Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145428 keer)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #30 Gepost op: 28 mei 2014, 16:13:53 »
Peter,

Ik heb voor dezelfde keus gestaan, wat doe ik aan de resonantie.
Nou gewoon, NIETS DUS. In het eggie maken de treinen toch ook herrie. Daarnaast komt je baan in de kelder te staan. Wie maalt erom.
Gewoon net als Tjalling schrijft: lekker gaan bouwen.
Er komen nog zat zaken om je druk over te maken.

Gr, Arie
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 21:20:36 door Esufreak »
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #31 Gepost op: 28 mei 2014, 16:50:42 »
Uiteindelijk komt het toch neer op de plank die als klankkast werkt?

 Dan zou je in theorie kunnen meten in welk frequentie bereik de pieken zitten en dan spanten eronder doen die de open stukken zo klein maakt dat je geen harmonische effecten van je plank krijgt.
Mijn mini baantje is geschoefd, maar de enige plaatsen waar je rij geluiden hoort is waar er geen versteviging onder de plank is gelijmd. En om eerlijk te zijn, het stoort me totaal niet.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 16:57:11 door ivanzon »

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #32 Gepost op: 28 mei 2014, 21:18:10 »
Hallo Peter, ik ben op zoek geweest naar foto,s van de zgn Tiefbunker met zelflosser. Ik heb wat gevonden,maar krijg het plaatje niet verkleind dus ik ga het via een pb-tj proberen .

mvg aad

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #33 Gepost op: 28 mei 2014, 22:38:25 »
anders kan je altijd nog de onderkant van de baan voorzien van isolatie ;D
groeten,
Auke

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #34 Gepost op: 29 mei 2014, 07:07:16 »
Ik denk dat je daarmee een hele goede suggestie doet Dimo.

Alleen welk materiaal? Zou die bitumen plaat die je voor de auto kan gebruiken werken? De trillende massa is in ieder geval een stuk lichter, de zwaarste model locomotief weegt rond de kilo, en dat is al een exoot die op de meeste banen nooit zal rijden (de Big Boy van Trix)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #35 Gepost op: 29 mei 2014, 10:06:35 »
Ik dacht meer aan van die schuim rubber matten die ze gebruiken bij studio's of eierdozen ofzo
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #36 Gepost op: 29 mei 2014, 11:17:12 »
Heren, heren,....jullie hebben helemaal gelijk met de aansporingen om gewoon te bouwen en niet te blijven hangen in de theorie van allerlei technieken. Wat betreft de demping van geluid, die vraag kwam op toen ik met de schroef-ring methode de eerste metertjes rails aan het fixeren was. Het is niet mijn bedoeling om te wachten met het aanbrengen van de bedding totdat ik een antwoord heb. Op mijn vorige baan was de Modellgleis rechtstreeks vastgespijkerd op het spaanplaat. Ik kan mij niet herinneren dat op die zolder destijds de herrie niet meer te harden was. Hooguit zal ik in een kelder iets meer galm krijgen. Ik vermoed dat ik eerder dol zal worden van teveel soundloks  ;). Gelukkig kan dat worden uitgeschakeld.

De onderkant voorzien van geluidsisolatie zou de bereikbaarheid ernstig belemmeren. Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten. Maar ik kan de grap wel waarderen  ;D.

@ Aad,
Ik heb je een e-mail gestuurd. Ben zeer benieuwd naar die foto's van Tiefbunker in een Bw.

@Bas,
Heb je die h.o.h. van 51 mm ook in de bogen kunnen toepassen ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #37 Gepost op: 29 mei 2014, 12:39:35 »
Voor al mijn bogen heb ik flexrails gebruikt. Op een enkel stukje na komen standaardbochtjes niet voor in Dönsdorf. Bij een dubbelsporige boog kregen zowel voor de binnen- als de buitenbaan dezelfde straal. De hoh-afstand wordt dus automatisch en geleidelijk groter. De onderstaande prent laat dat op een licht overdreven manier zien.



Bij het ontwerp van wegen wordt dit principe regelmatig gebruikt. Bijvoorbeeld bij bochtverbredingen, zodat langere en bredere voertuigen, zoals vrachtwagens, meer ruimte hebben in de bocht.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #38 Gepost op: 29 mei 2014, 12:42:43 »
Aad,
Zojuist heb ik de foto's ontvangen. Inderdaad een mooi voorbeeld van het gebruik van Tiefbunker in het Bw bedrijf. Hier kan ik wat mee. Ik ben je zeer erkentelijk ! Die EK Special 19, was die geweid aan Bw's ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #39 Gepost op: 29 mei 2014, 12:51:43 »
Bas,
Duidelijk. In mijn ontwerp heb ik hetzelfde toegepast in de bogen van het kopstation. De binnenste perronsporen hebben daar immers een h.o.h. van 50 mm door de beide kruiswissels. Alleen dat is theorie. Ik kan natuurlijk pas door daadwerkelijk testen vaststellen of  het uitkomt met het vrije profiel, zoals Jan met de lange Kakatoe al terecht opmerkte. Vandaar dat ik nieuwsgiering was hoe dat bij jou zit. Dönsdorf bestaat immers (al). Dank voor het antwoord.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #40 Gepost op: 29 mei 2014, 13:23:12 »
ik ben Aad niet, maar weet dat EK Special 19 en 24 over BW's gaan.

mvg, Erich

P.S. en EK Modellbahnkurier 14 gaat ook over Bahnbetriebswerke
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #41 Gepost op: 29 mei 2014, 14:05:54 »
Ik werk niet voor niets met een open raamwerk met spanten.

Als je op die manier werkt zul je al veel minder last van geluid hebben als met een grote aaneengesloten plaat. (resonantie)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #42 Gepost op: 29 mei 2014, 14:22:11 »
Hallo,

In de encyclopedie staan de normen, waarbij ook de hoh afstand beschreven wordt in bochten. Hoe krapper de bocht, hoe groter de hoh afstand. Hier de norm die jij nu nodig hebt  ;D

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #43 Gepost op: 29 mei 2014, 16:11:28 »
@Tjalling,
Dank voor je link. Via NEM 103 kom ik op NEM 112 voor de h.o.h. in bogen. Stom van mij om hier niet eerder naar te kijken.

@Swiss_fan,
Goed om te weten !

@Erich,
Dank voor de informatie. EK Special 24 heb ik, maar 19 niet. Vandaar dat ik mij een ongeluk heb lopen zoeken  :-\.


Nog even een plaatje:






De railschoenen van Profigleis (links) vind ik persoonlijk mooier dan die van Tillig (rechts).  Jammer dat er een koppensneller met cirkelzaag is bezig geweest. De te korte bielzen vallen hier wel erg op !  Ook is goed te zien het verschil tussen code 100 en 83. Ik zou willen dat de degelijkheid van Profigleis bij Tillig op hetzelfde niveau was. Maar ja,...met bloedend hart heb ik nu eenmaal mijn keuze voor Tillig gemaakt  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #44 Gepost op: 29 mei 2014, 23:14:45 »
Afgezien van de railstaafhoogte (en de te korte biels) is het voorbeeld van de Fl* een modernere railbevestiging. Tillig heeft een oudere rail montageplaat als voorbeeld. Let o.a. ook op de bij Tillig in de wissels aanwezige dubbele biels. Deze is in oudere Duitse sporen erg realistisch.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....