Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
Rangeren met een pec door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:20:05
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Peco wissels kortsluiting/geen spanning  (gelezen 6223 keer)

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Gepost op: 19 April 2014, 23:04:47 »
Hallo,

Voor mijn 2e modelbaantje gebruik ik Peco rails en het grootste deel van mijn baanplan werkt, alleen bij de 2 sporen is er kortsluiting of geen spanning. Ik heb alles op de volgende manier aangesloten :



De 2 kleine rode streepjes stellen de 2 geïsoleerde railsschoentjes voor bij de linker -en rechterwissel. De rode en groene draad stellen gewoon de plus en de min die naar de trafo gaan. Nu is mijn vraag dus, hoe ik op de 2 sporen waar geen draden aan zijn verbonden ook spanning komt te staan zodat de loc daar ook rijdt, wat dat is nu dus niet het geval. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het is mij niet gelukt. Ik hoop dat iemand mij goed advies kan geven.

Groeten,
Rienk
« Laatst bewerkt op: 19 April 2014, 23:18:29 door rienk97 »

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2014, 23:33:12 »
Bij peco wissels moet je bij alle wissels de 2 binnenste spoorstaafjes die vanuit het hartstuk vertrekken isoleren van de rest van je sporen.
Die 2 railsukken zijn met elkaar verbonden en als je dan met 2 sporen ervan aftakt komt de min van het ene spoor samen met de plus van het andere.
De 2 spoorstukjes van de wissels dien je via de wisselspoel appart met stroom te voeden. Dit staat beschreven in de verpakking van de wissels.

Dan moet je verder ieder spoor appart met stroom voorzien omdat je de wissel isoleerd van de rails.

Groet, J. moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2014, 23:56:10 »
Het gesignaleerde probleem ontstaat bij de z.g. Electrofrog wissels van Peco. In dat geval kan ik de oplossing van J. Moors helemaal onderschrijven.
Als het Insulfrog wissels zijn, dan wordt het een heel ander verhaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2014, 00:11:24 »
@ J. Moors : Bedankt voor je snelle reactie en advies. (y) Het betreft idd. Peco electrofrog en heb net je advies opgevolgd en alles werkt nu.

@ Klaas Zondervan : Bedankt voor de bevestiging.

Groeten,
Rienk

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2014, 01:22:38 »
Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Daar is dit forum dan ook voor. Samen weten we (Forumleden en jij) meer dan als je er alleen voor staat.

Succes met je verdere bouw.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2014, 01:24:37 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2014, 10:58:35 »
Soldeer ook een draadje tussen het stukje rail wat tussen het puntstuk en de tong zit en de bijbehorende doorgaande resp. afbuigende rail.
Staat ook in de gebruiksaanwijzing van de wissel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2014, 11:32:09 »
Ja, maar dan moet je dus wel een andere verbinding verbreken.
Zie de handleiding, fig.2. Verbindingen bij A verbreken, verbindingen bij B toevoegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2014, 21:12:29 »
@ J. Moors : Ben ik helemaal met je eens. Ben 2 dagen bezig geweest met het aansluiten van de rails, alleen alles bleef maar kortsluiting geven dus uiteindelijk hier maar ff gevraagd en binnen een half uur had ik antwoord. Dat is idd. het leuke van dit forum.

@ lucky : Heb ik niet gedaan en alles werkt prima.

@ Klaas Zondervan : Ik zag het in de handleiding staan, maar in mijn handleiding stond dat ik alleen de verbindingen  moest verbreken, maar niet dat ik verbindingen weer toe moest voegen en dat heb ik ook dus niet gedaan. Alles werkt nu prima, dus lijkt mij niet nodig toch?

Groeten,
Rienk

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2014, 10:59:23 »
dan heb je een centimeter of 6 stroomloos.
of minder, ligt een beetje aan je wissel.

multi meter is best handig hoor, ook die van de action.

Voordeel, je hebt geen sluiting en pas een probleem bij korte locomotieven en een wisseltong die een beetje stoffig wordt.  Nadeel, als je het achteraf moet je doen je niet vrolijk wordt.  Het kan wel natuurlijk (weet ik uit eerste hand)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 11:33:56 door lucky »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2014, 12:27:17 »
Op zich werkt het nu wel, omdat de stroom via de wisseltong wordt aangevoerd. Maar dat blijkt in de praktijk op den duur geen betrouwbare verbinding op te leveren. Lucky heeft gelijk, nu is een extra draadje nog eenvoudig aan te sluiten, als het wissel is ingebouwd is dat een stuk lastiger/vervelender. Ook eigen ervaring ja.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #10 Gepost op: 29 April 2014, 21:07:41 »
Nogmaals bedankt voor jullie input. (y) Ik heb de rails al vast geplakt, maar door verandering van mijn plannen, zullen de rails toch weer los moeten en dan ga ik er meteen een draadje aan solderen.
Groeten,
Rienk

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #11 Gepost op: 06 June 2015, 16:13:03 »
Op mijn modulebaan gebruik ik ook Peco rails. Aangezien ik er niet geheel uit kwam hoe de wissel moest worden aangesloten, riep ik de hulp in van Rienk. Vandaag hebben we geprobeerd om de wissel op de juiste manier aan te sluiten. We zijn aardig ver gekomen, maar we lopen nu tegen een probleem aan. De loc rijdt goed, totdat hij bij het puntstuk komt. Er wordt géén kortsluiting gegeven, maar het lijkt alsof de loc te weinig spanning krijgt om door te rijden. Hij stopt dus op het puntstuk, en de lichten van de loc gaan minder vel branden. De binnenste railstaven bij het puntstuk zijn voorzien van geïsoleerde rail-schoentjes (grijs op de tekening). Hieronder een schema van hoe we het hebben aangesloten. Ik hoor graag of iemand ziet wat we fout doen.

Het rode en groene rondje zijn de drukknopjes voor het omzetten van de wissel. De oranje draad is degene van het puntstuk naar de wisselspoel.

Bij voorbaat dank (y).

Groet, Myron

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #12 Gepost op: 06 June 2015, 16:44:03 »
Zo zal het nooit werken. In de beschrijving van Peco staat toch gewoon hoe het wel moet, die dingen schrijven ze en tekenen ze toch niet voor niets, alhoewel???

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #13 Gepost op: 06 June 2015, 17:27:30 »
Waarom sluit je de wisselspoel op de spoorstaven aan? Je moet aan de wisselaandrijving een contact hebben wat het puntstuk aan de ene of de andere spoorstaaf verbindt, afhankelijk van de wisselstand. En wat voor wisselspoel is dat eigenlijk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re: Peco wissels kortsluiting/geen spanning
« Reactie #14 Gepost op: 06 June 2015, 17:53:14 »
De wisselspoel is de PL-10E van Peco. We hebben de handleiding gevolgd en daarin staat dat de wisselspoel aan de spoorstaven moet worden aangesloten. Het is dus zo dat de stroom door het puntstuk wordt geschakeld door de aandrijving? Ik begrijp alleen nog niet hoe ik het nu precies moet aansluiten. Ik hoor het graag, bedankt voor de hulp.

Groet, Myron
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 14:07:50 door Myron »