Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:05:45
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Sven
Vandaag
om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken
door
FritsT
Vandaag
om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
william_2
Vandaag
om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W?
door
Corné81
Vandaag
om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 09:09:15
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc?
door
ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
08 August 2025, 23:24:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug (gelezen 8987 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
«
Gepost op:
06 May 2014, 10:19:59 »
Van Markenburg ooit een brug gekocht met als doel deze als spoorbrug te gebruiken. Maar zou ik deze ook als wegbrug kunnen gebruiken. Enkele jaren geleden fietste ik in Frankrijk over
een brug met een soortgelijke breedte
. Dus het zou kunnen. Tegenwoordig zijn de brugdekken van dit soort stalen bruggen vaak van asfalt. Maar vroeger (jaren '50/'60), waarvan was toen het brugdek gemaakt, van hout? En wat is de basislaag van zo'n wegbrug, zit daar een stalen vloer onder? Of hout? Hoe wordt het wegdek op de brug bevestigd (zowel bij een houten dek als een asfalt dek)?
Daarnaast, zou een gecombineerde brug van deze grootte ook kunnen; spoor en weg over dezelfde brug? En wat is dan het wegdek?
Groet,
Michel
edit: een
gecombineerde
heb ik al gevonden.
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 11:22:04 door tothebeach. Reden: titel aangepast
»
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2884
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #1 Gepost op:
06 May 2014, 13:17:52 »
Het was vaak een laag hout, met bitumen er overheen.
Hout is van zichzelf spekglad wanneer het nat is, dus niet erg geschikt voor het verkeer.
Met een laag bitumen er overheen wordt dat verholpen. Vaak met grof zand oid. er doorheen om het nog een beetje anti-slip te maken.
Voor het hout moet je dan wel denken aan dikke plakken of balken van minstens 10 cm dik (voor auto's etc.).
Ik meen me te herinneren dat zelfs bv. het brugdek van de oude Willemsbrug in Rotterdam een dergelijk brugdek had.
Maar daar kunnen oudere (oud-)Rotterdammers vast meer over vertellen.
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Harry H. Arends
Offline
Berichten: 214
Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #2 Gepost op:
06 May 2014, 13:51:33 »
In mijn woonplaats Enschede is vorige week gestart met de vervanning van zo'n oude brug.
https://www.prorail.nl/projecten/viaduct-noord-esmarkerrondweg-enschede/nieuws/wegtakelen-esmarkerbrug-29-april-2014
Ook dit was een metalen bruhg met daarover heen als wegdek houten balken met bitumen.
Harry
Gelogd
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module
http://gols0.blogspot.nl
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #3 Gepost op:
06 May 2014, 14:14:32 »
In principe is deze brug dus niet geschikt Michel. Een trein over een brug veroorzaakt twee zware lijnlasten die tot op de cm te voorspellen zijn. Daarom zie je op het plaatje van je brug twee 'stroken' waar normaliter de spoorstaven boven liggen.
Een wegbrug is iets heel anders. Mits breed genoeg ( en de door jou getoonde brug is dus veel te smal) moeten hier twee tegengestelde verkeersstromen overheen, dus twee rijstroken met trottoir links en rechts. Aangezien autowielen niet zo voorspelbaar zijn als treinrails (maar wel lichter) moet de constructie ertegen kunnen dat op elke willekeurige plek op de brug de maximale aslast uitgeoefend kan worden. Dus zie je meerdere liggers naast elkaar met dwars daaroverheen zware houten balken als brugdek. Dat is ook goed te zien op de foto's van Harry Arends, op plaatje 2 zie je één balk verwijderd ( de balken zijn bijna vierkant in doorsnede) en op plaatje 3 zie je an de kopzijde meerdere liggers naast elkaar.
Nou steekt het niet zó nauw, maar de brug is wel te smal. Als je een eenrichtingsverkeer-brug kiest zou het kunnen. Ga wel uit van ongeveer vierkante balken waaroverheen asfalt. Zorg ook voor spleten tussen de balken, anders kan het regenwater niet weg.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
thonis
Offline
Berichten: 450
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #4 Gepost op:
06 May 2014, 14:35:48 »
Hoi hoi!
