Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Programmeren cv
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:21:15
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
MOVisser
Vandaag
om 17:14:37
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Sven
Vandaag
om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken
door
FritsT
Vandaag
om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
william_2
Vandaag
om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W?
door
Corné81
Vandaag
om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:26:03
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc?
door
ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
08 August 2025, 23:24:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug (gelezen 8997 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #15 Gepost op:
07 May 2014, 11:30:40 »
Als ik goed kijk naar de link die Harry gaf, de brug in Enschede, dan valt mij iets op. Er liggen 5 lengteliggers naast elkaar, deze worden niet onderbroken. De dwarsbalken liggen in deze lengteliggers:
Bron:
www.prorail.nl
Maakt de constructie eenvoudiger. Maar voor zo'n 12m overspanning (14 cm in h0) zal je aardig hoge liggers nodig hebben. Dit wordt toch niet zo'n eenvoudig bruggetje
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #16 Gepost op:
07 May 2014, 11:32:13 »
Klopt helemaal Michel
Het grote verschil tussen de brug die jij laat zien en de 'platte' bug in Enschede is dat de Enschedeese brug eigenlijk niets anders is dan een aantal hoge I-profielen naast elkaar die ineens de overspanning vormen. Wat je dan nog nodig hebt is enkel een brugdek, voorziening om te zorgen dat de I-profielen niet omkiepen en een balustrade opzij.
De andere brug is voor een grotere overspanning dan stalen balken lang (kunnen) zijn. Dan moet je meer gaan nadenken. Dus krijg je twee hoofdliggers (donkergeel) waaraan je de rest van de brug dan hangt. Dus de twee bogen (donkergeel), daaraan hangen de dwarsdragers (groen), daartussen de langsliggers (blauw) en daar weer op het brugdek. De keus om de rails precies in het midden te doen is ook een goede; dan kunnen de dwarsdragers een symmetrische opbouw hebben en worden de hoofdliggers gelijk belast.
EDIT nav de foto: de dwarsdingen die je daar ziet zij enkel om de lange liggers te koppelen en te voorkomen dat de liggers gaan 'omvallen' of de bovenrand gaat vervormen onder belasting.
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 11:34:53 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #17 Gepost op:
07 May 2014, 12:12:14 »
Als ik je dan goed begrijp Gert, dan zou ik een verzameling I profielen naast elkaar kunnen leggen, wegdekje erover en klaar. Met dat verschil dat de afstand die ik wil overbruggen de grootte van de I profielen bepaald. Dit kunnen dus hele dikke lelijke dingen gaan worden, ivm de stijfheid (als ik dit realistisch wil uitbeelden).
Het tweede geval wordt dan meer aannemelijk, dus twee hoofdliggers met daaraan de door jouw beschreven constructie, rails in het midden om het makkelijk te houden. Deze dragers moeten dan wel van een sterkere kwaliteit zijn dan de gewone I profielen, hetgeen neerkomt op een vakwerkbrug of een gesloten vakwerkbrug. Met die laatste bedoel ik zoiets, waarbij de gesloten gebogen deel ('ondersteuning' van de ligger) ook onder de brug kan komen(er is op mijn baan geen scheepvaart):
Bron:
http://nos.gares.hier.et.aujourdhui.pagesperso-orange.fr/
De voetpaden aan weerszijden, aan de buitenkant van de constructie, gemengd verkeer op de hoofdconstructie. De rails hoeft dan dus niet apart ondersteund te worden, begrijp ik dus. Het wordt toch meer een bouwwerk, dan een eenvoudig bruggetje. Geeft niet, dan wachten de huisjes maar even
Eens op zoek naar een eenvoudig ontwerp.
Dank voor je toelichting, Gert!
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Alexander
Offline
Berichten: 794
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #18 Gepost op:
07 May 2014, 12:33:40 »
Citaat van: tothebeach op 07 May 2014, 11:15:55
Antwerpen laat zich niet zo gemakkelijk googelen, nou ja, de onderkant van de bruggen dan
.
Ik bedoelde meer in termen van een bezoek aan de Antwerpse haven, of via Google street view.
Groeten, Alexander
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #19 Gepost op:
07 May 2014, 12:47:56 »
Inderdaad Michel, zij het dat bij veel grotere overspanningen (als een standaard trek-maar-uit-het-rek staalprofiel niet meer kan voldoen) het interessant wordt. Immers; de economie van de vormgeving gaat nu een rol spelen. Nu wordt het interessant om te bepalen wat je aan staal werkelijk nodig hebt op de verschillende plekken, en zo zijn de boogbruggen geboren. Tegenwoordig heb je wat grotere en grovere profielen dan vroegah, dus zo'n leuk karakteristiek boogbruggetje uit het jaar 19nul zal nu eerder vervangen worden door een brug gevormd door een paar hoge liggers naast elkaar. Tenzij doorvaarthoogte beperkt is, tenzij de historische vereniging een voet tussen de deur zet, tenzij...
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Harry H. Arends
Offline
Berichten: 214
Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #20 Gepost op:
07 May 2014, 16:53:22 »
Hierbij de foto
Gelogd
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module
http://gols0.blogspot.nl
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26690
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #21 Gepost op:
07 May 2014, 17:03:58 »
Hier nog een voorbeeld van een gecombineerde spoor/wegbrug, de Keersluisbrug in Vlissingen.
http://www.zeelandnet.nl/foto/bekijk/foto/id/40290/Keersluisbrug.html
De middelste langsliggers zijn iets zwaarder uitgevoerd. Daarop lag het spoor van station Vlissingen naar de scheepwerf de Schelde.
Het spoor werd indertijd maar sporadisch gebruikt, en sinds de scheepswerf is verdwenen is het helemaal weggehaald.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #22 Gepost op:
07 May 2014, 18:00:07 »
Naast de economische redenen om voor een type brug te kiezen zal er ook nagedacht moeten worden over wat de bouwer wel en niet kan bouwen
. Kijk een
brug als deze
is gewoon heel fraai. Uiteindelijk zal het me wel lukken om een dergelijke brug te bouwen. Maar dan ben ik wel een jaartje verder (en veel ge***** met de nodige frustraties). Misschien wat te hoog gegrepen, zeker voor een eerste keer. Kom je sneller bij de eenvoudigere constructies, een rechte brug:
bron:
http://www.revue-technique.lu
Hier in detail,
zo
ziet ie er in het echt uit. Saai, maar wel de moeite waard om je bouwtechnieken uit te proberen.
Een kleine variant erop oogt wat eleganter:
Bron:
http://www.bahnbilder.de
Nog mooier zou een nog rondere vorm zijn:
Bron:
www.modellbahn-voigt.de
Maar hiervan kan ik geen voorbeeld in het echt van vinden. Iemand die hiervan een voorbeeld weet te vinden? Qua kosten zullen dit soort volwandige bruggen niet de duurste geweest zijn. Ook niet de lichtste, daarvoor is vakwerk bedacht.
Dilemma's, dilemma's, want met een volwandige brug als deze zijn brugdekdetails gewoonweg niet nodig, die zie je toch niet. Bij een type als dat van Vollmer zou je nog iets daarvan kunnen zien. De eerder aangedragen brug boven de sluis bij Fleureville heeft dat voordeel weer wel.
Hier
de huidige vorm. Het was een gecombineerde tram-verkeersbrug. Als zo'n tramlok rond de 5-6 meter was, dan schat ik die brug op ongeveer 10-12m. Het zou een idee kunnen zijn.
@ Klaas, ik zie het wat slecht. Maar het lijkt alsof de twee middelste ook een draaifunctie hebben. Dat zou misschien ook een reden kunnen zijn voor de versterking van die liggers.
@ Harry, dank je wel voor het zichtbaar maken van het onzichtbare
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Reactie #23 Gepost op:
07 May 2014, 18:05:50 »
De eerste Keersluisbrug in Vlissingen was een draaibrug waar behalve de lijn naar de Scheldewerf ook de lijn van de Stoomtram Walcheren (1067 mm spoor) en via een strengelspoor de elektrische tram Vlissingen-Middelburg (1435 mm spoor) over reden.
http://files.archieven.nl/239/f/ZI-prentbriefkaarten/ZI-P-05018.jpg
(Zeeuws Archief Middelburg)
Op een tekening in het dossier van de TVFM (Société Anonyme des Tramways à vapeur de Flessingue-Middelbourg et extensions) in het Zeeuws Archief is goed te zien hoe het brugdek is opgebouwd en hoe de spoor- en tramrails ondersteund worden :
Op deze tekening is alleen nog het raccordementspoor naar De Schelde te zien en nog niet het strengelspoor van de elektrische tram.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug