik de pin weer terug in het plastic krijgen.
Jij hebt de wissel los liggen en kunt er dus makkelijk bij.. Ik zou kant voor kant proberen die stelbalk om de pin heen te krijgen. Echter ben ik bang dat het vaker zal voorkomen dat deze weer omhoog komt.

Zou toch eerst wel proberen of de winkel of Tillig misschien wat voor je kan betekenen.
groeten,
Auke