Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1256215 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2025 Gepost op: 07 januari 2017, 13:11:17 »
De boel heeft weer eens even stil gelegen hier. Dit keer niet de juiste maat krimpkousjes in huis.
De boel met tape afplakken doe ik nooit, komt op de duur toch los.
Uiteindelijk een klein winkeltje gevonden die ze verkocht. Zeldzaam artikel hier in Thailand.
Ik kan in ieder geval weer verder met bedraden.  (y)


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2026 Gepost op: 07 januari 2017, 13:19:50 »
Bewonderenswaardig hoe jij telkenmale (zonder gemopper) veel moeite moet doen om je materialen bij elkaar te scharrelen en daar steeds weer in slaagt. Alsof er al niet genoeg uitdagingen zijn in de modelbaanbouw !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2027 Gepost op: 07 januari 2017, 16:01:35 »
Hallo Ed,

Allereerst mijn complimenten voor je baan en de strakke bouw ervan.
Ik gebruik ook veel krimpkous, al vond ik dat daardoor in locs bij het doorverbinden wel dikke en stugge delen ontstonden. Vooral als je niet veel ruimte hebt willen die wel eens in de weg zitten. Bovendien wil bij het verwarmen met een föhn wel eens iets van je loc een heel andere vorm krijgen dan je zou willen, vooral op plekken die je niet ziet als je bezig bent, maar wel als de loc weer op de rails staat. Delen van het dak zijn, heb ik gemerkt, erg gevoelig voor thermische vervorming.

Daarom 'lak' ik mijn soldeerverbindingen nu af. Ik heb in het begin dat met parketlak. Dat legt er een soort PUR-laagje omheen en dat isoleert prima. Nu gebruik ik vaak houtlijm. Dat geeft ook een mooie soepele kous om de blanke las en isoleert ook prima. Eventueel weer lossolderen gaat ook zonder problemen. De bout ertegenaan en de draden kunnen losgenomen worden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2028 Gepost op: 07 januari 2017, 19:28:17 »
Bewonderenswaardig hoe jij telkenmale (zonder gemopper) veel moeite moet doen om je materialen bij elkaar te scharrelen en daar steeds weer in slaagt. Alsof er al niet genoeg uitdagingen zijn in de modelbaanbouw !

Ik mopper (meestal) niet. Ik ga gewoon heel zielig kijken en dan gaat mijn vrouw op pad  ;D

Allereerst mijn complimenten voor je baan en de strakke bouw ervan.
Ik gebruik ook veel krimpkous, al vond ik dat daardoor in locs bij het doorverbinden wel dikke en stugge delen ontstonden. Vooral als je niet veel ruimte hebt willen die wel eens in de weg zitten. Bovendien wil bij het verwarmen met een föhn wel eens iets van je loc een heel andere vorm krijgen dan je zou willen, vooral op plekken die je niet ziet als je bezig bent, maar wel als de loc weer op de rails staat. Delen van het dak zijn, heb ik gemerkt, erg gevoelig voor thermische vervorming.

Daarom 'lak' ik mijn soldeerverbindingen nu af. Ik heb in het begin dat met parketlak. Dat legt er een soort PUR-laagje omheen en dat isoleert prima. Nu gebruik ik vaak houtlijm. Dat geeft ook een mooie soepele kous om de blanke las en isoleert ook prima. Eventueel weer lossolderen gaat ook zonder problemen. De bout ertegenaan en de draden kunnen losgenomen worden.

Bedankt voor het compliment  (y)
Ik gebruik de krimpkous hoofdzakelijk voor de bedrading te beschermen. In een loc is het, zolang het geen lange stoomloc is, meestal niet nodig om krimpkousjes te gebruiken omdat de decoder-bedrading lang genoeg is. Ik heb nog een hele batterij aan analoge locs liggen die omgebouwd moeten worden. De locs die nu aanschaf moeten allemaal digitaal voorbereid zijn. Niks zo gemakkelijk als "plug and play".

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2029 Gepost op: 08 januari 2017, 12:04:10 »
De laatste melders zijn nu ook aangesloten. Dat is weer een mijlpaal  (y). Hoofdtraject, station en schaduwstations zijn nu helemaal klaar. Het Bahnbetriebswerk wordt later pas van detectie voorzien. Morgen weer een andere klus.


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2030 Gepost op: 08 januari 2017, 12:27:20 »
Dat ziet er professioneel uit.
Is een job als techneut bij de Thaise Spoorwegen niet iets voor je?  ;)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2031 Gepost op: 10 januari 2017, 12:11:32 »
Die Thaisen weten niet wat hen overkomt als opeens alles zo strak en vlekkeloos verloopt.
Treinen die op tijd werken, bedrading dat niet af en toe een vonkje vertoond.
Ik ben nog nooit in Thailand geweest, maar ik heb zo'n beeld...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2032 Gepost op: 10 januari 2017, 12:43:11 »

Ik ben nog nooit in Thailand geweest, maar ik heb zo'n beeld...

Nou dat beeld klopt wel hoor. Net als bij de modelspoor ontspoort hier bij de SRT ook wel eens een wagonnetje.
Gewoon doorrijden tot er een wissel komt en dan floept ie zo weer op de rails  ;D
In mijn jonge jeugd deed ik dat bij mijn eerste modelspoorbaan ook zo  (y)


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2033 Gepost op: 10 januari 2017, 13:42:34 »
Ed,

Kan je mij jouw afkortingen uitleggen die ik zie naast de melders, indien mogelijk met een layout van de track.
Ik heb wel een idee bij mijzelf, maar ben benieuwd naar jouw oplossing

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2034 Gepost op: 10 januari 2017, 15:05:54 »
Kan je mij jouw afkortingen uitleggen die ik zie naast de melders, indien mogelijk met een layout van de track.
Ik heb wel een idee bij mijzelf, maar ben benieuwd naar jouw oplossing

Ja hoor, geen probleem.  Goed coderen is voor mij heel belangrijk. Mocht ik een storing willen lokaliseren dan is het de map erbij pakken en kan ik snel op de juiste plek gaan zoeken zonder dat ik uren kabeltjes moet na gaan lopen e.d.

Laten we de code DF3 1-3 nemen. De D is dus detectie. De tweede letter, bijvoorbeeld F, is de locatie. In dit geval Funkenheim. 3 is spoor 3. En 1-3 heeft te maken met de Esu detector. In dit geval Esu detector 1 en poort nummer 3.
Nog eentje, iets complexer. DB4A 2-2 is Detectie,Bad Bergstein,spoor 4, sectie A, Esu detector 2 poort 2.

detectie/melder codes




Wissels-codes beginnen met een W. Bijvoorbeeld WH2: Wissel, Holzburg, nummer 2
In de schakelkast zie ik meteen waar ik die kan terugvinden omdat het op de desbetreffend switchpilot staat geschreven.
Nog eentje? WF1: Wissel, Funkenheim, 1


Schakel-kast




En dan deze nog: DBW: Detector, Bad Bergstein, West
of deze: DHE: Detector, Holzburg, East


Overzicht layout hoogste nivea (Hbf Funkenheim en het Bahnbetriebswerk.


« Laatst bewerkt op: 11 januari 2017, 04:17:30 door Thai-Bundesbahn »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2035 Gepost op: 10 januari 2017, 17:28:28 »
Mooie oplossing!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2036 Gepost op: 11 januari 2017, 10:40:40 »
De melders zijn op de detectors aangesloten. Je bent er even mee zoet maar dit is ook weer klaar.
Alles netjes en overzichtelijk. Voorlopig laat ik het bij deze 32 melders. Zo kan ik eerder het hoofdtraject gaan testen.
De rest komt later pas.


voor




na


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2037 Gepost op: 11 januari 2017, 13:54:07 »
Geordend, degelijk, gelabeld en tot slot goed gedocumenteerd. Bravo !

Gebruik jij trouwens één bezetmelder per baanvak ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2038 Gepost op: 12 januari 2017, 05:36:07 »
Gebruik jij trouwens één bezetmelder per baanvak ?

@Peter
Yep, en dat gaat met TrainController perfect. Als de treinen goed zijn gekalibreerd stoppen ze in het blok op 2 cm nauwkeurig en dat is acceptabel voor mij. N.B.: de rijrichting is bij mij altijd gelijk!

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met mijn bedieningsconsole. Plamuren en schuren. Lekker buiten en onder het genot van een muziekje.


Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2039 Gepost op: 12 januari 2017, 06:38:20 »
Lekker hoor Ed, zo buiten aan de slag.  (y)
Have fun every day, before you know it's..........