Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
Vandaag
om 16:11:51
Br 38 Piko Superen.
door
Prutsert
Vandaag
om 16:00:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Besselspoor
Vandaag
om 15:43:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 15:38:17
schok bij vertrek
door
Hasenwald
Vandaag
om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:50
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 15:07:02
Bauarbeiten im gange
door
Eric v C
Vandaag
om 15:03:49
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:47:50
Lokpilot 4 defect
door
henk
Vandaag
om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Karben
Vandaag
om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 14:24:58
Dat overkomt mij niet.
door
1200blauw
Vandaag
om 14:11:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VAM65
Vandaag
om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Peco wissels kortsluiting/geen spanning (gelezen 6097 keer)
Rienk
Offline
Berichten: 443
Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Gepost op:
19 April 2014, 23:04:47 »
Hallo,
Voor mijn 2e modelbaantje gebruik ik Peco rails en het grootste deel van mijn baanplan werkt, alleen bij de 2 sporen is er kortsluiting of geen spanning. Ik heb alles op de volgende manier aangesloten :
De 2 kleine rode streepjes stellen de 2 geïsoleerde railsschoentjes voor bij de linker -en rechterwissel. De rode en groene draad stellen gewoon de plus en de min die naar de trafo gaan. Nu is mijn vraag dus, hoe ik op de 2 sporen waar geen draden aan zijn verbonden ook spanning komt te staan zodat de loc daar ook rijdt, wat dat is nu dus niet het geval. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het is mij niet gelukt. Ik hoop dat iemand mij goed advies kan geven.
Groeten,
Rienk
«
Laatst bewerkt op: 19 April 2014, 23:18:29 door rienk97
»
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #1 Gepost op:
19 April 2014, 23:33:12 »
Bij peco wissels moet je bij alle wissels de 2 binnenste spoorstaafjes die vanuit het hartstuk vertrekken isoleren van de rest van je sporen.
Die 2 railsukken zijn met elkaar verbonden en als je dan met 2 sporen ervan aftakt komt de min van het ene spoor samen met de plus van het andere.
De 2 spoorstukjes van de wissels dien je via de wisselspoel appart met stroom te voeden. Dit staat beschreven in de verpakking van de wissels.
Dan moet je verder ieder spoor appart met stroom voorzien omdat je de wissel isoleerd van de rails.
Groet, J. moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26657
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #2 Gepost op:
19 April 2014, 23:56:10 »
Het gesignaleerde probleem ontstaat bij de z.g. Electrofrog wissels van Peco. In dat geval kan ik de oplossing van J. Moors helemaal onderschrijven.
Als het Insulfrog wissels zijn, dan wordt het een heel ander verhaal.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rienk
Offline
Berichten: 443
Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #3 Gepost op:
20 April 2014, 00:11:24 »
@ J. Moors : Bedankt voor je snelle reactie en advies.
Het betreft idd. Peco electrofrog en heb net je advies opgevolgd en alles werkt nu.
@ Klaas Zondervan : Bedankt voor de bevestiging.
Groeten,
Rienk
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #4 Gepost op:
21 April 2014, 01:22:38 »
Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Daar is dit forum dan ook voor. Samen weten we (Forumleden en jij) meer dan als je er alleen voor staat.
Succes met je verdere bouw.
Groet, J. Moors.
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2014, 01:24:37 door J. Moors
»
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Mark D.
Offline
Berichten: 1194
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #5 Gepost op:
21 April 2014, 10:58:35 »
Soldeer ook een draadje tussen het stukje rail wat tussen het puntstuk en de tong zit en de bijbehorende doorgaande resp. afbuigende rail.
Staat ook in de gebruiksaanwijzing van de wissel.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26657
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #6 Gepost op:
21 April 2014, 11:32:09 »
Ja, maar dan moet je dus wel een andere verbinding verbreken.
Zie
de handleiding
, fig.2. Verbindingen bij A verbreken, verbindingen bij B toevoegen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rienk
Offline
Berichten: 443
Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #7 Gepost op:
21 April 2014, 21:12:29 »
@ J. Moors : Ben ik helemaal met je eens. Ben 2 dagen bezig geweest met het aansluiten van de rails, alleen alles bleef maar kortsluiting geven dus uiteindelijk hier maar ff gevraagd en binnen een half uur had ik antwoord. Dat is idd. het leuke van dit forum.
@ lucky : Heb ik niet gedaan en alles werkt prima.
@ Klaas Zondervan : Ik zag het in de handleiding staan, maar in mijn handleiding stond dat ik alleen de verbindingen moest verbreken, maar niet dat ik verbindingen weer toe moest voegen en dat heb ik ook dus niet gedaan. Alles werkt nu prima, dus lijkt mij niet nodig toch?
Groeten,
Rienk
Gelogd
Mark D.
Offline
Berichten: 1194
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #8 Gepost op:
22 April 2014, 10:59:23 »
dan heb je een centimeter of 6 stroomloos.
of minder, ligt een beetje aan je wissel.
multi meter is best handig hoor, ook die van de action.
Voordeel, je hebt geen sluiting en pas een probleem bij korte locomotieven en een wisseltong die een beetje stoffig wordt. Nadeel, als je het achteraf moet je doen je niet vrolijk wordt. Het kan wel natuurlijk (weet ik uit eerste hand)
«
Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 11:33:56 door lucky
»
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
henk
Online
Berichten: 22510
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #9 Gepost op:
22 April 2014, 12:27:17 »
Op zich werkt het nu wel, omdat de stroom via de wisseltong wordt aangevoerd. Maar dat blijkt in de praktijk op den duur geen betrouwbare verbinding op te leveren. Lucky heeft gelijk, nu is een extra draadje nog eenvoudig aan te sluiten, als het wissel is ingebouwd is dat een stuk lastiger/vervelender. Ook eigen ervaring ja.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rienk
Offline
Berichten: 443
Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #10 Gepost op:
29 April 2014, 21:07:41 »
Nogmaals bedankt voor jullie input.
Ik heb de rails al vast geplakt, maar door verandering van mijn plannen, zullen de rails toch weer los moeten en dan ga ik er meteen een draadje aan solderen.
Groeten,
Rienk
Gelogd
Myron
Offline
Berichten: 1897
NS jaren '90
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #11 Gepost op:
06 June 2015, 16:13:03 »
Op mijn
modulebaan
gebruik ik ook Peco rails. Aangezien ik er niet geheel uit kwam hoe de wissel moest worden aangesloten, riep ik de hulp in van Rienk. Vandaag hebben we geprobeerd om de wissel op de juiste manier aan te sluiten. We zijn aardig ver gekomen, maar we lopen nu tegen een probleem aan. De loc rijdt goed, totdat hij bij het puntstuk komt. Er wordt géén kortsluiting gegeven, maar het lijkt alsof de loc te weinig spanning krijgt om door te rijden. Hij stopt dus op het puntstuk, en de lichten van de loc gaan minder vel branden. De binnenste railstaven bij het puntstuk zijn voorzien van geïsoleerde rail-schoentjes (grijs op de tekening). Hieronder een schema van hoe we het hebben aangesloten. Ik hoor graag of iemand ziet wat we fout doen.
Het rode en groene rondje zijn de drukknopjes voor het omzetten van de wissel. De oranje draad is degene van het puntstuk naar de wisselspoel.
Bij voorbaat dank
.
Groet, Myron
Gelogd
Grootspoor:
www.spoorpers.nl
en
http://www.flickr.com/photos/myronsspoorfotos/
Modelspoor:
www.spoorinmodel.nl
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #12 Gepost op:
06 June 2015, 16:44:03 »
Zo zal het nooit werken. In de beschrijving van Peco staat toch gewoon hoe het wel moet, die dingen schrijven ze en tekenen ze toch niet voor niets, alhoewel???
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26657
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #13 Gepost op:
06 June 2015, 17:27:30 »
Waarom sluit je de wisselspoel op de spoorstaven aan? Je moet aan de wisselaandrijving een contact hebben wat het puntstuk aan de ene of de andere spoorstaaf verbindt, afhankelijk van de wisselstand. En wat voor wisselspoel is dat eigenlijk?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Myron
Offline
Berichten: 1897
NS jaren '90
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
«
Reactie #14 Gepost op:
06 June 2015, 17:53:14 »
De wisselspoel is de PL-10E van Peco. We hebben de handleiding gevolgd en daarin staat dat de wisselspoel aan de spoorstaven moet worden aangesloten. Het is dus zo dat de stroom door het puntstuk wordt geschakeld door de aandrijving? Ik begrijp alleen nog niet hoe ik het nu precies moet aansluiten. Ik hoor het graag, bedankt voor de hulp.
Groet, Myron
«
Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 14:07:50 door Myron
»
Gelogd
Grootspoor:
www.spoorpers.nl
en
http://www.flickr.com/photos/myronsspoorfotos/
Modelspoor:
www.spoorinmodel.nl
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco wissels kortsluiting/geen spanning