Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Hendrik Jan
Vandaag om 11:33:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
Draaischijf digitaal aansturen. door C_Jabaaij
Vandaag om 11:25:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:23:56
Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 11:15:30
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 10:38:15
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 157961 keer)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #30 Gepost op: 28 May 2014, 16:13:53 »
Peter,

Ik heb voor dezelfde keus gestaan, wat doe ik aan de resonantie.
Nou gewoon, NIETS DUS. In het eggie maken de treinen toch ook herrie. Daarnaast komt je baan in de kelder te staan. Wie maalt erom.
Gewoon net als Tjalling schrijft: lekker gaan bouwen.
Er komen nog zat zaken om je druk over te maken.

Gr, Arie
« Laatst bewerkt op: 28 May 2014, 21:20:36 door Esufreak »
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #31 Gepost op: 28 May 2014, 16:50:42 »
Uiteindelijk komt het toch neer op de plank die als klankkast werkt?

 Dan zou je in theorie kunnen meten in welk frequentie bereik de pieken zitten en dan spanten eronder doen die de open stukken zo klein maakt dat je geen harmonische effecten van je plank krijgt.
Mijn mini baantje is geschoefd, maar de enige plaatsen waar je rij geluiden hoort is waar er geen versteviging onder de plank is gelijmd. En om eerlijk te zijn, het stoort me totaal niet.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 28 May 2014, 16:57:11 door ivanzon »

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #32 Gepost op: 28 May 2014, 21:18:10 »
Hallo Peter, ik ben op zoek geweest naar foto,s van de zgn Tiefbunker met zelflosser. Ik heb wat gevonden,maar krijg het plaatje niet verkleind dus ik ga het via een pb-tj proberen .

mvg aad

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #33 Gepost op: 28 May 2014, 22:38:25 »
anders kan je altijd nog de onderkant van de baan voorzien van isolatie ;D
groeten,
Auke

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #34 Gepost op: 29 May 2014, 07:07:16 »
Ik denk dat je daarmee een hele goede suggestie doet Dimo.

Alleen welk materiaal? Zou die bitumen plaat die je voor de auto kan gebruiken werken? De trillende massa is in ieder geval een stuk lichter, de zwaarste model locomotief weegt rond de kilo, en dat is al een exoot die op de meeste banen nooit zal rijden (de Big Boy van Trix)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #35 Gepost op: 29 May 2014, 10:06:35 »
Ik dacht meer aan van die schuim rubber matten die ze gebruiken bij studio's of eierdozen ofzo
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #36 Gepost op: 29 May 2014, 11:17:12 »
Heren, heren,....jullie hebben helemaal gelijk met de aansporingen om gewoon te bouwen en niet te blijven hangen in de theorie van allerlei technieken. Wat betreft de demping van geluid, die vraag kwam op toen ik met de schroef-ring methode de eerste metertjes rails aan het fixeren was. Het is niet mijn bedoeling om te wachten met het aanbrengen van de bedding totdat ik een antwoord heb. Op mijn vorige baan was de Modellgleis rechtstreeks vastgespijkerd op het spaanplaat. Ik kan mij niet herinneren dat op die zolder destijds de herrie niet meer te harden was. Hooguit zal ik in een kelder iets meer galm krijgen. Ik vermoed dat ik eerder dol zal worden van teveel soundloks  ;). Gelukkig kan dat worden uitgeschakeld.

De onderkant voorzien van geluidsisolatie zou de bereikbaarheid ernstig belemmeren. Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten. Maar ik kan de grap wel waarderen  ;D.

@ Aad,
Ik heb je een e-mail gestuurd. Ben zeer benieuwd naar die foto's van Tiefbunker in een Bw.

@Bas,
Heb je die h.o.h. van 51 mm ook in de bogen kunnen toepassen ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #37 Gepost op: 29 May 2014, 12:39:35 »
Voor al mijn bogen heb ik flexrails gebruikt. Op een enkel stukje na komen standaardbochtjes niet voor in Dönsdorf. Bij een dubbelsporige boog kregen zowel voor de binnen- als de buitenbaan dezelfde straal. De hoh-afstand wordt dus automatisch en geleidelijk groter. De onderstaande prent laat dat op een licht overdreven manier zien.



Bij het ontwerp van wegen wordt dit principe regelmatig gebruikt. Bijvoorbeeld bij bochtverbredingen, zodat langere en bredere voertuigen, zoals vrachtwagens, meer ruimte hebben in de bocht.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #38 Gepost op: 29 May 2014, 12:42:43 »
Aad,
Zojuist heb ik de foto's ontvangen. Inderdaad een mooi voorbeeld van het gebruik van Tiefbunker in het Bw bedrijf. Hier kan ik wat mee. Ik ben je zeer erkentelijk ! Die EK Special 19, was die geweid aan Bw's ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #39 Gepost op: 29 May 2014, 12:51:43 »
Bas,
Duidelijk. In mijn ontwerp heb ik hetzelfde toegepast in de bogen van het kopstation. De binnenste perronsporen hebben daar immers een h.o.h. van 50 mm door de beide kruiswissels. Alleen dat is theorie. Ik kan natuurlijk pas door daadwerkelijk testen vaststellen of  het uitkomt met het vrije profiel, zoals Jan met de lange Kakatoe al terecht opmerkte. Vandaar dat ik nieuwsgiering was hoe dat bij jou zit. Dönsdorf bestaat immers (al). Dank voor het antwoord.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #40 Gepost op: 29 May 2014, 13:23:12 »
ik ben Aad niet, maar weet dat EK Special 19 en 24 over BW's gaan.

mvg, Erich

P.S. en EK Modellbahnkurier 14 gaat ook over Bahnbetriebswerke
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #41 Gepost op: 29 May 2014, 14:05:54 »
Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten.

Als je op die manier werkt zul je al veel minder last van geluid hebben als met een grote aaneengesloten plaat. (resonantie)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #42 Gepost op: 29 May 2014, 14:22:11 »
Hallo,

In de encyclopedie staan de normen, waarbij ook de hoh afstand beschreven wordt in bochten. Hoe krapper de bocht, hoe groter de hoh afstand. Hier de norm die jij nu nodig hebt  ;D

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #43 Gepost op: 29 May 2014, 16:11:28 »
@Tjalling,
Dank voor je link. Via NEM 103 kom ik op NEM 112 voor de h.o.h. in bogen. Stom van mij om hier niet eerder naar te kijken.

@Swiss_fan,
Goed om te weten !

@Erich,
Dank voor de informatie. EK Special 24 heb ik, maar 19 niet. Vandaar dat ik mij een ongeluk heb lopen zoeken  :-\.


Nog even een plaatje:






De railschoenen van Profigleis (links) vind ik persoonlijk mooier dan die van Tillig (rechts).  Jammer dat er een koppensneller met cirkelzaag is bezig geweest. De te korte bielzen vallen hier wel erg op !  Ook is goed te zien het verschil tussen code 100 en 83. Ik zou willen dat de degelijkheid van Profigleis bij Tillig op hetzelfde niveau was. Maar ja,...met bloedend hart heb ik nu eenmaal mijn keuze voor Tillig gemaakt  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #44 Gepost op: 29 May 2014, 23:14:45 »
Afgezien van de railstaafhoogte (en de te korte biels) is het voorbeeld van de Fl* een modernere railbevestiging. Tillig heeft een oudere rail montageplaat als voorbeeld. Let o.a. ook op de bij Tillig in de wissels aanwezige dubbele biels. Deze is in oudere Duitse sporen erg realistisch.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....