Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
12 August 2025, 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
12 August 2025, 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.  (gelezen 13533 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Gepost op: 06 May 2014, 12:34:09 »
Ik heb op mijn vorige baan de ballast (ik gebruik Marklin C en K rails) vast gelegd met 1:1 verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel.
Bij het afbreken van deze baan had ik bijna een kango nodig om de ballast van de rails af te krijgen.
Mij is aangeraden om op mijn nieuwe baan boekbinderslijm te gebruiken.
Dat wil ik eens proberen, maar wat is de handigste/juiste methode om de ballast te fixeren met deze lijm?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2014, 12:41:37 »
Net zoals met de verdunde houtlijm methode  ;D
Dus lekker verdunnen met water en een drupje afwasmiddel.

Had je voor je vorige baan watervaste houtlijm gebruikt?
Gr.
Eric

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2014, 13:00:12 »
Heb boekbinderslijm gebruikt van Pippoos op baan van Nor, maar ik zie en merk zeer weinig tot geen verschil behalve dat het duurder was.

Het probleem met de houtlijm zat hem in het 'watervast'. Anders had je er een vochtige doek op kunnen leggen en de volgende dag redelijk makkelijk kunnen verwijderen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2014, 13:18:34 »
Had je voor je vorige baan watervaste houtlijm gebruikt?
Ik heb deze lijm gebruikt.

Lees niet op het etiket dat het watervast is.
grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2014, 13:25:51 »
Hallo Piet,

Staat er iets van D2 of D3 op het etiket? D3 en D4 zijn watervast. D2 is vochtbestendig. Zelf doe ik tegenwoordig ballasten met blanke voorstrijk. Net zo makkelijk :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2014, 13:38:39 »
Sorry als ik met mijn vraag dit draadje vervuil, maar het item leek me er wel in te passen.

Wat is nou die zgn "voorstrijk" waar iedereen het over heeft nu eigenlijk precies? Waar kun je dat kopen, behalve bij Hornma en Gambach in emmers van 10 liter? Ik zie het verder nergens, of wellicht kijk ik er gewoon overheen?

Wat de vraag van Piet B betreft, als je je rails/ballast weer los wil hebben, kan dat inderdaad door die vochtige doek een nachtje te laten liggen, maar je kunt ook de boel met wat water besproeien, even laten intrekken, waarna je het zo weer kunt lossteken.

Groet,
Jan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2014, 13:46:45 »
Ik heb deze lijm gebruikt.

Lees niet op het etiket dat het watervast is.
grt Piet.
Volgens de Bison site D3 dus, oftewel waterbestendig.
Dan is het niet zo gek dat je het met moeite los kreeg. 8)
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2014, 13:52:32 »
Wat is nou die zgn "voorstrijk" waar iedereen het over heeft nu eigenlijk precies? Waar kun je dat kopen, behalve bij Hornma en Gambach in emmers van 10 liter? Ik zie het verder nergens, of wellicht kijk ik er gewoon overheen?

Denk het :) Het is ook in blikken te krijgen. Ik heb een blik van een 1,0 liter staan, Alabastine voorstrijk, exacte versie moet ik even nakijken :) Denk dat ik deze heb, want het duurt wel een dagje  / nacht voordat het droog is.

Wat de vraag van Piet B betreft, als je je rails/ballast weer los wil hebben, kan dat inderdaad door die vochtige doek een nachtje te laten liggen, maar je kunt ook de boel met wat water besproeien, even laten intrekken, waarna je het zo weer kunt lossteken.

Dat werkt inderdaad allebeide. Hoe warmer de vochtige doek hoe beter het gaat.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2014, 14:04:02 »
Citaat
D2 is vochtbestendig.

Echt niet, uitsluitend voor binnen toepassing, en absoluut niet in vochtige ruimtes als een badkamer...

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2014, 14:05:03 »
Citaat
Wat is nou die zgn "voorstrijk" waar iedereen het over heeft nu eigenlijk precies? Waar kun je dat kopen, behalve bij Hornma en Gambach in emmers van 10 liter? Ik zie het verder nergens, of wellicht kijk ik er gewoon overheen?

In elke DHZ zaak in de stelling van Alabastine..

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2014, 14:06:20 »
Jan,

De Gamma heeft het ook in kleinere verpakkingen. Heb hier een kleine jerrycan staan van 2,5 liter van het Gamma huismerk OK. Ik voeg ca. 10% houtlijm en wat afwasmiddel toe en lijm er alle ballast en begroening op de baan mee.

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2014, 15:16:26 »
Heb boekbinderslijm gebruikt van Pippoos op baan van Nor, maar ik zie en merk zeer weinig tot geen verschil behalve dat het duurder was.
Mijn laatste meters ballast heb ik ook met boekbindlijm van Pipoos gelijmd, en ik merk wel degelijk verschil. Boekbindlijm slinkt niet tijdens het drogen en het blijft elastisch. Het is ook veel makkelijker te verwijderen. Een plamuurmes er onder en het vliegt er af.
Die pot van mij was ook niet duurder, maar juist goedkoper dan houtlijm van Bison. Niet veel verschil, maar toch goedkoper.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2014, 15:50:18 »
Volgens de Bison site D3 dus, oftewel waterbestendig.
Dan is het niet zo gek dat je het met moeite los kreeg. 8)
Fout plaatje van het net geplukt, sorry.
Op de verpakking staat D2  :-[

En die is voor toepassingen binnenshuis lees ik op de site van Bison.
En dus niet watervast neem ik aan.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2014, 16:02:09 »
D2 kan je inderdaad weer losweken. Dus voordat je met die kango aan de gang ging had je de zaak eerst nat moeten maken. En dan gewoon een poosje wachten voordat je gaat bikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
« Reactie #14 Gepost op: 06 May 2014, 16:27:09 »
Piet, rail en ballast stevig natmaken met een water / zeep / alcohol mix, gaat het er zo vanaf