De breedte van de brug is vandaag de dag onvoldoende, maar in vroeger tijden met veel minder wegverkeer geen probleem.
Over de belasting zou ik me geen zorgen maken, een brug die op treinverkeer berekend is, houdt die vrachtauto ook wel. De houten vloer verdeelt het gewicht trouwens ook nog en verstevigt de brug.
Groet van Thonis
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #5 Gepost op:
06 May 2014, 14:59:02 »
Duidelijk. De huidige brug is niet bruikbaar, waarschijnlijk moet ik een brug zelf gaan bouwen. Spannend
. Ook duidelijk is de hoeveelheid liggers naast elkaar. Dus als ik een gecombineerde brug wil bouwen, zullen er onder het spoor zeker twee liggers moeten liggen, en daarnaast ook enkele om de asdruk van het verkeer op te vangen. Stoep aan twee kanten, misschien aan kant? En de brug moet breed genoeg zijn om de verkeersstromen aan te kunnen, liefst tweerichtingverkeer, anders wordt het een bottleneck. Het brugdek bestaat uit vierkanten houten balken, waarover een bitumen of asfaltlaag ligt vanwege slijtage. Iets ruimte ertussen (de vraag is of je dat op schaal ziet
) vanwege regenwater.
Zo'n rechte brug, als Harry laat zien, zou ook geschikt kunnen zijn als gecombineerde brug, mits de liggers stevig genoeg zijn? Daarnaast lijkt het mij dat bij een gecombineerde brug, de liggers onder de spoorstaven dikker zijn dan onder het wegdek? Of kan ik dezelfde dikte aanhouden? Ik moet eens op zoek naar een tekening van een eenvoudige stalen brug. Waarschijnlijk ga ik nog wel voor een wat smallere brug, waar personenauto's elkaar wel kunnen passeren, maar waar vrachtauto's het net niet kunnen. Het dingetje ligt er al een tijdje zullen we maar zeggen
. Reden hiervoor is, dat naast deze brug voor gecombineerd verkeer de spoorbrug ligt, het wordt anders te dominerend:
Het rommeltje eronder stelt een rivier voor, maar vanwege een ondeugdelijke constructie gaat die er in het geheel uit en wordt vervangen voor een eenvoudigere betere versie.
Deze is overigens ook niet breed, maar waarschijnlijk wel gesloopt voor de jaren '50/'60:
bron:www.mariusbroos.nl
Bedankt Mark, Harry, Gert en Thonis. De zoektocht gaat verder.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2884
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #6 Gepost op:
06 May 2014, 15:54:32 »
Dit soort bruggen hebben er hier en daar zeker wel tot na ca. 1970 gelegen.
Vaak waren dat bruggen die de geallieerden na de oorlog meebrachten (zgn. Bailey bruggen, en andee modellen).
Misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.jansonbridging.com/nl/products_bridges.php?gclid=CP2TxrS6l74CFTQQtAodPjYAQA
«
Laatst bewerkt op: 06 May 2014, 15:59:52 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
thonis
Offline
Berichten: 450
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #7 Gepost op:
06 May 2014, 16:01:53 »
Hoi hoi!
Ik weet nog dat we met de auto af en toe zo'n Baileybrug overgingen. Dat rammelde heerlijk!
Waar het was weet ik niet meer zo gauw, waarschijnlijk N- of Z- Holland. Het moet begin jaren zestig zijn geweest.
Groet van Thonis
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #8 Gepost op:
06 May 2014, 16:30:53 »
Baileybrug zou kunnen, maar ik vraag mij af of die gecombineerd verkeer hadden. Is wel een echte uitdaging om te bouwen
. Zelf zat ik meer te denken aan een platte brug, zoals in Enschede:
bron:
www.tubantia.nl
Als ik die bodem zo zie, zijn dat een vijftal liggers met om de zoveel meter een onderlinge verbinding.
of zo een:
bron:
www.spoorwegknooppuntfgra.be
Of misschien op basis van een brug van Markenburg (het vaste deel dan):
bron:http://www.vlaanderenvakantieland.nl/
Het opklapdeel komt hier niet bij aan de orde.
Het hoeft niet allemaal zo spannend te zijn, dat zou later nog wel eens kunnen. De onderkant moet wel correct zijn, de baan staat namelijk zo hoog, dat je makkelijk de onderzijde zou kunnen zien:
Ik zou ook
deze brug
uit kunnen bouwen tot een gecombineerde brug.
Mark, bedankt voor de link, ik ga er eens kijken. Misschien dat ik eens op zoek moet naar een gietijzeren of stalen brug (verkeersbrug) bij mij in de omgeving (ede/arnhem) en deze vanaf de onderkant fotograferen. Of weet iemand er één ergens anders
*
, maar dan kan het even duren
Groet,
Michel
*) binnenstad Utrecht, Amsterdam?
«
Laatst bewerkt op: 06 May 2014, 16:47:47 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Harry H. Arends
Offline
Berichten: 214
Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #9 Gepost op:
06 May 2014, 17:46:32 »
De brug in Enschede is ook gebouwd door de Engelsen.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=263672107142058&set=o.473119022779847&type=3
Zoals dez er voor de oorlog uitzag.
/0/]http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=178072#prettyPhoto[pp178072]/0/
Zoals deze er de laatste jaren uitzag
Gelogd
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module
http://gols0.blogspot.nl
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #10 Gepost op:
06 May 2014, 22:23:18 »
Harry,
Die eerste smoelboek foto is niet voor iedereen te bekijken
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #11 Gepost op:
07 May 2014, 00:27:34 »
Helaas, die eerste link mis ik ook, ik doe niet aan feestboek. Ik ga eens een eenvoudige tekening maken van de brug, dan kunnen jullie er op schieten, of die bouwkundig wel klopt enzo
.
De maximum lengte van een platte brug zal zo rond de 8-10m. zijn. Het voorbeeld uit Enschede is langer, maar heeft ook extra pilaren staan, zo leert mij Goegelkaarten. Een iets langere brug zonder extra pilaren zou zou mooier zijn, 14-16cm (12-14m).
Ik kies voor een eenvoudige versie, daar ik er nu niet al te veel aandacht aan wil besteden. Twee redenen: ik ken mij zelf en ik kan me ontzettend in details gaan verliezen. Een mooi gebouwde eenvoudige brug, beetje waarheidsgetrouw, is dan snel (weekje of wat
) te realiseren. En de tweede: een ingewikkeldere constructie zal meer tijd in beslag nemen en tot die tijd zal er ook niets kunnen rijden. De brug kan altijd nog over een aantal jaren vervangen worden door een fraaier zelfgebouwd exemplaar.
Binnenkort meer.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Alexander
Offline
Berichten: 794
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #12 Gepost op:
07 May 2014, 01:01:27 »
In de haven van Antwerpen zijn heel veel gecombineerde spoor / wegverkeer bruggen ( zelfs een vierbaansweg met 3 sporen ).
Misschien dat je daar een bruikbaar voorbeeld kunt vinden ( of via Google ).
Groeten, Alexander
Gelogd
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #13 Gepost op:
07 May 2014, 02:38:31 »
Hallo Michel
Als je een gecombineerde brug wil bouwen die vroeger vaak voor kwamen dan is dat zeker mogelijk.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar kijk eens in mijn topic "Herwim verteld De Franklin Rail Compagnie"
daar schrijf ik een verhaaltje over de bruggen op mijn moduul zo rond de jaren 30 en 40.
De brug is niet één van de mooiste die ik gemaakt heb maar geeft wel een beeld hoe dit vroeger aan de orde is geweest, Deze brug werd gebruikt voor lokaal spoor en als auto weg over een riviertje dwars door de stad.
Het oorspronkelijk verhaal waar deze brug in voorkwam was het bouw verslag van de moduul baan "Beachley Dock"
Zie op Google dan kom je dit moduul wel tegen.
Misschien heb je niets aan mijn opmerkingen maar ik dacht wie weet heb je er wat aan.
gr,
Herwim
Ik weet niet of ik het goed begrepen heb maar jij zocht toch naar voorbeelden van een brug die zowel voor auto en voetgangers als voor een lokaal spoor gebruikt kon worden of heb ik dit verkeerd begrepen ?
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 11:55:09 door Herwim Frank
»
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8860
low-budget modelbouwer
Re: Brugdek, welke vormen?
«
Reactie #14 Gepost op:
07 May 2014, 11:15:55 »
Antwerpen laat zich niet zo gemakkelijk googelen, nou ja, de onderkant van de bruggen dan
. Maar met bouwtekeningen kom ik ook een eind. Dus ben ik daar op gaan zoeken. Zo kwam ik op
Oklahomabridges
enkele bouwtekeningen tegen van verschillende soorten bruggen. Het zijn niet de bruggen die ik bedoel, maar er staan wel duidelijke bouwtekeningen op, en zeker die van het brugdek. Zo ziet dat eruit:
bron:
http://okbridges.wkinsler.com/technology/truss.html
Een boel balkjes en dwarsbalkjes. Maar het werd mij wel duidelijk. Een brugdek is opgebouwd uit een aantal vakken. Elk vak heeft zijn eigen lengtebalken. Gezamenlijk steunen al die vakken op de liggers. Visueel:
De lengtebalken (lichtblauw) steunen op de dwarsbalken (lichtblauw). Deze hebben hun steunpunten weer op de liggers (geel). De krachten volgen dus dezelfde weg: van lengtebalk naar dwarsbalk naar liggers naar brughoofden. De kruisen spelen nauwelijks een rol in dit krachtenspel, ze zijn er om de brug bijeen te houden. De driehoeken die zij vormen, voorkomen dat de liggers uiteen wijken.
Maar goed, het betreft hier een vakwerkbrug. Het lijkt mij dat het bij een eenvoudige wegbrug, een platte brug ook zo kan werken. Alleen zijn dan de liggers (geel) de enige onderdelen die zorgen voor de stijfheid van de brug.
Maar goed, ik wilde een gecombineerde brug. Dat betekent dat naast het wegverkeer ook het spoorverkeer ondersteund moet worden. Wat ik van Gert begrijp, is dat elk spoor zijn eigen ondersteuning heeft bij een spoorbrug. Het lijkt mij dat de bovenstaande constructie voor een spoorbrug te zwak zou zijn. Dat kwam bij mij tot het volgende resultaat:
De donkergele lijnen zijn de liggers van de brug, de groene de dwarsbalken, de lichtblauwe zijn de lengte balken, zoals ook in de gewone wegbrug. De lichtgele lijnen zijn de liggers voor de rails. Het wordt een iets te gecompliceerde constructie.
Kijkend op andere websites, leerde ik dat een 'beambridge' (een platte brug, zoals ik um noem) tot 15 meter rendabel is om te bouwen. Bij grotere afspanningen zijn er goedkopere alternatieven voorhanden. Tot 15 meter, dat is 17cm in h0, dus haalbaar.
Ook leerde ik van Jeroen Water, bij zijn
bouw van de brug bij Oosterbeek
, dat een spoorbrug ook dit soort dwarsbalken kent. Nu is dat een vakwerkbrug, maar toch. De tekening op de eerste pagina van zijn draadje, laat niet duidelijk zien hoe de ondersteuning van het spoor is. De liggers onder de rails lopen niet door, de krachten worden via de dwarsbalken afgegeven aan de liggers langszij.
@Herwim, Dank voor je suggestie, ik moest gelijk denken aan je eerdere
draadje
. Ik heb wel gedacht aan een stenen brug, maar de rivier is ook de scheiding tussen twee modulebakken. De bruggen moeten uitneembaar zijn. Het lijkt mij dat een stalenbrug hiervoor meer geschikt is. De brughoofden kan ik in het landschap inbouwen, de bruggen kan ik er dan los* opleggen. Stenen bruggen zijn ingebouwd in het landschap. Dat is lastiger te bouwen, bij het plaatsen van een brug kan dan het gras (en struikjes e.d.) in de naad tussen de brug en landschap komen.
Ik ga eens rustig weer verder met tekenen en nadenken.
Groet,
Michel
*)los is niet helemaal het juiste woord. door middel van stekkers wordt de brug gefixeerd. Dat is gelijk ook de oplossing voor de stroomvoorziening.
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug