BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: MichaelA op 30 april 2014, 12:17:07

Titel: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 30 april 2014, 12:17:07
Hallo allemaal,

Enkelen van jullie hebben al iets over mijn ideeën kunnen lezen in Starten om later met zoons er aan te kunnen werken (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58323.msg) en hebben mij daar van veel informatie voorzien. Via PB heb ik daarnaast veel tips gehad van Mudhen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=10654). Vooralsnog volg ik vooral ook de tip van Gert Arkema (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58323.msg3221452690.html#msg3221452690) op.  (y)

Met die tips, ben ik gaan nadenken. Wat wil ik uitbeelden? Inmiddels ideeën te over, maar wat is haalbaar? Welke ruimte kan ik (makkelijk) beschikbaar maken? Helaas lukt het niet mijn hele garage van 2,5m x 9m vrij te maken. Maar goed, zo blijven er nog wat dromen over. Welke ruimte is er dan wel beschikbaar? 3,66m x 1,22m. Een mooie afmeting om mijn eerste stappen in het serieuzere modelspoorwerk te zetten.
Afhankelijk van de plek waar ik er aan werk of mee rijdt, kan ik er van twee kanten bij of niet. Mijn plan is daarom opgezet, met de gedachte dat ik er van de twee lange zijden bij kan. Ook wordt de baan modulair opgebouwd, zodat in geval van nood - of verhuizen - de stukken gedemonteerd kunnen worden. In elk geval is de voorpret van het bouwen begonnen.

Het plan
HGL'74 wordt een baan die in het midden van de jaren 70 is gesitueerd. '74 is daarbij het uitgangspunt aangezien dat mijn bouwjaar is.
De projectafdeling is inmiddels druk bezig, nu de financiële afdeling de bouw van HGL'74 heeft goedgekeurd  ;D
De financiële afdeling wilde wel bezuinigen op de personeelskosten van de projectafdelingen en daar is zodoende alleen beginnend personeel aan het werk in de vorm van BBL. Een pilotproject dat later geëvalueerd wordt.

De eerste problemen op het pad van de projectafdeling zijn de bouw van het station. HGL'74 heeft als voorbeeld station Hengelo(O). Een station van circa 450m lang. Het schaalmodel van het station zou daarom alleen al ruim 5m in beslag nemen. De langste trein die vooralsnog verwacht wordt op HGL'74 is de Bad Harzburg Express (http://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/7337977830/). Op schaal is de lengte van deze trein ≈1.70m.
Er moeten dus concessies gedaan worden. Een concessie is dat de rechte zijde van het perron - die in het echt 410m is - op schaal ≈ 1.80m lang zal worden. Dit is circa schaal 1:225.

De projectafdeling twijfelt nu of de breedte van het perron ook schaal 1:225 moet worden of dat daarvoor toch 1:87 gehandhaafd wordt. Op bijgevoegde foto's van de allereerste schetsen zijn beide versies te zien.
De schetsen van de platen (61/122cm) zijn ≈ 1:14.
De schets van het perron (410m rechte zijde) ≈ 1:3150 (410/225 ≈ 1,82m, 1,82/14 = 13cm). Bij het grotere perron is de breedte (20m 1:1) schaal 1:14 van schaal 1:87.
(https://farm6.staticflickr.com/5459/13885745087_aa4b9502fa.jpg) (https://flic.kr/p/na35f4)(https://farm3.staticflickr.com/2895/14069198662_dd809de8bc.jpg) (https://flic.kr/p/nrfjAJ)
Perron station Hengelo, schaal 1:225Perron station Hengelo, schaal 1:87/225

Het doel is om het station enigszins naar realiteit na te bouwen met aan de bovenzijde (op de foto) het stationsplein en twee sporen (1 en 2). Aan de onderzijde is het plan om ook 2 sporen te leggen in plaats van 6 (zie Sporenplan (http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_schaal/hengelo-91.jpg)) in verband met de beschikbare ruimte.

Ondanks deze wellicht onduidelijke uitleg - dat krijg je met personeel in opleiding - hoop ik dat jullie het personeel willen laten weten welke optie jullie de betere vinden. Alternatieven zijn ook van harte welkom.

Graag hoor ik jullie reacties, zodat ik met Anyrail of een dergelijk programma het plan - inclusief schaduwstation - verder uit kan werken. Maar dat laat ik dus afhangen van de grootte van het perron.

Groet,
Michael
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Mudhen op 30 april 2014, 13:37:46
 (y)
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Miniature Holland op 30 april 2014, 17:45:58
Dit ga ik volgen ;D

Gr Jason
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: tijgernootje op 02 mei 2014, 08:01:46
Mijn persoonlijke mening is houd het 1:87 principe aan,waar dat kan.
Als je perrons te smal worden dan moeten 10 preiser reizigers al over elkaar heen springen of verpletterd worden tijdens in en uit stappen op je perrons  ;) ;D
Ik neem aan dat je niet bekend wilt worden als eigenaar van een stations gebied waarbij dagelijks ambulance personeel moet zijn voor gewonde reizigers  :D
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Michel van den Hof op 02 mei 2014, 08:19:20
Ik zou de breedte qua schaal ongeveer middelen en kijken hoe e.e.a. nog realistisch over komt. De smalle versie lijkt nu wel erg lang maar de brede versie lijkt weer erg kort. Ook worden de wisselhoeken erg scherp als je de breedte niet in schaal aanpast (inkort) maar de lengte wel.

Mvg , Michel

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk

Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 02 mei 2014, 10:32:27
Dank voor jullie opmerkingen.

@Jason: Leuk dat je het gaat volgen. Ik beloof je, je hebt de komende jaren wat te doen. Want dit gaat ongetwijfeld een veel jarenplan zijn.

@tijgernootje: Ik begrijp wat je bedoeld. Als ik het goed berekend heb, zou dit betekenen dat er 9 preisertjes naast elkaar kunnen staan. Erg weinig voor een perron dat 20m in het echt is. Want voor de preisertjes is er dan echt geen 'personal space'. ;D

Teruggerekend komt het volgens mij op een perron van een krappe 160m x 7,75m. (rechte zijde x breedte) En dat lijkt me als ik dit zo herbereken wat weinig en dat wordt wel een heel grote concessie en onrealistisch.

@Michel: Je benoemd precies de dingen zoals ik het zie. Als ik er tussen in ga zitten, komt het overeen met een perronbreedte van circa 15,5m.
De lengte blijft dan nog steeds circa 160m. Kortom, nog niet realistisch.
Verder had ik niet gedacht aan die wisselhoeken, maar het lijkt wel logisch.

Zo blijkt maar weer, even met een frisse blik naar het plan kijken en je kan weer terug naar de tekentafel om misschien wel het hele concept te veranderen.

Ik zal eerst eens kijken hoe een en ander er in Scarm uit komt te zien. Wordt vervolgd en tips blijven welkom.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Michel van den Hof op 02 mei 2014, 11:05:25
Succes Michael,

Compromissen en e.e.a. goed doordenken c.q. heroverwegen en herontwerpen.
Welkom in het harde leven van een modelbouwer!! ;-)

Mvg, Michel

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk

Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 02 mei 2014, 11:07:38
Ach ja, ik vind dit wel een leuk aspect. Gegarandeerd veel voorpret (en voorstress) nog voordat ik mijn eerste rails heb aangeschaft.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: 1200blauw op 02 mei 2014, 20:28:16
Zeker als je ook de gietijzeren kap van Hengelo wilt namaken zou ik de breedte wel ongeveer aanhouden, misschien ìets smaller. Leuk thema, het volgen waard!  (y)
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Ventovice op 02 mei 2014, 22:20:16
ik ben benieuwd wat hier verder gaat gebeuren... succes iig!  (y)
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 02 mei 2014, 23:37:18
Tja, wat gaat het worden? Met een station dat 1,8 à 2m wordt, moet ik even heel goed kijken of ik voldoende ruimte houdt om ook het bereden deel interessant te houden. Of wel, zie ik wel voldoende rijden?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: 1200blauw op 03 mei 2014, 09:05:57
Je zou aan beide zijden een lus kunnen maken, dubbelspoor. Dan zie je zeker voldoende rijden, want iedere trein komt dan aan de andere kant van het station terug. De enige "concessie" die je doet is aan de kant van Hazemeijer: de (bovenleidingloze) enkelspoorslijn uit Goor is dan opeens electrisch dubbelspoor is geworden. Natuurlijk gaat die grote kap ook het zicht op treinen aan het perron aan één zijde ontnemen, maar daarin zou je als concessie de kap doorzichtig kunnen maken. Als ik me goed herinner is de kap in werkelijkheid niet transparant, maar wel lichtdoorlatend, of heb ik het mis?
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Jeronimos op 03 mei 2014, 10:34:56
(http://www.nlwandel.nl/Album/GW-Hengelo-108/slides/21%20Station%20Hengelo.jpg)

bron (http://www.nlwandel.nl/Album/GW-Hengelo-108/slides/21%20Station%20Hengelo.html)
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: 1200blauw op 03 mei 2014, 11:03:13
Is dat glas transparant of alleen lichtdoorlatend (mat oid)? Op deze foto kan ik het ook niet goed zien eigenlijk...

EDIT: even een paar foto's meer gekeken op het www. Het is matglas. Dat zou je dus transparant kunnen maken om meer treinen te kunnen zien.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 04 mei 2014, 00:40:48
Dank voor jullie suggesties. Ik ga er eens goed over nadenken. Met voldoende rijden doelde ik vooral op de beperkte hoeveelheid ruimte aan weerskanten van het perron. Dat wordt of een hele slimme methode vinden voor een schaduwstation, of het idee voorlopig laten varen zolang ik niet meer ruimte kan creëren.

In elk geval moet ik me even achter m'n oren krabben om te zien of ik me niet enorm vergis in de haalbaarheid.

Hoe dan ook, het baanplan kan ik vooralsnog ontwerpen. Of het dan gebouwd gaat worden, zien we dan wel weer.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 05 mei 2014, 18:08:48
Ik ben vast niet de eerste beginner die zich vergist heeft in de afmetingen die een baan nodig heeft.

Aan de hand van het eerste begin van het baanplan, kan ik nu dus concluderen dat ik dit plan voorlopig maar even uit mijn hoofd moet zetten.  :'(

Zelfs wanneer het station slechts een derde van de lengte krijgt (1,70m ipv 5,20m), zie ik geen mogelijkheden om een mooi zichtbaar deel te bouwen met een overgang naar een schaduwstation aan beide zijden.

(https://farm3.staticflickr.com/2902/13927667829_1349a0e561.jpg) (https://flic.kr/p/ndJWpX)
Eerste versie van het baanplan. De horizontale lijnen geven de buitenste platen van 61x122cm aan.

Ik heb nu in elk geval een beter inzicht in de ruimte die een baan nodig heeft. En met dat in gedachten, wordt het dus nieuwe ideeën verzinnen. Het zal vermoedelijk een oefen/fantasiebaan worden.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: NS264 op 05 mei 2014, 23:49:48
En als je het nu eens halveert. Uitgaande van dubbelsporige hoofdlijn.
Dan kun je toch heel veel kanten op. :)

Groet Koen.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Mudhen op 06 mei 2014, 08:47:03
Zoals ik al een aantal keer heb geadviseerd; begin 'nou eens' klein en overzichtelijk. Fantaseren kunnen we allemaal goed hier, maar dat leidt vaak tot niks.  ;D
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 06 mei 2014, 08:49:38
@Koen, hoe bedoel je precies? Halve lengte van perron?

@Mudhen, ja ik weet het.  ;D Ben inmiddels ook wel tot die conclusie gekomen, zoals je hebt kunnen lezen.

Ik heb in elk geval het boek van Tombroek op de kop kunnen tikken. (y) Ik ga daar maar eens lekker in lezen. Kan vast geen kwaad.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Mudhen op 06 mei 2014, 09:47:20
 ;D
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: NS264 op 06 mei 2014, 22:26:21
Als je de lengte hebt zou ik daar niet op besparen.
Je kan een wisseltje, kruising minder doen en passen of dat nog steeds op je thema lijkt. Je kan vanuit diverse hoeken benaderen.
Het kan goed helpen een proefspoor te leggen op de beschikbare ruimte, dan krijg je beter overzicht.

Groeten Koen.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 06 mei 2014, 23:07:43
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, Koen. Maar dat zou nog steeds betekenen dat het perron de volle breedte al heeft. De buitenste platen zijn bedoeld om het schaduwstation te starten.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Spoorslag 70 op 07 mei 2014, 17:55:30
Als inwoner van Hengeloooo, ken ik het station in werkelijkheid. Zoals het eerste baanplan staat doe je de lengte van het station te kort en zal denk ik de verhoudingen tussen het perron en de overkapping te lomp worden. Je zult het station wat langer moet maken dan komt verhoudingsgewijs de overkapping ook beter uit.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Sander op 07 mei 2014, 18:15:28
Iets Twents is altijd interessant!!

Ook ik ken de kap van Hengelo goed. Hij zal ook op mijn station, wat gebaseerd is op Hengelo(1991) komen te staan.
Echter ook ik heb in de lengte moeten schrappen en heb wat dingen gespiegeld en omgedraaid, mijn plan is dus niet precies Hengelo, daar ook ik niet met de lengte weg kwam.

Succes met bouwen en ontwerpen!

mvg,
 Sander
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 08 mei 2014, 00:57:29
Ik ben er zelf geboren en heb er 25 jaar gewoond. Dit jaar woon ik 15 jaar in de randstad en merk ik dat ik Twente begin te missen. Het wordt hoog tijd dat ik weer oostwaarts ga.  ;-)

Hopelijk kom ik dan ook wat ruimer te zitten, maar Hengelo op schaal zal toch erg lastig worden, want dat betekent een station van ruim 5 meter lang. Vandaar ook mijn keuze om in de lengte concessies te doen. Welke lengte denk jij dat minimaal nodig is zonder de werkelijkheid te veel geweld aan te doen, Spoorslag 70?

Inmiddels heb ik overigens besloten om het huidige plan in de ijskast te zetten naast de welbekende groene Twentse flesjes. Want ook met een derde van de lengte, blijft er te weinig ruimte naast he station.

Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: Ventovice op 08 mei 2014, 20:20:53
Ik zou 'gewoon' nagaan hoe lang je langste treinstel is en daar je perronlengte op aanpassen.
Als je maar herkenbare elementen van station Hengelo erin verwerkt, dan zal iedereen dat zien.
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: MichaelA op 08 mei 2014, 22:50:49
@ventovice dat heb ik inderdaad gedaan. Althans, ik moet nog starten, maar 1.70 wordt de langste trein verwacht ik. Met een perronlengte van ca. 1.8m zit ik dan goed. Maar, zoals gezegd, blijft er dan weinig ruimte over tussen het perron en het schaduw station.
Titel: Re: HGL'74 (H0)
Bericht door: haes op 09 mei 2014, 00:52:07
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!

Dat valt te bezien, oa in welke schaal je bouwt en de beschikbare ruimte bijvoorbeeld. Maar het wordt echt moeilijk als je stations wil nabouwen die alles in zich hebben. Ik bouw zelf station Hellendorn na(envoudig eindstation) en zelfs in schaalN heb ik al een gezamenlijke lengte van 3,5 meter daarvoor nodig. Maar ik bouw wel modulair omdat thuis ook de ruimte ontbreekt om dit zomaar te laten rijden.
gr, Hans