Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145344 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Gepost op: 24 mei 2014, 04:02:41 »
In dit nieuwe draadje komen de lotgevallen aan de orde van iemand die - sinds het noodgedwongen afbreken van zijn in de zeventiger jaren gebouwde baan - heeft bedacht dat het een goed idee zou zijn om een nieuwe en verbeterde natuurlijke biotoop te verschaffen aan zijn enigszins uit de hand gelopen verzameling van rollend materieel. Het is geenszins een uniek verhaal. Sterker, het zal herkenbaar zijn voor een ieder die na een jaar of dertig uit een soort winterslaap is ontwaakt om vervolgens te moeten constateren dat het analoge tijdperk definitief tot het verleden behoort. Zélf ben ik in die jaren blijven hangen in een boek onder de naam "Automatisering van modelspoorwegen", geschreven door een zekere G.A.H. Hesp. Het werkje was mij geschonken door mijn goede vader, die kennelijk toen nog dacht dat ik een veelbelovende zoon zou worden. Als brugklasser worstelde ik mij destijds door de hoofdstukken van "En-schakelingen", "Of-schakelingen" en "Niet-schakelingen". Op bladzijde 33 werd de "flip flop" behandeld en vanaf dat moment raakte ik het spoor volstrekt bijster. Een samenvattend vervolg op dit trieste verhaal is in het navolgende te lezen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47168.msg764564.html#msg764564


Het behoeft dus geen betoog dat ik behoor tot de categorie "herintreders". Ik zeg het nu maar even om de verwachtingen niet al te hoog te laten oplopen. Niet gehinderd door enige kennis begon ik op dit forum mijn eerste draadje.


http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45067.0.html


Op enig moment werd het mij duidelijk dat ik op zijn best bezig was met het inschoppen van open deuren. Niettemin ben ik wijzer geworden, niet in de laatste plaats door de geduldige bereidwilligheid van een aantal forumgebruikers, die zonder zuchten of steunen mij op weg geholpen hebben. In de wens tot verdieping beging ik hier en daar nog een flinke uitglijder, zoals hier valt te lezen:


http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45659.0.html



Inmiddels ben ik na een korte periode van Planning & Voorbereiding - en ik kan dit niet genoeg benadrukken; geheel vrijwillig - beland in een volgende fase:








Duidelijk valt te zien dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben.





In weerwil van het vorengaande zal ik trachten om in dit bouwverslag te laten zien hoe - met vallen en opstaan - het niet geheel onmogelijk is om met de op dit forum vergaarde kennis iets te doen. Het zal een lang verslag worden. Ik streef er naar om het gedoseerd te brengen. In ieder geval verheug ik mij er op om de komende twintig jaar op gezette tijden een beknopte "update" te verzorgen.

Conform de hier ontvangen adviezen ga ik uit van het adagium: "Weniger ist mehr". Daartoe heb ik een bescheiden ontwerpje gemaakt van een tamelijk eenvoudig sporenplan.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45222.msg766806.html#msg766806


Ik kan niet helemaal uitsluiten dat er hier en daar nog wat veranderingen in het ontwerp zullen volgen. Ik zal het bouwtempo daarop aanpassen. Vandaag heb ik bijvoorbeeld nog moeten leren dat een Br 45 niet zonder aanpassingen van het ontwerp, probleemloos kan rondrijden. Het is en blijft een kwestie van voortschrijdend inzicht.


Dat laatste brengt mij tot slot tot de oproep om mij vooral te blijven voorzien van kritiek & commentaar.



Peter







HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2014, 07:37:36 »
Hallo Peter, fantastisch dat je de tijd van plannen achter je laat en begint met bouwen. Heb vanmorgen je draadje: "de filosofie..." met plezier doorgelezen. Zeer herkenbaar. Leuk de boekjes van Enter op de achtergrond, voor mij jeugdsentiment. Heel veel plezier en succes toegewenst. En ook de uitwisseling over grote stomers en te krappe bochten heb ik met belangstelling meegekregen. Idee, treinen gebruiken vaak vaste routes om een station binnen te rijden, je zou de desbetreffende locomotief met trein een vaste route kunnen geven over een ruimere bocht.
Groet, Gert-Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2014, 14:29:46 »
Op voorhand aan nemende dat je plan zoals in het laatste draadje nu het definitieve plan is,ben ik erg benieuwd naar wat gaat komen.
(ofwel het plan zoals omschreven op pagina 6 van dat draadje)
Mocht dat niet zo wezen,dan ben ik alsnog benieuwd naar wat komen gaat  ;)
Je nieuwe bouw draadje is in elk geval al klaar gemaakt door de mods  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2014, 13:29:53 »
Hoi Peter,

