Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 23:16:36
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.  (gelezen 13754 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Gepost op: 06 May 2014, 12:34:09 »
Ik heb op mijn vorige baan de ballast (ik gebruik Marklin C en K rails) vast gelegd met 1:1 verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel.
Bij het afbreken van deze baan had ik bijna een kango nodig om de ballast van de rails af te krijgen.
Mij is aangeraden om op mijn nieuwe baan boekbinderslijm te gebruiken.
Dat wil ik eens proberen, maar wat is de handigste/juiste methode om de ballast te fixeren met deze lijm?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2014, 12:41:37 »
Net zoals met de verdunde houtlijm methode  ;D
Dus lekker verdunnen met water en een drupje afwasmiddel.

Had je voor je vorige baan watervaste houtlijm gebruikt?
Gr.
Eric

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2014, 13:00:12 »
Heb boekbinderslijm gebruikt van Pippoos op baan van Nor, maar ik zie en merk zeer weinig tot geen verschil behalve dat het duurder was.

Het probleem met de houtlijm zat hem in het 'watervast'. Anders had je er een vochtige doek op kunnen leggen en de volgende dag redelijk makkelijk kunnen verwijderen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2014, 13:18:34 »
Had je voor je vorige baan watervaste houtlijm gebruikt?
Ik heb deze lijm gebruikt.

Lees niet op het etiket dat het watervast is.
grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2014, 13:25:51 »
Hallo Piet,

Staat er iets van D2 of D3 op het etiket? D3 en D4 zijn watervast. D2 is vochtbestendig. Zelf doe ik tegenwoordig ballasten met blanke voorstrijk. Net zo makkelijk :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2014, 13:38:39 »
Sorry als ik met mijn vraag dit draadje vervuil, maar het item leek me er wel in te passen.

Wat is nou die zgn "voorstrijk" waar iedereen het over heeft nu eigenlijk precies? Waar kun je dat kopen, behalve bij Hornma en Gambach in emmers van 10 liter? Ik zie het verder nergens, of wellicht kijk ik er gewoon overheen?

Wat de vraag van Piet B betreft, als je je rails/ballast weer los wil hebben, kan dat inderdaad door die vochtige doek een nachtje te laten liggen, maar je kunt ook de boel met wat water besproeien, even laten intrekken, waarna je het zo weer kunt lossteken.

Groet,
Jan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2014, 13:46:45 »
Ik heb deze lijm gebruikt.

Lees niet op het etiket dat het watervast is.
grt Piet.
Volgens de Bison site D3 dus, oftewel waterbestendig.
Dan is het niet zo gek dat je het met moeite los kreeg. 8)
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2014, 13:52:32 »
Wat is nou die zgn "voorstrijk" waar iedereen het over heeft nu eigenlijk precies? Waar kun je dat kopen, behalve bij Hornma en Gambach in emmers van 10 liter? Ik zie het verder nergens, of wellicht kijk ik er gewoon overheen?

Denk het :) Het is ook in blikken te krijgen. Ik heb een blik van een 1,0 liter staan, Alabastine voorstrijk, exacte versie moet ik even nakijken :) Denk dat ik deze heb, want het duurt wel een dagje  / nacht voordat het droog is.

Wat de vraag van Piet B betreft, als je je rails/ballast weer los wil hebben, kan dat inderdaad door die vochtige doek een nachtje te laten liggen, maar je kunt ook de boel met wat water besproeien, even laten intrekken, waarna je het zo weer kunt lossteken.

Dat werkt inderdaad allebeide. Hoe warmer de vochtige doek hoe beter het gaat.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2014, 14:04:02 »
Citaat
D2 is vochtbestendig.

Echt niet, uitsluitend voor binnen toepassing, en absoluut niet in vochtige ruimtes als een badkamer...

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2014, 14:05:03 »
Citaat
Wat is nou die zgn "voorstrijk" waar iedereen het over heeft nu eigenlijk precies? Waar kun je dat kopen, behalve bij Hornma en Gambach in emmers van 10 liter? Ik zie het verder nergens, of wellicht kijk ik er gewoon overheen?

In elke DHZ zaak in de stelling van Alabastine..

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2014, 14:06:20 »
Jan,

De Gamma heeft het ook in kleinere verpakkingen. Heb hier een kleine jerrycan staan van 2,5 liter van het Gamma huismerk OK. Ik voeg ca. 10% houtlijm en wat afwasmiddel toe en lijm er alle ballast en begroening op de baan mee.

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2014, 15:16:26 »
Heb boekbinderslijm gebruikt van Pippoos op baan van Nor, maar ik zie en merk zeer weinig tot geen verschil behalve dat het duurder was.
Mijn laatste meters ballast heb ik ook met boekbindlijm van Pipoos gelijmd, en ik merk wel degelijk verschil. Boekbindlijm slinkt niet tijdens het drogen en het blijft elastisch. Het is ook veel makkelijker te verwijderen. Een plamuurmes er onder en het vliegt er af.
Die pot van mij was ook niet duurder, maar juist goedkoper dan houtlijm van Bison. Niet veel verschil, maar toch goedkoper.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2014, 15:50:18 »
Volgens de Bison site D3 dus, oftewel waterbestendig.
Dan is het niet zo gek dat je het met moeite los kreeg. 8)
Fout plaatje van het net geplukt, sorry.
Op de verpakking staat D2  :-[

En die is voor toepassingen binnenshuis lees ik op de site van Bison.
En dus niet watervast neem ik aan.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2014, 16:02:09 »
D2 kan je inderdaad weer losweken. Dus voordat je met die kango aan de gang ging had je de zaak eerst nat moeten maken. En dan gewoon een poosje wachten voordat je gaat bikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #14 Gepost op: 06 May 2014, 16:27:09 »
Piet, rail en ballast stevig natmaken met een water / zeep / alcohol mix, gaat het er zo vanaf