Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Goede wensen voor 2026
door
prutser
Vandaag
om 23:24:18
Contact gegevens Roco NL
door
Sikko
Vandaag
om 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 22:43:11
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:58:54
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
Vandaag
om 21:39:59
Station Steenwijk poging 2
door
Spoor010
Vandaag
om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Sikko
Vandaag
om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
Vandaag
om 19:41:54
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
Vandaag
om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:53:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen
door
Duikeend
Vandaag
om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
linquenda2
Vandaag
om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:39:57
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:33:42
Site Uhlenbrock
door
Michaël dB
Vandaag
om 12:53:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
53
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld" (gelezen 168965 keer)
Esufreak
Offline
Berichten: 1247
Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #30 Gepost op:
28 May 2014, 16:13:53 »
Peter,
Ik heb voor dezelfde keus gestaan, wat doe ik aan de resonantie.
Nou gewoon, NIETS DUS. In het eggie maken de treinen toch ook herrie. Daarnaast komt je baan in de kelder te staan. Wie maalt erom.
Gewoon net als Tjalling schrijft: lekker gaan bouwen.
Er komen nog zat zaken om je druk over te maken.
Gr, Arie
«
Laatst bewerkt op: 28 May 2014, 21:20:36 door Esufreak
»
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #31 Gepost op:
28 May 2014, 16:50:42 »
Uiteindelijk komt het toch neer op de plank die als klankkast werkt?
Dan zou je in theorie kunnen meten in welk frequentie bereik de pieken zitten en dan spanten eronder doen die de open stukken zo klein maakt dat je geen harmonische effecten van je plank krijgt.
Mijn mini baantje is geschoefd, maar de enige plaatsen waar je rij geluiden hoort is waar er geen versteviging onder de plank is gelijmd. En om eerlijk te zijn, het stoort me totaal niet.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 28 May 2014, 16:57:11 door ivanzon
»
Gelogd
kawaaad
Offline
Berichten: 483
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #32 Gepost op:
28 May 2014, 21:18:10 »
Hallo Peter, ik ben op zoek geweest naar foto,s van de zgn Tiefbunker met zelflosser. Ik heb wat gevonden,maar krijg het plaatje niet verkleind dus ik ga het via een pb-tj proberen .
mvg aad
Gelogd
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #33 Gepost op:
28 May 2014, 22:38:25 »
anders kan je altijd nog de onderkant van de baan voorzien van isolatie
Gelogd
groeten,
Auke
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #34 Gepost op:
29 May 2014, 07:07:16 »
Ik denk dat je daarmee een hele goede suggestie doet Dimo.
Alleen welk materiaal? Zou die bitumen plaat die je voor de auto kan gebruiken werken? De trillende massa is in ieder geval een stuk lichter, de zwaarste model locomotief weegt rond de kilo, en dat is al een exoot die op de meeste banen nooit zal rijden (de Big Boy van Trix)
Gelogd
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #35 Gepost op:
29 May 2014, 10:06:35 »
Ik dacht meer aan van die schuim rubber matten die ze gebruiken bij studio's of eierdozen ofzo
Gelogd
groeten,
Auke
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #36 Gepost op:
29 May 2014, 11:17:12 »
Heren, heren,....jullie hebben helemaal gelijk met de aansporingen om gewoon te bouwen en niet te blijven hangen in de theorie van allerlei technieken. Wat betreft de demping van geluid, die vraag kwam op toen ik met de schroef-ring methode de eerste metertjes rails aan het fixeren was. Het is niet mijn bedoeling om te wachten met het aanbrengen van de bedding totdat ik een antwoord heb. Op mijn vorige baan was de Modellgleis rechtstreeks vastgespijkerd op het spaanplaat. Ik kan mij niet herinneren dat op die zolder destijds de herrie niet meer te harden was. Hooguit zal ik in een kelder iets meer galm krijgen. Ik vermoed dat ik eerder dol zal worden van teveel soundloks
. Gelukkig kan dat worden uitgeschakeld.
De onderkant voorzien van geluidsisolatie zou de bereikbaarheid ernstig belemmeren. Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten. Maar ik kan de grap wel waarderen
.
@ Aad,
Ik heb je een e-mail gestuurd. Ben zeer benieuwd naar die foto's van Tiefbunker in een Bw.
@Bas,
Heb je die h.o.h. van 51 mm ook in de bogen kunnen toepassen ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5415
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #37 Gepost op:
29 May 2014, 12:39:35 »
Voor al mijn bogen heb ik flexrails gebruikt. Op een enkel stukje na komen standaardbochtjes niet voor in Dönsdorf. Bij een dubbelsporige boog kregen zowel voor de binnen- als de buitenbaan dezelfde straal. De hoh-afstand wordt dus automatisch en geleidelijk groter. De onderstaande prent laat dat op een licht overdreven manier zien.
Bij het ontwerp van wegen wordt dit principe regelmatig gebruikt. Bijvoorbeeld bij bochtverbredingen, zodat langere en bredere voertuigen, zoals vrachtwagens, meer ruimte hebben in de bocht.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #38 Gepost op:
29 May 2014, 12:42:43 »
Aad,
Zojuist heb ik de foto's ontvangen. Inderdaad een mooi voorbeeld van het gebruik van Tiefbunker in het Bw bedrijf. Hier kan ik wat mee. Ik ben je zeer erkentelijk ! Die EK Special 19, was die geweid aan Bw's ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #39 Gepost op:
29 May 2014, 12:51:43 »
Bas,
Duidelijk. In mijn ontwerp heb ik hetzelfde toegepast in de bogen van het kopstation. De binnenste perronsporen hebben daar immers een h.o.h. van 50 mm door de beide kruiswissels. Alleen dat is theorie. Ik kan natuurlijk pas door daadwerkelijk testen vaststellen of het uitkomt met het vrije profiel, zoals Jan met de lange Kakatoe al terecht opmerkte. Vandaar dat ik nieuwsgiering was hoe dat bij jou zit. Dönsdorf bestaat immers (al). Dank voor het antwoord.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Deetrein
Offline
Berichten: 1672
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #40 Gepost op:
29 May 2014, 13:23:12 »
ik ben Aad niet, maar weet dat EK Special 19 en 24 over BW's gaan.
mvg, Erich
P.S. en EK Modellbahnkurier 14 gaat ook over Bahnbetriebswerke
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #41 Gepost op:
29 May 2014, 14:05:54 »
Citaat van: charp op 29 May 2014, 11:17:12
Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten.
Als je op die manier werkt zul je al veel minder last van geluid hebben als met een grote aaneengesloten plaat. (resonantie)
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Tjalling
Offline
Berichten: 3501
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #42 Gepost op:
29 May 2014, 14:22:11 »
Hallo,
In de encyclopedie staan de normen, waarbij ook de hoh afstand beschreven wordt in bochten. Hoe krapper de bocht, hoe groter de hoh afstand.
Hier
de norm die jij nu nodig hebt
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #43 Gepost op:
29 May 2014, 16:11:28 »
@Tjalling,
Dank voor je link. Via NEM 103 kom ik op NEM 112 voor de h.o.h. in bogen. Stom van mij om hier niet eerder naar te kijken.
@Swiss_fan,
Goed om te weten !
@Erich,
Dank voor de informatie. EK Special 24 heb ik, maar 19 niet. Vandaar dat ik mij een ongeluk heb lopen zoeken
.
Nog even een plaatje:
De railschoenen van Profigleis (links) vind ik persoonlijk mooier dan die van Tillig (rechts). Jammer dat er een koppensneller met cirkelzaag is bezig geweest. De te korte bielzen vallen hier wel erg op ! Ook is goed te zien het verschil tussen code 100 en 83. Ik zou willen dat de degelijkheid van Profigleis bij Tillig op hetzelfde niveau was. Maar ja,...met bloedend hart heb ik nu eenmaal mijn keuze voor Tillig gemaakt
.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #44 Gepost op:
29 May 2014, 23:14:45 »
Afgezien van de railstaafhoogte (en de te korte biels) is het voorbeeld van de Fl* een modernere railbevestiging. Tillig heeft een oudere rail montageplaat als voorbeeld. Let o.a. ook op de bij Tillig in de wissels aanwezige dubbele biels. Deze is in oudere Duitse sporen erg realistisch.
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
53
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"