Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:01:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1581768 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2025 Gepost op: 07 January 2017, 13:11:17 »
De boel heeft weer eens even stil gelegen hier. Dit keer niet de juiste maat krimpkousjes in huis.
De boel met tape afplakken doe ik nooit, komt op de duur toch los.
Uiteindelijk een klein winkeltje gevonden die ze verkocht. Zeldzaam artikel hier in Thailand.
Ik kan in ieder geval weer verder met bedraden.  (y)


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2026 Gepost op: 07 January 2017, 13:19:50 »
Bewonderenswaardig hoe jij telkenmale (zonder gemopper) veel moeite moet doen om je materialen bij elkaar te scharrelen en daar steeds weer in slaagt. Alsof er al niet genoeg uitdagingen zijn in de modelbaanbouw !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1970
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2027 Gepost op: 07 January 2017, 16:01:35 »
Hallo Ed,

Allereerst mijn complimenten voor je baan en de strakke bouw ervan.
Ik gebruik ook veel krimpkous, al vond ik dat daardoor in locs bij het doorverbinden wel dikke en stugge delen ontstonden. Vooral als je niet veel ruimte hebt willen die wel eens in de weg zitten. Bovendien wil bij het verwarmen met een föhn wel eens iets van je loc een heel andere vorm krijgen dan je zou willen, vooral op plekken die je niet ziet als je bezig bent, maar wel als de loc weer op de rails staat. Delen van het dak zijn, heb ik gemerkt, erg gevoelig voor thermische vervorming.

Daarom 'lak' ik mijn soldeerverbindingen nu af. Ik heb in het begin dat met parketlak. Dat legt er een soort PUR-laagje omheen en dat isoleert prima. Nu gebruik ik vaak houtlijm. Dat geeft ook een mooie soepele kous om de blanke las en isoleert ook prima. Eventueel weer lossolderen gaat ook zonder problemen. De bout ertegenaan en de draden kunnen losgenomen worden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2028 Gepost op: 07 January 2017, 19:28:17 »
Bewonderenswaardig hoe jij telkenmale (zonder gemopper) veel moeite moet doen om je materialen bij elkaar te scharrelen en daar steeds weer in slaagt. Alsof er al niet genoeg uitdagingen zijn in de modelbaanbouw !

Ik mopper (meestal) niet. Ik ga gewoon heel zielig kijken en dan gaat mijn vrouw op pad  ;D

Allereerst mijn complimenten voor je baan en de strakke bouw ervan.
Ik gebruik ook veel krimpkous, al vond ik dat daardoor in locs bij het doorverbinden wel dikke en stugge delen ontstonden. Vooral als je niet veel ruimte hebt willen die wel eens in de weg zitten. Bovendien wil bij het verwarmen met een föhn wel eens iets van je loc een heel andere vorm krijgen dan je zou willen, vooral op plekken die je niet ziet als je bezig bent, maar wel als de loc weer op de rails staat. Delen van het dak zijn, heb ik gemerkt, erg gevoelig voor thermische vervorming.

Daarom 'lak' ik mijn soldeerverbindingen nu af. Ik heb in het begin dat met parketlak. Dat legt er een soort PUR-laagje omheen en dat isoleert prima. Nu gebruik ik vaak houtlijm. Dat geeft ook een mooie soepele kous om de blanke las en isoleert ook prima. Eventueel weer lossolderen gaat ook zonder problemen. De bout ertegenaan en de draden kunnen losgenomen worden.

Bedankt voor het compliment  (y)
Ik gebruik de krimpkous hoofdzakelijk voor de bedrading te beschermen. In een loc is het, zolang het geen lange stoomloc is, meestal niet nodig om krimpkousjes te gebruiken omdat de decoder-bedrading lang genoeg is. Ik heb nog een hele batterij aan analoge locs liggen die omgebouwd moeten worden. De locs die nu aanschaf moeten allemaal digitaal voorbereid zijn. Niks zo gemakkelijk als "plug and play".

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2029 Gepost op: 08 January 2017, 12:04:10 »
De laatste melders zijn nu ook aangesloten. Dat is weer een mijlpaal  (y). Hoofdtraject, station en schaduwstations zijn nu helemaal klaar. Het Bahnbetriebswerk wordt later pas van detectie voorzien. Morgen weer een andere klus.


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2030 Gepost op: 08 January 2017, 12:27:20 »
Dat ziet er professioneel uit.
Is een job als techneut bij de Thaise Spoorwegen niet iets voor je?  ;)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2031 Gepost op: 10 January 2017, 12:11:32 »
Die Thaisen weten niet wat hen overkomt als opeens alles zo strak en vlekkeloos verloopt.
Treinen die op tijd werken, bedrading dat niet af en toe een vonkje vertoond.
Ik ben nog nooit in Thailand geweest, maar ik heb zo'n beeld...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2032 Gepost op: 10 January 2017, 12:43:11 »

Ik ben nog nooit in Thailand geweest, maar ik heb zo'n beeld...

Nou dat beeld klopt wel hoor. Net als bij de modelspoor ontspoort hier bij de SRT ook wel eens een wagonnetje.
Gewoon doorrijden tot er een wissel komt en dan floept ie zo weer op de rails  ;D
In mijn jonge jeugd deed ik dat bij mijn eerste modelspoorbaan ook zo  (y)


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2033 Gepost op: 10 January 2017, 13:42:34 »
Ed,

Kan je mij jouw afkortingen uitleggen die ik zie naast de melders, indien mogelijk met een layout van de track.
Ik heb wel een idee bij mijzelf, maar ben benieuwd naar jouw oplossing

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2034 Gepost op: 10 January 2017, 15:05:54 »
Kan je mij jouw afkortingen uitleggen die ik zie naast de melders, indien mogelijk met een layout van de track.
Ik heb wel een idee bij mijzelf, maar ben benieuwd naar jouw oplossing

Ja hoor, geen probleem.  Goed coderen is voor mij heel belangrijk. Mocht ik een storing willen lokaliseren dan is het de map erbij pakken en kan ik snel op de juiste plek gaan zoeken zonder dat ik uren kabeltjes moet na gaan lopen e.d.

Laten we de code DF3 1-3 nemen. De D is dus detectie. De tweede letter, bijvoorbeeld F, is de locatie. In dit geval Funkenheim. 3 is spoor 3. En 1-3 heeft te maken met de Esu detector. In dit geval Esu detector 1 en poort nummer 3.
Nog eentje, iets complexer. DB4A 2-2 is Detectie,Bad Bergstein,spoor 4, sectie A, Esu detector 2 poort 2.

detectie/melder codes




Wissels-codes beginnen met een W. Bijvoorbeeld WH2: Wissel, Holzburg, nummer 2
In de schakelkast zie ik meteen waar ik die kan terugvinden omdat het op de desbetreffend switchpilot staat geschreven.
Nog eentje? WF1: Wissel, Funkenheim, 1


Schakel-kast




En dan deze nog: DBW: Detector, Bad Bergstein, West
of deze: DHE: Detector, Holzburg, East


Overzicht layout hoogste nivea (Hbf Funkenheim en het Bahnbetriebswerk.


« Laatst bewerkt op: 11 January 2017, 04:17:30 door Thai-Bundesbahn »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2035 Gepost op: 10 January 2017, 17:28:28 »
Mooie oplossing!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2036 Gepost op: 11 January 2017, 10:40:40 »
De melders zijn op de detectors aangesloten. Je bent er even mee zoet maar dit is ook weer klaar.
Alles netjes en overzichtelijk. Voorlopig laat ik het bij deze 32 melders. Zo kan ik eerder het hoofdtraject gaan testen.
De rest komt later pas.


voor




na


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2037 Gepost op: 11 January 2017, 13:54:07 »
Geordend, degelijk, gelabeld en tot slot goed gedocumenteerd. Bravo !

Gebruik jij trouwens één bezetmelder per baanvak ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2038 Gepost op: 12 January 2017, 05:36:07 »
Gebruik jij trouwens één bezetmelder per baanvak ?

@Peter
Yep, en dat gaat met TrainController perfect. Als de treinen goed zijn gekalibreerd stoppen ze in het blok op 2 cm nauwkeurig en dat is acceptabel voor mij. N.B.: de rijrichting is bij mij altijd gelijk!

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met mijn bedieningsconsole. Plamuren en schuren. Lekker buiten en onder het genot van een muziekje.


Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2039 Gepost op: 12 January 2017, 06:38:20 »
Lekker hoor Ed, zo buiten aan de slag.  (y)
Have fun every day, before you know it's..........