Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:02:27
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
  

Auteur Topic: HGL'74 (H0)  (gelezen 5234 keer)

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
HGL'74 (H0)
« Gepost op: 30 April 2014, 12:17:07 »
Hallo allemaal,

Enkelen van jullie hebben al iets over mijn ideeën kunnen lezen in Starten om later met zoons er aan te kunnen werken en hebben mij daar van veel informatie voorzien. Via PB heb ik daarnaast veel tips gehad van Mudhen. Vooralsnog volg ik vooral ook de tip van Gert Arkema op.  (y)

Met die tips, ben ik gaan nadenken. Wat wil ik uitbeelden? Inmiddels ideeën te over, maar wat is haalbaar? Welke ruimte kan ik (makkelijk) beschikbaar maken? Helaas lukt het niet mijn hele garage van 2,5m x 9m vrij te maken. Maar goed, zo blijven er nog wat dromen over. Welke ruimte is er dan wel beschikbaar? 3,66m x 1,22m. Een mooie afmeting om mijn eerste stappen in het serieuzere modelspoorwerk te zetten.
Afhankelijk van de plek waar ik er aan werk of mee rijdt, kan ik er van twee kanten bij of niet. Mijn plan is daarom opgezet, met de gedachte dat ik er van de twee lange zijden bij kan. Ook wordt de baan modulair opgebouwd, zodat in geval van nood - of verhuizen - de stukken gedemonteerd kunnen worden. In elk geval is de voorpret van het bouwen begonnen.

Het plan
HGL'74 wordt een baan die in het midden van de jaren 70 is gesitueerd. '74 is daarbij het uitgangspunt aangezien dat mijn bouwjaar is.
De projectafdeling is inmiddels druk bezig, nu de financiële afdeling de bouw van HGL'74 heeft goedgekeurd  ;D
De financiële afdeling wilde wel bezuinigen op de personeelskosten van de projectafdelingen en daar is zodoende alleen beginnend personeel aan het werk in de vorm van BBL. Een pilotproject dat later geëvalueerd wordt.

De eerste problemen op het pad van de projectafdeling zijn de bouw van het station. HGL'74 heeft als voorbeeld station Hengelo(O). Een station van circa 450m lang. Het schaalmodel van het station zou daarom alleen al ruim 5m in beslag nemen. De langste trein die vooralsnog verwacht wordt op HGL'74 is de Bad Harzburg Express. Op schaal is de lengte van deze trein ≈1.70m.
Er moeten dus concessies gedaan worden. Een concessie is dat de rechte zijde van het perron - die in het echt 410m is - op schaal ≈ 1.80m lang zal worden. Dit is circa schaal 1:225.

De projectafdeling twijfelt nu of de breedte van het perron ook schaal 1:225 moet worden of dat daarvoor toch 1:87 gehandhaafd wordt. Op bijgevoegde foto's van de allereerste schetsen zijn beide versies te zien.
De schetsen van de platen (61/122cm) zijn ≈ 1:14.
De schets van het perron (410m rechte zijde) ≈ 1:3150 (410/225 ≈ 1,82m, 1,82/14 = 13cm). Bij het grotere perron is de breedte (20m 1:1) schaal 1:14 van schaal 1:87.
Perron station Hengelo, schaal 1:225Perron station Hengelo, schaal 1:87/225

Het doel is om het station enigszins naar realiteit na te bouwen met aan de bovenzijde (op de foto) het stationsplein en twee sporen (1 en 2). Aan de onderzijde is het plan om ook 2 sporen te leggen in plaats van 6 (zie Sporenplan) in verband met de beschikbare ruimte.

Ondanks deze wellicht onduidelijke uitleg - dat krijg je met personeel in opleiding - hoop ik dat jullie het personeel willen laten weten welke optie jullie de betere vinden. Alternatieven zijn ook van harte welkom.

Graag hoor ik jullie reacties, zodat ik met Anyrail of een dergelijk programma het plan - inclusief schaduwstation - verder uit kan werken. Maar dat laat ik dus afhangen van de grootte van het perron.

Groet,
Michael

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2014, 13:37:46 »
 (y)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2014, 17:45:58 »
Dit ga ik volgen ;D

Gr Jason

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12266
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2014, 08:01:46 »
Mijn persoonlijke mening is houd het 1:87 principe aan,waar dat kan.
Als je perrons te smal worden dan moeten 10 preiser reizigers al over elkaar heen springen of verpletterd worden tijdens in en uit stappen op je perrons  ;) ;D
Ik neem aan dat je niet bekend wilt worden als eigenaar van een stations gebied waarbij dagelijks ambulance personeel moet zijn voor gewonde reizigers  :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2014, 08:19:20 »
Ik zou de breedte qua schaal ongeveer middelen en kijken hoe e.e.a. nog realistisch over komt. De smalle versie lijkt nu wel erg lang maar de brede versie lijkt weer erg kort. Ook worden de wisselhoeken erg scherp als je de breedte niet in schaal aanpast (inkort) maar de lengte wel.

Mvg , Michel

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk


MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2014, 10:32:27 »
Dank voor jullie opmerkingen.

@Jason: Leuk dat je het gaat volgen. Ik beloof je, je hebt de komende jaren wat te doen. Want dit gaat ongetwijfeld een veel jarenplan zijn.

@tijgernootje: Ik begrijp wat je bedoeld. Als ik het goed berekend heb, zou dit betekenen dat er 9 preisertjes naast elkaar kunnen staan. Erg weinig voor een perron dat 20m in het echt is. Want voor de preisertjes is er dan echt geen 'personal space'. ;D

Teruggerekend komt het volgens mij op een perron van een krappe 160m x 7,75m. (rechte zijde x breedte) En dat lijkt me als ik dit zo herbereken wat weinig en dat wordt wel een heel grote concessie en onrealistisch.

@Michel: Je benoemd precies de dingen zoals ik het zie. Als ik er tussen in ga zitten, komt het overeen met een perronbreedte van circa 15,5m.
De lengte blijft dan nog steeds circa 160m. Kortom, nog niet realistisch.
Verder had ik niet gedacht aan die wisselhoeken, maar het lijkt wel logisch.

Zo blijkt maar weer, even met een frisse blik naar het plan kijken en je kan weer terug naar de tekentafel om misschien wel het hele concept te veranderen.

Ik zal eerst eens kijken hoe een en ander er in Scarm uit komt te zien. Wordt vervolgd en tips blijven welkom.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2014, 11:05:25 »
Succes Michael,

Compromissen en e.e.a. goed doordenken c.q. heroverwegen en herontwerpen.
Welkom in het harde leven van een modelbouwer!! ;-)

Mvg, Michel

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk


MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2014, 11:07:38 »
Ach ja, ik vind dit wel een leuk aspect. Gegarandeerd veel voorpret (en voorstress) nog voordat ik mijn eerste rails heb aangeschaft.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2898
  • Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2014, 20:28:16 »
Zeker als je ook de gietijzeren kap van Hengelo wilt namaken zou ik de breedte wel ongeveer aanhouden, misschien ìets smaller. Leuk thema, het volgen waard!  (y)

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2014, 22:20:16 »
ik ben benieuwd wat hier verder gaat gebeuren... succes iig!  (y)
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2014, 23:37:18 »
Tja, wat gaat het worden? Met een station dat 1,8 à 2m wordt, moet ik even heel goed kijken of ik voldoende ruimte houdt om ook het bereden deel interessant te houden. Of wel, zie ik wel voldoende rijden?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2898
  • Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2014, 09:05:57 »
Je zou aan beide zijden een lus kunnen maken, dubbelspoor. Dan zie je zeker voldoende rijden, want iedere trein komt dan aan de andere kant van het station terug. De enige "concessie" die je doet is aan de kant van Hazemeijer: de (bovenleidingloze) enkelspoorslijn uit Goor is dan opeens electrisch dubbelspoor is geworden. Natuurlijk gaat die grote kap ook het zicht op treinen aan het perron aan één zijde ontnemen, maar daarin zou je als concessie de kap doorzichtig kunnen maken. Als ik me goed herinner is de kap in werkelijkheid niet transparant, maar wel lichtdoorlatend, of heb ik het mis?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2014, 10:34:56 »
Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2898
  • Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #13 Gepost op: 03 May 2014, 11:03:13 »
Is dat glas transparant of alleen lichtdoorlatend (mat oid)? Op deze foto kan ik het ook niet goed zien eigenlijk...

EDIT: even een paar foto's meer gekeken op het www. Het is matglas. Dat zou je dus transparant kunnen maken om meer treinen te kunnen zien.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2014, 11:11:14 door 1200blauw »

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #14 Gepost op: 04 May 2014, 00:40:48 »
Dank voor jullie suggesties. Ik ga er eens goed over nadenken. Met voldoende rijden doelde ik vooral op de beperkte hoeveelheid ruimte aan weerskanten van het perron. Dat wordt of een hele slimme methode vinden voor een schaduwstation, of het idee voorlopig laten varen zolang ik niet meer ruimte kan creëren.

In elk geval moet ik me even achter m'n oren krabben om te zien of ik me niet enorm vergis in de haalbaarheid.

Hoe dan ook, het baanplan kan ik vooralsnog ontwerpen. Of het dan gebouwd gaat worden, zien we dan wel weer.