Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1264575 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2025 Gepost op: 07 januari 2017, 13:11:17 »
De boel heeft weer eens even stil gelegen hier. Dit keer niet de juiste maat krimpkousjes in huis.
De boel met tape afplakken doe ik nooit, komt op de duur toch los.
Uiteindelijk een klein winkeltje gevonden die ze verkocht. Zeldzaam artikel hier in Thailand.
Ik kan in ieder geval weer verder met bedraden.  (y)


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2026 Gepost op: 07 januari 2017, 13:19:50 »
Bewonderenswaardig hoe jij telkenmale (zonder gemopper) veel moeite moet doen om je materialen bij elkaar te scharrelen en daar steeds weer in slaagt. Alsof er al niet genoeg uitdagingen zijn in de modelbaanbouw !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2027 Gepost op: 07 januari 2017, 16:01:35 »
Hallo Ed,

Allereerst mijn complimenten voor je baan en de strakke bouw ervan.
Ik gebruik ook veel krimpkous, al vond ik dat daardoor in locs bij het doorverbinden wel dikke en stugge delen ontstonden. Vooral als je niet veel ruimte hebt willen die wel eens in de weg zitten. Bovendien wil bij het verwarmen met een föhn wel eens iets van je loc een heel andere vorm krijgen dan je zou willen, vooral op plekken die je niet ziet als je bezig bent, maar wel als de loc weer op de rails staat. Delen van het dak zijn, heb ik gemerkt, erg gevoelig voor thermische vervorming.

Daarom 'lak' ik mijn soldeerverbindingen nu af. Ik heb in het begin dat met parketlak. Dat legt er een soort PUR-laagje omheen en dat isoleert prima. Nu gebruik ik vaak houtlijm. Dat geeft ook een mooie soepele kous om de blanke las en isoleert ook prima. Eventueel weer lossolderen gaat ook zonder problemen. De bout ertegenaan en de draden kunnen losgenomen worden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2028 Gepost op: 07 januari 2017, 19:28:17 »
Bewonderenswaardig hoe jij telkenmale (zonder gemopper) veel moeite moet doen om je materialen bij elkaar te scharrelen en daar steeds weer in slaagt. Alsof er al niet genoeg uitdagingen zijn in de modelbaanbouw !

Ik mopper (meestal) niet. Ik ga gewoon heel zielig kijken en dan gaat mijn vrouw op pad  ;D

Allereerst mijn complimenten voor je baan en de strakke bouw ervan.
Ik gebruik ook veel krimpkous, al vond ik dat daardoor in locs bij het doorverbinden wel dikke en stugge delen ontstonden. Vooral als je niet veel ruimte hebt willen die wel eens in de weg zitten. Bovendien wil bij het verwarmen met een föhn wel eens iets van je loc een heel andere vorm krijgen dan je zou willen, vooral op plekken die je niet ziet als je bezig bent, maar wel als de loc weer op de rails staat. Delen van het dak zijn, heb ik gemerkt, erg gevoelig voor thermische vervorming.

Daarom 'lak' ik mijn soldeerverbindingen nu af. Ik heb in het begin dat met parketlak. Dat legt er een soort PUR-laagje omheen en dat isoleert prima. Nu gebruik ik vaak houtlijm. Dat geeft ook een mooie soepele kous om de blanke las en isoleert ook prima. Eventueel weer lossolderen gaat ook zonder problemen. De bout ertegenaan en de draden kunnen losgenomen worden.

Bedankt voor het compliment  (y)
Ik gebruik de krimpkous hoofdzakelijk voor de bedrading te beschermen. In een loc is het, zolang het geen lange stoomloc is, meestal niet nodig om krimpkousjes te gebruiken omdat de decoder-bedrading lang genoeg is. Ik heb nog een hele batterij aan analoge locs liggen die omgebouwd moeten worden. De locs die nu aanschaf moeten allemaal digitaal voorbereid zijn. Niks zo gemakkelijk als "plug and play".

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2029 Gepost op: 08 januari 2017, 12:04:10 »
De laatste melders zijn nu ook aangesloten. Dat is weer een mijlpaal  (y). Hoofdtraject, station en schaduwstations zijn nu helemaal klaar. Het Bahnbetriebswerk wordt later pas van detectie voorzien. Morgen weer een andere klus.


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2196
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2030 Gepost op: 08 januari 2017, 12:27:20 »
Dat ziet er professioneel uit.
Is een job als techneut bij de Thaise Spoorwegen niet iets voor je?  ;)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2031 Gepost op: 10 januari 2017, 12:11:32 »
Die Thaisen weten niet wat hen overkomt als opeens alles zo strak en vlekkeloos verloopt.
Treinen die op tijd werken, bedrading dat niet af en toe een vonkje vertoond.
Ik ben nog nooit in Thailand geweest, maar ik heb zo'n beeld...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2032 Gepost op: 10 januari 2017, 12:43:11 »

Ik ben nog nooit in Thailand geweest, maar ik heb zo'n beeld...

Nou dat beeld klopt wel hoor. Net als bij de modelspoor ontspoort hier bij de SRT ook wel eens een wagonnetje.
Gewoon doorrijden tot er een wissel komt en dan floept ie zo weer op de rails  ;D
In mijn jonge jeugd deed ik dat bij mijn eerste modelspoorbaan ook zo  (y)


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2033 Gepost op: 10 januari 2017, 13:42:34 »
Ed,

Kan je mij jouw afkortingen uitleggen die ik zie naast de melders, indien mogelijk met een layout van de track.
Ik heb wel een idee bij mijzelf, maar ben benieuwd naar jouw oplossing

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2034 Gepost op: 10 januari 2017, 15:05:54 »
Kan je mij jouw afkortingen uitleggen die ik zie naast de melders, indien mogelijk met een layout van de track.
Ik heb wel een idee bij mijzelf, maar ben benieuwd naar jouw oplossing

Ja hoor, geen probleem.  Goed coderen is voor mij heel belangrijk. Mocht ik een storing willen lokaliseren dan is het de map erbij pakken en kan ik snel op de juiste plek gaan zoeken zonder dat ik uren kabeltjes moet na gaan lopen e.d.

Laten we de code DF3 1-3 nemen. De D is dus detectie. De tweede letter, bijvoorbeeld F, is de locatie. In dit geval Funkenheim. 3 is spoor 3. En 1-3 heeft te maken met de Esu detector. In dit geval Esu detector 1 en poort nummer 3.
Nog eentje, iets complexer. DB4A 2-2 is Detectie,Bad Bergstein,spoor 4, sectie A, Esu detector 2 poort 2.

detectie/melder codes




Wissels-codes beginnen met een W. Bijvoorbeeld WH2: Wissel, Holzburg, nummer 2
In de schakelkast zie ik meteen waar ik die kan terugvinden omdat het op de desbetreffend switchpilot staat geschreven.
Nog eentje? WF1: Wissel, Funkenheim, 1


Schakel-kast




En dan deze nog: DBW: Detector, Bad Bergstein, West
of deze: DHE: Detector, Holzburg, East


Overzicht layout hoogste nivea (Hbf Funkenheim en het Bahnbetriebswerk.


« Laatst bewerkt op: 11 januari 2017, 04:17:30 door Thai-Bundesbahn »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2035 Gepost op: 10 januari 2017, 17:28:28 »
Mooie oplossing!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2036 Gepost op: 11 januari 2017, 10:40:40 »
De melders zijn op de detectors aangesloten. Je bent er even mee zoet maar dit is ook weer klaar.
Alles netjes en overzichtelijk. Voorlopig laat ik het bij deze 32 melders. Zo kan ik eerder het hoofdtraject gaan testen.
De rest komt later pas.


voor




na


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2037 Gepost op: 11 januari 2017, 13:54:07 »
Geordend, degelijk, gelabeld en tot slot goed gedocumenteerd. Bravo !

Gebruik jij trouwens één bezetmelder per baanvak ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2038 Gepost op: 12 januari 2017, 05:36:07 »
Gebruik jij trouwens één bezetmelder per baanvak ?

@Peter
Yep, en dat gaat met TrainController perfect. Als de treinen goed zijn gekalibreerd stoppen ze in het blok op 2 cm nauwkeurig en dat is acceptabel voor mij. N.B.: de rijrichting is bij mij altijd gelijk!

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met mijn bedieningsconsole. Plamuren en schuren. Lekker buiten en onder het genot van een muziekje.


Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2039 Gepost op: 12 januari 2017, 06:38:20 »
Lekker hoor Ed, zo buiten aan de slag.  (y)
Have fun every day, before you know it's..........