Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
53
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld" (gelezen 145428 keer)
Esufreak
Offline
Berichten: 1245
Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #30 Gepost op:
28 mei 2014, 16:13:53 »
Peter,
Ik heb voor dezelfde keus gestaan, wat doe ik aan de resonantie.
Nou gewoon, NIETS DUS. In het eggie maken de treinen toch ook herrie. Daarnaast komt je baan in de kelder te staan. Wie maalt erom.
Gewoon net als Tjalling schrijft: lekker gaan bouwen.
Er komen nog zat zaken om je druk over te maken.
Gr, Arie
«
Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 21:20:36 door Esufreak
»
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #31 Gepost op:
28 mei 2014, 16:50:42 »
Uiteindelijk komt het toch neer op de plank die als klankkast werkt?
Dan zou je in theorie kunnen meten in welk frequentie bereik de pieken zitten en dan spanten eronder doen die de open stukken zo klein maakt dat je geen harmonische effecten van je plank krijgt.
Mijn mini baantje is geschoefd, maar de enige plaatsen waar je rij geluiden hoort is waar er geen versteviging onder de plank is gelijmd. En om eerlijk te zijn, het stoort me totaal niet.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 16:57:11 door ivanzon
»
Gelogd
kawaaad
Offline
Berichten: 480
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #32 Gepost op:
28 mei 2014, 21:18:10 »
Hallo Peter, ik ben op zoek geweest naar foto,s van de zgn Tiefbunker met zelflosser. Ik heb wat gevonden,maar krijg het plaatje niet verkleind dus ik ga het via een pb-tj proberen .
mvg aad
Gelogd
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #33 Gepost op:
28 mei 2014, 22:38:25 »
anders kan je altijd nog de onderkant van de baan voorzien van isolatie
Gelogd
groeten,
Auke
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #34 Gepost op:
29 mei 2014, 07:07:16 »
Ik denk dat je daarmee een hele goede suggestie doet Dimo.
Alleen welk materiaal? Zou die bitumen plaat die je voor de auto kan gebruiken werken? De trillende massa is in ieder geval een stuk lichter, de zwaarste model locomotief weegt rond de kilo, en dat is al een exoot die op de meeste banen nooit zal rijden (de Big Boy van Trix)
Gelogd
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #35 Gepost op:
29 mei 2014, 10:06:35 »
Ik dacht meer aan van die schuim rubber matten die ze gebruiken bij studio's of eierdozen ofzo
Gelogd
groeten,
Auke
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #36 Gepost op:
29 mei 2014, 11:17:12 »
Heren, heren,....jullie hebben helemaal gelijk met de aansporingen om gewoon te bouwen en niet te blijven hangen in de theorie van allerlei technieken. Wat betreft de demping van geluid, die vraag kwam op toen ik met de schroef-ring methode de eerste metertjes rails aan het fixeren was. Het is niet mijn bedoeling om te wachten met het aanbrengen van de bedding totdat ik een antwoord heb. Op mijn vorige baan was de Modellgleis rechtstreeks vastgespijkerd op het spaanplaat. Ik kan mij niet herinneren dat op die zolder destijds de herrie niet meer te harden was. Hooguit zal ik in een kelder iets meer galm krijgen. Ik vermoed dat ik eerder dol zal worden van teveel soundloks
. Gelukkig kan dat worden uitgeschakeld.
De onderkant voorzien van geluidsisolatie zou de bereikbaarheid ernstig belemmeren. Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten. Maar ik kan de grap wel waarderen
.
@ Aad,
Ik heb je een e-mail gestuurd. Ben zeer benieuwd naar die foto's van Tiefbunker in een Bw.
@Bas,
Heb je die h.o.h. van 51 mm ook in de bogen kunnen toepassen ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5334
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #37 Gepost op:
29 mei 2014, 12:39:35 »
Voor al mijn bogen heb ik flexrails gebruikt. Op een enkel stukje na komen standaardbochtjes niet voor in Dönsdorf. Bij een dubbelsporige boog kregen zowel voor de binnen- als de buitenbaan dezelfde straal. De hoh-afstand wordt dus automatisch en geleidelijk groter. De onderstaande prent laat dat op een licht overdreven manier zien.
Bij het ontwerp van wegen wordt dit principe regelmatig gebruikt. Bijvoorbeeld bij bochtverbredingen, zodat langere en bredere voertuigen, zoals vrachtwagens, meer ruimte hebben in de bocht.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #38 Gepost op:
29 mei 2014, 12:42:43 »
Aad,
Zojuist heb ik de foto's ontvangen. Inderdaad een mooi voorbeeld van het gebruik van Tiefbunker in het Bw bedrijf. Hier kan ik wat mee. Ik ben je zeer erkentelijk ! Die EK Special 19, was die geweid aan Bw's ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #39 Gepost op:
29 mei 2014, 12:51:43 »
Bas,
Duidelijk. In mijn ontwerp heb ik hetzelfde toegepast in de bogen van het kopstation. De binnenste perronsporen hebben daar immers een h.o.h. van 50 mm door de beide kruiswissels. Alleen dat is theorie. Ik kan natuurlijk pas door daadwerkelijk testen vaststellen of het uitkomt met het vrije profiel, zoals Jan met de lange Kakatoe al terecht opmerkte. Vandaar dat ik nieuwsgiering was hoe dat bij jou zit. Dönsdorf bestaat immers (al). Dank voor het antwoord.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Deetrein
Offline
Berichten: 1596
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #40 Gepost op:
29 mei 2014, 13:23:12 »
ik ben Aad niet, maar weet dat EK Special 19 en 24 over BW's gaan.
mvg, Erich
P.S. en EK Modellbahnkurier 14 gaat ook over Bahnbetriebswerke
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #41 Gepost op:
29 mei 2014, 14:05:54 »
Citaat van: charp op 29 mei 2014, 11:17:12
Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten.
Als je op die manier werkt zul je al veel minder last van geluid hebben als met een grote aaneengesloten plaat. (resonantie)
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Tjalling
Offline
Berichten: 3388
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #42 Gepost op:
29 mei 2014, 14:22:11 »
Hallo,
In de encyclopedie staan de normen, waarbij ook de hoh afstand beschreven wordt in bochten. Hoe krapper de bocht, hoe groter de hoh afstand.
Hier
de norm die jij nu nodig hebt
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #43 Gepost op:
29 mei 2014, 16:11:28 »
@Tjalling,
Dank voor je link. Via NEM 103 kom ik op NEM 112 voor de h.o.h. in bogen. Stom van mij om hier niet eerder naar te kijken.
@Swiss_fan,
Goed om te weten !
@Erich,
Dank voor de informatie. EK Special 24 heb ik, maar 19 niet. Vandaar dat ik mij een ongeluk heb lopen zoeken
.
Nog even een plaatje:
De railschoenen van Profigleis (links) vind ik persoonlijk mooier dan die van Tillig (rechts). Jammer dat er een koppensneller met cirkelzaag is bezig geweest. De te korte bielzen vallen hier wel erg op ! Ook is goed te zien het verschil tussen code 100 en 83. Ik zou willen dat de degelijkheid van Profigleis bij Tillig op hetzelfde niveau was. Maar ja,...met bloedend hart heb ik nu eenmaal mijn keuze voor Tillig gemaakt
.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #44 Gepost op:
29 mei 2014, 23:14:45 »
Afgezien van de railstaafhoogte (en de te korte biels) is het voorbeeld van de Fl* een modernere railbevestiging. Tillig heeft een oudere rail montageplaat als voorbeeld. Let o.a. ook op de bij Tillig in de wissels aanwezige dubbele biels. Deze is in oudere Duitse sporen erg realistisch.
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
53
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"