Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
19 Toen door Dpc Fo
Vandaag om 13:14:47
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door MathynK
Vandaag om 13:06:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 12:43:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:45
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit door spoorzeven
Vandaag om 12:11:32
Layne, Somewhere South. door Wim Vink
Vandaag om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
  

Auteur Topic: HGL'74 (H0)  (gelezen 5411 keer)

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
HGL'74 (H0)
« Gepost op: 30 April 2014, 12:17:07 »
Hallo allemaal,

Enkelen van jullie hebben al iets over mijn ideeën kunnen lezen in Starten om later met zoons er aan te kunnen werken en hebben mij daar van veel informatie voorzien. Via PB heb ik daarnaast veel tips gehad van Mudhen. Vooralsnog volg ik vooral ook de tip van Gert Arkema op.  (y)

Met die tips, ben ik gaan nadenken. Wat wil ik uitbeelden? Inmiddels ideeën te over, maar wat is haalbaar? Welke ruimte kan ik (makkelijk) beschikbaar maken? Helaas lukt het niet mijn hele garage van 2,5m x 9m vrij te maken. Maar goed, zo blijven er nog wat dromen over. Welke ruimte is er dan wel beschikbaar? 3,66m x 1,22m. Een mooie afmeting om mijn eerste stappen in het serieuzere modelspoorwerk te zetten.
Afhankelijk van de plek waar ik er aan werk of mee rijdt, kan ik er van twee kanten bij of niet. Mijn plan is daarom opgezet, met de gedachte dat ik er van de twee lange zijden bij kan. Ook wordt de baan modulair opgebouwd, zodat in geval van nood - of verhuizen - de stukken gedemonteerd kunnen worden. In elk geval is de voorpret van het bouwen begonnen.

Het plan
HGL'74 wordt een baan die in het midden van de jaren 70 is gesitueerd. '74 is daarbij het uitgangspunt aangezien dat mijn bouwjaar is.
De projectafdeling is inmiddels druk bezig, nu de financiële afdeling de bouw van HGL'74 heeft goedgekeurd  ;D
De financiële afdeling wilde wel bezuinigen op de personeelskosten van de projectafdelingen en daar is zodoende alleen beginnend personeel aan het werk in de vorm van BBL. Een pilotproject dat later geëvalueerd wordt.

De eerste problemen op het pad van de projectafdeling zijn de bouw van het station. HGL'74 heeft als voorbeeld station Hengelo(O). Een station van circa 450m lang. Het schaalmodel van het station zou daarom alleen al ruim 5m in beslag nemen. De langste trein die vooralsnog verwacht wordt op HGL'74 is de Bad Harzburg Express. Op schaal is de lengte van deze trein ≈1.70m.
Er moeten dus concessies gedaan worden. Een concessie is dat de rechte zijde van het perron - die in het echt 410m is - op schaal ≈ 1.80m lang zal worden. Dit is circa schaal 1:225.

De projectafdeling twijfelt nu of de breedte van het perron ook schaal 1:225 moet worden of dat daarvoor toch 1:87 gehandhaafd wordt. Op bijgevoegde foto's van de allereerste schetsen zijn beide versies te zien.
De schetsen van de platen (61/122cm) zijn ≈ 1:14.
De schets van het perron (410m rechte zijde) ≈ 1:3150 (410/225 ≈ 1,82m, 1,82/14 = 13cm). Bij het grotere perron is de breedte (20m 1:1) schaal 1:14 van schaal 1:87.
Perron station Hengelo, schaal 1:225Perron station Hengelo, schaal 1:87/225

Het doel is om het station enigszins naar realiteit na te bouwen met aan de bovenzijde (op de foto) het stationsplein en twee sporen (1 en 2). Aan de onderzijde is het plan om ook 2 sporen te leggen in plaats van 6 (zie Sporenplan) in verband met de beschikbare ruimte.

Ondanks deze wellicht onduidelijke uitleg - dat krijg je met personeel in opleiding - hoop ik dat jullie het personeel willen laten weten welke optie jullie de betere vinden. Alternatieven zijn ook van harte welkom.

Graag hoor ik jullie reacties, zodat ik met Anyrail of een dergelijk programma het plan - inclusief schaduwstation - verder uit kan werken. Maar dat laat ik dus afhangen van de grootte van het perron.

Groet,
Michael

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2014, 13:37:46 »
 (y)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1336
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2014, 17:45:58 »
Dit ga ik volgen ;D

Gr Jason

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2014, 08:01:46 »
Mijn persoonlijke mening is houd het 1:87 principe aan,waar dat kan.
Als je perrons te smal worden dan moeten 10 preiser reizigers al over elkaar heen springen of verpletterd worden tijdens in en uit stappen op je perrons  ;) ;D
Ik neem aan dat je niet bekend wilt worden als eigenaar van een stations gebied waarbij dagelijks ambulance personeel moet zijn voor gewonde reizigers  :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2014, 08:19:20 »
Ik zou de breedte qua schaal ongeveer middelen en kijken hoe e.e.a. nog realistisch over komt. De smalle versie lijkt nu wel erg lang maar de brede versie lijkt weer erg kort. Ook worden de wisselhoeken erg scherp als je de breedte niet in schaal aanpast (inkort) maar de lengte wel.

Mvg , Michel

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk


MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2014, 10:32:27 »
Dank voor jullie opmerkingen.

@Jason: Leuk dat je het gaat volgen. Ik beloof je, je hebt de komende jaren wat te doen. Want dit gaat ongetwijfeld een veel jarenplan zijn.

@tijgernootje: Ik begrijp wat je bedoeld. Als ik het goed berekend heb, zou dit betekenen dat er 9 preisertjes naast elkaar kunnen staan. Erg weinig voor een perron dat 20m in het echt is. Want voor de preisertjes is er dan echt geen 'personal space'. ;D

Teruggerekend komt het volgens mij op een perron van een krappe 160m x 7,75m. (rechte zijde x breedte) En dat lijkt me als ik dit zo herbereken wat weinig en dat wordt wel een heel grote concessie en onrealistisch.

@Michel: Je benoemd precies de dingen zoals ik het zie. Als ik er tussen in ga zitten, komt het overeen met een perronbreedte van circa 15,5m.
De lengte blijft dan nog steeds circa 160m. Kortom, nog niet realistisch.
Verder had ik niet gedacht aan die wisselhoeken, maar het lijkt wel logisch.

Zo blijkt maar weer, even met een frisse blik naar het plan kijken en je kan weer terug naar de tekentafel om misschien wel het hele concept te veranderen.

Ik zal eerst eens kijken hoe een en ander er in Scarm uit komt te zien. Wordt vervolgd en tips blijven welkom.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2014, 11:05:25 »
Succes Michael,

Compromissen en e.e.a. goed doordenken c.q. heroverwegen en herontwerpen.
Welkom in het harde leven van een modelbouwer!! ;-)

Mvg, Michel

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk


MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2014, 11:07:38 »
Ach ja, ik vind dit wel een leuk aspect. Gegarandeerd veel voorpret (en voorstress) nog voordat ik mijn eerste rails heb aangeschaft.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2950
  • Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2014, 20:28:16 »
Zeker als je ook de gietijzeren kap van Hengelo wilt namaken zou ik de breedte wel ongeveer aanhouden, misschien ìets smaller. Leuk thema, het volgen waard!  (y)

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2014, 22:20:16 »
ik ben benieuwd wat hier verder gaat gebeuren... succes iig!  (y)
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2014, 23:37:18 »
Tja, wat gaat het worden? Met een station dat 1,8 à 2m wordt, moet ik even heel goed kijken of ik voldoende ruimte houdt om ook het bereden deel interessant te houden. Of wel, zie ik wel voldoende rijden?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2950
  • Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2014, 09:05:57 »
Je zou aan beide zijden een lus kunnen maken, dubbelspoor. Dan zie je zeker voldoende rijden, want iedere trein komt dan aan de andere kant van het station terug. De enige "concessie" die je doet is aan de kant van Hazemeijer: de (bovenleidingloze) enkelspoorslijn uit Goor is dan opeens electrisch dubbelspoor is geworden. Natuurlijk gaat die grote kap ook het zicht op treinen aan het perron aan één zijde ontnemen, maar daarin zou je als concessie de kap doorzichtig kunnen maken. Als ik me goed herinner is de kap in werkelijkheid niet transparant, maar wel lichtdoorlatend, of heb ik het mis?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2014, 10:34:56 »
Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2950
  • Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #13 Gepost op: 03 May 2014, 11:03:13 »
Is dat glas transparant of alleen lichtdoorlatend (mat oid)? Op deze foto kan ik het ook niet goed zien eigenlijk...

EDIT: even een paar foto's meer gekeken op het www. Het is matglas. Dat zou je dus transparant kunnen maken om meer treinen te kunnen zien.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2014, 11:11:14 door 1200blauw »

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #14 Gepost op: 04 May 2014, 00:40:48 »
Dank voor jullie suggesties. Ik ga er eens goed over nadenken. Met voldoende rijden doelde ik vooral op de beperkte hoeveelheid ruimte aan weerskanten van het perron. Dat wordt of een hele slimme methode vinden voor een schaduwstation, of het idee voorlopig laten varen zolang ik niet meer ruimte kan creëren.

In elk geval moet ik me even achter m'n oren krabben om te zien of ik me niet enorm vergis in de haalbaarheid.

Hoe dan ook, het baanplan kan ik vooralsnog ontwerpen. Of het dan gebouwd gaat worden, zien we dan wel weer.