Ik blijf vol verwachting.
Ik ga je ook zeker volgen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2014, 15:04:47 »
hallo Peter, ik las even door je oude draadjes heen en kwam het gedeelte tegen over de zgn "tiefbunker met zelflosser". Ik weet zeker dat ik hier foto,s van heb gezien in een van mijn eisenbahn journals. Ik ben namelijk zelf ook van plan dit in mijn toekomstig BW in te bouwen. Ik kan wel ff gaan graven in mijn ruime bibliotheek.

mvg aad

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2014, 17:55:04 »
@ Gert-Jan,
Ja, leuk hé... nostalgie met Enter's "Moderne Modelspoorwegen". Wat betreft die vaste route voor de Br 45; dat gaat niet lukken. De te krappe boog zit in de helling tussen het lage paradespoor en het schaduwstation. Als ik die moet omzeilen is de Br 45 gedoemd om alleen te verkeren op het hoge paradespoor. Maar gelukkig heb ik de oplossing al.

@ Floris,
Het wordt de laatste versie met Tillig Elite.

@ Arie,
Ach, veel van de hedendaagse technieken zal ik nog onder de knie moeten krijgen. Maar ik ben geduldig. Vallen en opstaan is het devies.

@ Aad,
Als je omtrent die Tiefbunkers iets vindt houd ik mij aanbevolen. Zélf ben ik al door stapels tijdschriften gegaan zonder noemenswaardig resultaat. Toch weet ook ík zeker dat ik iets dergelijks ooit voorbij heb zien komen. Ik twijfel nu of dat niet in een dvd/video is geweest van Rio Grande, of iets dergelijks.


Ondertussen de eerste stapjes gezet.







Het begint al anders dan het vastspijkeren van rails op spaanplaat met Faller strooisel als bedding.







Nog niet naar mijn zin. De flexrails van Tillig is veel fragieler en heeft een losser verband, dan het mij vertrouwde Fleischmann. In mijn herinnering schiet die foto van een maat 50 herenschoen bovenop de Modelrails, zoals Fleischmann die decennialang in de catalogus had staan, kennelijk om de degelijkheid te benadrukken.






Het enige rechte en vormvaste ding dat ik in dit huis kon vinden was een twee meter lange waterpas. Een paardemiddel in de modelbouw, maar het werkt. Voor de toekomst ga ik hier iets anders op verzinnen.





Recht léggen dient met enig geduld te geschieden, opdat de rails recht lígt. Dat geldt trouwens ook voor de bielzen die niet meteen willen liggen zoals je ze legt.

Voorlopig heb ik het naar mijn zin en ben ik blij dat ik eindelijk weer iets kan doen, anders dan lokjes voorzien van een decoder of een bouwpakketje plakken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2014, 18:06:17 »
Hoi Peter,

Begint zeker ergens op te lijken. Ik heb geen ervaring met tillig flexrails, maar op de foto ziet het er mooi uit.
Is trouwens erg leuk voor je, dat je tenminste iets kan gaan bouwen. Geeft toch een bepaalde voldoening.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2014, 20:28:43 »
Citaat
Recht léggen dient met enig geduld te geschieden, opdat de rails recht lígt...

Gewoon zo recht mogelijk leggen, en dan wat krom is recht l*llen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2014, 23:24:06 »
vergeet niet de bielzen ook wat op hun plek te leggen voordat je de rails recht gaat leggen ;)
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2014, 14:49:40 »
Bielzen vergen inderdaad de nodige aandacht Auke.  De tip van Jan bewaar ik als utimum remedium, als niets anders meer helpt  :D. Arie, ik heb ook geen ervaring met Tillig, maar mijn keuze hiervoor werd bepaald door met name het wisselprogramma. Het optische beeld heeft dus geprevaleerd. Ik maak mij nog wel zorgen over de kwetsbaarheid van het spul. Van mijn leverancier hoorde ik het zorgelijke verhaal over een klant met "uitgelubberde" wissels, die daardoor ontsporingen veroorzaakten. Het uitleveren door Tillig schijnt ook nogal problematisch te zijn, vergeleken bij bijvoorbeeld Roco.

Ik heb er voor gekozen om te beginnen met een hart op hart afstand van 50 mm. Dat heeft niet met Tillig te maken, want die hanteert een h.o.h. van 59 mm, maar met de kruiswissel van Walthers. Deze 50 mm zal dus alleen voorkomen dáár waar deze kruiswissels liggen (zie ergens hierboven).

Een dergelijke korte h.o.h. geeft mijns inziens wel een verbeterd beeld ten opzichte van bijvoorbeeld GFN, waar 63,5 mm de maat is.








De volgende stap is het "fixeren" van de rails. Ik zal de "schroef met ring-methode" gebruiken, want verlijmen vind ik met deze rails geen goede optie.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2014, 17:59:01 »
Bij de Deutsche Bundesbahn hanteert men minimaal 4,00 meter, dat is omgerekend naar 1:87 dus 46 millimeter. 50 mm kan dus heel goed, alleen zou ik wel even proberen of rijtuigen (vooral de ARüm217, die lange Kakatoe, bedoel ik) zonder problemen langs elkaar komen, niet alleen in bogen, maar ook bij aftakkende wissels ed.
GFN en Roco hanteren een grotere maat, omdat anders 303 mm rijtuigen niet langs elkaar de bocht kunnen nemen.

De schroef-ring-methode is een goeie om te fixeren voor het ballasten, beter dan lijmen, omdat je eventueel, door het lossen van één of meer schroefjes, hier en daar nog wat kunt corrigeren. Uilen naar Athene dragen, zeker?

Mooie Speisewagen, die vooroorlogse, GFN?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2014, 22:02:27 »
Uilen naar Athene ?  Jan, ik heb liever commentaar of adviezen mét het risico dat ik iets al weet of denk te weten , dan dat men dat achterwege laat denkende dat ik het vast al weet. In het eerste geval is het op zijn minst een bevestiging dat ik op de goede weg zit. In het tweede geval weet ik natuurlijk niet wat ik mis. Het derde geval is het meest waarschijnlijke: ik weet het niet en heb jullie adviezen hard nodig. Vrijwel alles wat er bij de bouw komt kijken, heb ik nog nooit eerder gedaan. Zelf bedding maken, weatheren, begrassen en niet in de laatste plaats gebruik maken van de digitale mogelijkheden, vergen voor mij nieuwe technieken. Ik geniet ervan en ben vast besloten om mij zoveel mogelijk met jullie hulp eigen te maken.

Wat betreft die vooroorlogse Speisewagen: dat is de WR4üe-28 in 1929 gebouwd door Wegmann, als ik het wel heb. En nee, hij is niet van GFN maar van Roco ((64742). Als de kwaliteit van mijn foto's wat beter was geweest, had je kunnen zien dat het rijtuig purperrood van kleur is.




Hier nogmaals, maar nu met op de voorgrond deWR4ü-35 van Fleischmann (563301). Ik hoop dat enigszins zichtbaar is de robijnrode kleur van dit laatste rijtuig.


Ondertussen hoop ik een moment te vinden om hier mee verder te gaan.






Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2014, 22:44:13 »
het meeren deel van je vragen is met wat kort zoeken wel beantwoord.. mocht je er al niet uit komen kan je natuurlijk altijd gericht een vraag stellen ;D
groeten,
Auke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2014, 09:21:31 »
Ah, de bouw is begonnen. :)
Op mijn baan legde ik de sporen op 51 mm hart op hart. De kleinst mogelijke maat zonder in mijn wissels te moeten gaan zagen. Ook een vorm van de KISS-formule. 8)

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2014, 12:08:18 »
Concrete vraag ? Hier heb ik er een. Ik heb gekozen voor de schroef-ring methode. Op dit forum heb ik gezien hoe dit wordt toegepast als fixatie van de rails vóór het ballasten. De encyclopedie schrijft er dit over:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bevestiging_van_de_rails_(voor_demping_van_contactgeluid)


Het gedoe met Novylon begrijp ik niet. De schroeven zitten er maar tijdelijk. Hoezo gaat het geluiddempende effect bij gebruik van deze methode verloren ?


Peter


P.S. Bas, jammer dat je niet bij de officiele opening van dit draadje was. Je hebt wat gemist !

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB