Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:21:15
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44

Auteur Topic: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug  (gelezen 8999 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Van Markenburg ooit een brug gekocht met als doel deze als spoorbrug te gebruiken. Maar zou ik deze ook als wegbrug kunnen gebruiken. Enkele jaren geleden fietste ik in Frankrijk over een brug met een soortgelijke breedte. Dus het zou kunnen. Tegenwoordig zijn de brugdekken van dit soort stalen bruggen vaak van asfalt. Maar vroeger (jaren '50/'60), waarvan was toen het brugdek gemaakt, van hout? En wat is de basislaag van zo'n wegbrug, zit daar een stalen vloer onder? Of hout? Hoe wordt het wegdek op de brug bevestigd (zowel bij een houten dek als een asfalt dek)?
Daarnaast, zou een gecombineerde brug van deze grootte ook kunnen; spoor en weg over dezelfde brug? En wat is dan het wegdek?

Groet,
Michel

edit: een gecombineerde heb ik al gevonden.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 11:22:04 door tothebeach. Reden: titel aangepast »

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
Re: Brugdek, welke vormen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2014, 13:17:52 »
Het was vaak een laag hout, met bitumen er overheen.

Hout is van zichzelf spekglad wanneer het nat is, dus niet erg geschikt voor het verkeer.
Met een laag bitumen er overheen wordt dat verholpen. Vaak met grof zand oid. er doorheen om het nog een beetje anti-slip te maken.
Voor het hout moet je dan wel denken aan dikke plakken of balken van minstens 10 cm dik (voor auto's etc.).

Ik meen me te herinneren dat zelfs bv. het brugdek van de oude Willemsbrug in Rotterdam een dergelijk brugdek had.
Maar daar kunnen oudere (oud-)Rotterdammers vast meer over vertellen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Harry H. Arends

• Offline Offline
  • Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
    • De GOLS rond 1900 in 1:43.5
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2014, 13:51:33 »
In mijn woonplaats Enschede is vorige week gestart met de vervanning van zo'n oude brug.
https://www.prorail.nl/projecten/viaduct-noord-esmarkerrondweg-enschede/nieuws/wegtakelen-esmarkerbrug-29-april-2014
Ook dit was een metalen bruhg met daarover heen als wegdek houten balken met bitumen.

Harry
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module http://gols0.blogspot.nl

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2014, 14:14:32 »
In principe is deze brug dus niet geschikt Michel. Een trein over een brug veroorzaakt twee zware lijnlasten die tot op de cm te voorspellen zijn. Daarom zie je op het plaatje van je brug twee 'stroken' waar normaliter de spoorstaven boven liggen.

Een wegbrug is iets heel anders. Mits breed genoeg ( en de door jou getoonde brug is dus veel te smal) moeten hier twee tegengestelde verkeersstromen overheen, dus twee rijstroken met trottoir links en rechts. Aangezien autowielen niet zo voorspelbaar zijn als treinrails (maar wel lichter) moet de constructie ertegen kunnen dat op elke willekeurige plek op de brug de maximale aslast uitgeoefend kan worden. Dus zie je meerdere liggers naast elkaar met dwars daaroverheen zware houten balken als brugdek. Dat is ook goed te zien op de foto's van Harry Arends, op plaatje 2 zie je één balk verwijderd ( de balken zijn bijna vierkant in doorsnede) en op plaatje 3 zie je an de kopzijde meerdere liggers naast elkaar.

Nou steekt het niet zó nauw, maar de brug is wel te smal. Als je een eenrichtingsverkeer-brug kiest zou het kunnen. Ga wel uit van ongeveer vierkante balken waaroverheen asfalt. Zorg ook voor spleten tussen de balken, anders kan het regenwater niet weg.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

thonis

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2014, 14:35:48 »
Hoi hoi!
De breedte van de brug is vandaag de dag onvoldoende, maar in vroeger tijden met veel minder wegverkeer geen probleem.
Over de belasting zou ik me geen zorgen maken, een brug die op treinverkeer berekend is, houdt die vrachtauto ook wel. De houten vloer verdeelt het gewicht trouwens ook nog en verstevigt de brug.
Groet van Thonis

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2014, 14:59:02 »
Duidelijk. De huidige brug is niet bruikbaar, waarschijnlijk moet ik een brug zelf gaan bouwen. Spannend  :). Ook duidelijk is de hoeveelheid liggers naast elkaar. Dus als ik een gecombineerde brug wil bouwen, zullen er onder het spoor zeker twee liggers moeten liggen, en daarnaast ook enkele om de asdruk van het verkeer op te vangen. Stoep aan twee kanten, misschien aan  kant? En de brug moet breed genoeg zijn om de verkeersstromen aan te kunnen, liefst tweerichtingverkeer, anders wordt het een bottleneck. Het brugdek bestaat uit vierkanten houten balken, waarover een bitumen of asfaltlaag ligt vanwege slijtage. Iets ruimte ertussen (de vraag is of je dat op schaal ziet  ;)) vanwege regenwater.

Zo'n rechte brug, als Harry laat zien, zou ook geschikt kunnen zijn als gecombineerde brug, mits de  liggers stevig genoeg zijn? Daarnaast lijkt het mij dat bij een gecombineerde brug, de liggers onder de spoorstaven dikker zijn dan onder het wegdek? Of kan ik dezelfde dikte aanhouden? Ik moet eens op zoek naar een tekening van een eenvoudige stalen brug. Waarschijnlijk ga ik nog wel voor een wat smallere brug, waar personenauto's elkaar wel kunnen passeren, maar waar vrachtauto's het net niet kunnen. Het dingetje ligt er al een tijdje zullen we maar zeggen ;). Reden hiervoor is, dat naast deze brug voor gecombineerd verkeer de spoorbrug ligt, het wordt anders te dominerend:

Het rommeltje eronder stelt een rivier voor, maar vanwege een ondeugdelijke constructie gaat die er in het geheel uit en wordt vervangen voor een eenvoudigere betere versie. 

Deze is overigens ook niet breed, maar waarschijnlijk wel gesloopt voor de jaren '50/'60:

bron:www.mariusbroos.nl

Bedankt Mark, Harry, Gert en Thonis. De zoektocht gaat verder.

Groet,
Michel

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2014, 15:54:32 »
Dit soort bruggen hebben er hier en daar zeker wel tot na ca. 1970 gelegen.
Vaak waren dat bruggen die de geallieerden na de oorlog meebrachten (zgn. Bailey bruggen, en andee modellen).

Misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.jansonbridging.com/nl/products_bridges.php?gclid=CP2TxrS6l74CFTQQtAodPjYAQA
« Laatst bewerkt op: 06 May 2014, 15:59:52 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

thonis

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2014, 16:01:53 »
Hoi hoi!
Ik weet nog dat we met de auto af en toe zo'n Baileybrug overgingen. Dat rammelde heerlijk!
Waar het was weet ik niet meer zo gauw, waarschijnlijk N- of Z- Holland. Het moet begin jaren zestig zijn geweest.
Groet van Thonis

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2014, 16:30:53 »
Baileybrug zou kunnen, maar ik vraag mij af of die gecombineerd verkeer hadden. Is wel een echte uitdaging om te bouwen . Zelf zat ik meer te denken aan een platte brug, zoals in Enschede:

bron: www.tubantia.nl
Als ik die bodem zo zie, zijn dat een vijftal liggers met om de zoveel meter een onderlinge verbinding.

of zo een:

bron: www.spoorwegknooppuntfgra.be

Of misschien op basis van een brug van Markenburg (het vaste deel dan):

bron:http://www.vlaanderenvakantieland.nl/
Het opklapdeel komt hier niet bij aan de orde.

Het hoeft niet allemaal zo spannend te zijn, dat zou later nog wel eens kunnen. De onderkant moet wel correct zijn, de baan staat namelijk zo hoog, dat je makkelijk de onderzijde zou kunnen zien:

Ik zou ook deze brug uit kunnen bouwen tot een gecombineerde brug.

Mark, bedankt voor de link, ik ga er eens kijken. Misschien dat ik eens op zoek moet naar een gietijzeren of stalen brug (verkeersbrug) bij mij in de omgeving (ede/arnhem) en deze vanaf de onderkant fotograferen. Of weet iemand er één ergens anders*, maar dan kan het even duren ;)

Groet,
Michel

*) binnenstad Utrecht, Amsterdam?

« Laatst bewerkt op: 06 May 2014, 16:47:47 door tothebeach »

Harry H. Arends

• Offline Offline
  • Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
    • De GOLS rond 1900 in 1:43.5
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2014, 17:46:32 »
De brug in Enschede is ook gebouwd door de Engelsen.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=263672107142058&set=o.473119022779847&type=3
Zoals dez er voor de oorlog uitzag.
/0/]http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=178072#prettyPhoto[pp178072]/0/
Zoals deze er de laatste jaren uitzag
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module http://gols0.blogspot.nl

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2014, 22:23:18 »
Harry,
Die eerste smoelboek foto is niet voor iedereen te bekijken  ::)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2014, 00:27:34 »
Helaas, die eerste link mis ik ook, ik doe niet aan feestboek. Ik ga eens een eenvoudige tekening maken van de brug, dan kunnen jullie er op schieten, of die bouwkundig wel klopt enzo ;).
De maximum lengte van een platte brug zal zo rond de 8-10m. zijn. Het voorbeeld uit Enschede is langer, maar heeft ook extra pilaren staan, zo leert mij Goegelkaarten. Een iets langere brug zonder extra pilaren zou zou mooier zijn, 14-16cm (12-14m).
Ik kies voor een eenvoudige versie, daar ik er nu niet al te veel aandacht aan wil besteden. Twee redenen: ik ken mij zelf en ik kan me ontzettend in details gaan verliezen. Een mooi gebouwde eenvoudige brug, beetje waarheidsgetrouw, is dan snel (weekje of wat ::)) te realiseren. En de tweede: een ingewikkeldere constructie zal meer tijd in beslag nemen en tot die tijd zal er ook niets kunnen rijden. De brug kan altijd nog over een aantal jaren vervangen worden door een fraaier zelfgebouwd exemplaar.
Binnenkort meer.

Groet,
Michel

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2014, 01:01:27 »
In de haven van Antwerpen zijn heel veel gecombineerde spoor / wegverkeer bruggen ( zelfs een vierbaansweg met 3 sporen ).

Misschien dat je daar een bruikbaar voorbeeld kunt vinden ( of via Google ).

Groeten, Alexander

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2014, 02:38:31 »
Hallo Michel

Als je een gecombineerde brug wil bouwen die vroeger vaak voor kwamen dan is dat zeker mogelijk.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar kijk eens in mijn topic "Herwim verteld De Franklin Rail Compagnie"
daar schrijf ik een verhaaltje over de bruggen op mijn moduul zo rond de jaren 30 en 40.
De brug is niet één van de mooiste die ik gemaakt heb maar geeft wel een beeld hoe dit vroeger aan de orde is geweest, Deze brug werd gebruikt voor lokaal spoor en als auto weg over een riviertje dwars door de stad.
Het oorspronkelijk verhaal waar deze brug in voorkwam was het bouw verslag van de moduul baan "Beachley Dock"
Zie op Google dan kom je dit moduul wel tegen.
Misschien heb je niets aan mijn opmerkingen maar ik dacht wie weet heb je er wat aan.
gr,
Herwim

Ik weet niet of ik het goed begrepen heb maar jij zocht toch naar voorbeelden van een brug die zowel voor auto en voetgangers als voor een lokaal spoor gebruikt kon worden of heb ik dit verkeerd begrepen ?
« Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 11:55:09 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2014, 11:15:55 »
Antwerpen laat zich niet zo gemakkelijk googelen, nou ja, de onderkant van de bruggen dan :-\. Maar met bouwtekeningen kom ik ook een eind. Dus ben ik daar op gaan zoeken. Zo kwam ik op Oklahomabridges enkele bouwtekeningen tegen van verschillende soorten bruggen. Het zijn niet de bruggen die ik bedoel, maar er staan wel duidelijke bouwtekeningen op, en zeker die van het brugdek. Zo ziet dat eruit:

bron: http://okbridges.wkinsler.com/technology/truss.html

Een boel balkjes en dwarsbalkjes. Maar het werd mij wel duidelijk. Een brugdek is opgebouwd uit een aantal vakken. Elk vak heeft zijn eigen lengtebalken. Gezamenlijk steunen al die vakken op de liggers. Visueel:

De lengtebalken (lichtblauw) steunen op de dwarsbalken (lichtblauw). Deze hebben hun steunpunten weer op de liggers (geel). De krachten volgen dus dezelfde weg: van lengtebalk naar dwarsbalk naar liggers naar brughoofden. De kruisen spelen nauwelijks een rol in dit krachtenspel, ze zijn er om de brug bijeen te houden. De driehoeken die zij vormen, voorkomen dat de liggers uiteen wijken.
Maar goed, het betreft hier een vakwerkbrug. Het lijkt mij dat het bij een eenvoudige wegbrug, een platte brug ook zo kan werken. Alleen zijn dan de liggers (geel) de enige onderdelen die zorgen voor de stijfheid van de brug.

Maar goed, ik wilde een gecombineerde brug. Dat betekent dat naast het wegverkeer ook het spoorverkeer ondersteund moet worden. Wat ik van Gert begrijp, is dat elk spoor zijn eigen ondersteuning heeft bij een spoorbrug. Het lijkt mij dat de bovenstaande constructie voor een spoorbrug te zwak zou zijn. Dat kwam bij mij tot het volgende resultaat:

De donkergele lijnen zijn de liggers van de brug, de groene de dwarsbalken, de lichtblauwe zijn de lengte balken, zoals ook in de gewone wegbrug. De lichtgele lijnen zijn de liggers voor de rails. Het wordt een iets te gecompliceerde constructie.
Kijkend op andere websites, leerde ik dat een 'beambridge' (een platte brug, zoals ik um noem) tot 15 meter rendabel is om te bouwen. Bij grotere afspanningen zijn er goedkopere alternatieven voorhanden. Tot 15 meter, dat is 17cm in h0, dus haalbaar.

Ook leerde ik van Jeroen Water, bij zijn bouw van de brug bij Oosterbeek, dat een spoorbrug ook dit soort dwarsbalken kent. Nu is dat een vakwerkbrug, maar toch. De tekening op de eerste pagina van zijn draadje, laat niet duidelijk zien hoe de ondersteuning van het spoor is. De liggers onder de rails lopen niet door, de krachten worden via de dwarsbalken afgegeven aan de liggers langszij.

@Herwim, Dank voor je suggestie, ik moest gelijk denken aan je eerdere draadje. Ik heb wel gedacht aan een stenen brug, maar de rivier is ook de scheiding tussen twee modulebakken. De bruggen moeten uitneembaar zijn. Het lijkt mij dat een stalenbrug hiervoor meer geschikt is. De brughoofden kan ik in het landschap inbouwen, de bruggen kan ik er dan los* opleggen. Stenen bruggen zijn ingebouwd in het landschap. Dat is lastiger te bouwen, bij het plaatsen van een brug kan dan het gras (en struikjes e.d.) in de naad tussen de brug en landschap komen.

Ik ga eens rustig weer verder met tekenen en nadenken.

Groet,
Michel

*)los is niet helemaal het juiste woord. door middel van stekkers wordt de brug gefixeerd. Dat is gelijk ook de oplossing voor de stroomvoorziening.