Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Besselspoor
Vandaag om 15:43:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 15:38:17
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 15:07:02
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Peco wissels kortsluiting/geen spanning  (gelezen 6091 keer)

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Gepost op: 19 April 2014, 23:04:47 »
Hallo,

Voor mijn 2e modelbaantje gebruik ik Peco rails en het grootste deel van mijn baanplan werkt, alleen bij de 2 sporen is er kortsluiting of geen spanning. Ik heb alles op de volgende manier aangesloten :



De 2 kleine rode streepjes stellen de 2 geïsoleerde railsschoentjes voor bij de linker -en rechterwissel. De rode en groene draad stellen gewoon de plus en de min die naar de trafo gaan. Nu is mijn vraag dus, hoe ik op de 2 sporen waar geen draden aan zijn verbonden ook spanning komt te staan zodat de loc daar ook rijdt, wat dat is nu dus niet het geval. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het is mij niet gelukt. Ik hoop dat iemand mij goed advies kan geven.

Groeten,
Rienk
« Laatst bewerkt op: 19 April 2014, 23:18:29 door rienk97 »

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2014, 23:33:12 »
Bij peco wissels moet je bij alle wissels de 2 binnenste spoorstaafjes die vanuit het hartstuk vertrekken isoleren van de rest van je sporen.
Die 2 railsukken zijn met elkaar verbonden en als je dan met 2 sporen ervan aftakt komt de min van het ene spoor samen met de plus van het andere.
De 2 spoorstukjes van de wissels dien je via de wisselspoel appart met stroom te voeden. Dit staat beschreven in de verpakking van de wissels.

Dan moet je verder ieder spoor appart met stroom voorzien omdat je de wissel isoleerd van de rails.

Groet, J. moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2014, 23:56:10 »
Het gesignaleerde probleem ontstaat bij de z.g. Electrofrog wissels van Peco. In dat geval kan ik de oplossing van J. Moors helemaal onderschrijven.
Als het Insulfrog wissels zijn, dan wordt het een heel ander verhaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2014, 00:11:24 »
@ J. Moors : Bedankt voor je snelle reactie en advies. (y) Het betreft idd. Peco electrofrog en heb net je advies opgevolgd en alles werkt nu.

@ Klaas Zondervan : Bedankt voor de bevestiging.

Groeten,
Rienk

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2014, 01:22:38 »
Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Daar is dit forum dan ook voor. Samen weten we (Forumleden en jij) meer dan als je er alleen voor staat.

Succes met je verdere bouw.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2014, 01:24:37 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2014, 10:58:35 »
Soldeer ook een draadje tussen het stukje rail wat tussen het puntstuk en de tong zit en de bijbehorende doorgaande resp. afbuigende rail.
Staat ook in de gebruiksaanwijzing van de wissel.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2014, 11:32:09 »
Ja, maar dan moet je dus wel een andere verbinding verbreken.
Zie de handleiding, fig.2. Verbindingen bij A verbreken, verbindingen bij B toevoegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2014, 21:12:29 »
@ J. Moors : Ben ik helemaal met je eens. Ben 2 dagen bezig geweest met het aansluiten van de rails, alleen alles bleef maar kortsluiting geven dus uiteindelijk hier maar ff gevraagd en binnen een half uur had ik antwoord. Dat is idd. het leuke van dit forum.

@ lucky : Heb ik niet gedaan en alles werkt prima.

@ Klaas Zondervan : Ik zag het in de handleiding staan, maar in mijn handleiding stond dat ik alleen de verbindingen  moest verbreken, maar niet dat ik verbindingen weer toe moest voegen en dat heb ik ook dus niet gedaan. Alles werkt nu prima, dus lijkt mij niet nodig toch?

Groeten,
Rienk

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2014, 10:59:23 »
dan heb je een centimeter of 6 stroomloos.
of minder, ligt een beetje aan je wissel.

multi meter is best handig hoor, ook die van de action.

Voordeel, je hebt geen sluiting en pas een probleem bij korte locomotieven en een wisseltong die een beetje stoffig wordt.  Nadeel, als je het achteraf moet je doen je niet vrolijk wordt.  Het kan wel natuurlijk (weet ik uit eerste hand)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 11:33:56 door lucky »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22510
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2014, 12:27:17 »
Op zich werkt het nu wel, omdat de stroom via de wisseltong wordt aangevoerd. Maar dat blijkt in de praktijk op den duur geen betrouwbare verbinding op te leveren. Lucky heeft gelijk, nu is een extra draadje nog eenvoudig aan te sluiten, als het wissel is ingebouwd is dat een stuk lastiger/vervelender. Ook eigen ervaring ja.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #10 Gepost op: 29 April 2014, 21:07:41 »
Nogmaals bedankt voor jullie input. (y) Ik heb de rails al vast geplakt, maar door verandering van mijn plannen, zullen de rails toch weer los moeten en dan ga ik er meteen een draadje aan solderen.
Groeten,
Rienk

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #11 Gepost op: 06 June 2015, 16:13:03 »
Op mijn modulebaan gebruik ik ook Peco rails. Aangezien ik er niet geheel uit kwam hoe de wissel moest worden aangesloten, riep ik de hulp in van Rienk. Vandaag hebben we geprobeerd om de wissel op de juiste manier aan te sluiten. We zijn aardig ver gekomen, maar we lopen nu tegen een probleem aan. De loc rijdt goed, totdat hij bij het puntstuk komt. Er wordt géén kortsluiting gegeven, maar het lijkt alsof de loc te weinig spanning krijgt om door te rijden. Hij stopt dus op het puntstuk, en de lichten van de loc gaan minder vel branden. De binnenste railstaven bij het puntstuk zijn voorzien van geïsoleerde rail-schoentjes (grijs op de tekening). Hieronder een schema van hoe we het hebben aangesloten. Ik hoor graag of iemand ziet wat we fout doen.

Het rode en groene rondje zijn de drukknopjes voor het omzetten van de wissel. De oranje draad is degene van het puntstuk naar de wisselspoel.

Bij voorbaat dank (y).

Groet, Myron

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #12 Gepost op: 06 June 2015, 16:44:03 »
Zo zal het nooit werken. In de beschrijving van Peco staat toch gewoon hoe het wel moet, die dingen schrijven ze en tekenen ze toch niet voor niets, alhoewel???

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #13 Gepost op: 06 June 2015, 17:27:30 »
Waarom sluit je de wisselspoel op de spoorstaven aan? Je moet aan de wisselaandrijving een contact hebben wat het puntstuk aan de ene of de andere spoorstaaf verbindt, afhankelijk van de wisselstand. En wat voor wisselspoel is dat eigenlijk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #14 Gepost op: 06 June 2015, 17:53:14 »
De wisselspoel is de PL-10E van Peco. We hebben de handleiding gevolgd en daarin staat dat de wisselspoel aan de spoorstaven moet worden aangesloten. Het is dus zo dat de stroom door het puntstuk wordt geschakeld door de aandrijving? Ik begrijp alleen nog niet hoe ik het nu precies moet aansluiten. Ik hoor het graag, bedankt voor de hulp.

Groet, Myron
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 14:07:50 door Myron »